[OT] Bästa MP3-spelaren?

Martin O

Ny medlem
[OT] Bästa MP3-spelaren?
Då var det dags att skaffa ny spelare när min Ipod Nano 2:gen lagt av.
Jag har ett par grundläggande krav. Toppklass på ljudet, hyfsat litet format, Rejäl utnivå. Spelaren skall kunna användas på olika operativsystem, i huvudsak Windows och Linux, så inga konstiga programvaror tack. Priset är ointressant. Bra grejor får kosta.

//Martin

http://www.kikarforum.se

[OT] Bästa MP3-spelaren?
Dagens mp3-spelare brukar ju ha ett väldigt dåligt driv, som knappt orkar driva ett par vanliga högtalare utan förstärkning. Speciellt så om man har aux-port i bilen, då ingen mp3 spelare jag har testat har orkat att driva högtalarna ordentligt. Annars är ju Ipods de bästa spelarna jag känner till, tyvär.

[OT] Bästa MP3-spelaren?
Daimler skrev:
-------------------------------------------------------
> Dagens mp3-spelare brukar ju ha ett väldigt
> dåligt driv, som knappt orkar driva ett par
> vanliga högtalare utan förstärkning. Speciellt
> så om man har aux-port i bilen, då ingen mp3
> spelare jag har testat har orkat att driva
> högtalarna ordentligt.

?? mp3-spelaren driver ju inte bilhögtalarna direkt, AUX-ingången är en högohmig signalingång och drar i princip ingen ström alls, däremot är det rätt vanlig med AUX-ingångar i bilar som är injusterade för en mkt högre max signalnivå än vad mp3-spelare normalt ger, så då får man vrida upp volymen i bilen mkt mer än när man spelar upp t ex CD, så var det med min förra bil (men inte i min nuvarande). Det är nog detta du har märkt. Så detta är ju snarare ett problem med din bilstereo.
En liten mp3-spelare ska inte aktivt driva någon annan typ av högtalare än hörlurar.

[OT] Bästa MP3-spelaren?
Antagligen, är inte så hemma på det här med hifi. Dock så har det varit omöjligt att få till någon vettig volym på en bmw 1-serie med aux, trots att både mp3 spelaren och bilstereon har varit intställda på högsta volym.

[OT] Bästa MP3-spelaren?
Den här är nog rätt ok:

IMG_9460.jpg

;)

[OT] Bästa MP3-spelaren?
Martin O skrev:

> Jag har ett par grundläggande krav. Toppklass på
> ljudet

Köp då INTE en iPod. Jag hade en iRIver innan och den låter fortfarande bättre än iPodarna (Nano 3g och Shuffle) , det är fortfarande inte toppklass men de nyare modellerna kanske blivit ännu bättre. Apple ligger dock stilla på ljudfronten, köp nåt annat.

[OT] Bästa MP3-spelaren?
Jag använder mig utav en iAudio 7 16gb, självklart spelar den flac, mp3 är ju lite smutsigt! ;P
Till denna använder jag mig utav ett par hörlurar som heter Shure SE310, låter väldigt fint. Det är ett par "in ear"-lurar som är väldigt smidiga att ha med sig samt att de stänger ute oväsen väldigt bra. Rekommenderas varmt.

[OT] Bästa MP3-spelaren?
Jag sitter i samma situation.
Skuile mer än gärna använda något annat än iPod men är helt beroende av iTunes och dess hantering av podcasts med automatisk överföring av icke lyssnade spår och dito borttagning när man hört dem, samt att den håller fin koll på var i spåret man slutade lyssna.

Går detta att få till på någon annan spelare? tex iriver eller iAudio?

[OT] Bästa MP3-spelaren?
Köper du en iPod, lova att kasta orginallurarna så långt du orkar. Sen köper du ett par nya fräscha som faktiskt funkar. Köpte ett par billiga rackarns Sony-pluggar för 300 spänn, som dag och natt mot orginalen...

Fortfarande inte bra, men bättre.

[OT] Bästa MP3-spelaren?
perzzon skrev:
> Jag sitter i samma situation.
> Skuile mer än gärna använda något annat än
> iPod men är helt beroende av iTunes och dess
> hantering av podcasts med automatisk överföring
> av icke lyssnade spår och dito borttagning när
> man hört dem, samt att den håller fin koll på
> var i spåret man slutade lyssna.
>
> Går detta att få till på någon annan spelare?
> tex iriver eller iAudio?

Jag är inte helt säker, men jag tror att itunes funkar med flera konkurenters spelare numera. Det som inte funkar ska vara drm-skyddad musik.

//edit jag fann denna länken
http://support.apple.com/kb/HT2172?viewlocale=en_US
dessutom tror jag att det finns plugin för fler spelare

Senast redigerad av en moderator:
[OT] Bästa MP3-spelaren?
Hörlurar som kostar över 300kr är väll ganska töntigt. Har en Nano 2g med ett par Creative in-ear lurar för 300kr, ljudet är fantastiskt med mina mått mätt. Då saken är den att man för det mesta använder mp3 spelare i miljöer med relativt mycket ljud i bakgrunden, är ju dyrare lurar bara bortkastade pengar eftersom eventuell skillnad i ljudkvaliteten ändå inte hörs. Såvida man inte sitter i ett helt tyst rum.

Och vem orkar sitta och konvertera all musik till flac eller ogg? Inte jag i alla fall. Mp3 kodade med VBR duger nog utmärkt för nästan alla.

[OT] Bästa MP3-spelaren?
Daimler skrev:
> Antagligen, är inte så hemma på det här med
> hifi.

Daimler skrev:
> Hörlurar som kostar över 300kr är väll ganska töntigt

På A) svarar jag: ja

På B) svarar jag: nä

Det finns ett visst samband mellan dom två citaten men jag tänker inte säga vad...
:-)

[OT] Bästa MP3-spelaren?
Jamen, du heter ju iMats, klart du inte håller med mig. Men för gemene man lär ju ett par 300 kronors lurar göra en enorm skillnad för ljudet, då de flesta lyssnar med de lurar som följde med spelaren. Nu har jag aldrig lyssnat på musik i riktigt dyra lurar, men jag kan inte tänka mig att det är värt merkostnaden för mig. Dessutom är ju de ganska utsatta då iaf mina hörlurar brukar fastna i allt möjligt och gå sönder.

[OT] Bästa MP3-spelaren?
Daimler skrev:
> Dagens mp3-spelare brukar ju ha ett väldigt
> dåligt driv, som knappt orkar driva ett par
> vanliga högtalare utan förstärkning. Speciellt
> så om man har aux-port i bilen, då ingen mp3
> spelare jag har testat har orkat att driva
> högtalarna ordentligt. Annars är ju Ipods de
> bästa spelarna jag känner till, tyvär.

Tror det var nån EU-regel som tvingade Apples (och kanske andra tillverkares) MP3-spelare att ha mycket lägre maximal utnivå.

[OT] Bästa MP3-spelaren?
Jag kan bara tillföra till debatten att de väldigt dyra lurarna är mycket bättre än de billigare. Sen om det är värt de pengarna är ju upp till varje enskild person att fundera över.

[OT] Bästa MP3-spelaren?
Jag tror att det var Frankrike som hade lagen om 100dB max. Går att justera bort.

Kom ihåg GIGO regeln. Använd det bästa formatet du har utrymme till, och förvänta inte mycket av MP3 vid 128 kbps. Har köpt några DRM-free 256 kbps AAC iTunes plus låtar och de är bland de minst störande komprimerade spår som jag har. Funderar på att spara om ett flertal av mina CD's i Apple Lossless format istället för 160 kbps AAC, men jag har inte orkat ta ned skivorna från vinden.

geologen skrev:
> Daimler skrev:
> --------------------------------------------------

> > Dagens mp3-spelare brukar ju ha ett väldigt
> > dåligt driv, som knappt orkar driva ett par
> > vanliga högtalare utan förstärkning. Speciellt
> > så om man har aux-port i bilen, då ingen mp3
> > spelare jag har testat har orkat att driva
> > högtalarna ordentligt. Annars är ju Ipods de
> > bästa spelarna jag känner till, tyvär.
>
> Tror det var nån EU-regel som tvingade Apples
> (och kanske andra tillverkares) MP3-spelare att ha
> mycket lägre maximal utnivå.

[OT] Bästa MP3-spelaren?
Har ingen spelare att rekommendera, men köper nog den nya Nano´n i födelsedagspresent åt den bättre hälften. Har dessutom Ipod-adapter i min V70 oxå, så man är väl inte helt osjälvisk... :)

Dock kan jag helhjärtat rekommendera klassiska Koss Porta Pro, lurarna har funnits i 20 år, låter imho kalas, rent o snyggt med bra bas. För 279:- på Netonnet är de ett kap!

[OT] Bästa MP3-spelaren?
Jag håller med föregående talare. Om inte den iPoden innehåller okomprimerat förstås. Själv har jag aldrig förståt varför man ska ha superduperljud? Jag använder mina ipods som portabla enheter, platsen jag är på är i regel ganska bullrig, typ gata, cykla, springa. 192 kbits räcker för mina öron och jag är helt övertygad att orginallurarna kan leverera för det. Jag har ett par sennheiser modell vattentät för sportbruk som sluter tätt i örat, dom ger lite djupare bas, det är mysigt.
Det jag försöker få fram är, behöver man jättebra ljud i portabel enhet som t.ex. används när man susar fram genom träden och kvalitetsbortfallet blir säkert 20% i vindsuset?

//Danne

[OT] Bästa MP3-spelaren?
Om du har krav på ljudet så är ju inte Nano (eller någon annan iPod som jag har lyssnat på) aktuellt.
Jag har börjat snegla åt iRiver då min trogna gamla Monolith har börjat krångla för mig.
iRiver har gjort bra Mp3-spelare så länge jag kan minnas, på den tiden då alla hade sin Jens Of Sweden Mp3 så var iRiver fortfarande överlägsna JoS, synd bara att inte alla insåg det ;)

Dock så vet jag inte vilken av iRivers modeller som är "bäst", så det hoppas jag att hitta någon som kan hjälpa mig med..

[OT] Bästa MP3-spelaren?
Köpte nyligen en iriver T60 4GB för 599 kr på Teknikmagasinet (har kostat 999 kr, påstår de...).

http://www.teknikmagasinet.se/nydb/...ink_product.html&link=Produktsok&artnr=100337

Är hittills mycket nöjd. Som jag uplever det ger den bra ljudvolym och mycket bra ljudkvalité. Jag använder ett par andra lurar från Philips eftersom mina örongångar är för trånga för originallurarna.

Verkar tom som radion går att använda (något jag ofta upplevt som problematiskt, särskilt när man jobbar och rör på sig).

Fungerar som hårddisk, inga kostiga program för överföring.

Har dock märkt en konstighet som jag inte riktigt utrett än! Körde ett gäng wma-filer (en ljudbok) All var OK till den skulle spela fil nr 8. Då kunde spelaren plötsligt inte spela filerna from nr 8 och hoppade alla. Skall undersöka vad som är felet. Kan vara konstiga filer.

Annars som sagt mycket nöjd. Dessutom glad över att jag inte (hoppas jag, vem ä ger iriver?) behöver sponsra Jobs sekt som i mångt och mycket börjar visa samma världserövrartendenser som Gates sekt.

Tjena

[OT] Bästa MP3-spelaren?
Snuten skrev:
> Annars som sagt mycket nöjd. Dessutom glad över
> att jag inte (hoppas jag, vem ä ger iriver?)
> behöver sponsra Jobs sekt som i mångt och mycket
> börjar visa samma världserövrartendenser som
> Gates sekt.

Du kan nog vara lugn. Enligt Wikipedia ägs iRiver/iriver av ReignCom som startades av folk från Samsung.

"iriver (formerly iRiver) is a brand and division of ReignCom, manufacturer of digital audio players and other portable products. They typically include USB mass storage, or the Media Transfer Protocol, multiple codecs, FM tuners, recording capabilities, and upgradeable firmware. Headquartered in Seoul, South Korea, iriver is the consumer electronics marketing arm of ReignCom, a company founded in 1999 by seven former Samsung executives."

[OT] Bästa MP3-spelaren?
Daner skrev:
> Jag tror att det var Frankrike som hade lagen om
> 100dB max. Går att justera bort.
>
> Kom ihåg GIGO regeln. Använd det bästa formatet
> du har utrymme till, och förvänta inte mycket av
> MP3 vid 128 kbps. Har köpt några DRM-free 256
> kbps AAC iTunes plus låtar och de är bland de
> minst störande komprimerade spår som jag har.
> Funderar på att spara om ett flertal av mina CD's
> i Apple Lossless format istället för 160 kbps
> AAC, men jag har inte orkat ta ned skivorna från
> vinden.

Jag förstår egentligen inte varför fler
ljudtillverkar satsar på "flac" när det gäller
portabla spelare? Problemet med det är ju dock att
det tar betydligt mer plats en mp3,wma osv.
Och hur kommer det sig att ingen mp3 stöder ogg.-format?

Det har kanske att göra med att flac är opensource
och att winamp (ogg.) inte heller ägs av någon företag.

Har det att göra med att flac. och ogg. är så
oetablerat måntro?

/M

[OT] Bästa MP3-spelaren?
Flac och Ogg oetablerat???

Max.K skrev
-----------------------------------------
> Och hur kommer det sig att ingen mp3 stöder ogg.-format?

> Har det att göra med att flac. och ogg. är så
oetablerat måntro?

Det finns för närvarande åttiosex (86) modeller av mp3/media-spelare som
spelar ogg-filer enligt prisjakt.nu.
Räcker inte det??

Och det finns drygt 20 olika mp3/mediaspelare som klarar FLAC, men det skulle
garanterat finnas fler modeller i skandinavien/Europa om inte "Ipodifieringen"
varit så stark.
Men lugn, Oppo, Onda, Meizu, Ramos, Teclast m.fl. asiatiska märken börjar hitta hit.
Minne är knappast nåt bekymmer heller, min spelare med 4BG-minne har just nu 350 FLAC-filer i sig.

/Staffan

[OT] Bästa MP3-spelaren?
Jag måste uppenbarligen
börja sätta in mig i denna
mp3-härva, jag är tydligen några
år efter när de gäller att ha koll där.

Men man tackar för informationen.

/M

[OT] Bästa MP3-spelaren?
Rekomenderar ipod shuffle, (den nya i aluminium)
Den e helt perfekt att kläma fast i trännings kläderna,
Har riktigt lång batterie tid, min ligger runt 13-15 timmar, trots att den är cirka 14 månader gammal
Riktigt tålig (den har blivit mosad mellan mig och stock ett flertal gånger, samt blivit drängt i ösregn "and still going strong")
Ljud kvalliteten är som apples övriga modeller (helt ok), men vadå, när man cyklar så behöver man inte direkt nån Keenwood/seinheiser combo :)
Fredrick

[OT] Bästa MP3-spelaren?
Idag inhandlades en iRiver T60 4 GB på teknikmagasinet. Det var helt och hållet denna tråd som gjorde att jag fick upp ögonen (öronen) för denna välljudande "Toblerone"
Den påminner väldigt mycket om en Samsung Yepp, som jag hade för några år sedan, i menyval och ljud. Samsungen var jag mycket nöjd med, men minnet var alldeles för litet.

IRivern låter mycket bra med mina små Sennheiser öronpluggar. Spelaren fungerar utmärkt i både M$ Widows och Linux. Ergonomiskt är min gamla iPod trevligare och ljudet är bättre i min gamla Minidisc.

Jag tycker det blev en bra kompromiss med bra ljud och den datorkompatibilitet jag önskade till ett rimligt pris. Nu skall jag bara försöka komma överens med formatet på spelaren som är lite i största laget för min smak. Jag ser det som en fördel att den går på ett vanligt AAA-batteri, så det kan väl till vis del förlåta storleken.

//Martin

http://www.kikarforum.se

[OT] Bästa MP3-spelaren?
S. Andrée skrev:
> Flac och Ogg oetablerat???
>
> Max.K skrev
> -----------------------------------------
> > Och hur kommer det sig att ingen mp3 stöder
> ogg.-format?
>
> > Har det att göra med att flac. och ogg. är
> så
> oetablerat måntro?
>
> Det finns för närvarande åttiosex (86) modeller
> av mp3/media-spelare som
> spelar ogg-filer enligt prisjakt.nu.
> Räcker inte det??
>
> Och det finns drygt 20 olika mp3/mediaspelare som
> klarar FLAC, men det skulle
> garanterat finnas fler modeller i
> skandinavien/Europa om inte "Ipodifieringen"
> varit så stark.
> Men lugn, Oppo, Onda, Meizu, Ramos, Teclast m.fl.
> asiatiska märken börjar hitta hit.
> Minne är knappast nåt bekymmer heller, min
> spelare med 4BG-minne har just nu 350 FLAC-filer i
> sig.
>

Man kan köra flac på en hel del iPod-modeller med RockBox: http://www.rockbox.org Kör det på min gamla mini. RockBox's firmware gör bl.a. att man inte behöver iTunes för ladda in musik i spelaren utan man kan kopiera in filer som vilken usb-disk som helst.

/Fredrik

[OT] Bästa MP3-spelaren?
Jag köpte en T60 för ett år sedan då jag skulle till Afrika en månad då min iPod nano's batteritid inte räckte för res-tiden dit ner och diverse långa bussresor jag skulle göra på plats.

Hörlurarna jag har till är Creative's HQ-1900

Jag har inte använt min iPod nano sedan dess.

[OT] Bästa MP3-spelaren?
Fredrik L skrev:
----------------------------------------

Man kan köra flac på en hel del iPod-modeller med RockBox: http://www.rockbox.org Kör det på min gamla mini. RockBox's firmware gör bl.a. att man inte behöver iTunes för ladda in musik i spelaren utan man kan kopiera in filer som vilken usb-disk som helst.

---------------------------------------------------

Visst funkar Rockbox i en del Ipods men vad är vitsen med att köpa en dyr Ipod om man hackar den med rockbox det första man gör?
Dessutom funkar inte Rockbox i nya Ipod Touch.
Det finns många spelare som är hälften så dyra som Ipod och klarar av mycket mer (förutom webb-funktionerna dårå) så vad ska man med en Ipod till... egentligen?
Om man inte är beroende av Apples/Itunes puckade filformat förstås.

/Staffan

[OT] Bästa MP3-spelaren?
creativezen.png ht=322

denna Creative Zen verkar ok, har dessutom SD läsare och är inte mycket större än nanon. Tyckte den hade lite kraftigare ljud än nanon med. Dessutom bättre pris.

[OT] Bästa MP3-spelaren?
Jag köpte idag en creative zen x-fi 8gig
har inte testat så mycket än men tänkte berätta varför jag köpte denna och ingen annan.
den har en bokmärkes funktion som gör att man kan lyssna på en bok, lägga ett bokmärke, sätta igång lite skön musik, ta fram bokmärket för boken å fortsätta lyssna utan å behöva komma ihåg vart i boken man är, enligt säljaren en funktion som få har. sen har den även plats för minneskort :)
jag är so far nöjd. 8gig internt minne 1390:- å läcker desing.

Bilagor

• zen x-fi.jpg
    zen x-fi.jpg
    19.9 KB · Besök: 39
Tillbaka
Topp