[OT] Att jobba natt.

matteboy

Ny medlem
[OT] Att jobba natt.
Då min tjänst snart löper ut och jag måste se mig om efter nytt arbete, har jag börjat fundera på hur det är att jobba natt eller 3-skift. Är det sjukt slitsamt eller är det en promenad i parken? Jag tänker att jag kan vidga mitt sökande till att innefatta exempelvis bensinstationer och då finns det ett flertal rena natt-tjänster att söka.

Någon som vill delge sina erfarenheter?

[OT] Att jobba natt.
Hellre konstant natt än 3 skift. Hur långa är nattskiften? 5 eller 4 dagar i veckan?

Jag föredrog nattskift framför 2 eller 3 skift, bäst tyckte jag om att arbeta helg(fre, lörd, sönd.).

[OT] Att jobba natt.
Jag jobbar 16-01, skulle väl inte rekommendera det om inte jobbet i sig är något man vill åt.
Själv så trivs mitt huvud rätt bra med jobbet men kroppen gnäller lite. Det är svårt att få till en vettig ät och sov-rytm och för mig så känns benen sällan fräscha.

[OT] Att jobba natt.
OskarH skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag jobbar 16-01, skulle väl inte rekommendera
> det om inte jobbet i sig är något man vill åt.
> Själv så trivs mitt huvud rätt bra med jobbet
> men kroppen gnäller lite. Det är svårt att få
> till en vettig ät och sov-rytm och för mig så
> känns benen sällan fräscha.

Men det är ju inte nattskift utan kvällsskift.

[OT] Att jobba natt.
kan inte rekommendera nattjobb jobbat 17,30-05,30 ons-ons sen ledig 7 dagar i 5 år. Har du några som helst ambitioner att göra nått vettigt så är det jävligt svårt.

[OT] Att jobba natt.
Tjänsten jag blev nyfiken på, är på 63% tjänstegrad. Jobba 3 ledig 3, jobba 4 ledig 7. Tiderna vet jag inte så mycket om, mer än att det är natt, men en gissning är väl runt 20 till 06. Vill jag ha mer tid, är det inga problem att fylla ut med extratimmar.

[OT] Att jobba natt.
ett jobb är ju ändå ett jobb, men man förlorar jävligt mycket socialt med nattjobb, beroende på hur många andra man känner som jobbar natt

[OT] Att jobba natt.
63% skriver du. Kom då ihåg att om du jobbar natt så får du inte jobba 40 timmars veckor enl. arbetstidslagen. Tänkte bara så det blir rätt med lönen och så du inte fyller upp till heltid 40 timmar/vecka utan till det atl. säger.

[OT] Att jobba natt.
Vissa verkar trivas med det. Jag tänkte att det var lätt och testade 10 nätter förra sommaren. Mådde fruktansvärt dåligt. Mådde illa och var snurrig. Helt väck. Orkade ingenting alls. Slutade med det direkt

[OT] Att jobba natt.
Att kunna sova bra dagtid är ett måste för må "bra" med nattjobb. Det krävs disciplin(sömn, kost) för att få nattpassen flyta på så bra det är möjligt är min erfarenhet och det blir inte lättare med åren.

Mitt schema snurrar på 5 veckor där vi gör 7 dagpass 06:30 - 19:00 och 7 nattpass 18:30 - 07:00.
Jag har ingen erfarenhet av ständig natt men tror inte det blir mindre jobbigt även om arbetspassen är kortare...så mitt råd bli, behöver du inte börja jobba natt, gör inte det.

///Källis

[OT] Att jobba natt.
skulle aldrig rekommendera någon att jobba natt längre, möjligtvis kortare perioder men inte konstant.
Allt blir lidande familj, vänner och fritid. även om man sköter sömnen vilket är nästan omöjligt om man har familj så är man bara så otroligt matt när man väl är ledig.
sömnbrist, dålig kosthållning, d-vitamin brist är väl ganska standard sen brukar man ju inte vara speciellt "viktig" på jobbet så humöret är sällan på topp pga hur man blir behandlad

[OT] Att jobba natt.
det är ju beroende på vad det är för jobb, är man ensam och hur mkt man behöver göra på natten och såklart vilken familjesituation man har

+ om man själv är en nattsuddare
+ ob tillägg = högre lön
+ om det är lugnt är det ok att läsa = plugga

- man blir så jävla trött efter ett par nätter
- man sover när andra är vakna och cyklar
- under längre tid så är skiftarbete skadligt, man dör i förtid

[OT] Att jobba natt.
Jobba natt är katastrof för kroppen och/eller psyket
Antingen ställer du om din dygnsrytm helt och har permanent vaken tid på natten - då kommer ditt sociala liv paja totalt, eller så växlar du dygnsrytm efter varje pass - då kommer du få 10-20 år kortare liv. Jämför med att pendla var 4-5 dag till Asien. Du kommer bli konstant jetlaggad.
En kort tid nattpass är ok. Permanent så blir du slut som människa. Det finns människor som trivs med nattjobb, men de är oftast speciella och lite udda. Inte alla, men påfallande många.
Alltså, om du måste, kör en kort tid, men om du vill leva ett normalt liv så ska du för allt smör i Småland se till att du inte permanentar det.

[OT] Att jobba natt.
Är nog väldigt olika hur man pallar med natt jobb. Själv har jag delat ut tidningar 7 nätter i veckan i över 10 år + jobbat dagtid. Men jag är nog en sån som inte behöver mycket sömn...

[OT] Att jobba natt.
Ständig natt kan jag inte uttala mig om, det har jag aldrig kört.

3-skift har jag däremot erfarenhet av och det funkar väl rätt bra ett tag.
Förutsatt att dom taktar skiftet åt ett håll som passar dig.

När jag började jobba 3-skift (med 4 skiftlag iofs) så körde vi åt ett håll,
FM vecka -> EM vecka -> Nattvecka -> 2dagarsvecka 7-16 och det funkade kanon för mig.

Efter ett gäng år så tyckte både företaget och facket att
det skulle vändas på och gå åt andra hållet,
för det hade nån "sömnforskare" kommit fram till var bättre för kroppen...

HÄSTBAJS säger jag, har aldrig vart så "trasig",
svårt att ställa om till "tidigare" skift och dödstrött jämt.

[OT] Att jobba natt.
Ja, det verkar inte vara mycket positivt med nattjobb. Dock är det ett jobb, det är väl så jag måste se på det. Skulle det inte funka är det väl bara att söka tjänster på dagtid.

[OT] Att jobba natt.
Det är nog som sagt väldigt individuellt om man "klarar" att jobba natt/treskift.
Jag håller strikt på sovrutiner och sover 7h per dag när jag jobbar natt och 5h när jag ska vaka av. Jag jobbar treskift och tycker det är skönt med omväxlingen att jobba natt ibland.
Vi har önskeschema där vi lägger dag/mittimellan/kväll och natt så man kan själv välja hur många nätter man gör och förbereda sig på sitt eget sätt.

Tycker inte socialt umgänge blir så lidande, man går ju upp lite innan omgivningen slutar jobbet...

Senast ändrad:
[OT] Att jobba natt.
Jag har jobbat 3-skift under 8 år.
Det var lite olika varianter: 7 dagar på raken, men de sista åren var passen uppdelade på 3 resp 4 dagar.
Det här kan man skriva mycket om, men har man familj, som det var i mitt fall, så ville jag arbeta dagtid, speciellt när sonen föddes. Därför bytte jag jobb, men under tiden jag arbetade skift så stortrivdes jag. Man måste ha disciplin och ta hand om sig. Ledigheterna är guld värda.

Att kunna resa när man hade ledigvecka...perfekt. Lång sammanhängande ledighet på sommaren också.

Men det är speciellt med 3-skift. Man arbetar julafton, i alla fall om man som jag arbetade på ett kraftvärmeverk.

Kost, sömn, träning...arbete...det är mycket son ska funka förutom det vardagliga med familjen.

Tänk igenom detta en gång till. Jag trivdes som sagt.
Thomas

[OT] Att jobba natt.
Öh inte många som jobbar natt här verkar det som, enbart akademiker på happy? förvånar mig iof inte e ju dyra prylar :P

Iaf jag har jobbat natt i två år sönkväll21.30-06.30måndag morgon å övriga dagar dvs tis-frenatt00.12-6.30 5nätter per vecka(34h tot)på volvo personvagnar på bandet å det gick la, man vänjer sig men...

vid 4 på morgonen så orkar inte ens knän/ben att bära en, man snubblar på sig själva rätt lätt.
Blir äckligt trött mot slutet på arbetspasset, fara när man kör hem.
hur mycket du än sover så blir du inte utvildad ordentligt.
kom hem 7 på morgonen, käkade "frukost" duscha å bums i säng.. Ibland väckte man kanske sambo å fick skit för det då hen ville sova ut... upp vid 12-13 eller lite senare men ibland hade man ju saker att göra å då kanske man blev tvungen att förskjuta sin sömn. inte att rekommendera. När man väl sover enligt sitt vanliga dyrnsrytm så blev man ändå tvungen att sova nån timma innan jobbet.
Du tappar vikt, då kroppen inte tar upp så mycket mat på natten å på dagen så sover du jue. vägde 75 när jag började natt å när jag slutade med det så vägde jag 62 :(
Allt som gör dig förbannad gör att passet på arbetet blir så mycket värre.. stressen blir äcklig helt enkelt.

så om det e ett sånt sletet skitjobb... dont do it... 500kr mer än kvällskiftet är inte värt det.

Senast ändrad:
[OT] Att jobba natt.
Jag får väl chippa in med den positiva sidan av nattskiftet. Det var bara ett år visserligen men ändå... :)

Våra arbetstider var riktigt schyssta, vi började 00.00 och slutade 06.30 (utom söndagar då vi började 22.30) så man stack till jobbet kvart i tolv och var hemma kvart i sju, sov sju, åtta timmar och var vaken och hade käkat frukost till tre när folk i umgänget började droppa hem från jobbet. Jag mådde grymt bra (utom första två veckorna när man gjorde omställningen) och förlorade absolut inget socialt. Att jag dessutom fick 3300 kr (netto) extra i månaden mot tvåskiftet var inget fel heller.

Sen jobbade jag treskift i tre månader och det om något var döden för mitt sociala liv. Eftersom min kropp aldrig fick vänja sig vid någon rutin var jag konstant dötrött och gjorde i princip inget annat än att sova eller glo på tv när jag var hemma. Jag pallade tre månader.

Dock tror jag kanske inte att jag skulle palla det nu när jag har småbarn men annars är nattjobb fortfarande mitt idealjobb.

[OT] Att jobba natt.
Märker stor skillnad mot när jag var yngre, då var natt jobbing inga problem. Problemet är att nu kan jag dra hemmifrån kl 23 och komma hem kl 04 då vaknar jag ca kl 10 och ska kanske inte på jobb for om 15h. Men jag jobbar inte så mycket natt 1vecka i månaden max.

Det fina är att jag hinner både lämna och hämta på dagis laga mat klippa gräset besikta bilen och allt annat..

[OT] Att jobba natt.
kripet skrev:
-------------------------------------------------------
> kan inte rekommendera nattjobb jobbat 17,30-05,30
> ons-ons sen ledig 7 dagar i 5 år. Har du några
> som helst ambitioner att göra nått vettigt så
> är det jävligt svårt.

Jobbar du oxå på järnvägen?

Har jobbat 20:47-06:30, jobba 7/ledig 7, i tre år och har absolut inget att klaga på. Jävligt smutt när det vankas semester. Tar ledigt en vecka och blir ledig i tre;)

[OT] Att jobba natt.
Jag jobbar natt söndag-onsdag, kör lastbil om det spelar in.

Söndagar jobbar jag mellan 14:00-mellan 02:30-04:00, vardagarna 17:00-04:00 men är oftast klar mellan en halv och en timme tidigare.

Är således ledig från torsdag morgon till söndag. Mig passar det, men jag har ingen familj och umgås inte med så många andra, således drabbar inte det här "jag jobbar när alla andra är lediga" fenomenet".

Har gjort såhär i 2 år och har inga problem med det. Jag har inte mer än 11 km enkel väg så givetvis cyklar jag. Brukar kunna gå och lägga mig mellan 03:30-04:30 och sover då som mest till 11:00.

[OT] Att jobba natt.
Jobbade 19-06 ett par somrar, tror det var jobba 6 och ledig 8. Verkligen dåligt, man har aldrig någon direkt dygnsrytm.

[OT] Att jobba natt.
Jag har tidigare jobbat både tvåskift och natt. Mådde inte så bra av det och upplevde det dessutom som asocialt. Slulle bara hoppa på det igen om alla andra möjligheter var uttömda.

[OT] Att jobba natt.
Innan jag började med att jobba 7/ledig 7 så jobbade jag vanlig arbetsvecka och då kunde det vara natt ena veckan och dag andra veckan. Det fuckade verkligen upp dygnsrytmen! Till slut visste man inte vilken dag det var.

Som vissa säger så är det inte alla som klarar av nattjobb under längre perioder och det gäller att ha det ordnat runt omkring sig. I början hade jag små barn hemma och då var det inte det lättaste att få sin sömn när man skulle vända tillbaka dygnet....

[OT] Att jobba natt.
Paco nä tyvärr är de inte tåg längre utan bussar, vore underbart med 8 timmars arbetsdag men de har vi bara på helgerna.skulle ge nästan vad som helst för att slippa bussjävlarna!

[OT] Att jobba natt.
Jag jobbar 5 skift sedan 17 år tebax, trivs utmärkt med det och skulle förmodligen krävas pistolhot för att börja jobba något annat. Har en kollega som blir 64 år i år och han har jobbat skift sedan början på 70 talet (5 skiftschemat som vi jobbar var han själv med och tog fram). Så här ser schemat ut.

V. 1 Mån-tor 6-14 (Fre-Måndag tom kl 22 ledig)
V. 2 Mån-tor 22-06 (Fre-sön ledig)
V. 3 Mån-ons 14-22 Fre 6-14 Lör-Sön 6-18 (Endast torsdag ledig)
V. 4 Fre 22-06 Lör-Sön 18-06 (Mån-Fre kl 22 ledig)
V. 5 Tor-fre 14-22 (Mån-ons ledig)

Snitt ca 32 timmar/vecka
Natt ska man helst inte jobba mer än 3, max 4 på raken. Blir enklare att vända tillbaka till "dagtidare" då.

Senast ändrad:
[OT] Att jobba natt.
Håller med Bullabus, jobbat obekvämt på järnvägen i snart åtta år.

Kan jobba tidigt måndag, tidig + natt tisdag, natt onsdag + torsdag, gå av fredag ena veckan.
Andra veckan är det bara senturer. Men det är grymt.. Man får så mycket fritid mitt i veckan. Nattjobben är grymma, man börjar 22, slutar 06. Sover till 12ish.. Sen har man hela dagen för sig att göra saker. Förutsatt att man kanske inte har familj då.

Jobbar själv för SJ, har kollegor som jobbat skift i över 30 år, dom mår bra.

Bästa tippset för just nattjobb är väl att dela upp sovperioden, sov till 12 på morgonen och försök sova en-två timmar på EM innan jobbet. Så gör jag, funkar galant.

Lycka till!

[OT] Att jobba natt.
"Bästa tippset för just nattjobb är väl att dela upp sovperioden, sov till 12 på morgonen och försök sova en-två timmar på EM innan jobbet. Så gör jag, funkar galant."
Ungefär så gör jag med, såå skönt att slumra en stund innan man ska iväg :)

[OT] Att jobba natt.
Innan man hade familj så jobbade jag mycket natt. 22-07 var det som gällde, 7 nätter på raken.
För min del funkade det bäst om jag sov 7-8 konstant. Dvs, när jag gick av vid 07 så tränade jag, gjorde ärenden mm. Sen runt 12, efter att ätit lunch, så kraschade jag i säng och sov fram till 20.30. Blev en otrolig skillnad istället för att dela upp sömnen. Mycket piggare om nätterna. Fast det krävdes mycket disciplin att inte somna i soffan när man kom hem.

Idag jobbar jag 20.45-06.00. När jag kommer hem äter jag lite frukost, sen lägger mig runt 07 och sover fram till 15-15.30. Fungerar alldeles utmärkt! Sen hämtar jag grabben på dagis och har familjetid tills det är dags att jobba. Vissa dagar tränar jag före jag sover och lägger mig då runt 09.

Allt det handlar om är rutiner rutiner rutiner! Folk som säger att de inte kan jobba natt har helt enkelt inga bra rutiner kring sömn kost etc. Man får prova sig fram vad som funkar helt enkelt.

Tillbaka
Topp