[OT] Arbetsrätt

[OT] Arbetsrätt
Gör din plikt, kräv din rätt.

En paroll så god som någon. Och vid tuffa tider håller man ihop och skyddar varandra. Det är det som är solidaritet.

Arbetslöshet är ett systemfel, inte ett individuellt problem. Att det finns enstaka freeriders motiverar inte att a-kassan och trygghetssystemen är så snåla som i dag. Det är som att införa 100 procent skatt på miljardärer för att några av dem skattefuskar.

Jag har arbetat och gjort rätt för mig i alla år - om jag blir arbetslös ska jag ha en a-kassa, (och sedan en sjukförsäkring och en pension) som det går att leva på. Det skulle jag inte ha i dag. Det är inte mitt fel att Trump inför tullar eller att statsbidragen inte räknas upp så att lärare blir av med jobbet. Sverige har blivit ett njuggt och cyniskt land de senaste 20 åren.

Jag har också varit företagare och delar inte din bild. Tyckte att det var otryggt och stressande. Vill absolut inte tillbaka dit, men alla är olika.

Om a-kassan hade varit en försäkring hade vi inte haft klåfingriga politiker som lade sig i och försämrade villkoren för den hela tiden.

Slutligen, facket: Vem tror att han/hon hade haft en chans i helvete mot en arbetsgivare om han/hon står ensam? Utan fackföreningar hade löntagare i det här landet… inte haft det särskilt bra.

All the lessons of the past have been learned with workers blood
Mistakes of the bosses we must pay for
From the cities to the farmlands to trenches full of mud
War has always been the bosses’ way, sir
I det här forumet har vi all rätt att gå OT bananas, jag har inga synpunkter på det. Men inlägget ovan har jag absolut ingen som helst relation till eller synpunkt på.
Mvh

[OT] Arbetsrätt
Snälla du, hela den här tråden har varit partipolitik till och från, från början till slut.

Men för att förbättra din nattsömn formulerade jag om mig ovan.
Jag håller inte med om att allt i tråden är politik. Att utan värderande ta upp vilka möjligheter som finns och regler som gäller tycker jag inte är politik och det finns inlägg som är av den karaktären. När man däremot börjar lägga in (politiska) värderingar kring olika saker, ja då tycker jag det är en annan sak.

Sen var mitt inlägg allmänt kring vartåt tråden verkade barka. Om jag vill diskutera ett specifikt inlägg och jag inte tycker det är uppenbart vad jag syftar på försöker jag citera inlägget ifråga.

[OT] Arbetsrätt
Jag håller inte med om att allt i tråden är politik. Att utan värderande ta upp vilka möjligheter som finns och regler som gäller tycker jag inte är politik och det finns inlägg som är av den karaktären. När man däremot börjar lägga in (politiska) värderingar kring olika saker, ja då tycker jag det är en annan sak.

Sen var mitt inlägg allmänt kring vartåt tråden verkade barka. Om jag vill diskutera ett specifikt inlägg och jag inte tycker det är uppenbart vad jag syftar på försöker jag citera inlägget ifråga.
Notera att jag skrev ”till och från”. För det har den. Men jag respekterar att du hissade varningsflagg, även om det är lite onödigt. De flesta som läser här kan nog se själva varthän det barkar.

[OT] Arbetsrätt
Gör din plikt, kräv din rätt.

En paroll så god som någon. Och vid tuffa tider håller man ihop och skyddar varandra. Det är det som är solidaritet.

Arbetslöshet är ett systemfel, inte ett individuellt problem. Att det finns enstaka freeriders motiverar inte att a-kassan och trygghetssystemen är så snåla som i dag. Det är som att införa 100 procent skatt på miljardärer för att några av dem skattefuskar.

Jag har arbetat och gjort rätt för mig i alla år - om jag blir arbetslös ska jag ha en a-kassa, (och sedan en sjukförsäkring och en pension) som det går att leva på. Det skulle jag inte ha i dag. Det är inte mitt fel att Trump inför tullar eller att statsbidragen inte räknas upp så att lärare blir av med jobbet. Sverige har blivit ett njuggt och cyniskt land de senaste 20 åren.

Jag har också varit företagare och delar inte din bild. Tyckte att det var otryggt och stressande. Vill absolut inte tillbaka dit, men alla är olika.

Om a-kassan hade varit en försäkring hade vi inte haft klåfingriga politiker som lade sig i och försämrade villkoren för den hela tiden.

Slutligen, facket: Vem tror att han/hon hade haft en chans i helvete mot en arbetsgivare om han/hon står ensam? Utan fackföreningar hade löntagare i det här landet… inte haft det särskilt bra.

All the lessons of the past have been learned with workers blood
Mistakes of the bosses we must pay for
From the cities to the farmlands to trenches full of mud
War has always been the bosses’ way, sir
Suck

[OT] Arbetsrätt
LAS har flera paragrafer som går att förhandla bort. Vissa kollektivavtal är dåliga på det viset. Man har förhandlat bort det mesta helt enkelt.
Förhandlingsrätten är knuten till arbetstagarorganisation i första hand. Klart man kan dra saker till AD för egna pengar, men inget jag skulle rekommendera, det kan bli väldigt dyrt.

[OT] Arbetsrätt
LAS har flera paragrafer som går att förhandla bort. Vissa kollektivavtal är dåliga på det viset. Man har förhandlat bort det mesta helt enkelt.
Förhandlingsrätten är knuten till arbetstagarorganisation i första hand. Klart man kan dra saker till AD för egna pengar, men inget jag skulle rekommendera, det kan bli väldigt dyrt.
LAS har väl urholkats ordentligt under väldigt lång tid? Frågan är om den ens var en så bra idé från början, känns som ett barn av sin tid. Troligen hade det fungerat lika bra att ha LAS bestämmelser i ett kollektivavtal.

Det finns en del branscher som aktivt missbrukar LAS, bland annat journalistbranschen. Där är den en stoppkloss som har varit till men för arbetstagaren.

[OT] Arbetsrätt
LOL, av alla skribenter på forumet så var det en sån ENORM överraskning vem som skulle hissa upp de röda fanorna och gå full politik med tråden. Han KAN bara inte hålla sig! 😅

(jag har f.ö. inget emot politiktrådar, men reglerna/kutym säger väl emot)

[OT] Arbetsrätt
Talar sitt tydliga språk ingen vill ha dom.
IMG_3049.webp

[OT] Arbetsrätt
Man får ändå beundra den effektiva metoden att göra så diffusa och disparata hån att de kräver följdfrågor och skapar intresse. Med mer tydlighet hade det varit otroligt mycket lättare att bara blunda och gå vidare. Nu blir man ju nyfiken på vilken typ av missförstånd som ligger bakom.

[OT] Arbetsrätt
LOL, av alla skribenter på forumet så var det en sån ENORM överraskning vem som skulle hissa upp de röda fanorna och gå full politik med tråden. Han KAN bara inte hålla sig! 😅

(jag har f.ö. inget emot politiktrådar, men reglerna/kutym säger väl emot)
❤️

Jag gillar inte att tassa omkring och låtsas att det jag skriver inte är politiskt, som vissa andra i tråden. Ärlighet varar längst. Räknade till fem minst lika politiska inlägg som mitt, bland annat sosseposterna.

Att påpeka att facket gjort mycket för löntagarna är att ”hissa röda fanor”, måste man nog vara Elon Musk för att tycka.

Jag fattar din reaktion, men ibland är det lite oförtjänt. Jag är inte alltid värst.. 😉

Senast ändrad:
[OT] Arbetsrätt
Jag har blivit uppsagd pga arbetsbrist två gånger. Första gången var Ericsson 2000, sen från ett litet bolag efter Ericsson. I bägge fallen tycker jag att facket arbetade mot mig på olika sätt. På Ericsson ville chefen ha kvar mig, men facket gick inte med på det i turordningen och den förmånliga dealen som jag fick. (Hade ju just då ändå helst varit kvar).
Andra gången förhandlade facket fram en deal som ledde till att de "äldre" fick 12 månader, och vi "yngre" bara enligt LAS. Motiveringen var att gamlingarna inte skulle få jobb, men de yngre var anställningsbara.
I verkligheten fick de äldre jobb inom en vecka, då de gick tillbaka till de två moderbolagen, och vi yngre som inte kom från ett moderbolag hade svårare.

Så här i backspegeln, så har jag, bortsett från de perioderna jag varit arbetslös, egentligen varit gynnad av att "tvingas" till nya val och har idag ett bra jobb där jag känner mig rimligt anställningstrygg.

Jag har alltid varit med i A-kassa och fack, trots att jag egentligen tycker att facket har motarbetat mig vid två tillfällen. Den extra inkomstförsäkringen vill jag dock ha, och har haft nytta av, fast egentligen bara den andra perioden, då den första var helt finansierad av Ericsson. Jag anser också att för den stora massan är det bättre med ett fack, än enskilda mot företagen.

[OT] Arbetsrätt
LAS har väl urholkats ordentligt under väldigt lång tid? Frågan är om den ens var en så bra idé från början, känns som ett barn av sin tid. Troligen hade det fungerat lika bra att ha LAS bestämmelser i ett kollektivavtal.

Det finns en del branscher som aktivt missbrukar LAS, bland annat journalistbranschen. Där är den en stoppkloss som har varit till men för arbetstagaren.
Nja. Vissa fack har ju gjort LAS till nåt värdelöst genom sina kollektivavtal, Kommunal är främst där. Gamla Folkhögskolelärarfacket, hade förhandlat bort i princip all lagstiftning som gick. I övrigt en ok fackförening på en del ställen och i stort, men rena medlöparna på andra.
Stig Malms memoarer 13, är bra(Jag har läst väldigt många sossememoarer, för dom skriver om skeenden som andra ofta hoppar över). Där lär man sig en hel del. Han tillhörde anti-lagstiftningsfalangen. Som troligen hade rätt. Finns en intervju med gammal SAC(Sveriges arbetares centralorganisation, oberoende fackförening sen 1910) ombudsman och vad han nu hade för tjänsts senare, som tar upp liknande saker. Fast från ett annat perspektiv. Han pekar på det framväxande försäkrandet, som kom på 70-talet. Man förde över saker som tidigare sköts lokalt genom uppgörelser mm, till att bli mer juridik och administration. Ofta med arbetsgivarnas goda minne. Sen gnäller dom på saker, för företagare är aldrig nöjda. Detta ledde till mer storskalighet, mindre förhandlingsutrymme och färre lokala lösningar. Sen kom ju MBL 1977. Där troligen vissa skrivningar beror på att SAC och andra oberoende fackföreningar uppvaktade mittenpolitiker om att inte bidra till monopoliserande av facklig verksamhet. Så skrivningarna handlar om arbetstagarorganisation och inte tex kollektivavtalsslutande part eller nåt liknande odemokratiskt centralismtugg.

Ingen klagar på att jag viftar med den svartröda fanan?

[OT] Arbetsrätt
Jag har blivit uppsagd pga arbetsbrist två gånger. Första gången var Ericsson 2000, sen från ett litet bolag efter Ericsson. I bägge fallen tycker jag att facket arbetade mot mig på olika sätt. På Ericsson ville chefen ha kvar mig, men facket gick inte med på det i turordningen och den förmånliga dealen som jag fick. (Hade ju just då ändå helst varit kvar).
Andra gången förhandlade facket fram en deal som ledde till att de "äldre" fick 12 månader, och vi "yngre" bara enligt LAS. Motiveringen var att gamlingarna inte skulle få jobb, men de yngre var anställningsbara.
I verkligheten fick de äldre jobb inom en vecka, då de gick tillbaka till de två moderbolagen, och vi yngre som inte kom från ett moderbolag hade svårare.

Så här i backspegeln, så har jag, bortsett från de perioderna jag varit arbetslös, egentligen varit gynnad av att "tvingas" till nya val och har idag ett bra jobb där jag känner mig rimligt anställningstrygg.

Jag har alltid varit med i A-kassa och fack, trots att jag egentligen tycker att facket har motarbetat mig vid två tillfällen. Den extra inkomstförsäkringen vill jag dock ha, och har haft nytta av, fast egentligen bara den andra perioden, då den första var helt finansierad av Ericsson. Jag anser också att för den stora massan är det bättre med ett fack, än enskilda mot företagen.
Det du vänder dig emot i första delen av inlägget och kallar motarbetning är det som du i sista delen kallar anställningstrygghet. Hur hade du känt om facket förhandlade fram att en ung stjärna som började nyligen skulle få behålla ditt jobb före dig? Menar inget ont med mitt inlägg nu utan ber bara om lite reflektion.

[OT] Arbetsrätt
Det du vänder dig emot i första delen av inlägget och kallar motarbetning är det som du i sista delen kallar anställningstrygghet. Hur hade du känt om facket förhandlade fram att en ung stjärna som började nyligen skulle få behålla ditt jobb före dig? Menar inget ont med mitt inlägg nu utan ber bara om lite reflektion.

Så du menar att jag ska vara konsekvent och logisk i alla delar. Den lätta går jag inte på 😉

Nä, jag beskriver mer hur jag kände vid de tillfällena. Reflekterat har jag nog gjort sedan dess.

[OT] Arbetsrätt
På tal om facken, deras arbete och om det är nödvändigt eller inte så tar vi facken lite för givet här i Sverige. Vi har det väldigt bra i jämförelse med resten av världen, även om det finns många saker som skulle kunna förbättras ändå. Och det är tack vare arbetarrörelsen. Facken behövs och dom behöver vara aktiva för att vi inte ska halka tillbaka igen.

Det är bra att påminna sig om när det kommer såna här uttalanden:

[OT] Arbetsrätt
Supertrist att du blivit av med jobbet. Vill bara inflika några saker till den efterföljande diskussionen

1. Har man blivit uppsagd från en arbetsplats i Danmark är det dansk arbetsrätt som gäller. Anekdoter om hur det fungerar i Sverige lär tyvärr inte hjälpa dig särskilt mycket.

2. Danmark har en arbetsmarknadspolitik där man prioriterar högre rörlighet och lägger större ansvar på egna arbetslöshetsförsäkringar än i Sverige. Försäkringarna är också betydligt dyrare på andra sidan sundet.

3. I Sverige går det utmärkt att både att vara ansluten till a-kassa och ha inkomstförsäkring utan att gå med i något fackförbund ifall man önskar. Finns även a-kassor för egenföretagare.

[OT] Arbetsrätt
Det är bra att påminna sig om när det kommer såna här uttalanden:
Magnus, 1800-talet ringde telegraferade! Det ville ha tillbaka sin samhällssyn.

Tillbaka
Topp