östgötaloppet, banprofil?

Jonka

Ny medlem
är det någon som har en banprofil över östgötaloppet? jag vill hur som helst veta hur banan är, är den backig och tuff eller mest platt och kantvindsåkning?

På den långa slingan finns ett par backar, men varvbanan har bara ett par småbackar, sen går den i princip över en platt åker. Räkna med kantvind.

/Dag

Själv tycker jag varken backarna, kantvinden eller farten som är jobbig med Östgötaloppet. Det som är jobbigt är att det är väldigt oroligt i klungan och att det med garanti kommer att bli minst en ordentlig massvurpa och säkert ett flertal åkare som trycks ned i diket.
Håll dig bland topp tio i klungan är mitt stalltipps!

//Markus Porath

Trident skrev:
-------------------------------------------------------
> Själv tycker jag varken backarna, kantvinden
> eller farten som är jobbig med Östgötaloppet.
> Det som är jobbigt är att det är väldigt
> oroligt i klungan och att det med garanti kommer
> att bli minst en ordentlig massvurpa och säkert
> ett flertal åkare som trycks ned i diket.
> Håll dig bland topp tio i klungan är mitt
> stalltipps!
>
> //Markus Porath

Fullkomligt sant, det är många som gör sin tävlingsdebut (någonsin) och det är det absolut rörigaste loppet på hela säsongen, eventuellt konkurerar dom första 5km på Solleröloppet om titeln... Att aldrig ramla längre ner än 20:e plats i klungan gör det mindre jobbigt helt klart :-) T

Lite av problemet med landsvägstävlingar är väl just att alla vill sitta topp 15 för att undvika vurpor, och därmed blir det trångt och det vurpas. :)

Jo, men i Östgötaloppet brukar samla extramånga vinglare i alla andra klasser än elit -det är väldigt många man ser när dom gör sina första stapplande tävlingsförsök för att aldrig se dom mer under säsongen... T

Jo, jag har aldrig själv tävlat där men har förstått att det är så. De ovanligt stora startfälten i kombination med årets första tävling ökar ju risken för asfaltseksem, helt klart.

Jotack, det var en ordentlig klungvurpa i fjol. Lyckades undvika att gå omkull själv, men fick stanna och sen slita för att jobba ikapp de som legat framför vurpan. Tacksamt nog tog de det iaf något lugnare ett tag.

Nu låter det som en tokfarlig tävling, men det brukar stabiliseras med klungan efter ett tag. Se upp första gången man kör över bron bara. Där smalnar det av lite vilket kan stressa dem som har svårt med klungkörning.

I år var klungan väldigt lugn, från start till mål. Vingligt, Ja! Men helt okej.

Så trots många cyklister var det inga vurpor, vad jag såg eller hörde. Däremot i Sportklassen gick några omkull.

/Erik

madeiraguide skrev:
>> Däremot i Sportklassen gick några omkull.

Och jag var en av dom.
Bakhjul snett och vint samt liten spricka i ramen på överröret.
Bara att kliva av.

Ingen kropp skada.

Nästa gång seniorklass.
Men då blir det väl där som olyckorna är framme.

/Mats

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp