Stellan skrev:
-------------------------------------------------------
> Det är kul att kolla in andra religioner och se
> vilka regler som är viktiga i dem. Väldigt
> många regler finns i många religioner och dessa
> regler är de grundregler som krävs för att få
> ett samhälle att fungera.
Jepp. Inte runka, inte böga, inte käka gris osv. Otroligt viktigt. Och allt står skrivet i heliga böcker, men dom behöver man bara tro på, inte följa för böckerna är skrivna av människor fast det egentligen är guds ord.
> Har läst en del om asatron och kommit fram till
> att den inte passar mig. För mycket offer och
> ritualer tycker jag.
Hur mycket har du läst om asatron? Det finns i princip bara två samtida skrivna källor (en kristen och en muslimsk), resten är nertecknat cirka 250 år efter att asatron hade ersatts av kristendomen. Ungfär lika pålitligt som nya testamentet med andra ord. Vi vet faktiskt fruktansvärt lite om asatron.
> Även iden om att man måste
> dö i strid för att komma till Paradiset/Valhall
> och om man dog en normal död så kom man till
> Helvetet/Hels Rike.
Även här är jag inte riktigt säker på att det var den allmänna uppfattningen. Kanske att den tron var ganska väl utspridd bland germanska stormän över hela europa under romersk järnålder, då stridsmystiken verkar ha varit stark, men vanliga bönder i det som kom att bli Sverige var nog mer intresserade av fruktbarhetsgudar och solfester. Och vi har ett spann på 3-400 år från fynden i Sutton Hoo och Vendel tills norden blev kristet.
En intressant utvikning är väl att det "svenska" vikingatåg som är mest väldokumenterat utfördes av en majoritet kristna vikingar. Idén att den som dog i strid kom till Valhall kan mycket väl ha ett samband med nordiska korståg till andra österjsöländer där den som tog korset var garanterad en plats i himlen.. Vikingatiden hade knappt hunnit sluta förrän kungarna drog ut för att kristna vender, finnar och balter.