[OT] Avancerad reparation av iPhone, var?

Octagon

Aktiv medlem
Var kan man skicka in en iPhone för lite mer avancerad reparation? Inte bara batteri och skärm osv. Jag har en 13pro som har svindålig mottagning via telenätet men är helt perfekt i övrigt. Spelar mindre roll vad det kostar, bara det går smidigt.

Varför göra sig detta besvär undrar ni. Bakgrunden är att min arbetsgivare har bestämt sig för att man kan välja på iPhone 16e om man vill ha Apple och fairphone eller S24E om man vill ha android. Kameran på 16e funkar inte för mitt jobb, behöver både vidvinkel, tele och makro. Jag var ute med en lånad iPhone 13 (utan pro) nyligen och fick be kunden ta bilder, lagom pinsamt. Jag har kört android tidigare och S24 är ingen dålig mobil, men nu äger jag en del applegrejor privat, AirPods, AirTag osv så det är smidigast att fortsätta med iPhone. Men bara om den faktiskt fungerar både för jobbet och ihop med mina nycklar och hörlurar.

Och ja, min arbetsgivare har bestämt att det ska va 16e, för alla. Stor firma, då kan det bli lite så. Förstår att 16 PRO är för dyrt ”då ska alla ha, även kontorsnissar och mellanchefer”, men man hade ju önskat att man kunde få köpa en begagnad 13 PRO, men det ska vara nytt. Eller laga, därav frågan.

Bilagor

• IMG_0253.webp
    IMG_0253.webp
    17.4 KB · Besök: 50
Var kan man skicka in en iPhone för lite mer avancerad reparation? Inte bara batteri och skärm osv. Jag har en 13pro som har svindålig mottagning via telenätet men är helt perfekt i övrigt. Spelar mindre roll vad det kostar, bara det går smidigt.

Varför göra sig detta besvär undrar ni. Bakgrunden är att min arbetsgivare har bestämt sig för att man kan välja på iPhone 16e om man vill ha Apple och fairphone eller S24E om man vill ha android. Kameran på 16e funkar inte för mitt jobb, behöver både vidvinkel, tele och makro. Jag var ute med en lånad iPhone 13 (utan pro) nyligen och fick be kunden ta bilder, lagom pinsamt. Jag har kört android tidigare och S24 är ingen dålig mobil, men nu äger jag en del applegrejor privat, AirPods, AirTag osv så det är smidigast att fortsätta med iPhone. Men bara om den faktiskt fungerar både för jobbet och ihop med mina nycklar och hörlurar.

Och ja, min arbetsgivare har bestämt att det ska va 16e, för alla. Stor firma, då kan det bli lite så. Förstår att 16 PRO är för dyrt ”då ska alla ha, även kontorsnissar och mellanchefer”, men man hade ju önskat att man kunde få köpa en begagnad 13 PRO, men det ska vara nytt. Eller laga, därav frågan.
Nu jobbar jag också på ett stort företag, så jag förstår precis hur det kan bli. Men om du verkligen har arbetsrelaterade behov borde man väl kunna få igenom undantag. Det kan t o m gå hos oss där rättvisekraven alltför ofta hamnar på dagis-nivå.

Annars som ovan skriver, här är väl kostnaden inte problemet, så gå till vilken Apple-butik som helst...

Om kameran behövs i jobbet och mobilen behöver vara en viss modell, får du väl rekvirera ut en kamera också?

Eller då också lyckas övertyga dem om att det är billigare att gå på den mobilen du vill ha.

Jag var på ett uppdrag och bad kunden om en ny dator, men fick som svar att konsulter inte fick nya datorer.
Under ca en vecka mätte jag tiden jag satt och väntade på den långsamma datorn. Sen presenterade jag att datorkostnaden var intjänad på tre månader. Då fick jag en ny omedelbart...

Urusel på mobiltelefoner, men undrar om en som står bredvid dig har bättre mottagning med sin lur?
Japp. Och iPhone 13 jag lånade är också mycket bättre. Har provat att switcha sim-kortet fram å tillbaka.

Jag kanske kan rekvirera ut en kamera. Höll på så förut för 15 år sen innan mobilerna blev bra, men det är rätt drygt att hålla den laddad, föra över bilder och ha med en sak till plus att dom inte lirar med GIS appar osv. Bökigt.

Min chef förstår att jag behöver en bättre än 16e, men sen ska det förbi flera nivåer till, kanske förbi såna som inte heller är nöjda med sin 16e

Jag är också konsult, men tyvärr den sorten där arbetsgivaren betalar datorn, servrar osv. Kunden betalar per timme. Dvs, argumentet att jag kan göra samma jobb snabbare med bättre grejor funkar inte 😀

En tidigare arbetsgivare hade en pott för telefon. Ville man ha nån fräsigare kunde man ta mellanskillnaden på löneavdrag. Inte helt okomplicerat men bättre för miljön än att alla kontorsnissar har en kass telefon som bara agerar kod-dosa för 2-faktor inloggning, plus en privat. Ringa är det ju ingen som gör nu för tiden.

Närmsta Apple Store är Täby centrum. 22 mil dit. Men bra ingång ändå, jag kan ju ringa dit och kolla hur jag ska göra. 👍

Jag är också konsult, men tyvärr den sorten där arbetsgivaren betalar datorn, servrar osv. Kunden betalar per timme. Dvs, argumentet att jag kan göra samma jobb snabbare med bättre grejor funkar inte 😀
Om din arbetsgivare är seriös funkar argumentet ändå. Visst, kortsiktigt tjänar de mer på ineffektiva konsulter, men så får man ingen långsiktig affär.
Så fråga chefen om han löser rätt verktyg eller vill bevisa att han är oseriös.

Behöver man kamera i jobbet o mobilen inte duger så köper man en kamera?

Jobbar på it avd och innan vi kunde välja iPhone så var det ett jävla gråtande på kreti och pleti att de inte kunde jobba utan en iphone. (Jag jobbar med LITE andra grejor än workplace management och har Android)

Kan du inte använda din gamla 13Pro, utan SIM-kort, som kamera och koppla den till din nya telefon (16E med SIM-kort) via wifi/internetdelning?
Det är så jag gör. 2 telefoner varav en är uppkoppling och den andra är den jag har i handen. Det är bara att hålla nallarna mot varandra så har man uppkopplat. Rätt klumpigt bara, men inte värre än att släpa med en batteribank.

Behöver man kamera i jobbet o mobilen inte duger så köper man en kamera?

Jobbar på it avd och innan vi kunde välja iPhone så var det ett jävla gråtande på kreti och pleti att de inte kunde jobba utan en iphone. (Jag jobbar med LITE andra grejor än workplace management och har Android) Har readan draigit varför längre upp i tråden.
Har redan dragit varför man inte kan ha lös kamera istället länge upp i tråden. Inte riktigt alla appar går att installera på en DSLR osv. Sen 10 år är bilder inte riktigt bara att ta bilder, jag är inte bröllopsfotograf. Har även dragit varför för servicepersonalen på jobbet, till och med dom fattar efter ett tag varför en kamera inte ersätter en mobil. Deras tid plus min utebliven debitering 1600:-/timman hade redan lätt köpt vad jag behöver. Men problemet ligger högre upp, servicepersonalen bestämmer inte.

Så det blir ett försök hos äppelbutiken. Går inte det får det bli Android. Sonen bli väl glad när han får ärva mina äppelprylar.

Dålig... som sagt, men eftersom det är viss signal lär det väl vara problem med antennen.
Tror jag också. Och jag har fått för mig att antennen är sargen på telefonen. Hade det varit en privat telefon hade jag kunnat reklamera, men nu är det inte så. Ja ja, får se vad äppelbutiken säger.

Tror jag också. Och jag har fått för mig att antennen är sargen på telefonen. Hade det varit en privat telefon hade jag kunnat reklamera, men nu är det inte så. Ja ja, får se vad äppelbutiken säger.
Någon iPhone hade ju problem med mottagningen om man höll den på något speciellt sätt... Men det var väl många generationer tidigare?

Någon iPhone hade ju problem med mottagningen om man höll den på något speciellt sätt... Men det var väl många generationer tidigare?
Förr i tiden (typ 2014) var det en grej att vänsterhänta hade sämre teckning för de håll telefonen annorlunda. Det blir väl att den är upponer jämfört med högerhänta

iPhones ”antennagate” var på iPhone 4 som släpptes 2010. Slutade med att dom gjorde ett bumpercase som löste det om jag minns rätt.

Finns ett helt gäng butiker som bör kunna hjälpa dig med en sån service. Dom som samarbetar med apple och benämns ”apple service provider” använder orginaldelar / tekniker med utbildning och verktyg från apple.
C&C samt MacRent är två butikskedjor som brukar ha egna tekniker i butiken iaf.

Det du kan göra hemma är att gå inställningar-nollställ-nollställ nätverk och se ifall det löser dina problem.
Annars brukar väl standardrekommendation vara att göra full säkerhetskopia, fabriksåterställa telefonen och prova den som ”ren” och se om felet kvarstår. Lite drygt, men har man tur slipper man lämna in telefonen

Jag är i motsatt situation, jobbet har standardiserat på Iphone och jag har standardiserat på Android och hela ekosystemet i hela familjen.

Hänger kvar med gamla Samsungtelefoner som lämnas tillbaka tack vare goda kontakter på jobbet, så fort det dyker upp en nyare än den jag har så får jag den. Men nu börjar det närma sig slutet tror jag..

Om det inte varit så att jobbapparna på våra telefoner är managerade så hade vi kunnat plocak ut varsin ny och byta :-)

Tillbaka
Topp