[OT] Åker ni utför?

[OT] Åker ni utför?
Utförsåkning på skidor & MTB cykling är nog en vanlig kombination då likheter finns. Fartkänsla, flow, balans och att hantera underlag som inte alltid är så tillrättalagt är gemensamt. Jag håller på med båda delarna sedan många år. Nu när skidsäsongen går mot sitt slut har suget efter mer cykling ökat och framåt hösten lär suget efter skidåkningen öka.

[OT] Åker ni utför?
Utförspremiär i tisdags. Sabbatsår förra vintern. Kändes fantastiskt. :)

20230314_141404.jpg

[OT] Åker ni utför?
Det är aldrig för sent att göra comeback.
Själv åkte jag lite lössnö för första gången på 13 år tidigare i vintras. Har bara åkt lite pist sporadiskt under de åren och har dessutom opererat ena höften tre gånger efter en bruten lårbenshals.
Var riktigt kul. Får se om det kan bli en comeback i alperna nästa vinter.

[OT] Åker ni utför?
Det är aldrig för sent att göra comeback.
Själv åkte jag lite lössnö för första gången på 13 år tidigare i vintras. Har bara åkt lite pist sporadiskt under de åren och har dessutom opererat ena höften tre gånger efter en bruten lårbenshals.
Var riktigt kul. Får se om det kan bli en comeback i alperna nästa vinter.

Det var en comeback som hette duga! Skönt att det funkade. :)

[OT] Åker ni utför?
Efter förra veckan i Sälen kan jag konstatera att skidmomenten där man (jag) måste hålla tungan rätt i mun, t ex åkning mellan träd eller i uppkörd lössnö i varierande djup, påminner mkt om mtb på så sätt att man måste ge det sin fulla uppmärksamhet.

Slentriansvängar i pist tycker jag däremot inte har något direkt gemensamt med cykling, förutom kanske fartkänslan då, men den återfinns ju i många sporter.

[OT] Åker ni utför?
Slentriansvängar i pist tycker jag däremot inte har något direkt gemensamt med cykling, förutom kanske fartkänslan då, men den återfinns ju i många sporter.

När jag gick över till telemark försvann det mesta av slentriankänslan (som man lätt kan få annars). Sen är ju såklart lössnöåkning nåt alldeles extra (oavsett vad man har under pjäxorna).

[OT] Åker ni utför?
Kort men brant minns jag det som.

(Inte brant på riktigt men bra mycket roligare än ex Agnäsbacken eller vad den nu hette).
Japp. Lite antingen eller där. Flera lätta/nybörjarbackar och två svarta nedfarter. En röd (bred och ondulerad). Denna dag hade det snöat under natten så de svarta pisterna var opistade. En bonus!

[OT] Åker ni utför?
Tio dagar i Valtournenche över nyår, vecka sex i Vemdalen, nu långhelg i Järvsö och sedan påsk i Vemdalen. Försöker kombinera slättförs med utförs. På cykel har jag aldrig åkt utförs. Är för feg för det. Känns som att man skulle slå sig mer på det är när man vurpar på skidor. Gillar annars att testa gränserna för fästet.

[OT] Åker ni utför?
Jag tror få får intrycket av att jag är skapt för utförsåkning. Men, jag har väldigt kul (och glädjer nog andra med min självlärda åkstil). Men, fatbike funkar ju också. :)

Jo men jag är ju livrädd i barnbacken, men kan åka röda spår i bikepark, så något är jävligt fel med mig.

[OT] Åker ni utför?
Inte en människa på berget. Vad har hänt?
ja visserligen lågsäsong, men det är sparsamt med boende i förhållande till liftkapaciteten i denna ort, så det är alltid köfritt och lugnt.

om sex pers står i kö till liften upplevs det en aning körigt även när det är som mest folk. har även i högsäsong vecka nio varit med om ständig närmast ospårad offpist och lössnö, alltså varje åk med något transportundantag.

är det ens tillåtet att det vara på det här viset:) ?

fyra av liftarna är bonusen, de går upp på fjället. deras fallhöjd är måttliga runt 300 meter, men ytorna dem emellan stora. du kör lätt fyra-fem lössnöåk direkt från lift per timme. blir ändå några tusen höjdmeter på en dag⛷

ytterligare bra är att backarna ligger i lä för västlig vind, dels blir det mindre väderkänsligt, dels är det för det mesta mjuk och inte sönderblåst snö, dels jämnar det till sig oftast varje natt även om det inte snöar.

idag har det dumpat, imorgon blir det sol...

[OT] Åker ni utför?
Skärmflygare som råkade göra en stor smiley i backen.
Sammanfattar den dagen ganska bra :giggle:
IMG_20230309_153021.jpg

MTB och snowboard kittlar helt klart samma nerver men på lite olika sätt.
Men offpist och enduro kittlar väldigt likt tycker jag.

[OT] Åker ni utför?
ja visserligen lågsäsong, men det är sparsamt med boende i förhållande till liftkapaciteten i denna ort, så det är alltid köfritt och lugnt.

om sex pers står i kö till liften upplevs det en aning körigt även när det är som mest folk. har även i högsäsong vecka nio varit med om ständig närmast ospårad offpist och lössnö, alltså varje åk med något transportundantag.

är det ens tillåtet att det vara på det här viset:) ?

fyra av liftarna är bonusen, de går upp på fjället. deras fallhöjd är måttliga runt 300 meter, men ytorna dem emellan stora. du kör lätt fyra-fem lössnöåk direkt från lift per timme. blir ändå några tusen höjdmeter på en dag⛷

ytterligare bra är att backarna ligger i lä för västlig vind, dels blir det mindre väderkänsligt, dels är det för det mesta mjuk och inte sönderblåst snö, dels jämnar det till sig oftast varje natt även om det inte snöar.

idag har det dumpat, imorgon blir det sol...
Hade du outat surfspots på samma sätt så hade samtliga locals jagat dig från byn med högafflar och facklor!

[OT] Åker ni utför?
be a man, earn your turns..

gillar samma typ av cykling som skidåkning, uppför är lika roligt som nedför då det ska kännas lite äventyrligt..

bilderna nedan är från Helags för en vecka sedan, blåsigt isigt bitvis pga regn för några veckor sedan och några fina svängar på vägen ner, tog 4 timmar totalt för ett åk.

bor man i Sverige och inte gillar vinter början nog överväga att flytta söderut, kollegorna i Tyskland slutade aldrig cykla över vintern, här byter man till skidor under fötterna och njuter

A6939768-9B85-4ED8-9B58-601740DACE62.jpeg

A3C3A5C6-FBE8-4426-B37C-0C4DBCC1038C.jpeg

[OT] Åker ni utför?
Hade du outat surfspots på samma sätt så hade samtliga locals jagat dig från byn med högafflar och facklor!

värsta outningen var när några tillfälliga jämtlandsbesökare hade fått tips av några ortsbor på ett bra hjortronställe. 'vårt' hjortronställe. en gång när vi kom dit gick det knappt parkera. idioterna från syd hade tyckt det var för mycket mylta kvar, och tipsat lokalradion.

det var bara att åka hem.

men har outat bydalens offpist massa gånger, även här på happy. det finns helt enkelt inte boende för att trängseln kan bli ett problem, ens vecka 9.

snarare är problemet att det inte outas tillräckligt. många mindre ställen som det här har ganska tuffa ekonomiska utmaningar. och man vill ju inte att stället skall drabbas av nedskärning på grund av bristande lönsamhet.

[OT] Åker ni utför?
värsta outningen var när några tillfälliga jämtlandsbesökare hade fått tips av några ortsbor på ett bra hjortronställe. 'vårt' hjortronställe. en gång när vi kom dit gick det knappt parkera. idioterna från syd hade tyckt det var för mycket mylta kvar, och tipsat lokalradion.

det var bara att åka hem.

men har outat bydalens offpist massa gånger, även här på happy. det finns helt enkelt inte boende för att trängseln kan bli ett problem, ens vecka 9.

snarare är problemet att det inte outas tillräckligt. många mindre ställen som det här har ganska tuffa ekonomiska utmaningar. och man vill ju inte att stället skall drabbas av nedskärning på grund av bristande lönsamhet.

Bydalen är en pärla som få känner till som inte är från trakten.
Mycket stor anläggning, snösäkert (för att inte säga lavinfarligt), >400 meters fallhöjd, varierande åkning (högfjäll, trädzon, offpist, alla typer av backar). Satsade på snowboard innan det var riktigt accepterat.

Varför är inte fler där?
1. Det ligger helt vid sidan av allfarvägarna, på fel sida av allt. Vägen till dalen är förvisso statlig men hemskt smal och inte ens belagd med "riktig" asfalt. Närmsta större ort är Hallen, 233 invånare.
2. Det saknas vatten och avlopp i dalen. Vatten tas ur enskilda brunnar, i övrigt gäller torrdass/mulltoa eller sluten tank med lastbilstömning. Länsstyrelsen har förelagt kommunen om att ordna vatten och avlopp. Arbete pågår men det är ett jätteprojekt.

Framför allt tvåan är orsaken till att så få väljer Bydalen utöver de som redan har en stuga. Det går inte att bygga ut boendet innan VA-frågan är löst. När den frågan är löst så är det bara fantasin(*) som sätter gränsen - hotell i Bydalen och Drommen, skidbro över ån, stolliftar, topplift till Västfjället (550 meters fallhöjd!), backar på norrsidan mot Mårdsundsbodarna...

Själv har jag tillbringat många påskveckor i släktens Traditionella Svenska Sommarstuga med utedass och släpa vatten på dunk från campingen. Det går det också.

(*) Och pengarna och miljöhänsynen.

[OT] Åker ni utför?
Mycket stor anläggning, snösäkert (för att inte säga lavinfarligt), >400 meters fallhöjd, varierande åkning (högfjäll, trädzon, offpist, alla typer av backar). Satsade på snowboard innan det var riktigt accepterat.

Varför är inte fler där?
1. Det ligger helt vid sidan av allfarvägarna, på fel sida av allt. Vägen till dalen är förvisso statlig men hemskt smal och inte ens belagd med "riktig" asfalt. Närmsta större ort är Hallen, 233 invånare.
2. Det saknas vatten och avlopp i dalen. Vatten tas ur enskilda brunnar, i övrigt gäller torrdass/mulltoa eller sluten tank med lastbilstömning. Länsstyrelsen har förelagt kommunen om att ordna vatten och avlopp. Arbete pågår men det är ett jätteprojekt.

Framför allt tvåan är orsaken till att så få väljer Bydalen utöver de som redan har en stuga. Det går inte att bygga ut boendet innan VA-frågan är löst. När den frågan är löst så är det bara fantasin(*) som sätter gränsen - hotell i Bydalen och Drommen, skidbro över ån, stolliftar, topplift till Västfjället (550 meters fallhöjd!), backar på norrsidan mot Mårdsundsbodarna...

Själv har jag tillbringat många påskveckor i släktens Traditionella Svenska Sommarstuga med utedass och släpa vatten på dunk från campingen. Det går det också.

Ja, Bydalen är kanon. Skoj att de fortsätter med Röd lördag. Även om priset har höjts en del.
Många bra nedfarter.
Sedan så är PA-backen i Almåsa, Offerdal en riktig höjdare. En riktig favoritnedfart på vårvintern för min del.

[OT] Åker ni utför?
ja även almåsa ger riktig skidglädje! inte minst det privata formatet med bara en lift, men riktigt schysst fallhöjd.

som skidåkning var förr.

[OT] Åker ni utför?

Varför är inte fler där?

I mårdsundsbodarna går det ju att fynda stugor. Med lite medvind kan det alltså bli en bra investering ?

[OT] Åker ni utför?
Och så hittar man den här tråden när säsongen är ”slut”… (man ska inte glömma vårvintern aka toppturs tiden). Åker till 99% i Funäsfjällen med omnejd, samt 95% offpist/topptur (pister är bra att skråa över). Bifogar även en sista bild på katten som alltid får åka med mellan stad och fjäll bara för att han är söt ??‍♂️
6EC14328-198F-4B7B-A620-A0A6AAE17C3B.jpeg

Bilagor

• 8B1C8069-3AD8-4D8F-BDFC-C82BC8EBB6DD.jpeg
    8B1C8069-3AD8-4D8F-BDFC-C82BC8EBB6DD.jpeg
    748.3 KB · Besök: 68
  • 84AC486A-CEE4-4AE4-9C73-ACFD0FF0F49A.jpeg
    84AC486A-CEE4-4AE4-9C73-ACFD0FF0F49A.jpeg
    682.5 KB · Besök: 74
  • A27A9A96-757A-4B93-8F1D-957606E653FD.jpeg
    A27A9A96-757A-4B93-8F1D-957606E653FD.jpeg
    567.8 KB · Besök: 59
  • B48203CA-0805-43F3-B1D3-5B71BFDD3C8F.jpeg