[OT] Åker ni utför?

Ztäfan

Medlem
[OT] Åker ni utför?
Är det många här som åker skidor? Alltså utför, alpin skidåkning?
Jag bor själv i södra Sverige och äääälskar att åka utför men känner att det är svårt att mätta mitt behov när det blir så mycket meck med stugbokningar, bilkörning o ledigheter från skola med barn osv. Framför allt blir det en ekonomisk fråga, man kan ju inte köra upp till backen för några åk direkt… Även om hela familjen är inne på samma spår o prioriterar vintersemestrar.
Jag har under de sista åren fått upp ögonen för mtb och undrar om det på något sätt är relaterat till alpin skidåkning? Alltså, får man samma känsla av ”flow” och ”rytm” som i alpin åkning? Funderar på om man kan mätta behovet genom att cykla stigar osv under sommaren? Lite svårt att förklara vad jag menar men jag läser en del på Freeride.se och ser likheterna med detta forum? Känns som att många därifrån även är här? Jag är kanske helt ute o cyklar men det blir alltid ett tomrum efter vinterns skidresor och nästan deprimerande att behöva vänta på att få stå på skidorna igen, kan man dämpa det genom att cykla mtb på skogsstigar kanske? Bara en fundering såhär efter ett glas rött (eller flera) på en fredagskväll.
/Stefan

Edit: nu bestämde jag att det är OT! // Admin

Senast redigerad av en moderator:
[OT] Åker ni utför?
Ja, till viss del uppfyller mtb samma behov. Det når inte upp till samma höjder som en perfekt puderdag, men är betydligt mer lättillgängligt (iaf i Gbg) och har en bredd där du kan få både adrenalin och naturupplevelser. Eller bara det ena om du hatar det andra.

Inte ot alls.

[OT] Åker ni utför?
Ja, till viss del uppfyller mtb samma behov. Det når inte upp till samma höjder som en perfekt puderdag, men är betydligt mer lättillgängligt (iaf i Gbg) och har en bredd där du kan få både adrenalin och naturupplevelser. Eller bara det ena om du hatar det andra.

Inte ot alls.
Ehhh. Jo 200%

Off-Topic
Off topic-postande är inte förbjudet så länge det inte tar överhanden. Inled ärenderaden med [OT] så kan de som vill hoppa över tråden.

[OT] Åker ni utför?
Gillar du fart så kommer du gilla utförsåkning på cykel!
Cykla på stig tycker jag är något annat, kanske mer likt längdåkning än alpint.
Skönt att kunna varva mellan skidåkning och cykling.
Cykling och skidåkning är en superkombo !

[OT] Åker ni utför?
Vad du har för känslor har väldigt lite med regler att göra ...
Sluta tramsa/trolla, inlägget handlade ju om mountainbike har liknande känsla som skidåkning. Väldigt svårt att se det som ot. Men det är klart, om man bara läser rubriken eller första meningen kan jag förstå att man drar den slutsatsen.

Men det är ju bara att anmäla inlägget, nåt ska ju moderatorerna syssla med en fredagskväll.

[OT] Åker ni utför?
Jag är kanske helt ute o cyklar men det blir alltid ett tomrum efter vinterns skidresor och nästan deprimerande att behöva vänta på att få stå på skidorna igen...
Känner igen känslan, men jag får den två ggr per år.
En på våren nu när skidåkningen slutar och jag vet att det dröjer innan jag tar fram skidorna igen.
Sen en gång på senhösten, när dagarna blir för korta och det är vått, kallt och trist. Då tvättar jag cyklarna ordentligt.
Som tur är överlappar skid- och mtbsäsongerna varandra.
Dessutom främjar båda aktiviteterna starka ben !

Senast ändrad:
[OT] Åker ni utför?
Jodå, visst åker man utför, och precis som du konstaterat så är det inte helt lätt om man bor i södra Sverige och har familj. Skidor är kul, inte minst är det trevligt att vara duktig på något bara för att man lärde sig det som barn, men hela apparaten runt det förtar en del av nöjet. MTB däremot formligen älskar jag och cykla kan jag göra flera gånger i veckan året runt.

[OT] Åker ni utför?
Jag tackar för svar! Sorry om det klassades som OT. Ska ta mig en riktig funderare angående mtb, inte fel att behålla benstyrka och glatt humör även under sommaren.

[OT] Åker ni utför?
Jag tackar för svar! Sorry om det klassades som OT. Ska ta mig en riktig funderare angående mtb, inte fel att behålla benstyrka och glatt humör även under sommaren.
Ingen fara med OT, det finns trådar som är betydligt längre från detta forums huvudfokus (att ligga med gubbar, samt foton på getter).

Om fokus är benstyrka för skidåkning så är nog traillöpning bättre, ffa för sidstabilitet et.c. Iaf är min upplevelse att det inte i så stor utsträckning är samma benmuskler som används i skidåkning och mtb, men men. Det skadar dock inte att cykla, och kondition ger det ju. Och även i övrigt är det betydligt roligare än löpning, så det är klart du ska börja ligga me.. cykla mtb!

[OT] Åker ni utför?
Åker inte skidor men snowboard och splitboard. Det är väl inte exakt samma känsla som mtb men fyller samma behov på något sätt. Splitboarding och enduro-cykling är ju lite samma...slita/gneta uppför, njuta nerför... Och naturupplevelsen på köpet. Testa mtb, du kommer inte att ångra dig, men det finns en risk för beroende ?

[OT] Åker ni utför?
Ingen fara med OT, det finns trådar som är betydligt längre från detta forums huvudfokus (att ligga med gubbar, samt foton på getter).

Om fokus är benstyrka för skidåkning så är nog traillöpning bättre, ffa för sidstabilitet et.c. Iaf är min upplevelse att det inte i så stor utsträckning är samma benmuskler som används i skidåkning och mtb, men men. Det skadar dock inte att cykla, och kondition ger det ju. Och även i övrigt är det betydligt roligare än löpning, så det är klart du ska börja ligga me.. cykla mtb!
Hehehe! Traillöpning kör jag lite redan men det går liksom inte lika fort som skidåkningen. Precis som du säger så är det fin träning för benen.

[OT] Åker ni utför?
Om fokus är benstyrka för skidåkning så är nog traillöpning bättre, ffa för sidstabilitet et.c. Iaf är min upplevelse att det inte i så stor utsträckning är samma benmuskler som används i skidåkning och mtb,...
What!?!? båda kräver benböj på gymmet och spänstträning!

Trail-löpning...nä nu är handsken kastad ! Det är nåt man gör för att man har medelålderskris. Det har inget med skidåkning att göra.
(ja, jag kommer springa mist ett sånt lopp i sommar, fan vet varför, förmodligen för att det var riktigt kul sist)

[OT] Åker ni utför?
Nix. Avskyr intensivt vinter, snö, kyla och halka, och skulle inte åka utför ens i barnbacke för mindre än några miljoner i muta.
Har du blivit så rik att du inte ens skulle åka utför en barnbacke en gång för en miljon? :sneaky:

Jag har aldrig stått på ett par slalomskidor men en barnbacke kan man ju rimligen ta sig nerför genom att åka tvärs över backen fram och tillbaka med bara ett litet höjdtapp varje gång och därmed hålla farten riktigt låg. Torde vara tämligen riskfritt. Tar en stund, men för en miljon torde timlönen trots allt bli skaplig.

[OT] Åker ni utför?
Det är ju ungefär samma typ av människor som gillar mtb och alpint. Så oddsen är goda för att du gillar mtb om du gillar skidåkning, men det är inte riktigt samma grej tycker jag.

Att cykla är knöligt och jobbigt men roligt, att åka skidor har mer flow generellt. Men båda är ju roligt och förjävla dyra hobbys, mtb dock betydligt mera lättillgängligt...

Var glad att du bor söderut, jag åker skoter också och det är inte billigt det heller.. ?

[OT] Åker ni utför?
What!?!? båda kräver benböj på gymmet och spänstträning!

Trail-löpning...nä nu är handsken kastad ! Det är nåt man gör för att man har medelålderskris. Det har inget med skidåkning att göra.
(ja, jag kommer springa mist ett sånt lopp i sommar, fan vet varför, förmodligen för att det var riktigt kul sist)
Nu pratar jag iofs ffa om offpiståking, och där tycker jag det är en helt annat belastning på t.ex. knän än i mtb. Har för mig Sverre Liliequist nämnde just springa i skog som bra sommarträning för skidåkning (då menade han iofs att springa rakt ut i skogen, inte på nån slags stig).

Men visst, till viss del är det ju samma muskler givetvis, båda sporterna använder ju benen.

Helt enig om att löpning är nåt slags krisbeteende dock.

Senast ändrad:
[OT] Åker ni utför?
Det är ju ungefär samma typ av människor som gillar mtb och alpint. Så oddsen är goda för att du gillar mtb om du gillar skidåkning, men det är inte riktigt samma grej tycker jag.

Att cykla är knöligt och jobbigt men roligt, att åka skidor har mer flow generellt. Men båda är ju roligt och förjävla dyra hobbys, mtb dock betydligt mera lättillgängligt...

Var glad att du bor söderut, jag åker skoter också och det är inte billigt det heller.. ?
Jämfört med om man har den här typen av båtar som hobby lär det dock vara rena rånet!
1650661929226.png

[OT] Åker ni utför?
Nu pratar jag iofs ffa om offpiståking, och där tycker jag det är en helt annat belastning på t.ex. knän än i mtb. Har för mig Sverre Liliequist nämnde just springa i skog som bra sommarträning för skidåkning (då menade han iofs att springa rakt ut i skogen, inte på nån slags stig).

Men visst, till viss del är det ju samma muskler givetvis, båda sporterna använder ju benen.
Mängden stryk knäna tar tycker inte jag går att jämföra, cykling smörjer ju knäna i jämförelse och skidåkning mördar dom.

När jag säsongade var man ju som ett 80-plussare i slutet på säsongen, halt och lytt ?

[OT] Åker ni utför?
Har du blivit så rik att du inte ens skulle åka utför en barnbacke en gång för en miljon? :sneaky:

Jag har aldrig stått på ett par slalomskidor men en barnbacke kan man ju rimligen ta sig nerför genom att åka tvärs över backen fram och tillbaka med bara ett litet höjdtapp varje gång och därmed hålla farten riktigt låg. Torde vara tämligen riskfritt. Tar en stund, men för en miljon torde timlönen trots allt bli skaplig.
Jag kan inte svänga med skidor, så det skulle bli störtlopp. Och sen skulle min rygg förmodligen förpassa mig till sängen i flera veckor efter. En miljon räcker inte!

[OT] Åker ni utför?
Jag kan inte svänga med skidor, så det skulle bli störtlopp. Och sen skulle min rygg förmodligen förpassa mig till sängen i flera veckor efter. En miljon räcker inte!
Nu ska jag kanske egentligen inte säga något då jag aldrig stått på ett par slalomskidor men nog tusan måste det gå att ploga med dem och reglera farten i en barnbacke. Om man då håller farten till max 3 km/h och tar en bana i stil med denna nerför backen torde risken för störtlopp vara obefintlig.
BILD.jpg

[OT] Åker ni utför?
Jag har flera duktiga skidnördar till polare som nyligen börjat cykla utför, och de uppskattar det av typ de anledningar som du beskriver: det är enkelt att bara dra ut (iaf här i Göteborg), det innebär vissa risker dvs kräver fullt fokus, det finns oftast en naturupplevelse samt en fysisk ansträngning som gör gott för kropp och sinne. Mycket gemensamt med skidåkningen där.

Edit: som Zinkpasta skrev alltså. Kommenterade först, läste inlägg sen.

En tanke: ungar däremot tycker (vad jag har märkt iaf) att skidåkningen är mycket mer tillgänglig, det är ju bara att sätta sig i bilen, se mamma och pappa kånka lite grejer, sätta sig i liften och vips så kör man utför..

Senast ändrad:
[OT] Åker ni utför?
Nu ska jag kanske egentligen inte säga något då jag aldrig stått på ett par slalomskidor men nog tusan måste det gå att ploga med dem och reglera farten i en barnbacke. Om man då håller farten till max 3 km/h och tar en bana i stil med denna nerför backen torde risken för störtlopp vara obefintlig.
Visa bilaga 551366
Korsbanden skulle nog flyga ut i omloppsbana om jag skulle försöka bromsa min lekamen genom att snedställa skidorna. :D

[OT] Åker ni utför?
Åkt skidor sedan pappa tyckte de var dags (ca 2,5 år var tydligen rätt ålder), åkte mycket park när man var yngre (12-20) vilket gick fint att komplettera med bmx på sommaren. Park som park lixom. Men sedan så hittade jag mig lite utanför liftsystemen för att åka ospårat och där håller jag mig även idag. Enda liknelsen som jag kan komma på mellan den typ av tur/puderåkning som jag håller på med och enduro cykling som jag håller på med på sommaren är att det är utför som är det roliga, upp måste man på nått sätt men utför är skoj. Annars om man tänker "bikepark" cykling så skulle man väl kunna likna det lite med ski-cross, stora velodromer och hopp där man håller sig i en preppad "bana" :)

[OT] Åker ni utför?
Korsbanden skulle nog flyga ut i omloppsbana om jag skulle försöka bromsa min lekamen genom att snedställa skidorna. :D
Om du kör med skidorna i en lätt plog och finjusterar vinkeln lite vartefter för att försiktigt bromsa in när du kommer till läget att du ska byta riktning låter det i mina öron konstigt om belastningen på korsbanden kan bli problematisk. Men valet är förstås ditt om någon mot all förmodan skulle slänga upp en miljon i hopp om att få se dig åka nerför en barnbacke på slalomskidor.

För egen del skulle jag ta längdskidorna och ta mig ner med ovan nämnda strategi (om än lite raskare än med maxfart 3 km/h) och kamma hem miljonen.

[OT] Åker ni utför?
Om du kör med skidorna i en lätt plog och finjusterar vinkeln lite vartefter för att försiktigt bromsa in när du kommer till läget att du ska byta riktning låter det i mina öron konstigt om belastningen på korsbanden kan bli problematisk. Men valet är förstås ditt om någon mot all förmodan skulle slänga upp en miljon i hopp om att få se dig åka nerför en barnbacke på slalomskidor.

För egen del skulle jag ta längdskidorna och ta mig ner med ovan nämnda strategi (om än lite raskare än med maxfart 3 km/h) och kamma hem miljonen.
Kan du åka längdskidor är det inga problem att ställa sig på ett par slalomskidor i vuxen ålder och ta sig ner för en barnbacke på det sätt du beskriver. Tvärtom är mycket svårare har jag sett med egna ögon (ja, det behövs inte ens en barnbacke för att det ska bli vurpfest då). Detta pga skillnaden i stabilitet på skidorna/pjäxorna och vilka vanor det ger.

[OT] Åker ni utför?
Har åkt mkt skidor/slalom och tycker det är suveränt kul. Det är en helt annan grej än att cykla. Men det är roligast om det är bra förhållanden, både väder och i backen. Har man otur i Åre är hela backen is och då är det helt värdelöst.
En annan fördel är att man ramlar mjukt, ingen risk att åka med huvudet före in i ett träd eller sten ...

[OT] Åker ni utför?
Men båda är ju roligt och förjävla dyra hobbys, mtb dock betydligt mera lättillgängligt...
Alltså, mtb behöver inte vara dyrt. Det är en viss investeringskostnad precis i början, men det går att få en schysst HT för 15 och sedan kostar det inte några enorma summor att hålla den rullande. Utslaget på fem år så blir det inte många kronor per cyklad timme.

Skidor däremot, kan man inte bosätta sig i en skidort så kommer man ju inte långt med 15000...

[OT] Åker ni utför?
Jag bor i Åre och har årskort till liftarna.
Behöver jag säga mer?
Du shoppade loss på ett årskort på friskvårdsbidraget i början av januari i ambition att börja åka regelbundet men det blev bara två gånger innan du ledsnade och återgick till chips och öl som fritidsintresse, d.v.s. skidortsvarianten på fenomenet med köp-årskort-på-gymmet-för-friskvårdsbidraget-och-utnyttja-några-få-gånger? :sneaky:

[OT] Åker ni utför?

Om man åker nästan parallellt med höjdlinjer behöver man inte åka plog. Om man styr pytelite uppför innan man ska vända stannar man och kan man vända när man står stilla. Så blir farten helt kontrollerad och utan faror. Har använt den taktiken i fjällen.
Medelålders plus föredrar dock att åka rakt ner på smala längdskidorna. Om man inte ramlar ger det ännu mindre belastning (gäller bara barnbackar eller fjäll utan hinder).

[OT] Åker ni utför?
Jag åkte 5-6 veckor om året när jag hade den möjligheten under annat jobb och sen studier. Men sen jag började cykla i skogen har jag inte åkt skidor utför en enda gång, vilket jag tror är 13 år sen. :oops:

På sätt och vis fyller cyklingen samma funktion då det är en kombination av teknik, motion och naturupplevelser, samt lite social interaktion om man vill. Det fina är att man (i alla fall jag) kan få det runt knuten och inte behöver resa bort. Att åka utför så mycket som jag skulle vilja är helt enkelt varken ekonomiskt eller praktiskt möjligt längre, och då kan jag lika gärna låta bli. När man väl nått en viss nivå är det heller inte särskilt roligt med svenska fjäll och det gör det ännu knöligare.

Så, för min del har cyklingen tagit skidåkningens plats. Kanske att jag börjar med lagg igen nån gång i framtiden.

[OT] Åker ni utför?
Om man åker nästan parallellt med höjdlinjer behöver man inte åka plog. Om man styr pytelite uppför innan man ska vända stannar man och kan man vända när man står stilla. Så blir farten helt kontrollerad och utan faror. Har använt den taktiken i fjällen.
Medelålders plus föredrar dock att åka rakt ner på smala längdskidorna. Om man inte ramlar ger det ännu mindre belastning (gäller bara barnbackar eller fjäll utan hinder).
Underskatta aldrig geos försiktighet! :sneaky:

[OT] Åker ni utför?
Jag åkte 5-6 veckor om året när jag hade den möjligheten under annat jobb och sen studier. Men sen jag började cykla i skogen har jag inte åkt skidor utför en enda gång, vilket jag tror är 13 år sen. :oops:

På sätt och vis fyller cyklingen samma funktion då det är en kombination av teknik, motion och naturupplevelser, samt lite social interaktion om man vill. Det fina är att man (i alla fall jag) kan få det runt knuten och inte behöver resa bort. Att åka utför så mycket som jag skulle vilja är helt enkelt varken ekonomiskt eller praktiskt möjligt längre, och då kan jag lika gärna låta bli. När man väl nått en viss nivå är det heller inte särskilt roligt med svenska fjäll och det gör det ännu knöligare.

Så, för min del har cyklingen tagit skidåkningens plats. Kanske att jag börjar med lagg igen nån gång i framtiden.

Nu har jag aldrig stöd på slalomskidor, men har några funderingar. Skulle tror att utföråkning på skidor är en helt annan aktivitet än att cykla på stökig stig med små höjdskillnader, som kring Stockholm. Urförscykling på grävde leder i en bikepark låter mycket närmare. Jag skulle säga att min cykling i Hellasgården är närmast trailrunning i alperna, av alla aktiviteter jag har gjort.

Utförsåkning på skidorna atrahehar mig lika lite som uförscykling på grävda leder, så jag gissar att TS kommer att tycka om det. Men jag är klart inte mest lämpliga person i ämnet.

[OT] Åker ni utför?
Nu har jag aldrig stöd på slalomskidor, men har några funderingar. Skulle tror att utföråkning på skidor är en helt annan aktivitet än att cykla på stökig stig med små höjdskillnader, som kring Stockholm. Urförscykling på grävde leder i en bikepark låter mycket närmare. Jag skulle säga att min cykling i Hellasgården är närmast trailrunning i alperna, av alla aktiviteter jag har gjort.

Utförsåkning på skidorna atrahehar mig lika lite som uförscykling på grävda leder, så jag gissar att TS kommer att tycka om det. Men jag är klart inte mest lämpliga person i ämnet.
Jag menade mest att det är samma typ av aktivitet, om man har det som fritidsintresse och inte tävlar. Man rör på sig, upplever naturen och tränar på tekniken på en och samma gång. Att det sen kan ske i helt olika miljöer är inte så viktigt för min del.

Edit: Längdskidåkning och löpning saknar teknikdelen som jag ser det. Det är en ganska markant skillnad.

[OT] Åker ni utför?
Jag menade mest att det är samma typ av aktivitet, om man har det som fritidsintresse och inte tävlar. Man rör på sig, upplever naturen och tränar på tekniken på en och samma gång. Att det sen kan ske i helt olika miljöer är inte så viktigt för min del.

Tänkte inte på miljöer (jag tycker både om relativt platt stig och alperna). Menade att flow som TS pratar om är mycket annorlunda vid utförsåkning jämfört med tekniskt stig. Tror att det flesta skulle bedöma stökig stig som kring Stockholm som motsatsen av flow. Jag känner dock klart flow där, men skulle tänka att det är en helt annan typ av flow. Du har dock också åkt skidor utför, så du har erfarenhet i ämnet.

[OT] Åker ni utför?
Åkt skidor sedan pappa tyckte de var dags (ca 2,5 år var tydligen rätt ålder), åkte mycket park när man var yngre (12-20) vilket gick fint att komplettera med bmx på sommaren. Park som park lixom. Men sedan så hittade jag mig lite utanför liftsystemen för att åka ospårat och där håller jag mig även idag. Enda liknelsen som jag kan komma på mellan den typ av tur/puderåkning som jag håller på med och enduro cykling som jag håller på med på sommaren är att det är utför som är det roliga, upp måste man på nått sätt men utför är skoj. Annars om man tänker "bikepark" cykling så skulle man väl kunna likna det lite med ski-cross, stora velodromer och hopp där man håller sig i en preppad "bana" :)
Park som begrepp fanns inte i skidbacken när jag var liten. Så fort vi byggde hopp så kom liftpersonalen och skällde ut oss och körde sen sönder hoppen med Ockelbo-skoter.
Så därför? har jag börjat med parkåka nu, 35år senare. Men vi är fler och har, iaf pratat om, en veteransektion.

Hursom, det finns klara ekonomiska skalfördelar att hålla på med båda aktiviteterna, du kan använda vissa skydd både i skidbacken och endurospåret.
Dessutom sliter du ju inte på skidorna när du cyklar och vice versa.
Men seriöst så tycker jag det inte behöver bli så mycket mer pengar med skidåkning eller mtb jämfört med andra aktiviteter, om man har årskort, inte behöver resa långt och ordna boende för att pyssla med aktiviteterna.
Det gäller att bo på ett bra ställe, helt enkelt, om man inte har pengarna och lusten att kuska runt.
Det finns ju flera ställen i Sverige norr om Dalälven som funkar bra att bo på om man vill åka lagg och mtb.

Själv vill jag gärna prova att flytta till Åre, men vi är fler i familjen.

Tillbaka
Topp