OS & Cykel i Peking 08 ::.

Men vad säger man om "tanten" Longo 50 som var med i os för 7e gången? Imponerande eller
ska man säga ris till fransk damcykel? Vet inte-ngt av bådadera? Mormor rules?

Mormor rules! Vet inte om man kan bedöma just fransk cykling utifrån hennes prestation. Faktum är att hon fortfarande står sig helt ok i olympiskt sammanhang. Vill man absolut döma ut något borde det isåfall vara damcykling generellt.

Fast jag är mer av den åsikt att hon helt enkelt är en supermormor och en grym idrottare!

Måste säga att det sannerligen är respekt att hoja landsvägscykel på topp elit nivå när man nått 49 stadiga. Skulle va intressant att höra hur många mil den kvinnan har i sina ben, rätt många varv runt jorden skulle jag tro.

explosif skrev:
-------------------------------------------------------
> Knappt 36 km/h över 126 km. Jag antar att vädret
> ställde till det lite.

Plus att de tog det väldigt lugnt de första 7 milen.
/J

Såg på försöken i herrarnas laggkapp i simning. expertkommentatorn vad han nu heter drämde till
med en skön kommentar som fick mig le om herrarnas schanser i finalen. -Om namn på simmaren? rakar
av sig sin italienska mafiosomustach så kapar sverige ett par 10delar till! Hehe italiensk mafioso-
mustach!!

Johan_Olsson skrev:
> På tal om tröja, ska åka ner till VM i varese i
> september och vill ju pryda min späda cykelkropp
> med landslagströjjan.
>
> Man skulle ju kunna köpa den på kalaswear.se,
> men jag hittar inte nått när.
>
> Nån som vet vart man kan köpa den? Behöver ju
> nödvändigtvis inte vara från kalas, huvudsaken
> är ju att den är i sverigefärgerna.

Inte den från kalas men i Sverigefärgerna iaf ;)

http://www.bikebuster.se/detaljer/141347.html

XCski skrev:
> Johan_Olsson skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > På tal om tröja, ska åka ner till VM i varese
> i
> > september och vill ju pryda min späda
> cykelkropp
> > med landslagströjjan.
> >
> > Man skulle ju kunna köpa den på kalaswear.se,
> > men jag hittar inte nått när.
> >
> > Nån som vet vart man kan köpa den? Behöver
> ju
> > nödvändigtvis inte vara från kalas,
> huvudsaken
> > är ju att den är i sverigefärgerna.
>
>
> Inte den från kalas men i Sverigefärgerna iaf
> ;)
>
> http://www.bikebuster.se/detaljer/141347.html

Här då?

http://www.kalaswear.se/cycle/supportershop.html

/M

hammarn skrev:
> Men vad säger man om "tanten" Longo 50 som var
> med i os för 7e gången? Imponerande eller
> ska man säga ris till fransk damcykel? Vet
> inte-ngt av bådadera? Mormor rules?

Jeannie Longo-Ciprelli är grym. Jag, och många med mig, fick dyngpisk av henne på en Cyclosportive i Alperna för ett par år sedan. Hon hade 11 män före sig och då var ändå ett par proffsstall med och körde...

Med tanke på gammelmormors taktik, dvs att i princip alltid antingen ligga först eller sist i klungan, så är hon helt grym. Måste kosta massor med energi att åka så.

Fisherking skrev:
> Brukar inte hetsa upp mig över TV-folkets
> kommentarer men när "Vad han nu heter" uttalar
> sig om att VM är större precis innan
> prisutdelningen blir jag riktigt sur. Om han
> själv inte har vunnit annat än skol-DM i
> innebandy skall han hålla sin glappkäft
> stängd.

OS är ju i och för sig bara vart fjärde år, men för många (kanske t.o.m. de flesta) ses nog regnbågströjan och ett vm som en större och viktigare seger i deras karriär.

Detta konstaterande tar absolut inte bort något över Emmas prestation, för det är nog viktigare för cykelsporten i Sverige att det blev OS-silver än om det skulle bli ett VM-silver. Men inom "cykelvärlden" ses nog VM som mera prestige än OS. Även om OS är coolt på sitt sätt.

Tror ni det finns någon chans att silvermedaljen kan få våra vänner på SVT att ompröva sitt beslut att inte sända XC-loppen, eller är det för långsökt?

Fredrik S skrev:
> Tror ni det finns någon chans att silvermedaljen
> kan få våra vänner på SVT att ompröva sitt
> beslut att inte sända XC-loppen, eller är det
> för långsökt?

Enligt SVT:s hemsida så ska båda XC-loppen visas.

Härlig morgon-tv idag! Storartat kört av Emma, visade verkligen vikten av att ligga långt fram i klungan inför sista stigningen. Till skillnad från Ljungskog verkar hon också trivas hyfsat i rampljuset och har alla förutsättningar att bli en mediaälskling och företrädare för cykel. Om möjligt verkar hon kanske nästan för bekväm i media - i silverintervjun på SVT började hon glatt prata om sina toarutiner före start istället för att tacka stall och sponsorer som en mer cynisk och mediatränad idrottare skulle gjort... :) Blir kul att se hur hon tacklar förväntningar och en starkare startklunga i VM!

Skönt också att guldet framför henne gick till en så smittande galet glad vinnare som Nicole Cooke!

Jo det var det nog. Jag uppfattade det inte bara som att hon låg sist väldigt ofta utan alltid drygt fem meter efter klungan. Ganska starkt. Eller konstigt.

JLarsson skrev:
> Ska vi gissa att lerduveskytte blir nästa stora
> grej i Finland? (grattis Finland till guldet!)

Och brons i luftgevär=)

rejser skrev:
> Så ska hon byta till Norge efter VM... dålig
> stil.

ja hon byter belgien mot norge :D va det nu spelar för roll så länge hon kör för sverige hehehe

var väl det som var grejen nu, att hon eventuellt skulle bli norska när hon funderade på giftermål med sin norrman. Men källorna där är lika stabil som marken i kalifornien

ok, så hade jag då inte uppfattat det. men möjligt att det är så, i så fall är det ju mycket tråkigt. han kan ju bli svensk istället :D

Jag hoppas hon blir norska och förväntar mig löpsedlarna i Aftonbladet: "Högförräderi, OS-stjärnan Emma Magnusson söker politisk asyl i Norge"

JT skrev:
> smiley skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Fast nog är väl intresset för cykel redan nu
> > större än vad det är för skytte.
>
> Ibland undrar man...

Svenska sportskytteförbundet har 90 000 medlemmar varav ca 9000 löser tävlingslicens.

Svenska cykelförbundet hade 2604 licensierade cyklister år 2006 det var tapp på 604 medlemmar sedan år 2000. Lance - effekten märks i vart fall inte bland tävlingsåkare.

Tyvärr gav inte TV sporten alls så stor uppmärksamhet åt Emmas silver som man borde ha gjort. Tänk bara på mediebevakningen kring Christian Olsson som inte ens är med och tävlar. Jag är inte bitter...

Men emma skulle inte försvunnit direkt efter loppet utan gett några direkt efter loppet kommentarer.
-" Hur känns det?"
-" Bra, men lite trött i ena benet..."

Är ju alltid dom kommentarerna som är på nyheterna

rejser skrev:
> var väl det som var grejen nu, att hon eventuellt
> skulle bli norska när hon funderade på
> giftermål med sin norrman.

Det låter ju befängt, jag är gift med en finlänska och jag har banne mig inte blivit erbjuden nått medborgarskap i skyttenationen Finland. Dessutom kan man ha dubbelt medborgarskap så hon kan nog välja att fortsätta tävla för Sverige när hon flyttat till Tönsberg........âven om hon troligen skulle vinna på att köra för Norge med tanke på att allt dem kunde skicka ner till OL var en gammal 39 årig donna med skjutvapen i lommen.

Såg ett inslag om Anita Valen som den norska representanten heter, om när hon tränar i Belgien. Hennes man och tränare (hur kommer det sig att det så ofta är både lovers och tränare förresten?) tycker att hans fru inte är säker nog på sina pass, att det finns så mycket blottare och onanister i Belgien, att han utrustat henne med en startpistol som hon har med sig ut. Norsk tv intervjuade Anita en tidig morgon ute i skogen och plötsligt hörde Anita nått som knakade och ryckte fram pickan och drog av några salvor....helt sjukt...inte fan kan det vara så tätt mellan våldtäcksmännen ute i skogen en vanlig vardagmorgon?

//A

JLarsson skrev:
> Hur många licensierade trestegshoppare finns det?

Det var svårt att få fram den siffran, men på SM tävlade 12 st herrar varav tre diskades.

Inget ont om Christian, det är de där jäkla journalisterna.

-"välkommen till herrarnas individuella linjelopp"! Så inleddes svts sändningar för tempoloppet.
Säger bara-läs på. Ahhrghhh. Väntar på Vacci och Adam på eurosport. Svt är bra på många sporter
men cykel där är det tomt.

Tillbaka
Topp