OS BMX på nätet

rejser

Aktiv medlem
OS BMX på nätet
Idag drar ju BMX:en igång i OS, men kommer inte visas på någon av SVT's kanaler, någon som vet vart man kan titta på det?

OS BMX på nätet
Banan ser ju klart spännande ut med den där tunneln? Får man välja väg eller kommer det spääras av inför olika race?

Klart en av de snyggaste sporterna!

07262012.jpg

OS BMX på nätet
Jag la just upp en animering av banan på bloggen min. Vet som vanligt inte hur man får in den här. för det är väll inte mov taggar elelr hur är det?

OS BMX på nätet
mzi skrev:
-------------------------------------------------------
> Ville, efter snart tio år har du väl lärt dig
> hur man gör bäddar in video?! Om inte annat så
> står det under läsvärt

Nej, jag fastnar alltid på Muertos åketekniktrådar när jag skall läsa under läsvärt;-)

OS BMX på nätet
Men nu länkade jag direkt till Nybörjartipsen, och första länken beskriver hur man gör! Jag är pepp inför loppet! Verkar börja vid tre i eftermiddag lokal tid.

OS BMX på nätet
Tar alla den längre vägen istället för tunneln? Kollat lite videor från träningen och verkar vara nästan lite osportsligt snabbare.

OS BMX på nätet
jomper skrev:
> Det är inte herr respektive dambana då?

Nu ska vi inte vara så logiska

OS BMX på nätet
Ville skrev:
> Nej, jag fastnar alltid på Muertos
> åketekniktrådar när jag skall läsa under
> läsvärt

Inte bara jag som fastnar där alltså :)

OS BMX på nätet
BMX racing är så fysiskt och tekniskt krävande så ni anar inte! Stenhård cykel, stenhård bana, inga marginaler alls. Kvart imorgon, semi och finaler på fredag.

Senast ändrad:
OS BMX på nätet
Kör dom inte ganska lätt utväxling? Ser ut som benen ska ramla av när dom trampar med 180 i kadens. Fattar ju att det är bra för att accelerera fort i igångdraget men dom har ju ganska hög fart hela tiden.

OS BMX på nätet
Skulle tippa att dom kör ca. 45/46-16 på en sådan här bana med gigantisk startbacke, en trög utväxling! På en normalbana i sverige kör "vuxna" med ca. 43/44-16.

OS BMX på nätet
UCI's president (och jag och många andra) anser att BMX racing är den ultimata cykelgrenen för barn att komma in i cykelsporten.
Alla barn (och föräldrar) borde prova, kom till Märstas bana måndag och onsdagar 18:00 det finns lånecyklar att testa. Ring och stäm av för säkerhets skull.
http://www.laget.se/marstabmx

OS BMX på nätet
DT skrev:
> >
> "They introduced BMX. Great, but I am sure Pierre
> de Coubertin would have laughed his head off if he
> found out it was an Olympic discipline. It might
> be exciting but we are talking the Olympic Games."
>
> http://www.cyclingnews.com/news/liggett-slams-incl
> usion-of-mountain-biking-bmx-in-olympics
--------------------------------------------------------
Till skillnad mot den högst idrottsliga "Beach Volleybollen" då ? :-D T

OS BMX på nätet
Pierre tyckte det var jätteviktigt med olympiskt diktskrivande också. Inte minst för att han själv kunde vinna då.

OS BMX på nätet
Varför har de så fladdriga kläder på sig? Det ser ju ut att gå rätt fort, och samtidigt mäter de tusendelar - måste ju gå lite snabbare med tight lycra?

OS BMX på nätet
DT skrev:
> Varför har de så fladdriga kläder på sig? Det
> ser ju ut att gå rätt fort, och samtidigt mäter
> de tusendelar - måste ju gå lite snabbare med
> tight lycra?

Ur UCI-reglementet för BMX

6.1.056 Jersey
The jersey shall be a loose fitted Long-sleeved shirts whose sleeves extend down to the rider's
wrists. Lycra material is not permitted.

6.1.057 Pants

The pants shall be loose fitting long pants made of tear-resistant material. Lycra is not permitted.
Except for the ankles where the pants must be tight fitted, the pant fabric must have a minimum of
6 cm of doubled up excess material, without stretching the fabric. This shall be measured by pinching the fabric between the index finger and thumb.

OS BMX på nätet
Det ser ju ut att vara riktigt kul. Måste vara en oerhörd adrenalinkick att köra en sån bana! :-)

I kvarten och framåt kör de i större heat mot varandra, antar jag? Verkar inte helt ofarligt...

OS BMX på nätet
JLarsson skrev:
> DT skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Varför har de så fladdriga kläder på sig?
> Det
> > ser ju ut att gå rätt fort, och samtidigt
> mäter
> > de tusendelar - måste ju gå lite snabbare med
> > tight lycra?
>
> Ur UCI-reglementet för BMX
>
> 6.1.056 Jersey
> The jersey shall be a loose fitted Long-sleeved
> shirts whose sleeves extend down to the rider's
> wrists. Lycra material is not permitted.
>
> 6.1.057 Pants
>
> The pants shall be loose fitting long pants made
> of tear-resistant material. Lycra is not
> permitted.
> Except for the ankles where the pants must be
> tight fitted, the pant fabric must have a minimum
> of
> 6 cm of doubled up excess material, without
> stretching the fabric. This shall be measured by
> pinching the fabric between the index finger and
> thumb.

Aha, som LVG fast tvärtom, typ.

OS BMX på nätet
rejser skrev:
> Varför kör dom inte kvalheat istället? Nu är
> det ju inte en ända blodfläck på banan.

Competition format

The men's and women's events at London 2012 both start with a seeding phase: each rider runs the track once to determine the seedings, which ensures that the fastest riders don’t meet before the final.

The women progress straight to the semi-finals and the men’s event continues with the quarter-finals, which are held over five runs, with points for places on each run. After three runs, the best two riders from each quarter-final progress to the semi-finals. The remaining riders compete in the final two quarter-final runs and the best two from each quarter-final also progress to the semi-finals.

From here, the semi-finals in both the men’s and women’s events follow a three-run format. The top four riders from each semi-final advance to the final, where the medals are decided over one run.

OS BMX på nätet
Nope, såg den, kände mig lite nöjd.
Saknar den där mörbultade känslan man fick som mx-åkare en gång i tiden. När man känner att man lever.

Tillbaka
Topp