[OT?] Är konditorier på väg till historiens soptipp?

me.I.am

Aktiv medlem
I stan där jag bor har nu de 2 sista traditionella konditorierna kursat. Med "traditionella" menar jag där det finns riktiga egenproducerade bakelser och småkakor. Och gärna bord med obekväma stolar (helst omaka), INTE bås med soffor etc. Ett bord med kaffebryggare där man kan ta påtår obehindrat, och helst ingen espressobryggare så långt ögat når (men det kan diskuteras).

Finns ett köpcentra inne i stan, och ett nytt gigantiskt strax utanför. Inget har något konditori. Det som finns är bara trendiga yoghurt/glass/coffee/hälso-barer, med på sin höjd delicatosaker. Och möjligen massproducerade små tårtbitar med 90% konserveringsmedel och halvt ihopskrumpnade.

I Kungsbacka, där jag är ibland, så hittade jag ett ganska schysst konditori för några år sedan. Det är numera borta.

Är väl dålig återväxt som ligger bakom antar jag. Ger ingen kredd på Facebook att lägga upp en bild från ett konditori, det måste väl vara från något trendigt. För fikar gör ju folk fortfarande, bara det att de inte går till ett gammalt hederligt konditori längre?

De som eventuellt hänger kvar (iaf ett tag till) är konditorier i närheten av sevärdheter/turistfällor, så är det iaf i min närhet.

Så, är konditorier som vi känner dom på väg att försvinna?

Senast ändrad:
Det beror nog på var man är tror jag, men de lär ju bli färre iaf. Här i Sjöstan är det oftast fullt på Magnus Johanssons Bageri och det får väl ses som ett lokalt kondis... Men det är kanske ett undantag.. Lite trist för det är ju mysigare med ett kondis än större kedjor.

Finns ett sånt klassiskt här i stan (Focus i Falun).
Har hänt flera gånger att lvg-cyklister fikat där när jag råkat besöka. Även runt kl08 en vardagmorgon.
Nivån är tyvärr inte så hög jag skulle önska, vilket är synd, då jag älskar besöka klassiska konditorier.

Jag bor i Trollhättan och vi har både Ritz med fantastiska glassbakelser och kråkestans med fin miljö. Hög nivå på bakverken, kaffe i kanna på värmeplatta finns och de är lokalägda. Det som gör det svårt för mig är öppettiderna. Ritz har öppet 7-18 på vardagar och 8-14 på lördagar. Stängt söndagar. Det innebär att de har öppet när jag är på jobbet samt före klockan slagit fika på helgen.

Nåväl. Hemmakontorets fikaraster kan i varje fall tas på Ritz-bakelser.

Det beror nog på var man är tror jag, men de lär ju bli färre iaf. Här i Sjöstan är det oftast fullt på Magnus Johanssons Bageri och det får väl ses som ett lokalt kondis... Men det är kanske ett undantag.. Lite trist för det är ju mysigare med ett kondis än större kedjor.

Har en liten känsla av att konditorier på mindre orter har lättare att överleva. Inte så många som ser om man sitter på ett trendigt fik eller ej, typ. Eller så enkelt att de trendiga fiken helt enkelt inte kommer dit.

Var häromdagen på Börjes Konditori Osby, väldigt gott och trevligt gammalt hederligt konditori. Osby är litet för er som inte vet.

Har en liten känsla av att konditorier på mindre orter har lättare att överleva. Inte så många som ser om man sitter på ett trendigt fik eller ej, typ. Eller så enkelt att de trendiga fiken helt enkelt inte kommer dit.

Var häromdagen på Börjes Konditori Osby, väldigt gott och trevligt gammalt hederligt konditori. Osby är litet för er som inte vet.
Ja men precis, tror att man får ge sig iväg till lite mindre orter där dom stora kedjorna inte har etablerat sig.
Minns att det fanns ett underbart litet fik strax utanför Mariefred förut, vet inte om det finns kvar idag.

Nog finns det fortfarande sådana, men det kan nog ligga något i att större städer inte är där de har sina starka fästen.

Vi har fyra st inom cykelavstånd, samt ytterligare ett par tre på lite längre längre cykelavstånd.

Jag tror att TS behöver styra upp det här och definiera upp en rankingskala i åtminstone tio nivåer där konditorier placeras in och att man sen får ange t.ex. "inom 30 km har jag 2 konditorier av kategori 4 och ett av kategori 6".

Du får hänga med på Uppsala 20 mil, då cyklar vi förbi både Centrum-konditoriet i Alunda och Österbybruks hembageri. (Även starten på café Linné erbjuder en liknande miljö, även om det är ett café).

Du får hänga med på Uppsala 20 mil, då cyklar vi förbi både Centrum-konditoriet i Alunda och Österbybruks hembageri. (Även starten på café Linné erbjuder en liknande miljö, även om det är ett café).

Har funderat på att börja med rando. Sen några år faktiskt, men har haft diverse olika skador och inte kunnat träna ordentligt sedan 2016. Då var jag rätt pepp, egentligen mest för fikabilderna i dom RR jag läste (true story).

Och på 30-milaren finns ju chansen att fika på Elsa Anderssons konditori i Norberg.

Senast ändrad:
Nu verkar ju folk blanda frisk mellan konditorier och bagerier, så uppenbarligen är vi på väg åt helvete redan.
I norra stockholms pärla, Vallentuna, finns det typ ett konditori, men besöker jag inte superofta. Det finns ett bageri (som alltså kör mestadels mjölfika med lite kakor, dock även en del tårtor, så de har väl nån konditor där också) som är rätt populärt, så pass populärt att de har infört datorförbud, annars sitter varenda hemarbetare där och sippar på en och samma kaffe i fyra timmar och hoggar plats och wifi.
I grannbyn, Täby-Kyrby, finns Kardemumma, som är en lagom mix av mjölfika och klassiska bakelser/tårtor dylikt.
Men för att svara på din fråga, nej jag tror inte att de är på väg att dö ut. Socker och fett är en så stark drivkraft att konditorier inte kommer att försvinna. De mysigare och mer klassiska ställena lär man dock inte hitta i någon stadskärna i städer av någon storlek. Där är det industrilatte och maskinbakade daddelmuffins som gäller.

När jag flyttade till Sverige för lite mer än 10 år sen var jag förvånad över de gamla konditorier som fanns och som verkade vara kvarlevor från mer än 30 år sedan. Nu tycker jag om gamla konditorier, men mer i stilen som man hittar i vara stad i Italien, stor eller mindre.

Nära där jag bor finns en gammal konditori, som har riktigt goda torta och bakelser och var den enda ställe med god bröd (innan levain-hypen kam till stan). Tyvärr fick den en ny ägare och ny personal. Den "fräschtas upp" också, med ännu mer guld och fler porträtter av medlemmar av kungliga huset.

Folk är inte sociala på det sättet som krävs för att kunna driva bageriverksamhet med klassiskt konditori. Förr satt man oftare och umgicks på caféer. Folk uppskattade en bakelse på ett helt annat sätt. Nu kör folk äckliga pappmuggar med latte och en muffins med någon skum smak. Standup show, Denis Leary - coffee flavored coffee.

Folk är inte sociala på det sättet som krävs för att kunna driva bageriverksamhet med klassiskt konditori. Förr satt man oftare och umgicks på caféer. Folk uppskattade en bakelse på ett helt annat sätt. Nu kör folk äckliga pappmuggar med latte och en muffins med någon skum smak. Standup show, Denis Leary - coffee flavored coffee.
Det är någonting närmast infantilt över alla människor som går omkring med pappmuggen i den ena handen och handdatorn i den andra. Nappflaska och skallra liksom.

Mer på ämnet så tror jag på det där med att ha konditoriet nära den lokala turistattraktionen -- då gärna i form av ett K-märkt hus, men tillgång till och konkurrens om sådana utrymmen är väl gissningsvis hög.

Det är någonting närmast infantilt över alla människor som går omkring med pappmuggen i den ena handen och handdatorn i den andra. Nappflaska och skallra liksom.

Mer på ämnet så tror jag på det där med att ha konditoriet nära den lokala turistattraktionen -- då gärna i form av ett K-märkt hus, men tillgång till och konkurrens om sådana utrymmen är väl gissningsvis hög.
Lokal i vettigt läge kostar. Ska man dessutom ha eget bageri så blir det ännu svårare. Min uppfattning är, förutom kundernas önskemål, att det finns många bagare men otroligt få med titeln, konditor.

Händer att jag är i Götet ibland, skall lägga det på minnet.
Konditori Kampanilen för bövelen. Världsklass.

Det finns flera riktigt bra små hantverksbagerier där man kan få sig nybakt och en kaffe (t ex Cum Pane, Alvar och Ivar, Lilla Sur), men det är ju inte direkt klassiska konditorier.

Konditori Kampanilen för bövelen. Världsklass.

Det finns flera riktigt bra små hantverksbagerier där man kan få sig nybakt och en kaffe (t ex Cum Pane, Alvar och Ivar, Lilla Sur), men det är ju inte direkt klassiska konditorier.

Att man kan köpa bakverk är iaf något. Där jag bor har Maxi tagit över verksamheten, har ett bageri i butiken med flera anställda.

Men det jag saknar är dom här klassiska konditorierna (eller möjligen caféer med inköpt från lokala bagerier) är där man kan sitta i en avstressande miljö som har åtskilliga decennier på nacken.

Men det jag saknar är dom här klassiska konditorierna (eller möjligen caféer med inköpt från lokala bagerier) är där man kan sitta i en avstressande miljö som har åtskilliga decennier på nacken.
Vill du uppleva något slags rekord i opretentiöst ska du testa Café Skogen på Slottsskogsgatan.

Hollandia på S:a Förstadsgatan.
int_thumb.jpg

Men flera fikakonditorier på rundorna har lagd ner bara i år, Kakfatet i Anderslöv och Wahlgrens i Blentarp exvis. Tyvärr.

I Kungsbacka finns först och främst Hantverkskaféet på Vallgatan. Arbetarfik med ett golv snett som lutande tornet i Pisa. David Bagare på torget är en korsning mellan kondis, bageri och café. I Onsala finns gamla Majgården, numera Åsa hembageri. I Lindome har du Kago. Kom hit och prova, jag bjuder!

Det är ju bara kakor, förr var det fantastiskt med vitt bröd, idag är det vardagsmat.
Kladdkaka är kladdkaka lixom, vad är ens fantastisk fika?

I Kungsbacka finns först och främst Hantverkskaféet på Vallgatan. Arbetarfik med ett golv snett som lutande tornet i Pisa. David Bagare på torget är en korsning mellan kondis, bageri och café. I Onsala finns gamla Majgården, numera Åsa hembageri. I Lindome har du Kago. Kom hit och prova, jag bjuder!
Finns det kvar några fik i Kållered? För 20år sedan, när jag höll till där, så var det fascinerande många kvar.

Tillbaka
Topp