[OT] Bekymmersfri pool - finns det

• Trådstartare Trådstartare DH
  • Start datum Start datum
  • Taggar Taggar
    ot

DH

Aktiv medlem
Måste rådfråga det allvetande Happy..!

Funderar på anlägga en pool i ett semesterhus. Kommer bara kunna vara där då och då.

Finns det en "bekymmersfri" pool på marknaden? Dvs ngt som håller sig rent, rätt klorhalt, övertäckning,...mm. Jag vet inte vad man ska titta på.

Alla tips uppskattas.

DH sa:
Måste rådfråga det allvetande Happy..!
Funderar på anlägga en pool i ett semesterhus. Kommer bara kunna vara där då och då.
Finns det en "bekymmersfri" pool på marknaden? Dvs ngt som håller sig rent, rätt klorhalt, övertäckning,...mm. Jag vet inte vad man ska titta på.
Alla tips uppskattas.
Va. Ta bort känslan med att stå med en kall öl och pyttsa i en massa kemikalier och hoppas att det blir rätt? ?
Skämt åsido.
Vilken typ hade du tänkt dig? En riktig kaklad, plåtväggar och duk eller en uppblåsbar?
Vi skaffade pool på landet för ett par år sen. Det är lite meck med uppstarten, den ska fyllas, rengöras, få till rätt pH och till slut kloret.
Resten av sommaren är det bara att slänga i lite klor med jämna mellanrum, eventuellt lite flockningsmedel och en dammsugning ibland, pH brukar hålla sig stabilt. Och så klart backspola sandfiltret med jämna mellanrum.
Jag har löst lite med hjälp av en granne. Jag fixar hans pool när jag är där och han fixar min.
Jag kan rekommendera att köpa en dammsugarrobot.

Tack för kommentarer. Om det blir en pool så kommer den anläggas i Frankrike.
Jag är helt okunnig om pool teknologi - så jag har ingen aning om det kommit ngra modernare produkter på marknaden. Men, det verkar som om det trots allt kräver en del egen tillsyn hursomhelst?
Dammsugarrobot är nog ett måste? Och en deal med ngn på orten?

Klormaskin, robot, tät överdrag eller huv som går över poolens kanter samt liten farbror som håller efter. Oavsett måste filtren hållas rena. Cirkulationen måste hållas igång om inte poolen ställs av.
Inget är underhållsfritt, tro mig. Dyrt är det också men du har kanske gott om flis.
Jag har medverkat vid installation av ett hundratal pooler så känner att jag har lite erfarenhet.

Senast ändrad:
Huv, så poolen inte blir fylld av skit.
Värmepumpsvärme, AC i huset så du har svalt inne och varmt i poolen.
En Poolboy, så frugan blir nöjd med servicen.

Har inte pool själv, men efter förr förra sommarens rekordhetta restes krav att familjefadern (jag) skulle arrangera en pool av enkel modell bakom huset.

Efter att ha konsulterat en del poolägande bekanta + internätet, bestämde jag mig för att hålla emot in i kaklet (he he). Det är alltid jobb med pool har jag förstått. Är man inte beredd på det skall man nog skita i poolen (vilket iofs resulterar i ännu mera jobb...).

Jag lutar nu åt en mindre bubbelpool med plats för 4-5 pers istället. Viktigt är att kunna hålla den i drift året om. Tänk att ligga och bubbla på julafton!
Blir dock dyrt har jag förstått.

Snuten sa:
Efter att ha konsulterat en del poolägande bekanta + internätet, bestämde jag mig för att hålla emot in i kaklet (he he). Det är alltid jobb med pool har jag förstått. Är man inte beredd på det skall man nog skita i poolen (vilket iofs resulterar i ännu mera jobb...).

+1!
Det går också lika bra att hålla emot in i plastduken!

I Spanien, i varje fall runt Costa Blanca där jag bor, är trenden saltvattenspool. Jäkligt mkt skönare att bada i!

Vet dock ej om det är enklare att sköta.

SocialGimp sa:
I Spanien, i varje fall runt Costa Blanca där jag bor, är trenden saltvattenspool. Jäkligt mkt skönare att bada i!

Vet dock ej om det är enklare att sköta.

Om man kör med saltvattenaggregat kan det vara det när man väl trimmat in den. Har bara kört på 6.5 kubik dock.

Hej
Har en poolfirma så kan nog svara på de flesta av dina frågor.
Skicka PM så ska hjälpa dig.

Men för att ta de lite snabbt fall även andra är intresserade.
Det är svårt att få något som sköter sig självt. även om du har automatisk dosering och liknande så har dessa givare som kan balla ur. och ge en dåligt vatten.

Dock finns det hjälpmedel som kan göra poolägandet lättare & så att det borde kunna fungera bra även med era förutsättningar.

Salt nämndes & de är jätte smidigt. med en saltpool tillverkar man klor. I spabad har man oftast en brominator som tillverkar brom istället för klor men nämns oftast som salt pool det med.

// Jonas

Petrolhead sa:
Baddamm är grejen!
Inte helt underhållsfri men det beror lite på hur mycket växter och fiskar du har och hur stor den är, tänk sjö....
https://www.vattenliv.se/baddammar/

//Johan
Cool idé och det ser ju betydligt roligare ut än en vanlig Svensson-pool! Men jag gissar att den inte är, som du ju säger, direkt underhållsfri då den blir svår att täcka och att växter (och därmed djur) skräpar ner.

SocialGimp sa:
Petrolhead sa:
Baddamm är grejen!
Inte helt underhållsfri men det beror lite på hur mycket växter och fiskar du har och hur stor den är, tänk sjö....

//Johan
Cool idé och det ser ju betydligt roligare ut än en vanlig Svensson-pool! Men jag gissar att den inte är, som du ju säger, direkt underhållsfri då den blir svår att täcka och att växter (och därmed djur) skräpar ner.
Den bör inte täckas står det i artikeln.

ooms sa:
SocialGimp sa:
Petrolhead sa:
Baddamm är grejen!

//Johan
Den bör inte täckas står det i artikeln.
Nä, det låter rimligt att en bad-damm inte ska täckas. Men ska en pool (en vanlig alltså) vara så underhållsfri som möjligt bör den kunna täckas.

Tillbaka
Topp