Orka cykla längre

Orka cykla längre
Till TS - jag tycker att den här tråden har spårat ur. Mängder med tips om utrustning du ska köpa, hur du ska äta före och under passet o.s.v. Strunta i allt det just nu.

I ditt läge finns det bara en sak att göra. Cykla. Och sänk ansträngningsnivån. Klarar du en mil i 23 km/h så tycker jag att du ska försöka sänka farten. Hur känns en mil när du snittar 20 km/h? Eller 18 km/h? Pressa inte på mer än en mil heller i början. Hitta en nivå där du kan cykla utan att bli helt slut, men stoppa efter en mil ändå. Försök att ta sådana rundor 2-3 gånger i veckan. När du gjort detta i ett par veckor och det känns bekvämt så kan du gradvis börja öka distansen. Om ett par månader så har du vant kroppen vid cykling och kommer märka framsteg. I det läget kan du börja lägga på kanske ett högintensivt pass i veckan. Mitt förslag är ett intervallpass där du kör hårt i korta intervaller med mycket vila mellan. T.ex. spurta 30 sekunder, och vila 5 minuter mellan varje spurt. Vilan består av långsam cykling där du rör benen men inte tar i. Upprepa 10 gånger. När du gjort detta ytterligare ett par tre månader så bör du vara i ett helt annat läge än du är idag, och då kan du börja fundera på hur du ska lägga upp din träning framåt.

Angående mat och dryck. Ta med dig en flaska vatten och en banan eller jortnötter och russin eller vad som helst att äta som du tycker är gott.

Orka cykla längre
Välkommen till internetcyklingens förlorande värld. Ut å cykla med dig, kolla om du kan få sällskap med dig ut, blir både lättare & trevligare

Orka cykla längre
Hej! Har nyss köpt mig en gravel och varit ute några rundor. Hållit mig runt 10 km, och har en snitthastighet på 23 km/h vilket jag vet inte är det bästa, men är helt slut när jag är klar efter rundan och känns i benen redan en bit in. Är det bara att fortsätta nöta så gott jag kan så kommer jag orka mer och snabbare med tiden eller några andra tips. Dum fråga men inte alls insatt i detta vill dock orka med att cykla längre så smånigom
Några enkla tips:
1. Se till att cykla...det är bara då saker kan förbättras.
2. Ta inte i som en tok varje gång. Blodsmak i munnen efter varje pass är inte alls kul.
Det är heller inte så man tränar, vare sig man cyklar, springer eller gör något annat som är konditionsstärkande.
3. Släpp kravet på att det varje gång ska gå bättre, fortare eller vad det nu handlar om. Utvecklingskurvan kommer naturligtvis att vara brant i början, och du kommer att utvecklas fint, OM du anammar de två första punkterna.
4. Ha kul! Jag cyklar i alla fall för att det är roligt. Det roliga blir av.
5. Som nybörjare på gravel är en snittfart på 23 km/h ganska hög...tycker jag, som glad amatör. Jag vet att jag inte är speciellt snabb, men det är sällan som jag har en högre snitthastighet än 18-19 km/h.
6. Viktigast: Det blir lättare, snabbare mm med tiden. Se till att komma ut bara, och tävla inte mot dig själv varje gång. Blanda rundorna, dvs lägg in korta och snabbare rundor med längre och lugnare. 80/20 har nämnts, men det är när man känner sig bekväm med att cykla tycker jag. Se till att komma ut bara...börja med det.
7. Angående energi så har jag vatten i mina flaskor, och så kan jag ha banan/Snickers med mig och ta en kaffe och bulle på en bensinstation på de längre rundorna.
8. En cykeldator gör det lite roligare. Jag har en Garmin Edge 530 som räcker för mig. Jag kunde navigera till Norge med den...så den gör det den ska.
Men, den största nyttan med en cykeldator anser jag är att man loggar rundan. Man ser var man varit och får lite data från rundan. Det kan vara distansen såklart, men även tiden, medel/maxpuls, kadens. Analysen gör jag efter rundan, i datorn.
Cykeldatorn styr inte mina träningar. Jag är väldigt spontan och nyfiken. Är det en avstickare till höger tar jag gärna och kollar vart den leder...i bästa fall (oftast faktiskt) får jag en fin upplevelse.

Sammanfattat: Ha kul och maxa inte varje gång!

Orka cykla längre
Ett alternativ för intervaller om man cyklar utomhus och har en trafiksituation som gör att man måste anpassa tempot här och var (inte helt ovanligt vid mer stadsnära cykling) är att köra fartleksbaserat snarare än strikta tidsbaserade intervaller. T.ex. kan man istället för att köra 30 s hårt/5 min lätt istället då och då trycka på i en uppförsbacke eller gasa på fram till en vägskylt eller dylikt "landmärke".

Orka cykla längre
Jag började cykla lite racer förra sommaren (cyklade en del mountainbike för typ 20+ år sedan...) De första gångerna kändes 2-3mil som en riktig utmaning!
Numera (ett knappt år senare) så försöker jag åtminstone en gång i veckan cykla de 50km till jobbet och sedan hem 50km på e.m. och njuter av varje km samt snittar ca 30km/h. Jag och frun körde dessutom vättern100 utan bekymmer! (Jag springer dock en del trail och är väl i någorlunda hyfsad form för att vara 40+).

Som vissa skriver, häng inte upp dig på att köpa cykeldatorer och tekniska prylar för 1000-tals kronor eller att lägga upp träningsprogram i diverse appar...

UT OCH CYKLA! Se till att ha kul på vägen så löser det sig med tiden..

Orka cykla längre
Håller med. Jag cyklar sällan bara en mil, utan passen är nog mer 3 till 10 mil. Det som är gemensamt är att första milen är jobbigast, ibland kan jag tycka den nästan är ett helvete, men sen lossnar det och jag kan köra på länge. Så jag skulle råda ts att prova att köra längre och se vad som händer med kropp och känsla då. (givet då att första milen inte körs med max ansträngning och blodsmak)
Men det här tror jag delvis är åldersrelaterat och är lika när jag är ute och kutar. Första stunden är misär och man funderar vad man håller på med och varför. Till skillnad från sonen som går från noll till hundra direkt och är lika glad för det. Det har börjat ta tid att få igång gubben helt enkelt :) .

Tillbaka
Topp