[ot] Bankärenden till äldre förälder

Snuten

Aktiv medlem
Hej.

Tänker att det förmodligen finns en del här i ungefär samma situation, alltså med lite äldre föräldrar som börjar få svårt att sköta sina bank-, myndighets- och betalärenden mm själva.

Vilken är den smidigaste lösningen om jag vill hjälpa till med att ha kontroll på tex betalning av räkningar? Tyvärr har föräldrarna en helt fristående sparbank, medan jag har en halvt fristående (samarbete med Swedbank om jag fattat rätt).

Föräldrarna har inte mobilt bank id och jag tvivlar på att de öht kan hantera ngn form av digitalt id. De kan inte heller hantera en smartphone på ett säkert sätt. Skulle jag kunna identifiera mig digitalt i deras namn via ngn slags fullmakt?

Mail fungerar inte heller särskilt bra för dem, men där kan ju jag enkelt gå in med deras inloggningsuppgifter och kolla efter fakturor och annat som kan komma den vägen tex vid e-handel.

Inser att detta är en delikat juridisk fråga och är inte särskilt hjälpt av fördömande från verklighetsfrånvända integritetsriddare som inte vet hur det kan vara att ha föräldrar som börjar tappa greppet. Konstruktiva förslag som löser problemet, är jag däremot väldigt tacksam för.

Fullmakt kan fungera, du får tillgång till föräldrars konto.
Men räkningarna då?
Jag utgår från att de bara har typ pappersfaktura, inte e-faktura eller mail?

Du behöver tänka båda sidorna, vad ska betalas, hur ska betalas.

Fullmakt och skriva båda föräldrarna hemma hos dig, då kommer räkningar till dig? Bor ni i samma kommun?
Kan ha andra konstiga effekter. Inser ju att inte bara räkningar kommer till dig, all deras andra post också.

Ring banken och fråga. De har pratat med 1000 kunder om det här redan. Jag lovar.

Hoppas du löser det.

Smidigaste lösningen är nog att skaffa ett mobilt bank-id åt dom som du installerar på din telefon, går bra att ha flera olika samtidigt.
Se till att få så mycket det bara går som e-faktura eller autogiro för räkningar har en tendens att börja försvinna.

Annars är ju den betydligt stelare men juridiskt korrekta vägen att gå att bli god man för dem.

Fullmakt hos banken är bra. Min bokföringstant kan logga in på mina bolags bankkonton med sitt BankID och sköta det hon ska, jag kan välja själv hur mycket hon ska ha tillgång till.

Du ska inte använda föräldrarnas BankID.

Senast ändrad:
Jag gav min gamla dator till min mor (strax 86) för några år sedan och hjälpte henne med att skaffa internetbank (SHB). Hon hade aldrig använt en dator innan, men har lärt sig att komma ut på nätet (surfar lite nästan varje dag). E-post är hon osäker på och använder inte själv.
Men de flesta räkningar klarar hon ut att betala via internetbanken (loggar in utan sladd), de flesta av dem är e-fakturor som hon behöver signera, men det finns även pappersfakturor. Jag brukar sedan kolla upp att det blivit rätt. Ibland kommer någon "knepig" faktura hon inte reder ut, men jag träffar henne ett flertal gånger i månaden, så det är inte något problem.

Kristoffer R sa:
Skaffar du BankID åt dem är det stor risk att de drabbas av bedrägeri om det är som du säger att de inte riktigt fixar det.

Jo det har man ju tyvärr hört om. Ett ögonblicks verk att de godkänner ngt bedrägeri via mobilt bank id.

Tyvärr finns en mikd stroke med i bilden då det gäller ena föräldern. Jag har nog gett upp datorlösningar. Det var faktiskt så att de har hanterat en vanlig stationär dator för ca tre-fyra år sedan. Den tiden verkar dock vara förbi. Kanske spelar stroken, som drabbade den föräldern med mest datorskills, in här. Jag är dock inte säker, det känns som att oförmågan att hantera vissa tekniska saker hade börjat utvecklas redan innan.

Kanske läge att snacka med banken ja. Kan ju inte vara ett unikt problem. Känns besvärligt med den tilltagande digitaliseringen. Datorlösningar av olika slag har visserligen blivit mycket lättare att använda de senaste tio åren, men inte tillräckligt snabbt och enkelt för att äldre människor som levt större delen av sitt liv i en helt annan typ av samhälle, skall hänga med alltid.

Tack för tipsen, skall ta ett snack med brorsan och sedan försöka presentera ngt konkret för våra föräldrar.

Långochreslig sa:
Läste först barnkärra till äldre förälder, fattade ingenting

Jo fast det är ju inte helt tokigt, i vissa avseenden känns det som att barnstadiet kommer tillbaks. Inte alls mycket än för mina föräldrars del tack och lov, men ändå, det finns där och lurar i bakgrunden. En slags begynnande fatalism och oförmåga att verkligen ta ansvar.

Som sagt, fullmakt och autogiro.
Prata med banken, dom fixar.
Utmaningen blir att få föräldrarna att signa fullmakten (=acceptera integritetsinskränkningen typ). Beror på hur dom själva ser på saken.
Lycka till!
/en härdad son/svärson

staine sa:
Som sagt, fullmakt och autogiro.
Prata med banken, dom fixar.
Utmaningen blir att få föräldrarna att signa fullmakten (=acceptera integritetsinskränkningen typ). Beror på hur dom själva ser på saken.
Lycka till!
/en härdad son/svärson

Tack! Konkreta förslag!

Mamma är helt klar i huvudet, men har aldrig ens en gång satt igång en PC, allt som rörde ekonomi skötte pappa. När han gick bort för två år sedan gick jag till banken med mamma och skaffade ett bank-id i hennes namn.

Fixade med hjälp av bank-id också en digital fullmakt så att jag kan göra ärenden åt henne på banken utan att hon behöver vara med.

Jag ser inga problem med bank-id eftersom hon som sagt inte kan knäppa på datorn ens och ännu mindre komma åt bank-id (bank-id-koden har hon inte heller).

Dett funkar perfekt eftersom jag ändå är hos henne minst en gång i veckan och hjälper med andra ärenden, så då fixar jag räkningar samtidigt.

Skaffa inget bank-id till föräldrarna utan sköt det genom ordentliga fullmakter genom banken! Bra försäkring för framtiden.

Ett praktiskt tips är att välja en bänk som tillåter att man ger ngn annan access. När vi hade Nordea så kunde jag och fru ömsesidigt GP in på varandras konton i banken. Nu har vi länsförsäkringar och dom fattar inte hur det skall göras, så nu måste vi båda hålla reda på allt vad bänk heter. Rätt opraktiskt.

/A

Och har du syskon, se till att ni har full transparens i fullmakteriet och d-o-k-u-m-e-n-t-e-r-a, Har du lagt ut för något och sen skickar en betalning till dig själv, se till att ha underlag. Så att det inte dyker upp i bouppteckningsprocessen och syskonen hävdar förskott på arv.

Nåt nytt på den här fronten? Smarta lösningar för att kunna hjälpa föräldrar som lever i digitalt utanförskap.

Min gamla mamma har inte BankID och tilltagande problem med "administration". Hon bor själv och är hyfsat klar i huvudet och har en smartphone, men som nämnts flera gånger i tråden så är det ju också risker förenat med att ha bankid. Hon är medveten om riskerna men tyvärr verkar det ju finnas slipade bedragare som pratar omkull gamlingar ändå.

Jag skulle behöva kunna hjälpa henne men vi bor på olika orter så jag är inte på plats regelbundet.

/Johan

Det enda som hänt idag är att man inte längre kan ha två eller flera bankid på samma telefon.

Enkla: Du har en separat telefon med hennes bankid. Inte kosher men en enkel lösning.

Lite pyssligare: Fullmakt från henne att hantera hennes bankkonto när du loggar in med ditt bankid.

Sen kan man ju ordna med god man, där är jag ärligt talat inte så insatt. Vi har en granne med tilltagande demens och inga nära anhöriga, det var rätt pyssligt för oss andra grannar innan det löste sig med god man för henne. Hon skulle absolut ha kunnat bli avlurad både det ena och det andra. Nu var det länge sen hon ringde på eller jag såg henne ute faktiskt men det är skytteltrafik till lägenheten från hemtjänst, hemsjukvård och nån mer.

Om man kan lösa det utan god man tror jag det är bra. I teorin är säkert idén med god man bra, men hur det i praktiken funkar är nog lite av ett lotteri. Finns goda män som tar sitt uppdrag på allvar och ser det som att de gör en samhällsinsats. Finns andra som ser det som ett sätt att berika sig själva.

Skaffa även fullmakt till alla relevanta apotek om ni inte redan gjort det.

Eftersändning av post kan också vara en lösning värd att fundera på.

Det enda som hänt idag är att man inte längre kan ha två eller flera bankid på samma telefon.

Enkla: Du har en separat telefon med hennes bankid. Inte kosher men en enkel lösning.
Vad?! Kan man inte längre köra två BankID på samma lur/app?!?!

Var väl en vecka sedan jag hjälpte mina föräldrar att logga in med deras resp BankID från samma lur (deras). Kunde då skifta mellan mossan och fassans ID. Har de ändrat detta nyligen?

Vad?! Kan man inte längre köra två BankID på samma lur/app?!?!

Var väl en vecka sedan jag hjälpte mina föräldrar att logga in med deras resp BankID från samma lur (deras). Kunde då skifta mellan mossan och fassans ID. Har de ändrat detta nyligen?
Ser nu att det är så då det gäller Mobilt BankID. Blir till att skaffa ett vanligt BankID för datorn (BankID på fil) till en av föräldrarna...

meck med icke mobilt bankid så jag gav upp till sist. Jag lyckades också hjälpa mina föräldrar att fixa det och de blev nöjda. Jag har dock yngre föräldrar än vad man kanske skulle gissa....

Om man kan lösa det utan god man tror jag det är bra. I teorin är säkert idén med god man bra, men hur det i praktiken funkar är nog lite av ett lotteri. Finns goda män som tar sitt uppdrag på allvar och ser det som att de gör en samhällsinsats. Finns andra som ser det som ett sätt att berika sig själva.
Ja, jag skulle inte lita på gode män. Vi hade en i föreningen som blev dement och helt utan anhöriga, så det blev ju god man till slut men hon gjorde inte mycket utöver att vara till besvär. När det blivit särskilt boende och lgh skulle säljas lades den ut till orimligt lågt pris och även annat tydde på att nåt fuffens var på gång. Även om det inte var min business, så kontaktade jag då överförmyndaren som faktiskt ingrep och styrde upp det hela.

[SIZE=4]JojjeM[/SIZE], en hel del återkommande, regelbundna betalningar går ju att automatisera. En hel del betalningsmottagare, som man kanske inte väntade, accepterar den metoden, t o m urgamla föreningar.
Begär kontoutdrag från banken med jämna mellanrum.

Medan min mamma levde såg vi till att allt gick automatiserad, det var verkligen inget problem eftersom hon bodde på ett hem, klar i knoppen men fysisk dålig. Skulle det nån gång komma nåt extra såsom en donation till en hjälporganisation mm tog vi det i samband med mitt månatliga besök - blev inte oftare med 40 mil mellan oss. Då tog jag även ut lite kontanter från hennes konto att ha till de tjänster som ville ha kontant betald, en hemfrisör, fotvård tex.

Ok! Då får man kanske lite respit. Borde väl kunna rigga upp ett vanligt BankID på fil tills dess hoppas jag.

Fixade ett BankID på fil åt den ena föräldern nu!

Nu är det väl bara att vänta på att det skall bli dags att uppdatera deras mobila BankID-app, och då se till att den andra föräldern får behålla sitt Mobila BankID.

Eller förresten! Jag kanske skall skaffa BankID på fil även åt den andra föräldern. Det enda de har sin mobil till (med tillhörande abonnemang som tickar pengar) är ju Mobilt BankID, och om de båda har på BankID på fil istället, så kan de ju skippa mobil+abonnemang.

Fråga: Finns det några särskilda nackdelar med att endast ha BankID på fil och inte Mobilt BankID? (förutom det uppenbara att det är jobbigare att släpa med sig en laptop än en mobil de gånger de behöver vara mobila med sitt ID).

Vilken inloggningsmetod handlar det om? Det där med (nya) koder är ett bekymmer för alla, och för gam' fålk e de ett elänne.

Märkte ju direkt att man inte kommer in på Kivra med BankID på fil. Krävs Mobilt BankID. Har inte reflekterat över detta då jag inte använt BankID på fil på flera år.

Skaffar nog en mobil till så de har varsin med varsitt Mobilt BankID. Jag är med 100% säkerhet alltid närvarande när dessa används.

Märkte ju direkt att man inte kommer in på Kivra med BankID på fil. Krävs Mobilt BankID. Har inte reflekterat över detta då jag inte använt BankID på fil på flera år.

Skaffar nog en mobil till så de har varsin med varsitt Mobilt BankID. Jag är med 100% säkerhet alltid närvarande när dessa används.
Har man någon platta så funkar det med.

Om man orkar så kan man kolla upp om det verkligen inte går att lösa på Android. Ett tag kom tablets med användareprofiler. Ett litet huvud man kunde klicka på. Gör det fortfarande det så kanske de har olika data storage.
Work/ personal profilerna har olika och skulle funka så tekniken finns.

Mm

För bankid appen är bunden till profilen på Android så du kan ha hur många olika bankid för olika ändamål som din telefon tillåter profiler.

Har du 1 bank typ Swedbank som tillåter 2 eller 3 bankid så kan du sätta upp 2 så kan du aktivera olika bankid från samma bank också fast på olika profiler.

Edit. Om jag förstår rätt så har Samsung låst ner det på sin telefoner. Annan telefon eller en platta borde lösa det

Senast ändrad:
Har man någon platta så funkar det med.

Om man orkar så kan man kolla upp om det verkligen inte går att lösa på Android. Ett tag kom tablets med användareprofiler. Ett litet huvud man kunde klicka på. Gör det fortfarande det så kanske de har olika data storage.
Work/ personal profilerna har olika och skulle funka så tekniken finns.
Intressant tips. Har aldrig ens tänkte tanken stt skapa flera användarprofiler på en telefon.

Kan inte kolla föräldrarnas lur nu, en Huawei, men när jag kollar min egen Oneplus Nord2, så ser jag att man under "Användare och konton / Flera användare" kan aktivera funktionen "Flera användare"!

Tillbaka
Topp