[OT] 100 armhävningar på 6 veckor

Hehe! Jag tror jag dör!!
Google-ads har VERKLIGEN en underlig humor.
Bild från sid 9/10:

Senast redigerad av en moderator:
zapiens skrev:
-------------------------------------------------------
> V6D1 45-40-35-30-30-30 (45-55-35-30- >55) FAILED
> Djävla, skit, mjölsyrevecka, tokstopp, ähh jag
> börjar röka och
> käkar praliner istället.
> Vem faan kom på den här dumma idén?

Hey Zapiens, glöm inte bort att det såg ut så här för bara 2 månader sen...lika många reps i ett set nu som totalt på ett helt pass då!
Du är på god väg ju!

zapiens skrev:
> Först ut på måndagen 10-10-8-6-11
>
> Men det gjorde on i armbågarna ..... måste
> träna dom oxå

mamme1 skrev:

> Hey Zapiens, glöm inte bort att det såg ut så
> här för bara 2 månader sen...lika många reps i
> ett set nu som totalt på ett helt pass då!
> Du är på god väg ju!
>

Tack för påminnelsen, det hade jag faktiskt glömt bort :-)

Så nya tag:

V6D1 45-40-35-30-30-30 (45-55-35-30- >55) FAILED
V6D2 22-22-30-30-24-24-18-18-26 (>58) FAILED

Äntligen är jag tillbaka på banan igen!
Förkylningar, för mycket jobb osv + en misstro mot att det skulle vara möjligt att komma igenom detta rätt tuffa (tycker jag iaf) program!

Men har varvat med en del annan gymträning och senaste tio dagarna har jag försökt köra push-ups efter eget huvud.
Min metod som funkar på mej blev enligt följande:
Mitt stora problem är mjölksyra i "peckarna " efter drygt 40 push-ups så jag testade att varje morgon försöka göra ca 50+50 med några minuter mellan. Likaså på kvällen. Och bara satsa på mellan 40 och 50 push-ups och öka antal set efterhand. Men ta tillräcklig paus mellan seten.
Max är bara 60 nu, men känner att mjölksyran börjar bli mindre besvärande nu.

Så igår testade jag v4-d3 och det var lätt.
Så imorse började jag med v5, jobbigt men inte så tufft som jag trodde.

Skönt att det funkar igen - tror fortfarande att 100 känns utom räckhåll, men man vet aldrig!

Ja, den där tanten är fan inte dålig. Man har i alla fall 15 år kvar innan man måste börja satsa om man vill vara sådan när man är 72.

Gjorde första omgången på 100 AH-programmet idag. Pga mina 31 armhävningar skulle jag hoppa in på w3 kolumn 3, dvs 25 14 18 14 14 20. Jag tog mig igenom det men det var på håret och formen på hävningarna var inte den bästa pga svår träningsvärk från initialtestet, det var ju 100 år sedan jag gjorde armhävningar sist. Hoppas det går lite bättre på onsdag. I värsta fall får man köra om den här veckan ett varv till.

Började på v.1 trots 35 i initialt test, resonerade att jag behöver all träning jag kan få om jag skall klara 100 st på sex veckor. Alltså ingen anledning från min sida att korta ner ett enligt mig rätt tufft program med två veckor, det är ju fortfarande långt till Beach 2009 man vill ju inte toppa för tidigt.

-Åke

Åke skrev:
> Började på v.1 trots 35 i initialt test,
> resonerade att jag behöver all träning jag kan
> få om jag skall klara 100 st på sex veckor.
> Alltså ingen anledning från min sida att korta
> ner ett enligt mig rätt tufft program med två
> veckor, det är ju fortfarande långt till Beach
> 2009 man vill ju inte toppa för tidigt.
>
> -Åke

Hade det inte varit bättre att köra v2 eller 3 ett par extra vändor isf. Om du gjorde 35 initialt så känns det ju inte som att du kommer förbättra dig så mycket de första veckorna.

Som jag ser det är det själv reglerande eftersom varje set avslutas med en max omgång, vilket leder till att man få bra pump hur man än gör. Tror mina chanser att fullfölja programet ökar dramatiskt men en lugn start där kroppen och jag får vänja sig vid tanken på 100 stycken armhävningar.

Har inte bråttom, för min del spelar det ingen roll om det tar sex eller åtta veckor.

-Åke

Då tänkte jag börja följa schemat mest för skojs skull då jag behöver lite överkropp inför säsongen. :P

Någon som har tips på bra underarms-träning som man kan utföra utan direkta gym-artiklar?

Armhävningar.
Crunches.
Rygglift (ligga på mage lyfta ben+överkropp).
Och Något för underarmarna så borde man väl ha det viktigaste? :)

En sån där gyro-boll, vad de ny heter, borde göra susen för underarmarna. Finns för en hundring eller två på Teknikmagasinet bland annat.

köpte ett par powergrip för ett par år sedan och körde tre gånger i veckan hela våren och sommaren med resultatet att jag varken fick ont i händer eller underarmar när jag körde utför..

06-1507.jpg

jag har inte den varianten på bilden men samma funktion.

annat tips för 'hemmagym' är att använda vad som finns, tex vattenfyllda 1½-liters petflaskor i plastpåse för underarmscurl. använd fantasin.. :)

När jag körde cross fanns det alltid två skolor när det gälde att inte få ont i underarmarna.

Vissa tränade för att orka mer, andra sa att problemet är inte att man är för svag utan att man håller för hårt i styret och därför skulle man inte träna för då blev du bara starkare och klämde hårare.

roddmaskinen knäcker iaf mina bestick till underarmar först.

edit. säkert för att jag håller i för brinnande livet.

Senast redigerad av en moderator:
Ville skrev:
> När jag körde cross fanns det alltid två skolor
> när det gälde att inte få ont i underarmarna.
>
> Vissa tränade för att orka mer, andra sa att
> problemet är inte att man är för svag utan att
> man håller för hårt i styret och därför
> skulle man inte träna för då blev du bara
> starkare och klämde hårare.

Att man skulle klämma hårdare om man tränar spelar väl inte större roll så länge som träningen gör att man inte får ont i underarmarna. :P

Låter som "vi mot dom"-syndromet, kanske träna lite och sedan öva på att inte hålla så hårt i styret?

nenja skrev:

> Att man skulle klämma hårdare om man tränar
> spelar väl inte större roll så länge som
> träningen gör att man inte får ont i
> underarmarna. :P

Man kan vända och vrida på argumenten percis hur amn vill. Men efetrsom det uppenbarligen fanns/finns folk som inte får ont trotts att de inte tränar så kan det ju verka dumt att träna....eller;)

Själv väljer jag ingen av sidorna. Har kört förut utan att träna utan problem och numera klättrar jag och det ger garanterat underarmsträning. Båda verkar fungera.

Inte på 6 veckor, men på 7 veckor. Initial test 32 st. Började på vecka 3, men jag fick köra vecka 5 2 gånger. Körde 4 maxtest (83, 73, 93, 99) innan jag slutligen klarade 100 på 5:e maxförsöket. Det blev väl inte dom "snyggaste" armhävningarna på slutet, men trots allt 100 utan vila som jag själv & dottern godkände...........

Ville skrev:
> nenja skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > Att man skulle klämma hårdare om man tränar
> > spelar väl inte större roll så länge som
> > träningen gör att man inte får ont i
> > underarmarna. :P
>
> Man kan vända och vrida på argumenten percis hur
> amn vill. Men efetrsom det uppenbarligen
> fanns/finns folk som inte får ont trotts att de
> inte tränar så kan det ju verka dumt att
> träna....eller;)
>
>
>
> Själv väljer jag ingen av sidorna. Har kört
> förut utan att träna utan problem och numera
> klättrar jag och det ger garanterat
> underarmsträning. Båda verkar fungera.

Jo det är klart, sen kan man ju vara mer eller mindre tränad i underarmarna även om man inte tränar/har tränat dem nyligen. ^^

Jag vet att jag hade problem med det när jag var i Gesunda, jag är visserligen ovanligt klen i armarna och jag körde på en Marzocchi RCV som högg riktigt fint i högre hastighet (original sirapsolja osv).
Inbillade mig själv iaf att inte höll hårt i styret, eller inte hårdare än jag behövde vilket självklart påverkades av spikandet.

Jag gav upp efter 12 veckor stog och stampade på vecka 6 och kom aldrig vidare, de jag kännar som fixade 100 kompletterade med annan styrketräning.

Men man blev ju starkare :-)

Är det någon tjej som försökt sig på 100 armhävningar ?
Tjejen gjorde igår 23 st helt otränad ,hon födde barn i början av december ...
Hur nära kan hon troligtvis komma 100 st !?
HUr har det gått för er andra tjejer som prövat ?

tengblad skrev:
> Är det någon tjej som försökt sig på 100
> armhävningar ?
> Tjejen gjorde igår 23 st helt otränad ,hon
> födde barn i början av december ...
> Hur nära kan hon troligtvis komma 100 st !?
> HUr har det gått för er andra tjejer som prövat
> ?

Damen hemma kom upp i 80 innan hon blev sjuk och avbröt programet (har för mig att hon bara skulle ladda ett par dagar innan hon körde det stora testet), vilket var mer än mig :-( jag kom bara till 72 sen blev jag sjuk.
Efter jul så kom vi inte igång igen men ska väl ta tag i det igen vad det lider...

Jag var tvungen att avbryta pga underarmsfraktur i januari.

Så för mej gick det från 70 till 0 på en sekund...klarar fortfarande inte en endaste sketen armhävning nu, för att stödja med så högt tryck går fortfarande inte.
Det blev ca 5 cykelfria veckor istället, men nu känner jag i stort sett inget när jag sitter på cykeln. Tur jag bara använder bockstyre så jag slipper vridningen i handen/underarmen...

Men säger som gamle guvernör-Arnold: "I'll be back...
Är grymt sugen på att försöka ta den här lilla utmaningen i hamn!

tengblad skrev:
> Är det någon tjej som försökt sig på 100
> armhävningar ?
> HUr har det gått för er andra tjejer som prövat
> ?

Vad är det för fråga? Hon kan väl lära sig/träna sig att göra hur många som helst?

Att göra 23st helt otränad är ju riktigt bra. Antar att hon kommer komma i form snabbt när hon bestämmer sig för att börja träna på riktigt.

Själv kör jag igång denna veckan! Återkommer med info.

/e

Kanske borde köra det här igen. Misstänker att det är en dålig idé att kolla hur det gick sist, då kommer jag bara bli deprimerad av hur dålig form jag är i nu...

tengblad skrev:
>
Det var en riktigt bra prestation så pass nära en förlossning. Säg till henne att hon tar det lugnt i början så kommer hon snart upp i 100 pushups.

Borde väl testa detta egentligen. Den delen av kroppen är jag riktigt svag i. Nog vettigt att bli lite starkare där.

Har som mest klarat ca 35 i sträck, men det var när jag gymmade ordentligt för 10 år sen. I dag klarar jag nog 15-16.

Klarar 70 stycken, men avancerar inte uppåt. Några tips på hur man kan komma vidare? Har legat på 70 i några veckor nu skulle jag tro.

Crossmax, du är på rätt väg. Kör hårt i fyra-fem dagar, typ 10x40-50 och snabba, vila en dag, maxa den sjätte eller sjunde dagen, sedan börjar du om igen. Jag låg på 80 och efter två veckor var jag uppe i 100.

80 nu (om jag har en bra dag). Ska ta och testa ditt knep Lennart. Hittills har jag kört på att maxxa, vila runt trettio sekunder och sen pumpa 30 till.

Tillbaka
Topp