[OT] 10-52 srängar elgitarr

Novisen

Medlem
Byter strängar på dotterns elgitarr, men har tydligen köpt 10-52 strängar. Behöver jag bry mig om det eller är det bara att montera och se glad ut? Gammal gitarr... är dessa stängar hårdare så kanske inte så bra för en nybörjare på 8år?

Ja, jag hade inte rekommenderat dessa till en nybörjare, tjockare strängar som stäms till samma pitch blir styvare och svårare att bända. Jag hade rekommenderat 9-42 .

Byter man strängtjocklek så kommer halsen på gitarren också påverkas, och behöver förmodligen justeras för att inte, i värsta fall, ta skada.

Dumt att låta gitarren stå utan stängar? Tycker det det ut som om kroppen spruckit lite runt halsinfästningen, så vill väl inte ha tjockare stängar på den av den anledningen heller.

Dra åt dragstången ett kvarts varv bara så är det lugnt för gitarrens skull och låt henne testa, och beställ ett paket 9-42 som sagt ovan (kom ihåg att släppa tillbaka när/om du byter till tunnare bara).

Tycker det låter olustigt att dra dragstången, men det är ju en gammal gitarrr så kanske skall släppa oron och lära mig istället.

Kan man bara byta, låta bli att spänna den och se om den böjer sig?

ok. Då testar jag med de lite tjockare och blir stränghöjden fel eller om halsen ser ut att böja sig en aning så drar jag åt roden.

Beror på vad man spelar på och vad man spelar. Jag har 10-52 på Les Paul då det är lite kortare mensur. Mot 9-46 som jag spelar på 25,5". I standard-E då...

SRV körde enligt hans gitarrtekniker 13-60 fast en halvton ned.
http://www.musicradar.com/news/guit...ray-vaughans-guitar-tech-rene-martinez-267030

En kille jag spelat med körde den setupen och hans gitarr var tungspelad. Men det lät bra.

Jag kör samma som JT ovan, rostfria. Jag svettas så mycket så annars får jag byta jämt...

De enda gitarrer jag brukar stränga "fel" är stålsträngade akustiska som jag kör med tunna elgitarrsträngar, trivs inte med fosfor-brons eller vad de heter.

Spelar dottern inte i band eller till skivor, stäm ned en halvton bara. Eller så är det inget problem då vissa band stämmer ner.

Jag skulle rekommendera att du lämnar den till en musikaffär och ber dem byta till 9-42 samt justera halsen och intonera den. Kostar inte många hundralappar och då blir det riktigt bra

52 är nog inte optimalt för en en yngre tjej som dessutom är nybörjare. Strängen kommer troligen att vara för grov för din nuvarande sadel också.
Åk till musikaffären och köp ett nytt set strängar ist ?

Novisen sa:
Dumt att låta gitarren stå utan stängar? Tycker det det ut som om kroppen spruckit lite runt halsinfästningen, så vill väl inte ha tjockare stängar på den av den anledningen heller.

Om halsen är limmad mot kroppen är det ganska vanligt att det blir sprickor i lacken, främst av förändringar i luftfuktighet och/eller temperatur. Det behöver inte betyda att limfogen har släpp, så du behöver förmodligen inte oroa dig.

Det är för övrigt inte bara halsens böjning som kan behöva justeras (den SKA för övrigt vara böjd, precis lagom mkt). Även intonationen ändras, det vill säga man behöver ändra strängens längd med stallsadlarna. Det är ganska lätt om man har en stämapparat och jämför lös sträng med 12:e band, men det kan vara ett helsike om man bara går på gehör.

Jo, klockan var så mycket igår att jag inte satte i strängarna, så köper normala strängar istället. Det dumma är att jag redan har 2 packet strängar någonstans liggandes, men hittar inte dem! Typiskt.

Det där med tjocklekens inverkan på ljudet är inte alltid helt lätt. Jag har en gitarr som låter klart sämre om jag strängar med fetare strängar, medan en annan låter bättre. Den förstnämnda liksom "dör" om strängarna är för feta (eller kanske snarare för hårt spända). Så, det är ingen självklarhet att välja grova strängar även om man klarar av att spela på dem.

Kan man våldgästa den här tråden lite? Har länge tänkt att jag måste skaffa nya trådar till min ESP. Som den metalgrabb jag är så är avsaknad av A-strängen en ordentligt tråkig företeelse. Dessutom spelar jag en hel del i drop D. Aldrig provat annat än klassiska 10-46 Slinkys varje gång. Men tänker mig att det egentligen borde finnas bättre dimensioner för drop. Några förslag?

Jag har ett antal gitarrer. Ett par stålsträngade akustisk, ett halvdussin elguror och några enstaka flamencos.

Min Gibson Les Paul Custom trivs bäst med Elexir 10-46.

Min ESP KH-II custom trivs bättre med 10-52.

Min Ibanez Prestige låter som bäst med 9-46.

Och andra sidan strängar jag mina banjos tungt. AMBs till double-C eller "low Sawmill"...

Det är väldigt individuellt. Men en nybörjare bör ha tunnare än de TS köpt... synd att sabba en karriär med närmast ospelbara strängar för en oerfaren

...och idag råkade det bli en ny gitarr. Stratakropp och svartvit, precis som min första gitarr som jag köpte 1983, fast färgerna är omkastade och sen har den singlecoilpickuper iställetför humbuckers. Perfekt till sommarstugan.

ForesterGuy sa:
...och idag råkade det bli en ny gitarr. Stratakropp och svartvit, precis som min första gitarr som jag köpte 1983, fast färgerna är omkastade och sen har den singlecoilpickuper iställetför humbuckers. Perfekt till sommarstugan.

Bilder!!! :-P

Makten sa:
ForesterGuy sa:

Bilder!!! :-P

Nä, risken finns ju att någon känner igen den gamla gitarren från skivomslagen. ;-D

Bilder från webben:

Bilagor

• $_86.JPG
    $_86.JPG
    111.9 KB · Besök: 176
  • G100(OPB)(0).png
    G100(OPB)(0).png
    46.5 KB · Besök: 93
Tillbaka
Topp