[OT] Är du kristen?

[OT] Är du kristen?
flexmaster B skrev:
-------------------------------------------------------
> Adam7125 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Själv är jag tydligen Satanist -240 poäng.
> ;)
> > http://www.megaone.com/sffs/test2.htm
> >
> > -240 inte -250
> >
> >
> > /Adam
>
>
> Skaparna av den sidan är dumma i huvudet

nej, de är kristna... oj, samma sak?

[OT] Är du kristen?
"Svensk-finska församlingens ungdomspastor Jonas Eek är ju som ni säkert redan vet verksam som legosoldat i den israeliska armén. Han har gjort sig känd för sitt brinnande engagemang för att strida för den Goda Sakens skull och har genom åren skaffat sig en enorm stridserfarenhet, med både Bibeln och Uzi:n som vapen."

Haha, klockrent. Man upphör aldrig att förvånas över hur många kristna fanatiker här på landet som verkligen stöjder staten israel helhjärtat i alla lägen. Vad är logiken i det?

Moahaha, nu kommer det här utvecklas till en ny israel/palestina-tråd full med hatpropaganda och historieomskrivning. Det var alldeles för längesen senast.

Förövrigt fick jag 350 poäng.

[OT] Är du kristen?
Som sagt var så var den sidan gjord som ett skämt och inriktningen på frågorna och de uppgjorda svaren som man måste välja mellan gör det löjligt överdrivet.

Angående Jonas Eek som jag aldrig hört talas om så är han en av de få som tror att han kan sprida och vinna kärlek genom att "strida för det". Vissa tolkar bibeln på ett extremt och negativs sätt vilket han troligtvis har gjort.

Jag tror såhär och att många sk "kristna" som dyker upp i media osv det är dem som har gjort något dumt. Just pga att media vill vinkla det på det viset. Men alla andra som tror på Gud, som inte vill något ont, dem hör vi ingenting om. Näe just det, för den största delen av pressen vill bara skapa dåliga sidor av oss, och det vet vi alla att pressen är duktiga på.

Jag har inte gjort testerna, men säger gärna att jag är kristen. Ärlighet och vänlighet mot alla runt omkring kommer man långt med.

/Matte

Senast redigerad av en moderator:
[OT] Är du kristen?
Mathew skrev:
> en sak som ofta glöms bort är att Hitler faktiskt gjorde en hel del bra saker. Han skapade jobb och
> höjde levnadsstandarden i ett Tyskland som var plågat av arbetslöshet och politiska konflikter.
> /Matte

[OT] Är du kristen?
Mathew skrev:
> Vissa tolkar bibeln på ett extremt och
> negativs sätt vilket han troligtvis har gjort.

Alltså, det jag gjorde kallas för att "falsitera".

Det finns gott om nazister som är beredda att hävda att Hitler aldrig kände till förintelsen, och det finns massor av kommunister som skyller alla kommunismens brott på Stalin. Det är ungefär det du gör när du säger att det finns kristna som har tolkat bibeln "fel". Är du säker på att dom håller med?
Det kanske är du som står för fel tolkning, eller så har du valt fel bok?

Till skillnad från dig så tror jag inte att bibeln är skriven av gud, utan dom dumheter som står där är påhittade av människor.
Antingen tror man på att bibeln är guds ord och då är det bara att börja samla stenar för att kasta på äktenskapsbryterskor och ved för att bränna bögar eller så gör man det inte. Själv skulle jag dock att ha ganska svårt att identifiera mig med en sådan religion.

[OT] Är du kristen?
Markus F skrev:

> Antingen tror man på att bibeln är guds ord och
> då är det bara att börja samla stenar för att
> kasta på äktenskapsbryterskor och ved för att
> bränna bögar eller så gör man det inte.

Du har nog inte läst hela bibeln. Jag måste säga att jag är lite besviken, jag trodde du var smartare än såhär.

[OT] Är du kristen?
fort fort, chips och öl.

edit: nu rörde jag ihop det igen. :-)

SuperApe skrev:
> nu har fan läst bibeln ser jag

[OT] Är du kristen?
fredrikw skrev:
> så ni menar alltså att det som Markus säger
> inte står i bibeln?

Jag säger att om man läser bibeln och kommer fram till att man skall leva som Markus påstår så har man bestämt sig för vad man ville veta innan man började läsa. Markus inlägg är en rejäl tangent på Mathews inlägg och synnerligen ovärdigt.

[OT] Är du kristen?
verkligen intressant! var i bibeln står det att kvinnor inte har något av värde att säga (i kyrkan)? Jag hittar fan inte det stycket.

fredrikw skrev:
> en annan liknande webbplats är Landover Baptist
> Church, de har en del intressant test där man kan
> få intressanta referenser till bibelcitat, se
> detta till exempel
> http://www.landoverbaptist.org/news0301/roleofwome
> n.html

[OT] Är du kristen?
jonzén: om han har rätt är upp till var och en att avgöra. Man jag tycker att han gjort sig skyldig till ett riktigt taskigt debattekniskt övertramp som han bör be om ursäkt för.

[OT] Är du kristen?
Markus F: Klart det inte är Gud som skrivit Bibeln. Står ju klart och tydligt i slutet av varje brev t.ex. vem som skrivit det. Läser man och är öppen för det utan att redan innan ha bestämt sig kan man komma fram till något vettigt istället för att dra egna slutsatser.

Mathew: Visst är det oftast så att medierna tar upp de som de kan sälja på. Som förra sidan i denna tråden, alla skrev om hur satanistiska de var enligt testet och inte en enda kommenterade det jag skrev.

Ni som är stolta över att bli kallade satanister: Vad får ni ut av det? Varför vara något man inte får ut något av?

edit: Syftnings och tankefel.

[OT] Är du kristen?
Markus F skrev:
> Det kanske är du som står för fel tolkning,
> eller så har du valt fel bok?
>
> Till skillnad från dig så tror jag inte att
> bibeln är skriven av gud, utan dom dumheter som
> står där är påhittade av människor.
> Antingen tror man på att bibeln är guds ord och
> då är det bara att börja samla stenar för att
> kasta på äktenskapsbryterskor och ved för att
> bränna bögar eller så gör man det inte. Själv
> skulle jag dock att ha ganska svårt att
> identifiera mig med en sådan religion.

Det har faktiskt ingen betydelse om några människor eller om Gud har skrivit bibeln. Om man har läst bibeln så förstår man ganska snabbt att den är skriven av människor och att den är skriven under några tusen års tid. Det är bara några korta meningar (ex. budorden) i bibeln som lär vara direkt från Gud men resten är skrivet av olika historiska personer. Oftast vet man även vem som skrev vad och under vilken historisk tid.

Det är inga dumheter som står i bibeln utan bra regler och förklaringar för att få ett samhälle att fungerar. Man har fått lägga till nya regler efter hand och av den anledningen så finns det många exempel på att bibeln motsäger sig själv. Problemet är att bibeln skrev för mer än 2000 år sedan och de regler som nämns är för ett samhälle som inte finns idag. Många av reglerna i bibeln krävs även i dagens samhälle men inte alla och det är här tolkningsproblemen börjar. Visst nämns det att två män inte ska sova med varandra, att äktenskapsbryterskor ska stenas och att man ska inte äta griskött. Kan diskuteras om det passar i dagens samhälle men det nämns även att man inte ska döda sin granne och det tycker jag ska även gälla i dagens samhälle... Det är bara att se bibeln som en historiebok som skildrar ett samhälle för några tusen år sedan om du inte tror på det. Bibeln är helt klart den bok som påverkar mest dagens samhälle fast den är skriven under en annan tid.

*Markus F, Du kanske ska läsa bibeln? När du har gjort det kan du fortsätta med koranen så förstår du antagligen bättre vad som händer runt dig

/Stellan

Ps: Ej kristen och fick -240

[OT] Är du kristen?
SuperApe skrev:
> verkligen intressant! var i bibeln står det att
> kvinnor inte har något av värde att säga (i
> kyrkan)? Jag hittar fan inte det stycket.

om man klickar på länken i ingressen finns det bibelreferenser.

för första frågan:
1. What is a woman's role in the church?
Correct answer: D. (A woman is never to open her mouth in
church. She has nothing valuable to say and should limit
her participation to asking her husband to explain things
to her)
"Let your women keep silence in the churches: for it is not
permitted unto them to speak; but they are commanded to be
under obedience, as also saith the law. And if they will
learn any thing, let them ask their husbands at home: for
it is a shame for women to speak in the church"
(1 Corinthians 14:34-35).

[OT] Är du kristen?
fredrikw: Läs Stellans inlägg och tänk på att tider förändras. När Korintiebrevet skrevs fick inte kvinnorna någon utbildning som männen fick. Eftersom de inte fick de förstod de inte vad som menades i kyrkan och frågade därför sina män som hade fått utbildning. Ganska förklarligt att Paulus då skrev att kvinnorna skulle vara tysta i kyrkan och istället fråga sina män efter gudstjänst istället för att störa alla.

[OT] Är du kristen?
jonzén skrev:
> oskar: men har han inte rätt? kolla hur många
> människor som dödades på de kristnas korståg?
> visst det är längre tillbaka i tiden än
> nazismen men för helvete. människor dog ändå.
> nej fy fan. religioner är roten till ondo.

Religionen är roten till det goda. Religionen har hjälpt till att få samhällen att fungera under historien. Problemet är när personer ser religionen som ett hjälpmedel att få makt. Visst dog många under korstågen men jämnfört med hur många som har dött under kapitalismen så är det inte så mycket. Försök göra en uppskattning av hur många som har dött när vissa personer/stater har försökt få kontroll över ex naturtillgångar, betydligt fler.

Kapitalismen är roten till det onda...

/Stellan

[OT] Är du kristen?
precis, tiderna förändras, men lik förbannat verkar folk tycka att bibeln är ett fantastiskt rättesnöre. jag blir lite rädd när man använder en bok för att motivera vad som är rätt eller fel, och sedan väljer lite hur som helst vad i denna boken som gäller och inte gäller.

cerro skrev:
> fredrikw: Läs Stellans inlägg och tänk på att
> tider förändras. När Korintiebrevet skrevs fick
> inte kvinnorna någon utbildning som männen fick.
> Eftersom de inte fick de förstod de inte vad som
> menades i kyrkan och frågade därför sina män
> som hade fått utbildning. Ganska förklarligt att
> Paulus då skrev att kvinnorna skulle vara tysta i
> kyrkan och istället fråga sina män efter
> gudstjänst istället för att störa alla.

[OT] Är du kristen?
Det som är så fruktansvärt ironiskt med den här tråden är att det finns en stor grupp (majoriteten av dem som skrivit i tråden?...Jag vet att många skämtar...men ändå...) som beskyller "de där jävla kristna/ troende/ religösa" för att vara så jävla fördomsfulla. Vem var fördomsfull sa ni?

Jag har aldrig i mitt liv blivit så illa behandlad (blivit stämplad med åsikter jag aldrig haft etc) av allmänheten som på den tiden då jag kallade mig själv för kristen.
Numer vet jag inte vad jag tror och på den direkta frågan som är ställd i trådrubriken skulle jag nog svara...vet inte/nej.

Dock vet jag en sak och det är att skall man välja en minoritet som osakligt blir fördomsfullt behandlad i det här landet så är det de troende. Visst finns det en stor skara knäppgökar inom denna grupp men knappast fler än inom andra grupper. Möjligen har de sina fördomar riktat åt ett annat håll än från de icke-troende knäppgökarna....

[OT] Är du kristen?
fredrikw skrev:
> (1 Corinthians 14:34-35).
Jo, såg det sen
men det känns ju inte liiite som kvällstidningstaktik den där sidan.
För övrigt håller jag med Cerro.

[OT] Är du kristen?
rikard skrev:

>
> Jag säger att om man läser bibeln och kommer
> fram till att man skall leva som Markus påstår
> så har man bestämt sig för vad man ville veta
> innan man började läsa.

Och om man läser bibeln och kommer fram till att man vill göra goda saker så kom man fram till den slutsatsen genom att läsa samma bok?
Användbar bok.

(jag har läst bibeln, tyvärr i översatt version. Koranen orkade jag dock inte läsa ut, jag tröttnade vid det kapitlet där dom skrev att man inte fick kröka. Fast det kanske var en feltolkning, jag läste inte heller den på originalspråk)

Tillbaka
Topp