[OT] Att göra i Playa del Carmen?

• Trådstartare Trådstartare TM
  • Start datum Start datum

TM

Aktiv medlem
La Famiglia drar till Mexico i januari. Närmare bestämt östkusten och Playa del Carmen, i två veckor. Ön mitt emot är ju given att dra ut och titta på. Sola, bada och dricka paraplydrinkar likaså. Det ska ju finnas lite stentempel och djungel m.m. att se runt i området också.

Men är det någon som har några tips i övrigt?

Vi har en 8 månaders knodd med så det är antingen spädbarnsvänligt, eller maximalt en dagsutflykt med barnpassning.

Att rekommendera är helt klart dykning/snorkling kring Cozumel om vi vill satsa på en dag om ni har barnpassning. Om inte cozumel passar kan jag starkt rekommendera att spana in cenotes mellan playa och tulum.
Parken xcaret söder om playa är värt ett besök med barn, finns lite allt möjligt där kika in hemsidan.
Ett bra restaurang tips i playa är alux caverna restaurant lounge.
Chichen itza i all ära om ni är intresserade av maya/historia, funkar att ha med barn där också. Stentempel har du även i tulum, inte lika magiskt som chichen men vid tulum ligger det vid vattnet vilket kan vara värt ett besök ner på stranden där.
har själv inte provat det men har några kompisar som kört lite mtb via www.pvbikepark.com/, ingen aning om de går att få hjälp med knodden där eller ej..

Fishtacos har jag hört är dashit där, så det måste jag prova! =)

Att jag inte tänkte på mtb-cykling övergår mitt förstånd såhär i efterhand! O_O
Ser ju ut att vara prima terräng! Men hyrcyklarna får mig att rysa... Riktig ångest med smala däck, risiga bromsar och framgaffel a'la Biltema. =( Å andra sidan så vet jag inte om det är värt att ta med min egna hoj, även om det hade varit helt underbart.
Om det blir någon cykling så är jag de enda i sällskapet med något intresse i det så jag har nog ganska fritt fram att grotta till det hur jag vill. =)

Seriöst, hur struligt kan det tänkas vara att ta med egna hojen? Den är inte direkt jättetung (ca 10kg) Men med allt annat, kläder, skor, ett knippe verktyg och själva reseväskan så är man ju uppe i 20kg.

Kolla vad flygbolaget har för regler angående att plocka med cykel och vad det kan tänkas kosta. Har du otur kan det vara orimligt dyrt.

Börjar känna mig lätt trakasserad! ;-)

För mtb har jag ingen aning om hur det är. Allemansrätt finns dock inte. Vad gäller lvg är det utanför turistorterna mkt långa platta raksträckor och relativt likartad natur så jag skulle nog inte bry mig i att dra dit ngn landsvägscykel.

Det är mtb som gäller. Och det är bara ett par kilometer mellan hotellet och parken så det är väl bara att trampa bort längs vägen antar jag? Eller är det 18 filers upphöjd motorväg blandat med godståg?
Såg lite bilder ifrån stället och det såg ju inte direkt skitäckligt ut om man säger så... :P Vore en skam att uppleva den naturen på en cykel med v-bromsar och suddgummiframgaffel!

Ponera att jag tar med cykeln. Vad tänker jag på?
Försäkring för olycksfall, transport samt stöld.
Kostnad för själva transporten.
Något mer?

Punta Allen! Jag var där i vintras. Klockren fiskeby och dit tar man sig bara med jeep eller terrängbuss. Lite grann som att befinna sig i Mitt i naturens Costa Rica-special, fast i Mexiko.

GoranS skrev:
-------------------------------------------------------
> Jeep och terrängbuss låter inte riktigt som
> äventyr med knodd på 8 månader.

Alternativet barnpassning fanns med i förutsättningsbeskrivningen. Bilden visar vår vansinnesfärd ut till Punta Allen (jag missade detaljen att jag själv skulle köra till stället.).

Bilagor

• Punta Allen.jpg
    Punta Allen.jpg
    60 KB · Besök: 21
Tillbaka
Topp