[OT] Är du kristen?

[OT] Är du kristen?
jonzén skrev:
-------------------------------------------------------
jag har själv haft lite funderingar om hur
> allt hänger ihop och inte riktigt än kommit fram
> till hur universum kan vara oändligt.

samma här.

[OT] Är du kristen?
jonzén skrev:
> jag har inget emot folk som tror. fine by me om de
> då kallar sig troende. men kristna? niet.
> kristendom förknippar jag med korståg... that's
> it.

...och du tror att majoriteten (försök hitta en enda i sverige!) av dem som kallar sig själva för kristna idag sympatiserar med korstågen???
Det där är ett praktexempel på en sjuk form av generaliserande. Generaliserar man på samma sätt om andra grupper i samhället blir man fan i mig lynchad men gör man det om någon troende gruppering är det t.o.m politiskt korrekt.

Senast redigerad av en moderator:
[OT] Är du kristen?
jonzén skrev:
> Jag menar. jag kan tro på gud eller allah. men tänk
> om de är samma gud, bara att böckerna är
> skrivna av olika personer som i grund och botten
> tolkat olika?

Det är självklart att det är samma gud. Du kanske ska läsa koranen? Det står tydligt att det är samma gud de talar om men Mohamed kommer med nya regler för att samhället har förändrats under de 700 åren sedan Jesus levde. Som Muslim så tror man att Mohamed fick uppenbarelser från Gud och sedan skrev han ned dem eller rättare så gick han till en skrivare som skrev ned texterna.

/Stellan

Ps: Är inte muslim...

[OT] Är du kristen?
jonzén: Vadå tro på symboliken? Att tro på något större eller hur menar du? Finns väl ingen mening med att tro på något större, en Gud om den inte kan göra något. Jag skulle då inte tycka det var så meningsfullt att tro på Gud och på att Jesus dog och uppstod för min och din skull om jag inte fick ut något av de. Lite som att köpa en riktigt bra cykel och inte använda den, verkar ganska meningslöst ur min synvinkel.

[OT] Är du kristen?
mytomspunnen skrev:

>
> ...och du tror att majoriteten (försök hitta en
> enda i sverige!) av dem som kallar sig själva
> för kristna idag sympatiserar med korstågen???

Jaja. Inte ens norrbottenskommunister säger ju att Stalin hade rätt numera.

Men jag hade fått för mig att ett av grundkraven för att vara kristen var att tro att bibeln var en helig bok, att Jesus var gudomlig och att han dog och återuppstod?
Är det inte så faller ju hela mitt resonemang, eller så är det så att det finns en hel del massa "troende" som av ren slentrian identifierar sig med att vara kristna trots att dom egentligen bara följer några allmängilitga levnadsregler?

[OT] Är du kristen?
Cool, satanist jag med, men bara med -190, jag kanske börjar bli lite soft :-)

Gick ur kyrkan för länge sedan så det var intet nytt.

[OT] Är du kristen?
Markus F: Visst finns det många som kallar sig kristna av ren slentrian, tyvärr. Även om Bibeln skulle vara en helig bok och det skulle vara ett grundkrav finns det inget krav att följa den. Finns egentligen inga fler måsten för en kristen än för en vanlig människa.

[OT] Är du kristen?
jonzén skrev:
> jag har själv haft lite funderingar om hur
> allt hänger ihop och inte riktigt än kommit fram
> till hur universum kan vara oändligt.

Det är inte oändligt, enligt nya rön är det
en tegelmur som gör så att universum hålls inne.

[OT] Är du kristen?
svarar med en enkel t-shirt =)

Bilagor

• popup_2110861598_1910-24.jpg
    popup_2110861598_1910-24.jpg
    34.8 KB · Besök: 24
[OT] Är du kristen?
cerro skrev:
> Ni som är stolta över att bli kallade
> satanister: Varför lever ni när ni ändå kommer
> dö och ruttna i jorden? Varför vara något man
> inte får ut något av?

Tack för det o du upplysta varelse! Jag böjer mig för din helighet och ber om förlåtelse ty jag har syndat!

Give me a fucking break.

Och där har vi en jag kommer ha mycket svårt att ta seriöst i fortsatta diskusioner oavsett ämne här på Happy. Cerro, du behöver inte replikera - jag bryr mig ändå inte särskilt mycket. :)

[OT] Är du kristen?
Markus F skrev:
> Man behöver alltså inte ens tro på bibeln?

Vem har sagt att man inte behöver tro på Bibeln för att vara kristen? Tro och följa är två olika ord. Jag tror att Hitler har funnits men inte följer jag honom i hans tankar för de.

[OT] Är du kristen?
Mårten: Får jag förklara vad jag tänkte för dig då? Ska redigera mitt inlägg efteråt. Det jag menade vara att om man nu skulle vara satanist, vad får man ut av de? Kan någon berätta det för mig så skulle jag kanske kunna förstå varför. Som att vi cyklar för att det är roligt.

[OT] Är du kristen?
Jag tror på att Gud skapade jorden, att Jesus genom att dö på korset för att sedan återuppstå övervann döden och begravde allas våra synder för att vi som tror på honom skall få ett evigt liv i Guds rike istället för att hamna i helvetet.

Bibeln är en hjälp, en vägledning som är skriven av många olika personer om vad de har upplevt, sett och hört under en lång tid, i ett ~2000 år äldre samhälle.

Förresten MarkusF; Ångrar du ditt påhitt om att jag skulle ha skrivit det där om Hitler, eller? Du får gärna ta bort det eftersom det inte ligger någon sanning varken i ditt inlägg eller ditt handlande där...

[OT] Är du kristen?
Man måste alltså tro på att bibeln är en helig bok, men man behöver inte följa den för att vara kristen?
Det viktiga är alltså trosbekännelsen?

(förlåt om jag tjatar, men det kan ju vara så att jag har haft fel i mitt tidigare resonemang?

Mathew: Nej, jag ångrar inget och ändrar inget. Det framgår ju klart och tydligt av sammanhanget att jag felciterade dig med flit. Skulle jag ändra nu så blir dessutom en stor del av diskussionen obegriplig.

[OT] Är du kristen?
Ja Markus, man måste tro att Bibeln stämmer men behöver inte följa den. Man blir frälst av nåd, inte av handlingar. Men det går inte att bli frälst och villja någon illa utan man ska villja andra människor väl. Lever man efter det följer man Bibeln ganska bra så det hänger ihop.

[OT] Är du kristen?
Frågan borde inte vara "Är jag kristen?" Den borde omformas till "Är jag fundamentalistisk?". Den skulle i övrigt kunna kopplas till vilken kristen, judisk eller muslimsk fundamenalism som helst. Som exempel så skulle jag tro att den nyligen avgående ärkebiskopen KG Hammar skulle få många minuspoäng.

Dessutom är det fel av upphovsmännen (testet är upppskattningsvis till 99,99% säkerhet konstruerat av män)att koppla sina frågor till hur pass "moralisk" man är. Mycket märkligt och visar på en brist på moralfilosofisk insikt.

[OT] Är du kristen?
Ett samhälle kan inte byggas på påhittade värderingar som några personer har skrivit ner för flera hundra år sedan.

Matteus och de andra profeterna kan nästan jämföras med Anna Linds mördare, "Jag hörde en inre röst".

[OBS] det här inlägget är inte skrivet på ett 100% allvarligt sätt.

/Adam

[OT] Är du kristen?
cerro skrev:

>
> Ni som är stolta över att bli kallade
> satanister: Vad får ni ut av det? Varför vara
> något man inte får ut något av?
>

Många som säger att de är satanister känner nog inte till allt som satanismen står för (likadant som de flesta nynazister inte vat vad nazismen står för), det finns säkert också många uttalat kristna som inte har läst hela bibeln och funderat över vad som står i den. Och då kommer frågan: känner du till allt satanismen står för? Varför skulle man inte få ut något av satanismen? Är du inte lite trångsynt nu?

Satanismen hyllar ju människan för vad den är istället för att försöka hålla tillbaka vissa delar som många andra religioner försöker göra genom sina etiska lagar.

Jag är inte satanist, inte heller kristen eller gudstroende på annat sätt. Jag har läst bibeln och läst på en del om satanism(även en del om andra religioner), och det finns vissa bra saker från båda sidorna men jag ställer mig kritisk till att jag skulle få ut särskillt mycket mer av livet om jag vore troende innom den ena eller andra religionen. Ja det vore om jag skulle vara asatroende och skule få komma till valhall och dricka mjöd efter att jag dött krigardöden då.

[OT] Är du kristen?
cerro skrev:
> Mårten: Ett liv efter döden.
>
> Hur vet du det?
Nån som skickat SMS?

[OT] Är du kristen?
kraven för att att få återupstå i paradiset på jorden är rätt hårda. för att inte tala om i himlen. Vem som helst kan inte köpa licens bara sådär förstår du väl. Hur skulle det se ut? Äktenskapsbrytare, ångestfyllda onanister och smygbögar och gud vet allt i en salig röra. Gar... jag menar Gud, skulle få stora problem med klassindelningen inför motionsloppen.

[OT] Är du kristen?
Mårten och Kaijan: Det är det jag och väldigt många andra tror på. Jag tror hellre på Gud och att jag och alla andra som tror får evigt liv än att inte tro och kanske gå miste om det.

[OT] Är du kristen?
men du tror väl inte på Gud för att du ska få återuppståoch leva för evigt? Det tror jag inte gud gillar. dessutom räcker inte det enligt vad jag uppfattat iaf.

[OT] Är du kristen?
cerro skrev:

>
> Anders G: Nej, jag känner inte till allt
> satanismen står för, därför jag frågade.

Ja men du låter ju så säker på att den inte ger något, hur kan du veta det om du inte vet vad det innebär att vara satanist. Sen kan det ju vara så att det som inte ger något för vissa människor kanske är det som känns helt rätt för andra.

Säg att du tycker om att köra mtb och tycker att det tråkigaste som finns är asfaltsvägar, det betyder ju inte att det inte finns människor som uppskattar att åka landsvägscykel, eller?

En annan fråga, tycker du att det skulle ge något att ha Hinduism som religion (eller Buddhism för den delen)?

[OT] Är du kristen?
Anders G: Var inte meningen att låta så säker. En Hindu eller Buddist lever ju för att uppnå Nirvana eller liknande och att slippa återfödas. Enligt deras religion så de har ju ett mål också.

[OT] Är du kristen?
*Cerro, Jag håller med dig om satanister. Varför är man satanist? För att vara det så krävs det samtidigt att man tror på Gud. Varför ska man dyrka det onda när man kan söka sig till det goda? Även en sann kristen tror på Satan men enligt dessa så ska han bekämpas. Låter mer sunt...

Jag tror på Bibeln och att den visar regler för att få ett samhälle ett fungera. Vissa av reglerna passar inte i dagens samhälle men det får man ta. Samhället utvecklas och reglerna får ändras därefter. Jag tror även på utvecklingsläran och de teorier som Darwin skrev. Hans exempel stämmer inte längre för idag vet vetenskapen mer. Man känner till mer om hur generna sprids mellan generationerna och hur selektionen fungerar i en population och därför ser man brister i Darwins teorier. Idag har samhället förändrats mycket sedan Jesus tid och därför finns det även brister i de regler som nämns.

För att vara kristen behövs det bara att man tror på Gud, att han skickade sin son till världen och att han dog för våra synder. Därefter besegrade han döden och uppstod. Att han lyckades med det medför att vi kan ta oss till paradiset och slippa helvetet.

Vet någon var man kan få tag i en katolisk bibel på svenska?

/Stellan

[OT] Är du kristen?
Anders G skrev:
> Jag är inte satanist, inte heller kristen eller
> gudstroende på annat sätt. Jag har läst bibeln
> och läst på en del om satanism(även en del om
> andra religioner), och det finns vissa bra saker
> från båda sidorna men jag ställer mig kritisk
> till att jag skulle få ut särskillt mycket mer
> av livet om jag vore troende innom den ena eller
> andra religionen. Ja det vore om jag skulle vara
> asatroende och skule få komma till valhall och
> dricka mjöd efter att jag dött krigardöden då.

Det är kul att kolla in andra religioner och se vilka regler som är viktiga i dem. Väldigt många regler finns i många religioner och dessa regler är de grundregler som krävs för att få ett samhälle att fungera.
Har läst en del om asatron och kommit fram till att den inte passar mig. För mycket offer och ritualer tycker jag. Även iden om att man måste dö i strid för att komma till Paradiset/Valhall och om man dog en normal död så kom man till Helvetet/Hels Rike. Skönt att kristendom kom till Norden så att det blev någon ordning på landet...

/Stellan

[OT] Är du kristen?
Stellan skrev:
> Det är kul att kolla in andra religioner och se
> vilka regler som är viktiga i dem. Väldigt
> många regler finns i många religioner och dessa
> regler är de grundregler som krävs för att få
> ett samhälle att fungera.
Jepp. Inte runka, inte böga, inte käka gris osv. Otroligt viktigt. Och allt står skrivet i heliga böcker, men dom behöver man bara tro på, inte följa för böckerna är skrivna av människor fast det egentligen är guds ord.

> Har läst en del om asatron och kommit fram till
> att den inte passar mig. För mycket offer och
> ritualer tycker jag.
Hur mycket har du läst om asatron? Det finns i princip bara två samtida skrivna källor (en kristen och en muslimsk), resten är nertecknat cirka 250 år efter att asatron hade ersatts av kristendomen. Ungfär lika pålitligt som nya testamentet med andra ord. Vi vet faktiskt fruktansvärt lite om asatron.

> Även iden om att man måste
> dö i strid för att komma till Paradiset/Valhall
> och om man dog en normal död så kom man till
> Helvetet/Hels Rike.
Även här är jag inte riktigt säker på att det var den allmänna uppfattningen. Kanske att den tron var ganska väl utspridd bland germanska stormän över hela europa under romersk järnålder, då stridsmystiken verkar ha varit stark, men vanliga bönder i det som kom att bli Sverige var nog mer intresserade av fruktbarhetsgudar och solfester. Och vi har ett spann på 3-400 år från fynden i Sutton Hoo och Vendel tills norden blev kristet.

En intressant utvikning är väl att det "svenska" vikingatåg som är mest väldokumenterat utfördes av en majoritet kristna vikingar. Idén att den som dog i strid kom till Valhall kan mycket väl ha ett samband med nordiska korståg till andra österjsöländer där den som tog korset var garanterad en plats i himlen.. Vikingatiden hade knappt hunnit sluta förrän kungarna drog ut för att kristna vender, finnar och balter.

[OT] Är du kristen?
det va nog det sämsta testet jag varit med om
kan man inte vara kristen och gilla normala saker om öl och porr?

vilken skittråd det här blev.

[OT] Är du kristen?
Jo visst är det så att religion har sett till att människor har betett sig på ett bättre sätt än om det inte funnits några lagar, men religion har även alltid använts av vissa som ett sätt att kuva och underkasta sig människor. Detta har ju blivit mindre framträdande under våran tid men det finns fortfarande där, fast det är klart att knäppgökarna som gör saker i "guds namn" antagligen hadde hittat andra saker att skylla på för att få sin vilja fram om inte religion hade funnits...

Problemet med religion som jag ser det är att det finns så mycket människor som tolkar olika religiösa texter lite hur de vill och tillsammans med med lite kultur får ihop lustigheter som gör att de framstår som mycket mer ondskefulla än allt annat.

Satanismen som man talar om idag har ju inte ondska som en ledstjärna utan vill att människor ska leva ut "köttets lustar" och leva utanför de etiska lagar och ramar som kristendomen har satt upp. Det finns inget som säger att man måste vara ond som satanist, däremot hyllar man mycket av det som fördöms av kristendommen tex homosexualitet och annat som ses som synd. En central del av satanismen är också att man ska vara egoistisk och hela tiden tänka på sitt eget bästa samt de som står närmast dig(vilket många uttalat kristna också gör?).

[OT] Är du kristen?
Låt folk tro på vad dom vill. Man behöver väl inte klanka ner och kalla dom för olika saker för det.
Inte så att vara kristen i Sverige leder till några konsekvenser för andra människor.

[OT] Är du kristen?
Mårten skrev:
> Jan Ullrich: Öh, har du legat under en sten på
> baksidan av månen de senate åren eller?

Eftersom jag sitter ganska oförstående så ja=) Men ge mig en sammanfattning

[OT] Är du kristen?
Du har missat alla sekter som blommat upp från kristendommen va? Låter knutby bekant? förutom mord så blir det mycket att göra för psykvården. Fråga barnen som blivit antastade av präster om det ger dem några konsekvenser, eller de homosexuella som inte fått viga sig som de vill, osv osv...

Mårten hann visst före... Men man kan ju konstatera att det finns många som använder religion för att ha något att gömma sig bakom med sina vridna idéer, och detta har konsekvenser för andra människor.

[OT] Är du kristen?
Mårten skrev:
> Vi hade en liten sväng där med Knutby och i viss
> mån Åke Green och jehovas är ju alltid roliga
> tex. Något som känns igen?

Jo du menar så, men jag menar att i stort så är det svenska kristna samfundet ganska så snälla och lugna. Visst har vi en del knäppskallar men titta på USA te x så finns det betydligt fler. Är ju de extrema som hörs mest tyvärr. Jag tycker svenska kyrkan gör mycket bra saker inom bl a välgörenhet så jag tycker man kan spara dom glåpord.

Svenska kristendomen förutom jehovas är inte värst missionerande så om folk är troende och inte tar ut sin tro på någon annan så gärna för mig.

Jehovas skulle jag mer jämföra med en sekt som lånat kristendomen för sin dårskap, men jag är inte så värst insatt och andra sidan.

[OT] Är du kristen?
Anders G skrev:
> Jo visst är det så att religion har sett till
> att människor har betett sig på ett bättre
> sätt än om det inte funnits några lagar, men
> religion har även alltid använts av vissa som
> ett sätt att kuva och underkasta sig människor.
> Detta har ju blivit mindre framträdande under
> våran tid men det finns fortfarande där, fast
> det är klart att knäppgökarna som gör saker i
> "guds namn" antagligen hadde hittat andra saker
> att skylla på för att få sin vilja fram om inte
> religion hade funnits...

Syftet med religion är att kunna få en bra kontroll över folket och sammtidigt brukar man kunna ge dem ett hopp om en bättre framtid. I kulturer där ledaren har kunnat visa att han är utsänd av gud/gudarna har ofta lyckats bättre än där ledaren har talat om egen vilja. Om ledaren säger att gud har sagt att ett krig måste utkämpas så är det lättare att få folket med sig och samtidigt blir det bättre moral. Ett folk med en stark moral och känner sig utvalda vinner lättare en strid. Att förklara för folket att de är utvalda av Gud fungerade under Jesus tid men även idag. Det är bara att lyssna på ett tal från Bush eller Bin Laden. Det är inte många ledare som har lyckats få folket med sig utan att förklara för dem att Gud är på deras sida men två exempel från Europa är Stalin och Hitler. Båda slogs för den goda saken skull med onskan i världen...

> Problemet med religion som jag ser det är att det
> finns så mycket människor som tolkar olika
> religiösa texter lite hur de vill och tillsammans
> med med lite kultur får ihop lustigheter som gör
> att de framstår som mycket mer ondskefulla än
> allt annat.

Problemet är väl att det finns människor som vill ha makt? Det är egentligen inte så stora skillnader mellan den teknik som Bush eller Hitler använder för att få folket med sig. Idéen är att vi måste gå ihop i en stark grupp för att kunna krossa alla de som är utanför i de andra grupperna. Ett beteende som går att spåra lååångt tillbaka i tiden. De flesta primater har gruppbeteendet och lägger ner mycket tid för att stärka gemenskapen i gruppen. Så som jag ser det är religionen bara ett redskap för att en starkare gemenskap inom gruppen.

Jag tycker det är intressant att läsa en bibeln inte för att jag tror på Gud utan mer för att förstå hur folk tänker över lag. Det är kul att se hur en helig skrift ändras så att den passar in i samhället. Visst verkar idéen om att inte äta griskött ganska korkad men om man ser var den kommer ifrån är det ganska logiskt. Ät inte griskött pga att du kan bli galen av det. Det är mycket lättare att bli sjuk av griskött än av nötkött och speciellt om det tillagas dåligt. Tänk på att reglerna skrev för ett ökenfolk som hade dåligt med tillgång till ved. Lite ved medför en dålig tillagning och man blir sjuk... Betydligt enklare att säga att griskött är orent (Gud ord) än att förklara det med hjälp av sjukdomar man inte känner till. Förklaringen finns även här, Matt 8:28-34

/Stellan

[OT] Är du kristen?
Anders G skrev:
> Du har missat alla sekter som blommat upp från
> kristendommen va? Låter knutby bekant? förutom
> mord så blir det mycket att göra för
> psykvården. Fråga barnen som blivit antastade av
> präster om det ger dem några konsekvenser, eller
> de homosexuella som inte fått viga sig som de
> vill, osv osv...
>
>
> Mårten hann visst före... Men man kan ju
> konstatera att det finns många som använder
> religion för att ha något att gömma sig bakom
> med sina vridna idéer, och detta har konsekvenser
> för andra människor.

Jo men de människorna använder ju bara religionen som en täckmantel, de kanske hade hamnat i scouterna eller idrottsrörelsen istället. Såna människor kommer alltid hitta vägar att utöva sina lustar eller vad man kallar det. Men visst måste de bli bättre på att rensa upp i de egna leden.

Man kan tycka vad man vill om religion i allmänhet men den är svår att få bort vid det här laget. Men det jag menar är att svenska kristna som sitter i kyrkan på söndagar och sjunger gör inte så mycket skada.

Tillbaka
Topp