[OT] Behöver hjälp att välja whisky

bluetail

Aktiv medlem
Du skrev "men lite går an", jag gillar inte rökigt alls så kanske inte så relevant. Men Glenlivet hade går bort för mig (har testat den), den andra är det ingen beskrivning på.

Tyvärr minskar utbudet rätt rejält om man inte gillar rökigt (alls) om man vill ha bra whiskey. Turistmärket Chivas Regal funkar bra. Annars är en fin konjak aldrig fel, kanske.

Jag tror han har Nikkan och flera av de andra ni nämnde. Han har även lite yngre modeller av de två jag nämnde först.

Får bli Aberfeldyn då... Är den för rökig så får väl jag ställa upp och ta hand om den. Vad gör man inte för svågern :)

Aberfeldy är - om än mild med hånungstoner - rätt mjäkig om det inte hänt något sista åren.
Glenfarclas 105 (eller 25 om åldern är viktig) eller Aberlour a’Bunadh är fina grejor som smakar mycket :-)

Abelouren är kalas. Den har han några flaskor av om han inte druckit upp dom förstås.

Smaken är viktigare än åldern skulle jag säga. Glenfarclas har han inte provat vad jag vet. Ska kollas upp!

Highland Park är verkligen inte kul nu för tiden. Men Glengoyne (från bra till snorbra) och Glen Scotia (från vaffan? till grisbra!) kan vara lite ”udda” (kan man väl inte säga?) singels att kolla på.

Håller med på Glengoynen! Den är finfin och han har den också...
Glen Scotia??? Missat den så lägger till den till kolla upp-listan!
Tackar ?

Glenlivet är en personlig favorit. Har ingen 21:a kvar, men som jag minns det är den aningen rökigare än dom andra, men absolut ingen rökighet att tala om jämfört med de flesta Islay-whiskys. Mycket välbalanserad. Vill man inte ha röken så gillar jag Glenlivet Nadurra.

Allt är relativt. Ardbeg Corryvreckan är "väldigt rökig". Bowmore 18 skulle jag klassa som "lite går an". Men jag säger inte att det finns en objektiv sanning här. :-)

Woodford Reserve. En Bourbon som till och med de som gillar rökigt kattpiss (single malt) hyllar. Ge han någon som faktiskt går att njuta av.

Bara för att det är Happy, så rekommenderar jag att hon chockar honom och köper en Rom:

https://www.systembolaget.se/dryck/sprit/plantation-50901

545196.jpg

(flaskan på bilden är bara ett exempel och har inte skrivit texten)

En helt ny värld kommer att öppna sig, det är som när man provar FS första gången...

Senast ändrad:
ething sa:
Woodford Reserve. En Bourbon som till och med de som gillar rökigt kattpiss (single malt) hyllar. Ge han någon som faktiskt går att njuta av.
Blanton's Gold har jag hört gott om men inte köpt än, på samma tema.

Rom fixar inte jag. För sött. Då äter jag hellre godis rakt av..

Macallan är ju benchmark på elegant Highland whisky, köp den tappning som passar i pris så är du hemma.

Vad gäller Bourbon så tycker jag Blanton's är fantastisk.

För övrigt tycker jag det är märkligt när det tipsas om massor med riktigt rökig whisky (all Islay, FFS!) när TS inte efterfrågar det. "Hej jag ska köpa en komfortracer, tips? -Ja, köp en DH-släde!"

Jag skulle vilja tipsa om Glenfarclas 21 men den fanns ju inte beställningssortimentet längre. Så det får bli Glenfarclas 105 som jag tycker slår Glenfarclas 16.
De gör riktigt snygga speyside-whisky så inte rökigt öht.

Bowmore 18 testade vi på en whiskymässa för några år sen. Den var kalasgod och var den som fick honom att faktiskt uppskatta en hint av rökighet. Det stannar dock i den häraden.

Woodford Reserve är en av svågerns favvisbourbons!

Glenmorangie är en personlig favvis då det var den som fick mig att gilla whisky. Skulle vilja prova en äldre än den tia (tror jag det var) som jag provade då.

Rom och konjak har jag inte provat så många, men skulle vilja lära mig mer om känner jag.

Blir ju själv sugen på whisky nu.... Måste se om det finns nåt trevligt att ta med sig hem....Det är ju fredag! :)

Har några favoriter av blandad karaktär att rekommendera

Glenkinchie Distillers Edition
Var på besök i fabriken för 2 år sen och har inte kunnat släppa att addera den till min kollektion av favoriter.
Inte rökig men väldigt trevlig smak på den.
Perfekt för finsmakaren
589:- på bolaget.. men begränsad att få tag i imellanåt

Liten men ändå tydlig rökighet. Perfekt för den som inte gillar rökig whiskey men ändå vill ha det där lilla extra.
Ardmore 20 Years.
Riktigt trevlig wirre med tydlig smak av päron och honung utan att ta över smaken från det andra.
Kanske lite dyr, men en riktigt fin variant.

Vill man våga sig på en med lite mer av rökigheten så är Kilchoman Machir Bay en 10-poängare. T o m min fru gillar denna trots att hon egentligen avskyr rökiga whiskeys. Mkt smak och lakris-smaken finns där i bakgrunden på ett trevligt avslutade sätt.
Bra pris, 499:-.

En av mina favoriter då jag gillar en riktigt rökig rakabajsare.
Caol IIa 12 years.
Rökigt men ändå jäkligt len trots sin karaktär. Inte som att bita i en kolbit men tydlig rökighet med mkt smaker.
Lite tunn för vissa men jag gillar den skarpt.
479:- på bolaget.

Edit:
Provade igår kväll en flaska av The Ileach.
Lagom rökig och ganska rivig. Men god smak.. Överraskande mkt smak från valnöten. En suprise för mig när jag fick höra att den låg i det lägre prisstegen.
Trodde först det var en dyrare flaska.
312:-

Senast ändrad:
Det här måste vara rekord, 40 inlägg och tråden handlar fortf om whisky, folk verkar dessutom vara engagerade i at hålla tråden på rätt spår. Det krävs alltså sprit för att happyiter ska disciplinera sig?

Aberlouren är fin! Svågern har en äldre hemma och jag har den 12-åriga i källaren. Den yngre är lite väl spritig i smaken om jag inte minns helt fel.

Ardmore, Caol Ila och The Ileach och är inte alls dumma. Trevliga till ett bra pris!
Blev själv riktigt sugen på Kilchoman Machir Bay som JockeS tipsade om här ovan. Måste provas!
Vill ju testa rom och konjak också nu....Delamainen lät spännande :)

Gah varför ska det finnas så mycket man vill göra och prova????

Sprit är allvarliga saker!

Det här en favorit som är medelrökig, sitter och sippar på ett glas just.

Bil man ha en mildare variant så fungerar den irländska Connemara.

Bilagor

• 9BB3007A-0B1C-425D-9403-43ACB6E78581.jpeg
    9BB3007A-0B1C-425D-9403-43ACB6E78581.jpeg
    182.8 KB · Besök: 112
Tillbaka
Topp