[OT] Är detta konst?

[OT] Är detta konst?
Jäklar va sura dom va på snubben som samlade kisset i sin mugg och smakade på det. tydligen inte enligt planerna.
Går skattepengar till detta?

[OT] Är detta konst?
Det betraktas som konst eftersom vad som är konst avgörs i betraktarens ögon. Därmed kan vilken skit som helst stämplas som konst, bara någon kulturkofta är villig att ge det publicitet. Och förutsatt att det är en "erkänd" konstnär som ligger bakom också. För konst handlar inte om vad, utan om vem.

[OT] Är detta konst?
Det var menat som en retorisk fråga, för jag förstår ju att konst kan vara vad som helst. För mig är det här humor, men för en annan så är det seriös och meningsfull konst. Det är givetvis inte min mening att nedvärdera konstälskare, men jag tycker det är intressant att fråga hur man ser på konsten. Mitt första inlägg var kanske lite klumpigt formulerat dessutom. :)

Något som retar mig lite är dock att skattepengar går till det här. Som sagt, inget illa menat, men dom pengarna hade kanske varit bättre att ge till sjukvård/äldreomsorg/skola istället.

Ber om ursäkt om jag trampar någon på tårna.. :)

[OT] Är detta konst?
För det första ska väl sägas; tro inte att några cyklister på happy kan komma fram till definitionen av konst. Det har diskuterats så länge konst har funnits och kommer att fortsätta diskuteras. Med det sagt så är det fortfarande spännande att diskutera olika syn på konst.

smurfrox, tycker du inte att du säger emot dig själv? Om konst är det som betraktas som konst så kan det väl inte spela någon roll vare sig om det får publicitet eller om det är en erkänd konstnär som ligger bakom.

Jag tycker det är spännande att det får så mycket publicitet och att människor från olika håll blir upprörda just för att det kallas konst. Vad skulle hända om någon gjorde samma sak och bestämt hävdade att det inte är konst? Varför försvaras konstbegreppet?

[OT] Är detta konst?
Tycker kommentarerna är litterära höjdpunkter, en kulturskatt att glädja kommande historiker med:

"Skattebetalarna i Umeå står för notan. Vilket fick moderata kommunalrådet Anders Ågren att gå taket.
– Inte klokt att använda skattepengar till sånt här, dundrade han.
– Vill jag se någon som pinkar offentligt behöver jag bara gå ut på stan en fredagskväll, förtydligade han."

Eller:

"Itziar Okariz, som kissat professionellt sedan 2001, var besviken:
– Man ska aldrig tro att man har kontroll över verkligheten och över det som sker.
– Många hade kommit hit för att se föreställningen och så kommer den här galningen och förstör alltsammans."

Känns fantastiskt, att få sin bostadsort berikad på detta vis. Nu är ingenting så konstigt längre.

[OT] Är detta konst?
Kan hon inte åka dit för förargelseväckande beteende eller är det fritt fram för mig att kissa ute nu?
Alternativt, det är förargelseväckande beteende att uppträda med pantomin.

[OT] Är detta konst?
Detta är ofrivillig konst. Eller ? :

daa9ad1a93d1b62ce371e93f7a58aa21.jpg

[OT] Är detta konst?
Det är mycket här i samhället som man själv ogillar men ändå måste betala för, t.ex måste vi betala för att inte få cykla i skogen.

[OT] Är detta konst?
Man får glädjas med de feminister, som i sina tidigare utfall menade att alla män är djur. De fick nu "vatten på kvarn". Och hellre att lapa som ett djur, än suga åt sig som en svamp, i det här fallet?

De två konstnärerna kompletterar varandra. Hon, som kan stå och kissa, jämställd mannen. Mannen (som kanske även konstnärinnan kallar för djur och samtidigt jämställer sig med!) med sitt virila skägg, lever ut sitt ursprung, mitt bland civilisationens förfinade kulturetablissemang.

Jag är så glad åt denna händelse. Nu har jag ännu mer gemensamt med min hund! Min broder.

[OT] Är detta konst?
Jag tycker att man ska vara återhållsam med bidrag till konst, särskilt performance sådan. Konst kommer alltid att uppstå även utan statliga bidrag. Människor har ett inneboende behov av att uttrycka sig.

Nyligen var det en annan performance-konstnär som liggandes på rygg fick blod hällt över sig i två timmar. Personligen tycker jag att det är sjukt meningslöst och att bidragen lika gärna kunde läggas på BDSM-porr.

[OT] Är detta konst?
Visst är det konst. Hur skulle det kunna vara inte-konst?

Jag ska inte blanda mig alltför djupt i denna diskussion, men tänkte säga något kort om konst och skattekronor. Det kan och ska naturligtvis diskuteras vad den gemensamma kassan ska användas till, Gamla och sjuka, idrottsevenemang, konstutställningar eller militärövningar. Ofta känns som om detta är en obligatorisk diskussion när det gäller konst och en ganska ovanlig sådan när det gäller andra gemensamma utgifter. Vilket är märkligt med tanke på att konst och kultur är den otvivelaktigt minsta delen av statskassans belastningar. På Sveriges "finaste" utställningsinstitution - Moderna Museet, betalar man exempelvis 4500:- (dessa ska det i sin tur skattas på ) i arvode till utställande konstnärer som medverkar i en grupputställning. Man kanske kan tycka att även detta är på tok för mkt, men jag tycker personligen att det är en ganska låg ersättning för ungefär en månads arbete.

Jag vill bara nämna detta då det alltid låter som om det är en ständig miljonrullning i konstsvängen när det snarare är fråga om hundringar och tusenlappar.

[OT] Är detta konst?
Konst enligt min uppfattning är ett uttryck som väcker känslor.

Alltså är detta konst. Däremot är det dumt och smaklöst. Och det är nog också en konstform som inte skulle existera om den gavs uppmärksamhet eftersom just uppmärksamheten är en del i själva konstverket.
Många "konstintresserade" tycker att det är bra, men det är snarare en tillvänjning som blivit mättad och nu kräver pissning på för att bli retad. Möjligtvis var det inte en slump, att han pissdrickaren, såg ut som Hans Scheike, om någon minns honom.
Trodde denna slags performence art försvann någon gång i mitten av sjuttiotalet. Det var inte bättre än den Albert Aylerskivan jag har där han spelar gospels på en trasig plastaltsax, den har jag inte heller förstått mig på, fast jag försökt, men vist var det ett uttryck. Men där ser man.

Våra skattepengar, i det de ska gå till konst måste gå till högre kvalitet än det här.

Edit, förstod inte vad jag skrivit själv.

Senast redigerad av en moderator:
[OT] Är detta konst?
Konstens uppgift kanske är att väcka debatt om vad konst egentilgen är? Det har den åtminstone gjort i några hundra år nu. på 1800-talet exempelvis var det många som sa något i stil med "Ursäkta alla konstälskare men det här med 'expressionism' är ju inte konst!?", när de råkade se Monets kludd. När sedan modernismen uppfanns av Duchamps och andra för hundra år sedan (ni vet han som ställde ut flasktorken och klosetten) så kräktes folk och det blev ramaskri. Man kan ju FÖr FAN inte ställa ut en toalett på utställning!!!

[OT] Är detta konst?
Håller med Johan S här. (En av) konstens uppgift(er) är att väcka känslor, njutning eller äckel spelar mindre roll, och utmana etablissemanget. Vetefan om mina skattekronor inte hellre få gå till pissdrickning än den femtioelfte Mozartuppsättningen på Drottningsholmsoperan.

Kanske tycker jag annorlunda imorgon när rödvinet gått ur kroppen fast diskussioner kring konstbegreppet gör sig bäst efter några glas ;)

/Johan

[OT] Är detta konst?
Man brukar säga om någonting som inte är så svårt att göra, att: "Det där är väl ingen konst".
Att stå och pissa på ett golv är inte särskilt svårt alltså är det ingen konst. :-)

[OT] Är detta konst?
JojjeM skrev:
-------------------------------------------------------
>(En av) konstens
> uppgift(er) är att väcka känslor,
> och utmana etablissemanget.

Det tycker jag mer passar in i facket politiskt brandtal.

[OT] Är detta konst?
Märkligt sammanträffande att jag skrev om Alber Ayler igår.

Missa inte TV-programmet om honom i kväll i TV2 kl 22.10.

En som man tänkt på under många år så när man skriver om honom så kommer han på TV

Testar igen: har ni hört Flower Kings med Roine Stolt.

OBS: får inte förväxlas med konstpiss utan det är kvalitetskonst.

[OT] Är detta konst?
Johan S skrev:
> Konstens uppgift kanske är att väcka debatt om
> vad konst egentilgen är? Det har den åtminstone
> gjort i några hundra år nu. på 1800-talet
> exempelvis var det många som sa något i stil med
> "Ursäkta alla konstälskare men det här med
> 'expressionism' är ju inte konst!?", när de
> råkade se Monets kludd.

Impressionism. Expressionismen kom i början på 1900-talet och väckte ungefär samma debatt.

[OT] Är detta konst?
De idag dyraste tavlorna (och bästa)genom tiderna (enligt mig) är gjorda av konstnären Vincent van Googh. Under sin livstid sålda han en (en) tavla. Den köptes av hans bror konsthandlaren Teo van Googh

[OT] Är detta konst?
Obs, följande inlägg innehåller svordommar:

Jag bor i stan och det har varit ett helvetes liv om detta i tidningarna de senaste 3 månaderna. Jag är så jäkla less på detta, det är fan inte konst vad ni än säger. Om detta är konst då är fan britneys-fart-in-a-can konst, då är mina avklippta naglar konst då är min-fart-in-a-can konst detta är ett stort jäkla skämt.

Att få 10 000kr för att kissa på golvet (det kanske var mer) det kan fan jag oxå göra. Jag tycker synd om städaren som fick svabba golvet efter henne.

[OT] Är detta konst?
Nej, det är efterblivet, borde vara olagligt för politiker och diverse statligt/kommunalt/landstingsanställda att spendera folkets resurser på sådan där skit.

[OT] Är detta konst?
Bogey skrev:
> Att få 10 000kr för att kissa på golvet (det
> kanske var mer) det kan fan jag oxå göra. Jag
> tycker synd om städaren som fick svabba golvet
> efter henne.

Ja, klurade lite på vad jag skulle svara på pollen, inte vill jag pissa inför publik, jag gillar inte ens rännan på krogen, men om jag fick 10.000kr för det så klart jag skulle göra det, är ju inte mycket jobb för pengarna...
Skulle säkert göra det för en hundring med ;D

[OT] Är detta konst?
Den som ger sig på att berätta för andra vad som är konst och vad som inte är konst är ute på tunn is.

Annars skulle jag säga att det är en konst att få bidrag så att man kan leva på sin konst.

Utav alla som yttrat sig negativt, hur många av er har varit i en konsthall? Hur många "konsumerar" konst?

Eller är det bara åsikter om något ni inte provat?

[OT] Är detta konst?
Jag tycker om konst, i de flesta former (bild- och glaskonst är nog mina favoriter), är till och från på bildmuseet här i Umeå (där en stor variation av konst finns) det finns mycket olika typer av konst. Konst är ju (tyvärr?) till för att väcka känslor och man kan ju säga att denna väcker känslor - se bara på alla svaren.
Det jag inte gillar med detta är att jag har fått betala mina skattepengar till Umeå kommun som sedan gett dem till en kvinna som kissar på ett golv. Det är fan inte vad jag betalar skatt för.

Så visst kan jag inte säga att detta INTE är konst men jag tycker att det är slöseri av skattepengar som istället kunde gått till bestående konst eller pengar som kunde gått till ungdommen/kulturen i umeå.

Umeå är ju tyvärr så jäkla kulturkåta just nu för vi vill bli kulturstad 2014 det är nog enda anledningen till denna spark-i-skrevet-på-skattebetalarna "konsten".

[OT] Är detta konst?
Så g fel det var i Kväll det var Albert Ayler på TV 2 22:10

Stäng av MTV och MIX och bänka er framför TV:n och titta på rikig konstmusik

[OT] Är detta konst?
Konst ska väcka känslor, ilska, hat,lust,glädje,äckel vad du vill. Det ska finnas en tanke och talang bakom konstyttringen. Effektsökeri av talanglösa "konstnärer" är rätt lätt att genomskåda tycker jag, pissa på ett golv känns rätt meningslöst och likgiltigt för mig iallafall. Konstnären kan ingenting men måste hitta på något för att få uppmärksamhet och kläcker idén att pissa offentligt, alltid retar det någon. Jag var på Lousiana för ett antal år sedan där var det en målare som målat en spånplatta blå och en spånplatta röd med en roller. Tydligen var detta något väldigt banbrytande inom konstvärlden för mig var det bara ett jaså, jaha. Totalt likgiltigt, alltså ingen konst för mig.

[OT] Är detta konst?
Mr Handley: Jag bad specifikt om en tavla i studentpresent och gick till ett galleri och valde ut en stor sak med namnet "Bläckhornet" av en fransk konstnär. Föräldrahemmet är fyllt av tavlor och konstgallerier besöks med jämna mellanrum.

Hur mycket konst konsumerar du?

Tillbaka
Topp