OS BMX på nätet

OS BMX på nätet
fredrikw skrev:
-------------------------------------------------------
> många spd-pedaler verkar det som.

Är det verkligen respekt för sporten? :-)

OS BMX på nätet
DT skrev:
> fredrikw skrev:
> --------------------------------------------------
> > många spd-pedaler verkar det som.
>
> Är det verkligen respekt för sporten? :-)

Bra fråga, så länge som kläderna fladdrar så är det nog ok.

OS BMX på nätet
Kan någon BMX-kunnig berätta vad som händer när de gör en OTB i asfaltskurvan, väjer de för en konkurrent och fastnar med framhjulet eller vad är det som händer egentligen? Det ser ut som typ just riding along och sedan far de över styret...

OS BMX på nätet
Lite mer action än i en slätetapp i TdF om man säger så.

Även om cyklarna ser lustiga ut så är det en riktigt underhållande sport. Phil Liggett hade helt klart fel om att detta skulle vara en mindre värdig OS-sport än diverse bancyklingsgrenar. :-)

Fast heaten hade gärna fått vara lite längre än 38 sekunder...

OS BMX på nätet
Jag tycker den är helt lysande, tycker det snabbt blir trist att glo på cykling på TV, men detta är ju snabbt, publikvänligt och överskådligt. Inga patroner, inga skrikande sportdirektörer och en enda lång jobbig spurt.

Synd att man är för feg och för gammal, annars hade jag tagit första pendeln till Älvsjö =)

OS BMX på nätet
Det finns ingen bana av den här kalibern i Sverige men det finns banor!

De banor där det mer eller mindre regelbundet hålls tävlingar finns i Malmö, Ängelholm, Kungsbacka, Lerum, Älvsjö, Märsta, Hallstavik, Östhammar och Uppsala.

Det är sjukt kul men djävligt jobbigt - när vi försöker förklara varför man bara cyklar ett varv/heat så brukar vi jämföra med friidrott och 400 meter häck som ska vara bland det värsta som finns!

OS BMX på nätet
Beträffande singelvurpor i svängen så tror jag det beror på farten och g-krafterna. Med de branta och aggressiva vinklarna på cyklarna kan det lätt gå väldigt fel om det väl börjar.

Hoppas på repriser sen.

OS BMX på nätet
Fokk, missade allt (utom dom sista 2 min). Såg ju galet sevärt ut!
Finns det någonstans att se i efterhand? Har försökt på Eurovision & SVT, och letat trådar i andra forum som t.ex swebikers & BMX community, BMXER.se, BMXsweden.se utan framgång :(

Nån som vet?

OS BMX på nätet
H. skrev:
> Beträffande singelvurpor i svängen så tror jag
> det beror på farten och g-krafterna. Med de
> branta och aggressiva vinklarna på cyklarna kan
> det lätt gå väldigt fel om det väl börjar.

Aha, det verkar rimligt, har ju ingen koll på BMX så jag har ingen uppfattning om geometrin. De kör ju verkligen med extremt små marginaler. Riktigt coolt att titta på.

OS BMX på nätet
OSbanan är en så kallad supercrossbana med gräs mellan dubbelhoppen och jättehög startramp och gigantiska hopp. Ibland bara en kub att hoppa upp på och bort ifrån, "boxjump" omöjlig att rulla.
Bara elit kör sådana banor.

Här från en träning i madrid, i racet sen gick det bättre.

Finalen:

En mer normal bana har en s.k. prosection med jättedubblar som bara eliten kör, (oftast 2:a sträckan) parallel med den vanliga 2:a sträckan.

Kungsbacka har en bana i världsklass med jättehög startbacke.
Uppsala ska bygga en ny, även Ängelholm bygger helt nytt till deras EM-deltävling nästa år.

Bidrar med en gammal goding från VM 2010, tror det är Junior Men Cruiser (24") :

Senast ändrad:
OS BMX på nätet
mamme1 skrev:
> Fokk, missade allt (utom dom sista 2 min). Såg ju
> galet sevärt ut!
> Finns det någonstans att se i efterhand? Har
> försökt på Eurovision & SVT, och letat trådar
> i andra forum som t.ex swebikers & BMX community,
> BMXER.se, BMXsweden.se utan framgång :(
>
> Nån som vet?

http://www.bbc.co.uk/sport/olympics/2012/live-video/p00w32hb?mode=1

för att det ska funka måste du ställa in din webläsare att använda en engelsk proxy.

OS BMX på nätet
fredrikw skrev:
> Redan igång på
> http://www.eurovisionsports.tv/london2012/index.ht
> ml Vad SVT väntar på är oklart :)

Man undrar ju om de ska börja sända överhuvudtaget, först var det 16:15, sen 16:25 och nu är senaste budet 16:40 :-( Länken ovan är bättre än inget, men det är lite trist utan kommentering och bildkvaliten är tyvärr sämre än vad det brukar vara på SVTplay.

OS BMX på nätet
BMX länken fungerar inte -- det visas i SVT1 (även SVT1 play kanalen !)

<http://www.svt.se/os/os-i-london-svt1-37>

Damernas semi-2 började precis...

OS BMX på nätet
helt rubis på bmx
men jag tycker det ser ut som cyklarna är för lätt växlade ? är det reglerat?
eller varför inte 2 växlat...

OS BMX på nätet
fredrikw skrev:
> För övrigt riktigt bra kommentatorer på BBC1,
> hur det låter på SVT vågar jag inte ens lyssna
> på... :)

De svenska kommentarorena var kanske inte direkt något att hurra över. Som expertkommentator hade de svenska BMX-förbundskapenen som kunde BMX, men han var inte speciellt rolig att lyssna på. Den andra kommentatorn var kanske något bättre på att kommentera, men verkade inte speciellt påläst.

OS BMX på nätet
Var tog finalen vägen??! 17:30 i K-kanalen sa de i semin men så blev det icke. Balsaboll med Bulgur och Borstj istället.

Håller med, Time Trail sa även han förbundskaptenen. Lät inte så bra, men ändå skönt med nån som faktiskt kan något om sporten.

Såg på tablån på nätet i förmiddags, stod att de skulle köra semin på SVT2, i tidningen stod det Kunskapskanalen och så sänder de det i SVT 1 istället. Inte lätt att hålla koll på detta! :)

OS BMX på nätet
Ska man ha en växel som passar från start till höghastighet får det vara en relativt lätt växel, inte kul att dra igång på nåt aptungt, men titta på starten så ser man att det är en relativt trög växel ändå...

OS BMX på nätet
De körde precis finalerna på kunskapskanalerna, direkt efter boll-leken, inget eftersnack eller försnack så det gällde att ha kanalen på annars missade man det nog lätt. Rätt gubbe vann! :)

Tillbaka
Topp