[OT] Är detta konst?

[OT] Är detta konst?
Ja får jag välja själv är det som sagt bilder i många former ska se om jag hittar en av mina favoriter... rackarns, den fanns inte på datorn. Måste be kusinen ta en bild å skicka (den sitter på deras vägg) sen är jag riktigt svag för naturfotografier och glaskonst.

Men alla vet ju att smaken är som baken, nog en av de största anledningarna till varför staten inte ska betala konsten, man känner sig... kissad på när det betalas ordentliga pengar för att någon flumm flumm från utlandet ska kissa på golvet.

[OT] Är detta konst?
Itziar Okariz - hon som pinkar om det nu gått någon förbi - vill berätta något, uttrycka något. Av en eller annan anledning har hon kommit fram till att denna performance förmedlar innehållet bättre än andra metoder. Hon ser alltså en orsak till att göra denna performance - och hon står garanterat inte och pinkar offentligt för att få pengar. Det finns det ändå andra som gör. Någon nämnde om att googla på xxx watersport. Därifrån kan man lätt låta tankar spinna vidare till människohandel, uttnyttjande och förtryck (+ andra tankar för den som ger blanka f&n i annat än sitt eget ollon).
Redan det att ämnet diskuteras hejvilt här ger ju en liten vink om att hon lyckats kanske lite bättre än om hon gjort andra saker.

Den som kör med gamla klyschan att "det där kan väl vem som helst - till och med jag" har fel.

OK. Alla kan vi väl pissa på ett eller annat sätt men ytterst få av oss använder det som ett medvetet kommunikationsmedel. Vem av er tror att ni kunde få kulturellt understöd någonstans ifrån för att stå och pissa? Det finns en orsak till att hon klarat av det och det är verkligen inte ren idioti.

Nu handlar inte konst nödvändigtvis om att vara ett tekniskt geni inom ett visst gebit (typ måleri). Det handlar oerhört mycket om just kommunikation och om att sälja sin produkt (i hennes fall givetvis inte pisset utan aktionen/meddelandet).

Man kan även fråga sig hur nödvändigt det egentligen är att smeta ojefärg på en duk då slutresultatet ändå inte faller varje kotte på läppen - oberoende om det blir abstrakt expressionism eller hötorgskliché.

Och man kan fråga sig varför var och en av er har en favvo-cykel som ni dräglar över och skulle spendera extra slantar på för att komma åt. Många betalar så oerhört nödvändiga summor för extra bling-bling vilket egentligen inte ger annat än självtillfredsställelse - och kanske lite hopp om respekt eller ?????
De flesta cyklar är ju i grunden helt onödiga och vi kunde göra så mycket större social nytta om vi gav pengarna till behövande snarare än på mer kolfiber.
Märkväl. Vare sig man väljer en Biltema-cykel eller värsta tänkbara dyrgrip så kommunicerar man med sin omvärld. Man berättar något. Där pysslar man själv med konst utan att egentligen tänka desto mer på det. Det är dock en bit kvar innan man lyckas göra andra så pass intresserade av ens meddelande att de bryr sig och än mer betalar något för det.

[OT] Är detta konst?
erik h skrev:
-------------------------------------------------------
> Betydligt mer subtil provokation som kräver
> långt mer talang och tanke än nämnda koprofaga
> akter på allmän plats:
>
> http://www.varmlandsmuseum.se/templates/images/Uts
> tallningar/Early_Sunday_Morning_hemsid.gif

Och hur mycket mer talang krävs det för att lägga ett hakkors på en gammal Hopper-målning än att lyckas få folk intresserade för ens piss-performance?

Med detta menar jag inte att det ena är bättre än det andra.

[OT] Är detta konst?
rback skrev:
> Och hur mycket mer talang krävs det för att lägga ett hakkors på en gammal Hopper-målning

Ja ta något annat verk då. Karln hade ju uppenbarligen en viss kreativ begåvning som dög till mer än "kolla-på-mig-nu-blir-ni-väl-arga-va"-kissningar.

Känns ju lite dammigt det där med att "utmana konstbegreppet". Det har gjorts förr, så att säga.

Undrar om kissdrickaren skickade en faktura till kommunen? "Management by not asking any questions first. Så vart ska jag skicka fakturan" som Percy Nilegård sa.

[OT] Är detta konst?
Vet inte vem som utmanar konstbegreppet riktigt. Du syftar väl på Itziar Okariz men inte utmanar hon något konstbegrepp inte. Dammigt?
- Absolut men i så fall lika dammigt som alla annan konst.

Och jag går inte för en sekund med på att hon är mer effektsökande än vad Dick Bengtsson - han med svastikan - var när han gjorde sina parafraser. De har båda sina meddelanden. Du har fastnat mera för den senare och intet ont med det.
Vill jag så kan jag också påstå att Bengtsson placerar en svastika på Hoppers "söndagsmorgon" bara för att... "kolla-på-mig-nu-blir-ni-väl-arga-va" - men det gjorde inte han heller.
Sedan bör jag tillägga att jag inte nödvändigtvis gillar pinkadet mer än Bengtssons alster. De förmedlar bara olika saker och jag kan inte objektivt rangordna dem i bättre och sämre.
Mängden kreativ begåvning kan knappast heller bedömmas så lätt.

Edit: bara snavfel

Senast redigerad av en moderator:
[OT] Är detta konst?
rback skrev:
> jag kan inte objektivt rangordna dem i bättre och sämre.

Det kan jag: målad tavla på väggen - bättre än kiss på golvet.

Men så är jag civilingenjör också.

Senast redigerad av en moderator:
[OT] Är detta konst?

Bilagor

• aticimages.jpg
    aticimages.jpg
    20.7 KB · Besök: 18
[OT] Är detta konst?
erik h skrev:
> rback skrev:
> > jag kan inte objektivt rangordna dem i bättre
> och sämre.
>
> Det kan jag: målad tavla på väggen - bättre
> än kiss på golvet.
>
> Men så är jag civilingenjör också.

Haha. Snackar vi slutprodukt - målning vs. urinpöl - för hemmet så är väl nog det förstnämnda att föredra. Våra jyckar skulle annars också med säkerhet se till att pölen hålls uppdaterad och fin.

[OT] Är detta konst?
Det jag tycker är lite märkligt är Itziar Okariz reaktion, att hon känner sig "besviken", och att killen "förstör alltsammans". Hon borde ha lite perpektiv på sin konst och inte begränsa sig på det viset.

[OT] Är detta konst?
Konsumerar ytterst lite av den "konst" som kultureliten anser vara konst. Kan nog inte säga fler än två svenska nutidskonstnärer. Tyckte bara att det var beklämmande att så många skulle säga åt folk vad de skulle säga och tycka.

[OT] Är detta konst?
Naugas skrev:
> Det jag tycker är lite märkligt är Itziar
> Okariz reaktion, att hon känner sig "besviken",
> och att killen "förstör alltsammans". Hon borde
> ha lite perpektiv på sin konst och inte begränsa
> sig på det viset.

Performance när den är som bäst ;)
Skulle någon likställa mitt konstverk med kiss så skulle jag också bli stött.

[OT] Är detta konst?
Ted_B skrev:
> Vad säger hon genom att kissa på golvet då?
> Någon som kan förklara?

Du kan ju läsa vad arrangören skriver på sin hemsida - www.m-a-d-e.se

[OT] Är detta konst?
Ärligt talat skiter jag i om hon pissar på golvet någonstans. Men jag tycker hon kan betala för det själv. Kanske är jag inte tillräckligt kreativ för att förstå meningen med skiten men tydligen duger jag för att betala för det.

[OT] Är detta konst?
Strunta i vad hon tycker. Det är ad du tycker att hon uttrycker som är det viktiga. Din upplevelse går före vad konstnären tyckt att du skall uppleva.

Precis så fick jag förklarat av T.A. som är föreståndare för Haninge Kulturhus om den utställningen de har där. Jag litar på honom, han har tatueringar :)

[OT] Är detta konst?
Naugas skrev:
> Det jag tycker är lite märkligt är Itziar
> Okariz reaktion, att hon känner sig "besviken",
> och att killen "förstör alltsammans". Hon borde
> ha lite perpektiv på sin konst och inte begränsa
> sig på det viset.

Ja precis. Det HAN gör är ju allt det som bra performance handlar om. Ett ifrågasättande av konstuttrycket, spontant, chockerande och lagom äcklande.
Hennes grej, att kissa på golvet för ett antal avtrubbade kulturnissar som kommit för att se precis det hända, känns ju lika spännande som färdigskivad ost.

Tillbaka
Topp