Ostadig framända

fredde82

Medlem
Ostadig framända
Senast jag var ute och cyklade upplevde jag att cykeln var ostadig i fram, vilket jag aldrig känt förut. Vad kan det bero på, vek gaffel, veka hjul, eller kan det ha med kylan att göra för gaffelns funktion, alltså att gaffeln får en sämre funktion och att man då känner flex i grejerna?

Jag har en Specialized Rockhopper med RS XC 30 gaffel och original hjul....

Om det är gaffeln i sig som är vek, vad är då att rekommendera att ersätta med?

Ostadig framända
Inte för att skrämma upp dig men...
En gång trodde jag att jag hade fått hjärnblödning eller nåt för i varje vänsterböj nerför blev det en vurpa inåt kurvan. Vid cykeltvätt fastnade diskborstens strån i sprickan i vänstra benet på stålgaffeln. Inget varar för evigt. :)

Några år senare sprack diagonalröret några centimeter från styrröret. Då var hojen bra sladdrig åt höger och vänster innan det gick av helt (när jag var efteråkare på ml12h) och hela cykeln kändes som en förslappad hoppborg.

Spontant skulle jag kolla däcktryck och snabbkoppling först. Lagerspel i navet, styrlager, att stammen sitter fast. Tvätta och leta sprickor i ram och gaffel.

Lycka till.

Senast ändrad:
Ostadig framända
Jag känner inget lagerglapp någonstans....och cykeln är bara 3 månader gammal.
Jag tänkte mer om gaffeln i sig är klen, eftersom det är en billig gaffel?

Ostadig framända
Har du joxat med styrlagret? För hårt eller för löst spänt kan ge spännande upplevelser. Det kan ju ha varit slappt justerat från fabrik och nu satt sig så det glappar?

Ostadig framända
fredde82 skrev:
-------------------------------------------------------
> ... hade till och med pumpat i lite mer....

Kanske där förklaringen ligger?

Tillbaka
Topp