[OT] Bästa sättet att tillreda Falukorv

Globalistic

Aktiv medlem
Jag har haft vissa problem ibland med att få plats med alla Falukorvsskivorna i stekpannan.
Efter många års Falukorvskonsumtion har jag nu kommit fram detta.

Efter att ha skivat i tjocka, tunna, mellan tjocka skivor samt skurit snitt i kanterna för att förebygga att den ser ut som en oanvänd kondom. Så har jag nu kommit fram till att mellanstora strimlor eller mediumstora tärning samt kvartar är det bästa sättet att tillreda Falukorven.

Hela korven får plats i pannan. Alla bitarna blir färdiga lika fort och man behöver inte matfett till stekning. Förutsatt att man lägger i korven direkt då pannan är kall.

Bild kommer ikväll :)

Sedan finns det en rad andra sätt man kan tillreda Falukorv på t.ex. grytor, i ugn osv...fast har i bra tips på hur man tillreder en hel Falukorv i panna på en gång så Posta på.

Eller hur gör ni med er Falukorv :]

Själv funderar jag på att starta en surkålstråd. Vad ska man köpa? Mjölksyrad eller vinsyrad? Druvans eller Kuhns eller nåt annat? Och var hittar man det? Varför bör ej mjölksyrad surkål koka? Eller bör den det? Men jag vet inte, orkar kanske inte.

Falukorv är gjort på griskukar, grisläppar, grisnäsor och en massa andra smaskiga grejer.
Är verkligen Falukorv människomat?

TBone skrev:
-------------------------------------------------------
> Kan man inte bara ha den inne på värmning som
> på sjuttiotalet?

Som i Fäbojäntan menar du?

SuperApe skrev:
> Själv funderar jag på att starta en
> surkålstråd. Vad ska man köpa? Mjölksyrad
> eller vinsyrad? Druvans eller Kuhns eller nåt
> annat? Och var hittar man det? Varför bör ej
> mjölksyrad surkål koka? Eller bör den det? Men
> jag vet inte, orkar kanske inte.

Mjölksyrade grönsaker överhuvudtaget är väldigt bra för tarmfloran, du SKALL INTE koka mjölksyrade grönsaker för då dödar du allt det goda (i bakterie och näringsväg dårå).

Gällande falukorv bör den stekas med purjolök, morot, squash eller vad ni än råkar ha för grönsaker hemma, sätt fräs på den efter behag med chilipeppar. Till detta, bulgur eller coscos.

Gratineras såklart! Snittas drygt halvvägs på tvären i önskat skivtjocklek. Fyll med lök och så någon stark senap och ost över. In i ugnen. Äpplen, tomat eller tomatpuré kan man oxå med fördel lattja lite med.

En riktigt rejält påstekt å svartbränd falukorv stekt i margarin är jättegott men nej, cyklister äter inte falukorv....

falukona.jpg ht=179

Men Scans "Må Gott" produkter som är nyckelhålsmärkta dåe... Ha en sådan hemma på upptining som jag tänkte steka på ikväll. Proteiner är väl nyttigt, även för cyklister LR

Falukorv är inget jag mumsar på, har för mig att mängden protein är rätt låg oxo, mest fett och lite andra skumma grejer. Annars är jag sugen på att göra egen surkål, eller är köpt godare tro...

Bang skrev:
> Men Scans "Må Gott" produkter som är nyckelhålsmärkta dåe... Ha en sådan hemma på
> upptining som jag tänkte steka på ikväll.

Nyttigkorv och findito smakar ju inte särskilt bra bara. God falukorv ska ju innehålla rejäla mängder av malda svålbitar, späcktärningar och grisunderliv (och liten mängd "riktigt" kött), annars blir den ju bara torr och trist. Ytterligare tips på tillagningsmetod är att köra korvskivorna i mikron på teflonpanna med sk crispfunktion. Då behöver man inte ha något extra stekister heller, och skivorna kan man få sådär fint brända som Oscar visar ovan.

Att falukorv innehåller en massa konstigheter är inte riktigt sant, tvärt om så är det ju en av de få korvsorter där det är styrt vad den får innehålla för att kallas falukorv.
Det är därför det finns en del korvar som ser ut som falukorv men heter nåt annat, BD-korv kommer jag ihåg från ungdomen.
Sen är väl inte näringsvärdet det bästa, men att bara äta kokt kycklingfilé blir ju lite trist i längden...

Korv är gott!

Stekes i lika delar smör och rappsolja. Att torrsteka genom att lägga den i kall panna funkar, men korven får inte lika fin färg och smak. Margarin är värdelöst.

Fettalergiker kan lägga korven på en bit hushållspapper en stund, så suger det åt sig fettet.

Man får absolut inte dela upp korvskivorna i kantiga bitar! Fy, fy. Den runda formen är en del av glädjen med att äta falukorv och den påverkar även smakupplevelsen.

Som rubriken anger är det bästa sättet att stoppa lagom tjocka skivor i brödrosten. Ryker lite men går väldigt fort och ger en härlig grill feeling.

margarin är lika värdelöst som själva korven så därför skall den stekas i margarin så att köttsaften bildar den där söta sirapsliknande geggan utanpå :))

Olivolja e füüüü!

Måste säga att jag verkligen älskar falu stekt på det sättet men liksom annat skräp unnar jag mig inte det så ofta. Men visst utan falu:n stannar nog sverige.

Senast redigerad av en moderator:
Ett snabbt och effektivt sätt jag kommer ihåg från studenttiden är att koka en stor kastrull makaroner - slänga ner falukorven i kastrullen när de kokat klart så att den blir lite varm. Ringla över stark senap och ketchup och ät med sked. Vill man vara lite gourmet kör man med 9-minutersmakaroner - annars snabbmakaroner.

Disken består av en kastrull och en sked - oslagbart!

Nästa dag gör man samma sak fast med Mamma Scans köttbullar!

En burk vitabönor och en näve köttbullar hälls ner i en djup tallrik och hystas sedan in i micron för värmning på full effekt i 2 minuter. Krydda med cayenne-peppar och ät med sked. Samma mängd disk som ovanstående, men mycket snabbare tillagningstid då man slipper vänta på att vattnet skall koka upp.

Hmm... ovanstående är nog svårt att slå m a p bekvämlighet, men det verkar vara lite för dåligt med kolhydrater tycker jag! Alltför mycket bönor kan dessutom vara lite lurigt ...

Blodpudding, bacon, ägg samt lingonsylt var ju annars festmaten när man ville lyxa till det. Då blev disken teflonpanna, stekspade, tallrik samt kniv och gaffel. Ett dricksglas om man inte ville dricka mjölken ur paketet. Otroligt att man överlevde första tiden ....

ÄH!
Hela behovet av kolhydrater, vitaminer och mineraler fick man via Carlsberg ;-)
För att minimera risken för skörbjugg varierades kosten med Sort guld och Export.

plumse skrev:
> En burk vitabönor och en näve köttbullar hälls
> ner i en djup tallrik och hystas sedan in i micron
> för värmning på full effekt i 2 minuter. Krydda
> med cayenne-peppar och ät med sked. Samma mängd
> disk som ovanstående, men mycket snabbare
> tillagningstid då man slipper vänta på att
> vattnet skall koka upp.

Annars räcker det med en sked, konservöppnare och en burk vita bönor. Snabbt billigt och tas enkelt med i packningen.

Japp pga allt snack i denna tråden så flyttar jag på kvällens biff till förmån för falu och makaroner :))

Smaklig spis!

the_TnT skrev:
> Den enda korvrätt som är OK är korvstroganoff
> och det gör man så klart på falukorv. Även
> enda rätt som man har ketchup i...

word

bigmollo skrev:
> Falukorv är gjort på griskukar, grisläppar,
> grisnäsor och en massa andra smaskiga grejer.
> Är verkligen Falukorv människomat?

Ingen som har kommit på tanken att marknadsföra Falukorv i Japan?
Kanske ska vara delar från lite tuffare djur då, älg kanske?

En gammal polare till mig körde med fiskpinnar i brödrosten och potatismos gjort på puver och varmvatten från kranen. Kunde inte bli snabbare tillagning enligt honom...

Oscar skrev:
> Men fyfan va mätt jag blev mätt som en bäver!!!

Brukar bäver stoppa i sig korv alltså?

Jag har en riktig svullig falukorvsgryta på spisen just nu, kommer utgöra basföda på jobbet resten av veckan, ris till det.
Ingredienser:
-faluballe
-morot
-vitkål
-chili
-salsasås
-cyrry
-matlagningsgrädde
-oxfond
-gul lök
-vit lök

Smaskens!