[OT] 100 armhävningar på 6 veckor

Jag har lagt ner, klarade ett bra gäng ett tag där men efter en a-c led luxation i nyckelbenet så vet jag inte hur bra detta är?
Klarar av ett par nu efter ca 6 månader men detär inte skönt o känns rätt gött i axeln..

Körde igång detta nu av ren rastlöshet. Cykelsäsongen lider mot sitt slut här uppe i norr och om högst ett par månader drar skidsäsongen igång, så det skadar inte med lite överkroppsstyrka. Ska försöka komplettera med lite situps och andra kroppsövningar, men vikten ska ligga på dom här 100 armhävningarna. 100 armhävningar utan vila har varit likställt att bestiga månen för mig men nu fick jag plötsligt motivationen.

Start-test; 13. Hade kanske orkat ett par till "fula" armhävningarna, men när man ligger på en så låg siffra så kändes det inte som att jag på något sätt gynnas av att hamna högre. Sen kändes det lite läskigt att helt ouppvärmd och utan att ha gjort en armhävning på x antal år börja tok-maxa.

Körde igång Week 1, Day 1 på en gång också. 10-12-7-7(6)-9. Klarade bara 6 fina armhävningar på ena 7an därav parentesen.

Så en 58 armhävningar drog man av idag, hoppas inte träningsvärken blir alltför svår.

Senast redigerad av en moderator:
Nu har jag kört 4 veckor och ökat från 21 till 31. Sista veckan har jag faktiskt legat still på 31. Men ok, folk här verkar ha lyckats, så då kanske jag inte skall ge upp dom 100?

Testade på skoj helt ouppvärmd , blev 55st. Tror jag ska träna mer cykel och ben i stället, har nog lite för mycket vikt som sitter ovan midjan för en cyklist.

Mats_K skrev:
-------------------------------------------------------
> Nu har jag kört 4 veckor och ökat från 21 till
> 31. Sista veckan har jag faktiskt legat still på
> 31. Men ok, folk här verkar ha lyckats, så då
> kanske jag inte skall ge upp dom 100?

Jag körde den där skiten för ett par år sedan.. och gjorde mina 100 tillslut. Men om du inte orkar mer än 31 st efter 4 veckor så lär du ha en låååång höst framför dig ;)

undra om jag cyklar för lite när min kondis känns av påväg till jobbet 1mil, men jag lyckades häromdan sätta 70armhävningar på raken hemma?

Armhävningar är det nåt konstigt med. Man tycker ju att det skulle motsvara en omvänd hantelpress/bänkpress, men det verkar inte finnas nåt samband alls mellan prestationen i den ena och prestationen i den andra. Jag har en kompis som kan göra flera dussin riktiga armhävningar med ungefär samma kroppsvikt som mig, medan jag själv bara klarar kanske 12-13 just nu. Samma person är markant svagare än mig i hantelpress, och vi väger båda ungefär lika mycket (65 kg, plus/minus lite).

geologen skrev:
> Armhävningar är det nåt konstigt med. Man
> tycker ju att det skulle motsvara en omvänd
> hantelpress/bänkpress, men det verkar inte finnas
> nåt samband alls mellan prestationen i den ena
> och prestationen i den andra. Jag har en kompis
> som kan göra flera dussin riktiga armhävningar
> med ungefär samma kroppsvikt som mig, medan jag
> själv bara klarar kanske 12-13 just nu. Samma
> person är markant svagare än mig i hantelpress,
> och vi väger båda ungefär lika mycket (65 kg,
> plus/minus lite).

Det kanske beror på att övningarna är inte helt jämförbara. Man använder samma muskler för själva rörelsen men i en armhävning måste man också stabilisera kroppen för att hålla den rak (som i övningen plankan). De stabiliserande musklerna är bland annat de raka magmusklerna, de sneda magmusklerna och framsidan av låren.

Jag provade detta i våras. Min startpunkt var 8. ... Ja även när jag var vältränad som bäst, för 12 år sedan, var min överkropp inte den starkaste.

Hur som, det gick ok ett tag men jag kunde inte hålla takten med programmet. Fick dessutom ont i ryggen av alla pushups. Jag kom up i 35, och med min 20kg övervikt är det inte så illa. Tycker jag. Men det kändes som straining inte training för mig. Jag tappade motivationen när ryggen inte pallade.

Jag ska prova med p90 programmet tror jag, om jag kan räkna ut hur jag ökar antalet kalorier lite.

/P

Jaja har nyss kört träningsdag 2 här. Det fick vänta 4-5 dagar p.g.a svår träningsvärk. Försökte senaste igår men fick sån smärta att jag avbröt efter 2. Hursomhelst så gick det bra idag.

10-12-8-8-12 (20)

Sista repet orkade jag alltså 20, mot tidigare 9. Med tanke på att mitt starttest var 13 och att jag på sista repet dag 1 orkade maxade 9 så får man ju säga att det är goda resultat efter endast en tidigare armhävningssession :)

Har precis börjat programmet, ska bli kul att se utvecklingen.
Inledde med 25 st på knogarna (då mina handleder inte gillar den vanliga varianten). Ska tydligen hoppa in på vecka 3, kör nog första passet idag.

Någon som vet hur mycket vila som rekommenderas mellan varje set?

Mycketvillhamer skrev:
> Vill minnas att det står i träningsprogrammet
> hur länge man ska vila mellan varje set?

Yes jag hittade det, fanns på träningsprogrammet som man kunde skriva ut.

bsod skrev:
> Skam den som ger sig...idag tog jag min första
> 100-serie! Till och med min 13-åring blev lite
> stolt!

Grattis bsod! Har du hållit på sen tråden började eller är det här en kortare träningsperiod? Oavsett så är det bra gjort. Jag är lite fundersam på det här med armhävningar, chins och bänkpress. Kan väl börja med att erkänna att jag är kass på samtliga för att det hela inte skall ses som bortförklaringar. Arbete definieras ju som kraft gånger sträcka, jag som har över två meter mellan fingerspetsarna när jag håller ut armarna åt sidan har ju jättelånga rörelser som jag måste åstadkomma samtidigt som jag väger 90kg. Plus att vingelmån och vinkelfel blir större än för en liten person med korta armar. Armhävningar är väl rätt ok, där handlar det om övning, bänkpress undviker jag av nån form av psykologiska skäl, Chins känns som ett ouppnåeligt mål om det handlar om många. Klarar två seriösa chins, kanske skulle klara fem om jag jobbade på det men knappast mer. Nån som har åsikter på det?

Hasse#7 skrev:
> bsod skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Skam den som ger sig...idag tog jag min första
> > 100-serie! Till och med min 13-åring blev lite
> > stolt!
>
> Grattis bsod! Har du hållit på sen tråden
> började eller är det här en kortare
> träningsperiod? Oavsett så är det bra gjort.
> Jag är lite fundersam på det här med
> armhävningar, chins och bänkpress. Kan väl
> börja med att erkänna att jag är kass på
> samtliga för att det hela inte skall ses som
> bortförklaringar. Arbete definieras ju som kraft
> gånger sträcka, jag som har över två meter
> mellan fingerspetsarna när jag håller ut armarna
> åt sidan har ju jättelånga rörelser som jag
> måste åstadkomma samtidigt som jag väger 90kg.
> Plus att vingelmån och vinkelfel blir större än
> för en liten person med korta armar.
> Armhävningar är väl rätt ok, där handlar det
> om övning, bänkpress undviker jag av nån form
> av psykologiska skäl, Chins känns som ett
> ouppnåeligt mål om det handlar om många. Klarar
> två seriösa chins, kanske skulle klara fem om
> jag jobbade på det men knappast mer. Nån som har
> åsikter på det?

Klart de finns åsikter!! för mig låter de som dom vanliga bortförklaringarna. ska inte en stor å stark karl kunna lyfta sen egen vikt? för de är väl 90kg muskler vi talar om.. :-)

hälsningar en tvärhand hög tomte på ca 65kg

sivan skrev:

>
>
> Klart de finns åsikter!! för mig låter de som
> dom vanliga bortförklaringarna. ska inte en stor
> å stark karl kunna lyfta sen egen vikt? för de
> är väl 90kg muskler vi talar om.. :-)
>
> hälsningar en tvärhand hög tomte på ca 65kg

:) Anade att vi skulle hamna här. Jag är inte överviktig men musklerna sitter inte i huvudsak på armarna. Det svåra är momentkrafter. Tänk dig att jag skulle ge mig på stora korset i romerska ringar. All vikt i mitten och två momentarmar som pekar rakt ut åt sidan. Skulle behöva axlar som fotbollar för att klara det. Konstigt nog finns det vissa saker som jag faktiskt är stark på i armarna och kroppen jag kan till exempel stå en stund med raklång horisontell kropp och horisontella ben och bara händerna i backen och all nedåtriktad kraft på underarmarna. Visserligen ren Samhall kompetens, men ändå. Prova den! Det är inte många som klarar :) Karl eller inte.

Det där med momentkrafter är ganska intressant. Själv kan jag stå med en pilsner ganska nära kroppen nästan hur länge som helst!

Kiske skrev:
> Det där med momentkrafter är ganska intressant.
> Själv kan jag stå med en pilsner ganska nära
> kroppen nästan hur länge som helst!

Lättöl?

cyklariskogen skrev:
> Lättöl?

Ja lättare blir det ju längre jag håller den iallafall.

Jag körde den här grejen för nåt år sen men har lite problem med mina handleder så jag sket i det till slut. En fråga dock om tekniken. När de visar hur man gör en armhävning i programmet så har de händerna väldigt nära kroppen så att armbågen i princip böjs bakåt ner mot fötterna. Jag har alltid gjort armhävningar med händerna ut från axlarna (mer som ett T). Tankar om det? Har man händerna närmare kroppen isolerar man väl kanske armmusklerna mer, när man kör som ett T borde väl bröstmusklerna spela in mer? Hur gör ni?

bjolund skrev:
> När de
> visar hur man gör en armhävning i programmet så
> har de händerna väldigt nära kroppen så att
> armbågen i princip böjs bakåt ner mot
> fötterna. Jag har alltid gjort armhävningar med
> händerna ut från axlarna (mer som ett T). Tankar
> om det?

I min iphone-app ser det ut som att han har armarna ungefär 45 grader. Jag brukar ha armarna som du har eller så kör jag längs med kroppen, vilket jag tycker är enklare (och snyggare). Så jag antar att det är olika träning. Nu måste jag testa 45-gradersmetoden. Det verkar svårt.

Edit: Litet tillägg. Jag gav upp vecka 2 p.g.a. förkylning för cirka ett halvår sen. Ska ge det ett nytt försök nu när jag blev lite inspirerad!

Senast ändrad:
Buddha skrev:
> Trams!
> Ghetto Workout is da shiznit..
>
>

Undra vad han har i VO2-Max?

Tillbaka
Topp