Österlens bästa backar

Österlens bästa backar
Jag ska en vecka till Österlen-Kivik och med bara några veckor kvar till Rapha 12 hills tänkte jag cykla i lite backar där.
Vad har ni för tips på trevliga stigningar och fina vägar?
Är redan ganska välbevandrad i café-floran, men även tips på cafén är välkomna:)

//DR

Österlens bästa backar
Om du orkar ta dig lite längre västerut så finns det gott om backar runt Sövde och Blentarp. Hela området i bilden nedan är fullt av backar. Kolla segment i Strava. När du ändå är i närheten kan du lika gärna cykla lite i Häckeberga i närheten av Genarp, dels är det väldigt fint, men det finns backar med.

*Disclaimer - Det här kan inte alls räknas som österlen, men det är nära :)

Blentarp.jpg

Österlens bästa backar
Sitter i detta nu i Skillinge och funderar på en tidigare planerad runda som jag gjort i Strava, och som får en sektion m ca 100 hm. Har aldrig cyklat denna slinga tidigare så andra kanske vet om det är något att ha.

IMG_0398.PNG

Österlens bästa backar
Second thought. Du skall bo i Kivik. v9 till Brösarp är lite dålig trafikmässigt, inga vägrenar och ganska mycket trafik (har dock bara cyklat där nån enstaka gång), och ska du sen norrut så är v19 ganska trafikerad, och tråkig, har dock vägrenar.
Kanske bättre S eller SV från Kivik enligt JPL:s förslag.

Vill du upp på Linderödsåsen så är kanske Sankt Olof - Fågeltofta och vidare upp på åsen bättre än via Degeberga. Om du tar dig till Brösarp så är det en fin backe upp på Linderödsåsen, rakt över v19 om du kommer v9 från Kivik.

Österlens bästa backar
Kan instämma att väg 9 är väldigt trafikerad. Kolla karta runt rörum och inåt land. Har inte cyklat där men åkt mycket bil på små otrafikerade vägar där. Jag har mest cyklat från Tomelilla mot sjöbo, en del backar.
Har hyrt sommarstuga i fyledalen de senaste åren och där är backigt och grusigare så jag detta år kört gravel där i år. Tyvärr inga gps filer att dela.

Österlens bästa backar
Hej, jag brukar cykla en del där i de trakterna på sommaren. Det är ok att cykla på 9:an och 19 enligt mig. Testa Degeberga tor. Då får du ihop 5-600 höjdmeter skulle jag gissa. Det är också vackert stor del av sträckan då man får både havsglimtar och Brösarpsbackar med sig. Vill man pausa kan man stanna på "Gästis" i Brösarp på vägen hem.

Jag tog ett sånt där "lugnt och länge"-pass själv för några veckor sedan i trakterna:

https://www.strava.com/activities/1086815541

/Reimert

Österlens bästa backar
En fin backe är om du cyklar ner till P-platsen vid Stenshuvuds nationalpark och kör intervaller upp. När det känns lagom kan du ta en flukt på kakbuffén på Kaffestugan Annorlunda.

Österlens bästa backar
Revive!
Jag o polarn ska ner till Kivik några dar nästa vecka för att få igång benen. Vi gillar bägge backar så jag undrar om folk har några fina rundor (helst m gpx ...) fr Kivik eller nära där på i huvudsak små asfaltsvägar med plenty backar? Backen Brösarp -Bertilstorp låter som en vi vill passera.

Österlens bästa backar
Om du orkar ta dig lite längre västerut så finns det gott om backar runt Sövde och Blentarp. Hela området i bilden nedan är fullt av backar. Kolla segment i Strava. När du ändå är i närheten kan du lika gärna cykla lite i Häckeberga i närheten av Genarp, dels är det väldigt fint, men det finns backar med.

Visa bilaga 330574
Du hade blivit kölhalad om det inte vore för disclamern...

Österlens bästa backar
Det är mest att det är så extremt noga vad som är Österlen eller ej. Råka inte nämna Ystad i samma mening t ex. Då är det kört, man blir blockad överallt. Då går det inte längre att få tag i ett ekologisk, närodlat, veganskt, genusbakat bröd för 300 kr av en nerflyttad Stockholmare som bakar och också har en atalje - hur mycket man än försöker.

Om man inte är mäklare, då börjar Österlen strax öster om Arlöv.

Österlens bästa backar
Är det så att personer håller på med halvösterlening (halvösterlenare?) och kvartsösterlening också i stil med amerikanernas half Italian, quarter German, etc., beroende på förfäders hemvist?

Österlens bästa backar

Visa bilaga 330574
Västerlen har det kallats :)

Österlens bästa backar
En fin backe är om du cyklar ner till P-platsen vid Stenshuvuds nationalpark och kör intervaller upp. När det känns lagom kan du ta en flukt på kakbuffén på Kaffestugan Annorlunda.
Vi råkade hamna där, det var en sjysst backe.
Men det var i början av rundan så blev inte precis några intervaller på den.
Backen mot Bertilstorp från Brösarp var också fin, och vägen till Brösarp, fast vi undvek den pga avsaknad av vägrenar och trafik, det gick, men blev lite knasigt...

Österlens bästa backar
Tråden borde döpas om till Österlens värsta backar, bästa backarna är de som banvallarna bjuder på, Kristianstad Brösarp och Kristianstad - Snogeröd med jämna fna stigningar i måttlig takt :)

Österlens bästa backar
Med vokabulär från en person som jag var på ett antal cykelresor med finns det inga backar på Österlen, knappast ens "en liten knäppa" (sådana kunde vara några km med tvåsiffrigt antal procent i snittlutning).

Tillbaka
Topp