[OT] Bäst växel för igångputtning av bil
Stolt ägare som jag är av en bil från mitten av 80-talet kan jag konstatera att det inte är utan förpliktelser. Speciellt mellan november och maj då det är datumparkering på gatorna i mitt område. Under den kalla och blöta årstiden som kallas vinter blir bilen svårflirtad vilket vanligtvis yttrar sig i att batteriet laddar ut på löjligt kort tid. Rekordet är fem minuters radiolyssnande utanför en matbutik i Årsta, och då hade bilen ändå körts dit.
Bekymret har lett till en parkeringsstrategi som alltid omfattar en nedförsbacke vilket leder till frågan, vilken växel är bäst för att rulla igång en bil? Jag har fått lite olika bud, allt mellan ettans växel till trean. Senaste vintrarna har jag kört rullstarter på trean men senaste gångerna har det gått lite knackigt. Någon som har fakta om bäst växel för rullstart?
Batteriet är nytt förresten, men bilen används inte så ofta..
Bekymret har lett till en parkeringsstrategi som alltid omfattar en nedförsbacke vilket leder till frågan, vilken växel är bäst för att rulla igång en bil? Jag har fått lite olika bud, allt mellan ettans växel till trean. Senaste vintrarna har jag kört rullstarter på trean men senaste gångerna har det gått lite knackigt. Någon som har fakta om bäst växel för rullstart?
Batteriet är nytt förresten, men bilen används inte så ofta..