[OT]berätta om din Nollning

welle

Ny medlem
Hallå hallå!

Sitter nyduschad (som tog 45 min) och pigg :) Jag har varit på nollning förrut i 1:an på Polhemsgymnasiet... Men det här vart något heeelt annorlunda.

Igår kväll vart det fest hos några treor som försäkrade oss relativt nyinflyttade tvåor att det inte skulle ske någon nollning för våran klass för att B-klassen (som startade 1 vecka innan) hade klagat i efterhand. Så en del öl konsumerades och tankarna var att man skulle få en lååång sovmorgon med kanske lite gymning vid lunch.

Klockan 03.00 ringer det på dörren.. Jag tror det är granen som hade fyllefest samma natt. Ber dom vänta någon minut och sätter på mig en t-shirt och ett par träningsshorts. I dörrpööningen står tre st. 3:e årselever med videokamera och skriker: "Nollning!!". De tar mina nycklar, ber ig sätta på ett par stumpor och oömma kläder som är värmande.

De tar ner mig till källaren där jag blir bunden vid armar och får halsduk för ögonen. sedan tas man ut till baksidan (snarare leds ut för du ser inte ett skvatt) och föses ombord på en släpkärra.
Åkte runt och nya personer strömade in från min klass.

Efter ca. 1 h bilfärd släpptes vi av... Det var där nollningen skulle börja. Fil, mjölk, filmjölk, yogurt, surströmming, mjöl, såsgspån och ägg hälldes och skvättes över en. Massa övningar inleddes och fy fan. Arvidsjaur kl.4 på morgonen i shorts och indränkt i en massa.. saker mankan köpa på ICA som är utgånget.. fy faaaan vad kallt :P

Efter 1-1,5 timmes övningar (klädsträck, transportera fil och ägg, rullning i en massa saker) så sa de till oss att gå och bada i den icke solupvärmda sjön. Också något så in i helvete kallt... efter att vi halsat en öl så sa dom at vi skulle få en trevlig överraskning vid bron som låg 60 meter bort på en grusig, stenig väg. Och när vi kommit dit så märker vi att dom redan stuckit.

Sm tur var kom dom 10 min senare (vi trodde vi skulle få gå tillbaka) så kom dom och hämtade oss... Tog oss till ett ställe där dom stod med sina pilotbrillor, natotröjor och TOP GUN musik. Kände sig ganska stolt över att gå Arvidsjaurs pilotutbildning. Väl där sa dom bra jobbat och bjöd oss på Varm Choklad :) Vi bjöds även in till fest vid 8 också :)

Jaa, det var min dag det :) Saknade dock lite stönbock som vi hade på första nollningen men annars bra.. Förjävlig, men ett minne för livet.. :)

Now, how was yours? :)

Senast redigerad av en moderator:
Usch hade någon försökt tvingat med mig på något sånt så hade jag tvärnekat.
Hade dom inte gett sig ändå hade hade dom fått tillbringa natten på akuten.
Kan inte se de roliga i det alls.

Nollning på gymnasiet borde förbjudas. Själv har jag nollats in på maskinteknik på KTH, det var ett ambitiöst program över flera veckor och en av de roligaste tiderna i mitt liv. Ingen förnedring ingick, men då var det också en bra åldersblandning på studenterna och inte bara direktgymnasister. (detta hände 1989...)/J :)

johan44 skrev:
-------------------------------------------------------
> Nollning på gymnasiet borde förbjudas. Själv
> har jag nollats in på maskinteknik på KTH, det
> var ett ambitiöst program över flera veckor och
> en av de roligaste tiderna i mitt liv. Ingen
> förnedring ingick, men då var det också en bra
> åldersblandning på studenterna och inte bara
> direktgymnasister. (detta hände 1989...)/J :)

Min nollning var på Chalmers (Datateknik) 2002, och det var de fyra av de roligaste veckorna i mitt liv. På Chalmers är det numera policy att inte kalla det nollning, utan "mottagning". Lite löjligt, men när man hör historier som ovan börjar man förstå varför...

Jag förstår inte nöjet i att förnedra och utsätta människor för obehagliga saker.

Haha!

Det det var jag som var med och uppfann den nollning du berättar om. Året var 2002 och tydligen har trenden hållit i sig för A-klassen sen dess. Jag var dock jäkligt rädd för att minibussen vi använde med 20 personer i skulle braka ihop.
Jag stod dock inte för kladdet vilket jag tycker verkar onödigt. Överaskning med lite tävlingar hade räckt.
När kommer gymnasiets nollning börja likna universitetens???! Det är ju det roligaste under hela utbildningen...

Erik JSE Johansson
Arvudsjaur student 2003

Threeon skrev:
> Haha!
>
> Det det var jag som var med och uppfann den
> nollning du berättar om.
4865_Jocke1.jpg ht=424

Smart!

Jo, detta är verkligen min plats :) har vart min barndomsdröm sedan jag vart ca 5 år gammal.

Och Arvidsjaur är underbart, alla är riktigt trevliga :)

Threeon: haha ok, jo.. Hade vart lite roligare med en lägereld, korv och utan det kladdiga ;)

Varför har man inte sånt här när folk börjar på ett nytt jobb? Är det nån tråkmåns som inte gillar att bli dragen naken genom ruttna ägg så är det väl bara att avsluta provanställningen?

Nollning bör förbjudas. Spårar det inte ur så kommer det att spåra ur. Men det är alltid en ledningsfråga.

Vad går du på för utbildning. Det ingick inte i den berättelse. Något slags internat tydligen?

Nollning borde inte alls förbjudas. Tvärt om borde det utvecklas till något positivt istället för att bara handla om förnedring. I grund och botten kan nollning vara enormt positivt som de jag har deltagit i och varit med och anordna. Aldrig några klagomål...

Min n0llning är precis avslutat. Inget tal om förnedring här. Snarare de f.d. n0llorna som förnedrar sig själva. ;)
Kul är det, om än lite överskattat.

/Adam

Det handlar ju om gamla fina traditioner. "vi blev trakasserade när vi började, så nu ett år senare har vi en chans att vara de som trakasserar". Och så fortsätter det så.

Men Mårten, vad handlar det om? Om det vore bra så skulle man som sagt kunna ha liknande "ritualer" när folk börjar på en ny arbetsplats. Det vore väl ett bra sätt att få de nya att komma in i gemenskapen?

Nollningen och festkulturen på många utbildningar i Sverige grundlägger nog rätt många livslånga alkoholmissbruk.
Vill folk festa får de fixa det själva - det är inget som kårer eller liknande ska få stå för. I synnerhet inte om det finansieras delvis av kåravgiften (vet inte hur det ligger till med den saken).

På gymnasienivå ska det självklart vara totalförbjudet på alla sätt och vis.

Sprockets skrev:
> Det handlar ju om gamla fina traditioner. "vi blev
> trakasserade när vi började, så nu ett år
> senare har vi en chans att vara de som
> trakasserar". Och så fortsätter det så.

Precis vad det inte handlar om.

> Men Mårten, vad handlar det om? Om det vore bra
> så skulle man som sagt kunna ha liknande
> "ritualer" när folk börjar på en ny
> arbetsplats. Det vore väl ett bra sätt att få
> de nya att komma in i gemenskapen?

Har du någonsin deltagit i en välorganiserad universitetsnollning eller talar du utifrån tidningsrubriker och hörsägen? Jag tror det senare. I det första fallet, om du faktiskt hade varit med om en välordnad nollning hade du nämligen inte varit kritisk och uttalat dig som du gjort.

Geologen visar återigen prov på sin djupa kunskap och insikt i hur saker och ting ligger till. Bravissimo.

Jag tycker verkligen inte om nollning. Det hör till bland det mest patetiska som studenter ägnar sig åt, och det vill inte säga lite.

Mårten skrev:
> Precis vad det inte handlar om.

Mmm...visst. Eller hur. Det kan du ju tro på om du vill.

> Har du någonsin deltagit i en välorganiserad
> universitetsnollning

Aha, där friskrev du dig från alla argument. Ingen ide' jag fortsätter, för alla dåliga exempel (vilket är det vanligaste) kommer att avfärdas som "icke välorganiserade".

Men om det nu är så bra, då kan man ju verkligen undra varför inte nyanställda i arbetslivet trakass...ehh..."nollas" på samma sätt som på universitet.

Vi blev nollade i gymnasiet av nån fet jävel med "saddepenna" alltså den största storleken på spritpenna som han ritade stora nollor i pannan på oss med. Sa man emot fick man stryk. Sen blev vi misshandlade hela första terminen, huvet i dassholken, äta snus å hela skiten. Men för livet kan väl säga. Idiotiskt och inte särskilt lagligt. Nu går jag i terapi på HappyMTB istället :)

Sprockets skrev:
> Mårten skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Precis vad det inte handlar om.
>
> Mmm...visst. Eller hur. Det kan du ju tro på om
> du vill.

Eftersom jag har tre nollningar i färskt minne som jag själv deltagit i eller anordnat så kanske jag visst har en aning om vad det handlar om.

> > Har du någonsin deltagit i en välorganiserad
> > universitetsnollning
>
> Aha, där friskrev du dig från alla argument.
> Ingen ide' jag fortsätter, för alla dåliga
> exempel (vilket är det vanligaste) kommer att
> avfärdas som "icke välorganiserade".

Ungefär så ja. Ingen jag känner som har deltagit i en nollning har varit missnöjd utan snarare minns dom det som bland det roligaste dom varit med om. Dessutom är det ju frivilligt att delta, och nej, ingen tittar snett på den som inte deltar - det är en myt, åtminstone på universitets-nivå.

Med andra ord finns det undantag från de dåliga nollningarna, som förekommer ex. i Arvidsjaur vad det verkar. Det är något som traditionellt har en tendens att urarta på vissa håll - men det behöver inte göra det...

> Men om det nu är så bra, då kan man ju
> verkligen undra varför inte nyanställda i
> arbetslivet trakass...ehh..."nollas" på samma
> sätt som på universitet.

Det förekommer visst. Inte i form av just nollning, men liknande aktiviteter förekommer under namnet "kick-off" i arbetslivet.

Mårten: Det är förvisso frivilligt, men om man kommer ny till en stad och det arrangeras en nollning under gravt studentikosa betingelser så är det i viss mån det enda tillgängliga och man hamnar per automatik lite utanför om man inte deltar. Visserligen tar man igen det efter en tid men jag tycker det är väldigt onödigt att gå på så hårt med en formaliserad nollning med floder av alkohol inblandad i tron om att nya klasser/årskurser/studenter inte har förmågan att hitta på något själva. Det är kul att äldre årskurser deltar, om det säger jag inget, men när man gör upp ett två veckor långt program för supandet blir det ju så omfattande att alla alternativ trängs undan. Frivillig är ett missbrukat ord.

Men jag förstår inte riktigt varför det blir bättre bara för att det är "välorganiserat" när det är innehållet det är fel på. Judeutrotningen i Nazityskland var extremt välorganiserad, men inget jag skulle hylla bara därför.

Mårten skrev:
> Med andra ord finns det undantag från de dåliga
> nollningarna, som förekommer ex. i Arvidsjaur vad
> det verkar.

> Det förekommer visst. Inte i form av just
> nollning, men liknande aktiviteter förekommer
> under namnet "kick-off" i arbetslivet.

i Arvidsjaur skedde följande:
"Fil, mjölk, filmjölk, yogurt, surströmming, mjöl, såsgspån och ägg hälldes och skvättes över en."

"Arvidsjaur kl.4 på morgonen i shorts och indränkt i en massa.. saker mankan köpa på ICA som är utgånget.. fy faaaan vad kallt "

Inget jag skulle accpetera om jag började på ett nytt jobb. Men det är tydligen ett undantag från de dåliga nollningarna. Jaja, tycker du det är kul och bra så får du väl göra det.

Alla alternativ trängs inte alls undan. Det finns alltid alternativ. Dessutom är det ingen som tvingas att dricka någon alkohol, eller vara med varje kväll. Det är dock skitkul att vara det, och många som från början varit tveksamma till att vara med hela tiden är det ändå.

Supandet i samband med nollning är ganska utbrett, men när super inte studenter? Nollningen gör inte till eller från ur det perspektivet...

Sprockets: Du missade att jag tyckte att Arvidsjaur verkade ha dålig och idiotisk nollning? Det är inte bra och välorganiserad nollning enligt min mening. Nollning är inte samma sak som förnedring. När ska folk förstå det!?...

Har tittat snett på all gymnasienollning jag sett i stan underveckan, helt vansinnigt. Verkar mest vara en massa förnedring. De har en massa rent utsagt dumma grejer för sig också, igår var jag tokigt nära att krocka med ett lååångt tåg av "nollor" som gick tvärs övergatan i stan bärandes på ett snöre. Oh hade det varit ett övergångsställe där hade det varit en sak men icke.

Min universitetsnollning var trevlig, inget tvång och förnedring. Bara en massa sköna fester.

Mårten skrev:
> Bra att du har en aning captain8track. Bevisar att
> du inte vet vad nollningen handlar om och faktiskt
> innebär...

- näh jag är 15.

Visst det är frivilligt, men många känner sig säkerligen tvingade av grupptrycket. Ännu mer om det är välorganiserat. Men klart kommer man från en liten stad, lätt nördig, så är det ett ypperligt tillfälle att träffa andra utstötta stackare, och bli en i gänget!

leloy: Mm, det är framförallt gymnasienollningen som kan urarta och bli skitskum med grupptryck osv. Men den behöver inte vara det. Universitetsnollningen är suverän. :D

Captain8track: Hehe. Nä, men har man flyttat 25 mil till en ny stad där man inte känner någon är nollningen ett ypperligt tillfälle att lära känna folk. Och är nollningen väl fungerande som ex. i Uppsala är det sjukt kul dessutom. (Btw. anordnad av studentföreningar och inte av kåren.)

Jag tyckte att teknolognollningen i Uppsala var trevlig. Den pågår i två veckor, men jag missade första eftersom jag fortfarande gjorde lumpen då. Nollorna på mitt program blev indelade i två klasser, utefter hur lektionsuppdelningen i klassen skulle komma att bli senare. Detta gjorde att de två klasserna efter nollningen och under hela höstterminen i stort sett inte pratade med varandra. Vilket väl på sätt och vis, och bland mycket annat, indikerar att det finns en sammansvettsande effekt.

Nollningen innehöll en del alkohol men faddrarna påpekade till leda att det fanns alkoholfria alternativ. Det mest förnedrande vi fick göra var att sjunga och dansa i grupp.

Jag känner ingen som hade klagomål på att den nollningen skulle vara förnedrande, alkoholglorifierande osv.

Nollningen i Arvidsjaur låter som att den är påhittad av alldeles för unga människor.

Grundtanken är väl att gå igenom någonting prövande och minnesvärt tillsammans för att stärka gruppkänslan och lära känna varandra. Görs det med humor och lite snyggt är det väl bra. Urartar det till äckelfest och trakasserier är det såklart inte bra.

Utbildningen jag gick på universitet brukade inleda direkt på uppropet med förvirrande manövrar. Tex en gång; Den riktiga 1a-terminsklassen var uppblandad med några extra elever från 2a-terminsklassen. Sedan var det en fejk-lärare vid desken, som spelade rollen av knastertorr gubbe i förtid. "Jaha.. Tyvärr har det blivit ett misstag i årets antagning, för många har fått besked att de är antagna.. Därför måste vi nu inleda med ett kunskapsprov för att se hur många som slutgiltigt får en plats i programmet.. " Ett hopkok från tentor under år 1-3 delades snabbt ut, och eleverna gavs 45 minuter.. Ganska svettiga och bleka hade de ett helsike att hinna med och att försöka förstå ett jota av frågorna..

Sen var det förstås även den vanliga mixen av udda uppdrag och alkohol. Tyckte det var ganska kul överlag.

Misstolka inte min text, jag tyckte att nollningen var kul, om du inte ville behövde du inte ställa upp, klästrecket fick du själv bestämma ur många klädesplagg som du skulle ta av osv. Så länge du inte har någon dryg elak jävel som bossar runt en tycker jag att nollning borde finnas kvar.

Vi fick kontakt med 3:orna efter vi avslutat själva nollningen och lärde på så sätt inte bara känna våra klasskamrater bättre utan fick även kompisar från 3:an.

Jag var också teknolog i Uppsala, började 1995, jag minns min nollning som en rätt välbalanserad historia, även om det var mycket festande. Tror de har blivit bättre på det med tiden, att verkligen framhålla alkoholfria alternativ.

Mårten skrev:
> leloy: Mm, det är framförallt gymnasienollningen
> som kan urarta och bli skitskum med grupptryck
> osv. Men den behöver inte vara det.
> Universitetsnollningen är suverän. :D
>
> Captain8track: Hehe. Nä, men har man flyttat 25
> mil till en ny stad där man inte känner någon
> är nollningen ett ypperligt tillfälle att lära
> känna folk. Och är nollningen väl fungerande
> som ex. i Uppsala är det sjukt kul dessutom.
> (Btw. anordnad av studentföreningar och inte av
> kåren.)

verkligen, tror nog att gymnasienollning kan vara nyttig för sammanhållning m.m den också. nästan så att jag hade velat haft någon form av nollning där också.. fast gärna utan allt jävla kladd,mjöl och förnedring.

leloy: Gymnasienollning är nyttig för sammanhållning mm. om den sker på ett bra sätt. Det har jag sett både från "nolle"-perspektivet och som "fadder".

härko skrev:
> Nollorna på mitt program blev
> indelade i två klasser, utefter hur
> lektionsuppdelningen i klassen skulle komma att
> bli senare. Detta gjorde att de två klasserna
> efter nollningen och under hela höstterminen i
> stort sett inte pratade med varandra. Vilket väl
> på sätt och vis, och bland mycket annat,
> indikerar att det finns en sammansvettsande
> effekt.

Eller så skapades den "sammansvetsande effekten" av att ni gick i samma klass utan att ha nån egentlig kontakt med parallelklassen.

Även om man inte deltar i nollningen så lär man känna folk. Det är grupparbeten hit & dit, olika inriktningar osv.

Mårten skrev:
> Universitetsnollningen är suverän. :D

Kul att du kan tala för alla universitetsnollningar.

Men det här är till viss del en fråga om livserfarenhet. Mitt intryck var att de som jobbat några år innan de började på universitet var måttligt intresserade av att bli mobbade. Som jag skrev ovan: det är inget någon skulle acceptera på ett nytt jobb. De som kom direkt från gymnasiet ifrågasatte inget. Och de som mobbade var mest osäkra stackare som blev ännu mer osäkra när jag avböjde deras erbjudanden om förnedring.

Där jag gick var det tack och lov bara en mobbningsdag, och tyvärr hade jag tvättstugan då. Det var ju synd att jag missade en dag utomhus i hällregn med alkoholintag (hembränt) under förnedrande former.

Sprockets: Kul att du generaliserar utifrån den nollning du inte ens deltog i. :)

Nej, jag kan inte generalisera. Men jag vet att folk varit nöjda med nollningen i Lund, på KTH, i Linköping och i Uppsala.

Edit: Glömde Handels i Sthlm också.

Tillbaka
Topp