[OT] 5G-Router - vad ska man köpa? Spelar det ngn roll?

• Trådstartare Trådstartare JPL
  • Start datum Start datum

JPL

Aktiv medlem
Som rubriken säger, ett par gånger om året är det tydligen så att det ska vara avbrott i kommunikationen via kabel/fiber. Hela em/kvällen idag tex, vilket leder mig in på att skaffa en separat 5G-Router som redundans. Är det någon större skillnad på prylarna? Vad ska man köpa?

Som rubriken säger, ett par gånger om året är det tydligen så att det ska vara avbrott i kommunikationen via kabel/fiber. Hela em/kvällen idag tex, vilket leder mig in på att skaffa en separat 5G-Router som redundans. Är det någon större skillnad på prylarna? Vad ska man köpa?
Vad har för router osv nu?

Stödjer den failover så man kan köra något som sköter sig automatiskt?
Eller du behöver bara en Puck att starta vid behov?

Undersöker just vad min router kan göra. Men spelar det i övrigt ngn roll vilket modem man köper? Är det någon skillnad på modem och modem?

Edit: Enligt snabb googling så har min router sådana funktioner som lämpligast körs med modem via usb-port på routern. Och det ska tydligen finnas något som benämns "Dual WAN / WAN-failover". Så det verkar ju lovande.

Undersöker just vad min router kan göra. Men spelar det i övrigt ngn roll vilket modem man köper? Är det någon skillnad på modem och modem?

Edit: Enligt snabb googling så har min router sådana funktioner som lämpligast körs med modem via usb-port på routern. Och det ska tydligen finnas något som benämns "Dual WAN / WAN-failover". Så det verkar ju lovande.
Själv kör jag med 4g på failover.

Har ett unifi modem för 4g med ett kontantkort som ja fyllde på med 20gb data.
Sen har jag lite andra regler. Så om fibret går ner så används failovern bara till hemautomatiseringen och kamera övervakningen.

All streaming och sånt begränsas. Vi har frisurf på våra telefoner så bättre att använda den vid avbrott än kontantkortet.

Så allt beror ju på vad man behöver.

Enkelt är ju en 5g stick i usb uttaget på din router. Fyll den med data så du klarar dig när ni har avbrott. Se till så det blir failover bara och inte dual wan.

Mest troligt inte skitstor skillnad på olika usb 5g modem.

Ja, det är det jag menar. Har dock ej testat. Finns säkert anledning att googla vilka som funkar.

Jag har sällan problem så hade föredragit att kunna koppla på mot mobilens hotspot när det bråkar.
Det går i teorin men vad jag vet inte i nån konsumentrouter. (Router funktion försvinner väl om man byter mode)

Men alltså. Googlade lite.

Hittar inga 5g usb modem. Finns inte det längre? 4g modemen kunde man gödsla med. Delades ju ut mer eller mindre gratis.

5G-grejer är sjukt mycket dyrare än så länge tyvärr, har varit inne på samma spår annars men behåller min 4G Teltonika-router (som är rätt lååååångsaaam men funkar och är stabil).

Ser ut som jag kan mappa om en LAN port till secondary WAN och använda en 5G router istället för usb.

Edit. Eller till en brygga som plockar ner hotspot.

Ok, då var det inte bara mina google-skills som var kass, inte ett 5G-modem för typ under 4000 svenska pengar. Eller rättare sagt, verkar det som att "enkla" 5G-modem inte finns utan det är inkluderat standard eller finesser i form av dyrbarheter som inte behövs.(för mig)
Har ju iofs min gamla ajfån 12 pro som är reserv numera, borde väl fungera att pluga den via kabel direkt mot routern kanske?

Jag har sällan problem så hade föredragit att kunna koppla på mot mobilens hotspot när det bråkar.
Dels vill jag slippa mecka med det. Men finns flera orsaker för mig att det fungerar när jag INTE är hemma. Det är då det är mest enerverande och man känner sig maktlös.

Under 4000 finns i alla fall. Såg för 1000 också men oklart om de gör jobbet

Under 4000 finns i alla fall. Såg för 1000 också men oklart om de gör jobbet

Är nog min okunskap, jag har bara utgått från att ett "rent" modem innebär mindre meckande och felkällor vid krångel jämfört med en 5G-router, men det kanske inte är så.

Det är ganska viktigt att det man använder som modem inte försöker vara router med.
Så ska man sätta en 5g router måste man kunna sätta den i brygga läge.
Annars får man problem med det.

Jag hade som nödlösning ett tag.

Android surfplatta med simkort. Kopplad till en Dell usb c docka. (behövde laddning och ethernet port)
Detta var dock när det redan låg nere, men tror det skulle fungera om man kan välja på nuvarande router att en ethernet port ska agera failover. Om det går att göra med en iPhone telefon vet jag dock inte.

Kanske räcker med att exponera routern på DMZ om den funktionen fortfarande finns. Sen brukar det inte funka med samma subnet på in och utsida...så ja lite meck.

Usb docka har jag inte tänkt på. Faktum är att min fiber varit extremt stabilt.
Har både en dell docka som funkar m mobilen och en minidocka. Den senare har nog inte laddning.
Inte självklart hur mobilen delar ut nätverk i det läget.

Deco x50 5g och har externa antenn ur tag.
Men det är ju en hel router. Dessutom trist admininterface. Tror inte den gick att köra som brygga heller riktigt.
Vi fick en sån från vår fiberleverantör när de dabbade sig och sköt vår installation 3 månader...

Brygga å brygga det lär ju bryggas mellan lan och wan..... om allt är öppet dvs det som kallas dmz på hemma router och subnet spelar så duger det nog.

Brygga å brygga det lär ju bryggas mellan lan och wan..... om allt är öppet dvs det som kallas dmz på hemma router och subnet spelar så duger det nog.
Var mest allmänt missnöjd med den trots det häftiga priset.

Alltså. Nästan allt duger ju för failover nån gång om året.
Känns orimligt att satsa så mycket pengar på kan jag tycka. Vi sket i failover när fibern väl var installerad men tro fan om inte nån vaktis drog ur vår dedikerade fiber vilket skapade 36h outage...

Känns orimligt att satsa så mycket pengar på kan jag tycka. Vi sket i failover när fibern väl var installerad men tro fan om inte nån vaktis drog ur vår dedikerade fiber vilket skapade 36h outage...
Jag vill heller inte lägga pengar och har inte höga krav.
Jag har en N router med tomato över så kunde preppa den för att brygga secondary wan till mobile hotspot

Måste det vara 5g?
Jag struntade i det med tanke på att ja ändå mest vill hålla liv i hemauto o kamerorna (som kör lokalt) men ja kan komma åt dem utifrån iallafall.

Starlink kommer att stängas i ned när den behövs. Inget för en prepper det. Möjligen duger den som backup när någon råkar dra ut fibern men 9 ggr av 10 så är det Musk som drar ut den.

Kanske ett problem across the border. Men tex Ukraina använder många tusentals Starlink. Funderat faktiskt på att köpa en, vore kul att testa. Det är ju speciellt bra för tex husbilar, eller om man har en stuga i obyggden.

Starlink har absolut sina fördelar. Men långsiktigt ska man nog inte lita för mycket på det. Även om musken inte har full kontroll över det bolaget.

Ukrainas Starlinkar styr Pentagon över. Vi hoppas innerligt att de får vara igång.

Idag köpte jag en sådan ZTE G5TS som jonte länkade en bit upp. Det gick bra att stänga av wifi och ställa om till bryggläge. Fungerar kalasbra till failover.

tillägg: trevligt också att den inte har en massa fula spretiga antenner

Senast ändrad:
Unifi släpper lite 5g nu också.
Den mobila routern har dock inte 5g än

Tillbaka
Topp