[ot]: Beräkningsjobb tillbyggnad hus

plumse

Aktiv medlem
Tjipp!

Vi har planer på väggflytt där befintlig vägg, ej bärande, skall flyttas ut och låta befintlig inbyggd balkong hamna inomhus istället. Dvs en fasadändring.
Vi behöver dock beräkningshjälp för att se om balkongen håller.
Dels behöver vi ett "proof of concept", att det ö.h.t går att göra som vi tänkt, dels behöver vi en beräkningsrapport som duger som appendix till bygglovsansökan.
Platsen är Göteborg.
Finns det någon här som kan, och vad skulle det kosta att få den hjälpen?

Låter som en balkong inbyggd i gaveln på ett 1 1/2 plans hus ?

Bygger ni om balkongens konstruktion något då ? Om inte lär den ju hålla...

Det är en balkong inbyggd a'la 60-tal. 6m lång och 1.4m djup med tegelvägg på båda kortsidorna.
Min tanke var att det borde hålla, men i grannskapet finns liknande fasader där någon har en pelare under balkongen och andra inte och jag har inte kompetens att avgöra vad som funkar i vårt fall.
Balkongen är 25cm tjock betong men tyvärr saknas armeringsritning, men det är kanske inte det som avgör?

edit:
enda ändringen på balkongen är att ytterväggen på huset flyttas till balkongens ytterkant. Inga andra ändringar på balkongen skall behövas. 1/3-del av balkongen kommer vara utbyggnad av sovrum och resten är utbyggnad av kök, så det kommer en vägg tvärs över balkongen, ej bärande.

Screenshot_2017-01-07-14-19-30-404.jpeg

Senast ändrad:
Jag hoppas det räcker med isolering och golvvärme med motiveringen att det funkar för grannen några hus bort, se bild nedan. Men visst blir det lätt att göra fel.

Screenshot_2017-01-07-15-46-06-785.jpeg

Utan en armeringsritning (eller annan kunskap om hur balkongens betongplatta är uppbyggd) är det omöjligt att svara på din fråga.
Du påför en linjelast längst ut på balkongen i och med väggflytten. Betongplattan måste kontrollberäknas (en förenklad bärighetsutredning) mht linjelasten och den nyttiga last som belastar övriga ytan.
Förmodligen finns det marginaler i konstruktionen men hur stora dessa är omöjligt att säga utan en kontrollberäkning.

Ok, får kolla där också.
Men sitter nån på formeln för vårt lastfall så jag kan knacka lite siffror i protesen (miniräknaren)?
Kollade i den gamla Calle Björks lilla gula men hade bara lastfall för bjälkar, inte för ytor.

Jag hittade en PDF som sade att nyttolast för bostadsgolv inomhus är 2kN/m2 och för balkonger är det 3.5kN/m2.
Stämmer det att en balkong är dimensionerad att klara nästan dubbla nyttolasten jmfrt med golvet inomhus?
I så fall borde det ju vara hur lugnt som helst. Men nu återstår att ändra den aningen till visshet, och där behöver jag hjälp.

Flytta ut väggen under balkongen på samma gång så lägger du ingen extra last på balkongen och löser samtidigt värmeproblemet.

s sa:
Flytta ut väggen under balkongen på samma gång så lägger du ingen extra last på balkongen och löser samtidigt värmeproblemet.

Ja, eller annars en extra vägg, så det blir som en slags inbyggd för-entré/veranda men utan uppvärmning kanske? Och "fräsa ner" golvvärme i golvet ovanför?

(nej, jag är ingen byggjobbare eller ingenjör, bara fantiserar fritt)

Vi har funderat på att flytta nedre väggen också men då behöver garagetaket förstärkas och uteplatsen vid entrén skulle se oproportionerlig ut. Vi undviker helst det.
Det är otydligt på de gamla ritningarna om bara betongväggarna är bärande eller om någon av träväggarna på övervåningen är det också.
Det finns två betongväggar som bildar ett T-kors på övervåningen som är bärande. Taket är "självbärande", vad det nu betyder för vårt hus?
Över fönstrena på baksidan + under balkongen över fönstren vid entrén ligger det kraftiga I-balkar i stål som bär lasten.
Min gissning är att hela taket vilar på ett par stålbjälkar som löper hela huslängden och som vilar på bärande vägg i mitten av huset. Den väggen är av betong och löper genom båda våningsplanen.

Tillbaka
Topp