OT Bergsklättring 8000+ möh

jonja

Aktiv medlem
Ingen här som varit på K2? Här är en sköj rulle
Death rate: 1 in 4 av de som når toppen. Undra på att det är 'klättrarnas berg', här kan man snacka om seriöst motstånd från natur och topografi, inte minst the bottleneck
med sitt 100m höga isöverhäng, som alla måste passera under.

Och sherpan Pemba, coolaste killen på berget, som en Jesusfigur sticker han ut på ena räddningsuppdraget efter det andra och plockar upp strandsatta vrak som inte hittar tillbaks eller ligger och väntar på att dö.

Här är en svårare led, magic line,

Å här en duktig klippklättrare i Mali

Jag undrar ibland hur svårt det skulle vara att konstruera en övertrycksdräkt för bergklättring. Den behöver vara rörlig och smidig, och så stel att den inte expanderar av trycket. Dessutom risp- och slagtålig. Värmande och bra isolering. Samtidigt inte för tung.

Då hade man sluppit farorna orsakade av lågt tryck och kraftig kyla. Då återstår farorna med själva bergsbestigningen, som fall, ras och liknande.

Nej men, där har du ju en affärsidé, geologen! Den där typen av "turister" är nog dessutom inte speciellt priskänsliga, så lyckas du bara konstruera produkten kan du nog snuva dom på duktigt med kosing.

Jag tror inte för ett ögonblick att nån skulle vilja ha den, men fixarnissen i mig kan ändå inte låta bli att fundera på hur den skulle konstrueras. :)

Det verkar redan finnas fina övertrycksdräkter. En sån här i någon överlevnadsfärg så är du hemma, geo:

Bilagor

• $T2eC16F,!zEE9s3!(JH8BRU(Myjmg!~~60_57.JPG
    $T2eC16F,!zEE9s3!(JH8BRU(Myjmg!~~60_57.JPG
    74.4 KB · Besök: 38
staine skrev:
-------------------------------------------------------
> Asg, kul tråd! :D
> Vore kul att se nån försöka cykla upp också.

Och ner...

jonja skrev:
> Ingen här som varit på K2?

Fina videos.

K2 på liv och död, av Fredrik Sträng, läste jag för ett tag sedan.
Spännande läsning, om en av bergsbestigningens värsta katastrofer.

Bl.a. får man lära sig att om man skall tälta på mycket hög höjd, så är det inte bara att slå upp tältet, kliva in och stänga om sig (för att t.ex. stänga ute snöstormen utanför). Eftersom syrehalten är så låg så måste tältet vara öppet på ena sidan, annars fyller man snabbt tältet med dödlig utandningsluft istället. Små saker man inte tänker på i vanliga fall.

NLC skrev:
> staine skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Asg, kul tråd! :D
> > Vore kul att se nån försöka cykla upp
> också.
>
> Och ner...

Min förra granne har i a f åkt skidor nedför MtEverest och alla andra höga berg på respektive kontinent.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10822533.ab

Jag tycker nån kan bygga ett betonghölje över lämpliga bergstoppar så man kan bestiga dem i lugn och ro och slippa vinden (i spinningsalen+ANNAT) och snön.

Salig Kropp var ändå coolast, när han cyklade till Mt Everest, besteg det utan syrgas och sen cyklade hem.
Dom här dödsälskande K2-nissarna är svåra att begripa sig på. Som en säger i början på filmen, typiskt media att bara fokusera på alla som dog, vi var ju flera som klarade att nå toppen.
Jamen dåså...

Fältprästen skrev:
> K2 på liv och död, av Fredrik Sträng, läste
> jag för ett tag sedan.
> Spännande läsning, om en av bergsbestigningens
> värsta katastrofer.
>
Slående hur lik dynamiken är i K2-08 katastrofen med Everest-96. Komponenterna tycks vara ungefär de samma: Strunta i gängse turn-around tider, noggrant planerande av koordinerat samarbete i base camp följs av allmän oreda på 8000+, där flera parter inte gör det man har kommit överens om tidigare. Men man får nog acceptera att det är så det lätt blir på 8000+

> Eftersom syrehalten är så låg så måste
> tältet vara öppet på ena sidan, annars fyller
> man snabbt tältet med dödlig utandningsluft
> istället. Små saker man inte tänker på i
> vanliga fall.

Man kan torska på bensinköken också. Vid Ev-96 var det två sherpas som blev koloxidförgiftade i camp IV av att tina is inne i tältet med stängd 'dörr' när det blåste. Sen var de utslagna och kunde inte bidra med nånting på flera dygn. I det högsta lägret verkar man även sova med syrgas i en del fall, tex betalande klienter.

Det låga syretrycket på extrem höjd (8000+) gör att hjärnan inte heller fungerar riktigt som den ska.

Att vara omgiven av flera personer skapar en falsk trygghet, tror jag. Det är snarare tvärt om; att befinna sig på de sk turistlederna på höga berg, tillsammans med en massa andra personer med bristande kompetens utgör en stor fara för den egna säkerheten. Det är bättre att föhålla sig till den egna kompetensen och den miljön man vistas i än att behöva ta hänsyn till en massa andra okända klättrare.

Klättra berg i alpin stil är det som gäller.

staine skrev:
> Salig Kropp var ändå coolast, när han cyklade
> till Mt Everest, besteg det utan syrgas och sen
> cyklade hem.
> Dom här dödsälskande K2-nissarna är svåra att
> begripa sig på. Som en säger i början på
> filmen, typiskt media att bara fokusera på alla
> som dog, vi var ju flera som klarade att nå
> toppen.
> Jamen dåså...

Nu klättrade Kropp iofs K2 också. Men jag håller med dig att han verkade ha en lite annan syn på saker och ting.

staine skrev:
> Salig Kropp var ändå coolast, när han cyklade
> till Mt Everest, besteg det utan syrgas och sen
> cyklade hem.

Kropp var riktigt cool, och inte alls så galenpanna som man först kunde tro. Han kunde sitt jobb och var dessutom innovativ, det måste man ge honom. Grämer mig fortfarande att jag inte åkte och vinkade av honom uppe vid Skinnarviksberget på Söder, när han gav sig i väg. Jag tyckte hans projekt var riktigt spännande, det stod ut rejält. Den typen av episk äventyrare ser man inte många av på nära håll under en livstid.

-----------------------------------------------

18 Oktober-95, resan har precis börjat. Här är Göran söder om Linköping, mellan Bestorp och Brokind. Härifrån är det 12500 km kvar till base camp Mt Everest, så det finns fortfarande hyfsat gott om tid för att finslipa toppformen inför den egentliga uppgiften. Cykelskor glömdes i villervallan så de fick Renata köra ut med bil efter start, kanske har han hunnit få dem här?

Det här är ett ovanligt tungt långfärdsekipage. Klättrarutrustning utmärker sig väl inte för lätthet, även om den mesta metallen förstås är alu. Måste ha gått jäkligt tungt när han skulle över bergspass. Cykeln är en Ultima som han fått av sponsorn Crescent. Under en 2-dagars kurs har han fått lära sig laga de vanligaste felen, och han har med sig: pump, universalverktyg, skiftnyckel, tång, ekernyckel, kedjebrytare, avdragare, insexnycklar.

sS3HeJ3.jpg

Nattläger i Rumänien tillsammans med ett lokalt råttgäng

AGE7cFa.jpg

Göran i Pakistan-öken

HnNfyNn.jpg

Det jag gillade allra mest med Göran är att han använde exakt samma väskor som jag hade på mina (ngt mer blygsamma) långturer: holländska Agu Sport Quorum!

Y5DZN2v.jpg

Renata på Karakorum Highway (på returresan). Småpojkar och tonåriga fåraherdar roar sig med att kasta sten på cykelparet, ovanifrån, så ännu en anledning att bära hjälm.

MlD9Lbq.jpg

Hemkomst Yttersta Tvärgränd Skinnarviksberget, okt-96

chy0pOc.jpg

Efter hemkomsten drog Göran ut på ett nationellt ärevarv/föredrags & boksäljturné, bla på Åsö gymnasium Södermalm där jag hörde honom den 7/11-97. Han var underhållande som föreläsare och för att ge lite lämplig inramning hade han även släpat dit ett par äkta sherpas ända från Nepal som flankerade honom på scenen.

Bla Ang Rita Sherpa som var hans följeslagare vid hans lyckade toppförsök.

CZThMs8.jpg

Samtliga skrev autografer efteråt och delade ut visitkort. Ang Ritas visitkort var ett av de coolast visitkort jag nånsin sett i hela mitt liv, eller vad sägs om detta?

X0UJDEe.jpg

Alla tio gånger naturligtvis utan syrgas och gissningsvis med ordentligt tunga ryggsäckar.

geologen skrev:
> Jag trivs inte att sova i överslafen i en
> våningssäng...

Det är bättre än att sova i underslafen om hen i överslafen inte gillar att sova där samtidigt ... och har druckit lite öl före sänggång.

Kollat dom där filmerna nu fan dom går ju mest uppför lodräta partier och hittar sen en 1kvm klippavsats att tälta på helt sjukt ska tänka på det nästa gång jag flämtar uppför Kagghamra man är ju en jämrans sissie!

Reinhold Messner är forfarande min stora favorit sen kommer nog Erhard Loretan (3:e som klarade alla 8000m-toppar utan syrgas). Sen gillar jag Kropp såklart och Ueli Steck. Extremskidåkaren Sylvain Saudan som åkte nedför Hidden Peak är också en gammal favorit.

K2 är ett ganska elakt berg har jag förstått när jag läst på lite. Andra 8000m toppar som är rätt knepiga är Annapurna och Kanchenjunga.
Det är ju inte bara höjden och teknisk klättring som ställer till det för klättrarna. Självklart väder, men också stenras, is-/snölaviner.
Men K2 är värst tolkar jag det som. Trots att statistiken kanske pekar på ngt av de andra.
Av kvinnorna som nått toppen (endast ett fåtal)så är endast två vid liv idag. Det talas om ngn förbannelse när det gäller kvinnor och K2.

schture skrev:
> Reinhold Messner är forfarande min stora favorit
> sen kommer nog Erhard Loretan (3:e som klarade
> alla 8000m-toppar utan syrgas). Sen gillar jag
> Kropp såklart och Ueli Steck. Extremskidåkaren
> Sylvain Saudan som åkte nedför Hidden Peak är
> också en gammal favorit.

Jerzy Kukuczka, kolla in hans bestigningslista: http://sv.wikipedia.org/wiki/Jerzy_Kukuczka

Hans replagskamrat Voytek Kurtyka, en mycket trevlig klättrare som tipsade oss om ett alternativ till vår tänkta rutt på "vårt" berg då vi träffade honom på väg in på Baltoro-glaciären, gjorde, i mitt tycke, en enastående prestation på den enorma västväggen på Gasherbrum IV, 7925m. http://en.wikipedia.org/wiki/File:Gasherbrum_IV.JPG

Ja Messner är ju i en klass för sig, här är Messner på Everest med sin pionjärklättring utan syrgas från 1978:
fin-fina bilder från bla Western Cwm, dalgången som bara kan nås genom isfallet precis ovanför basecamp.

Sen uppstår en del moraliskt intressanta frågor, om du är på väg till toppen och stöter på en ensam klättrare i nöd högst upp på berget. Ska du avbryta ditt eget toppförsök för att försöka hjälpa honom?

Eller om du är guide och din klient har försökt 7 ggr tidigare och vägrar vända om trots att det är alldeles för sent på eftermiddan. Låter du honom gå själv då eller följer du med honom till toppen ändå av ren lojalitet?

Att K2 är elakare än Everest har väl att göra med att vädret är mkt giftigare där? Alison Hargreaves tex som ju räknades som en god klättrare, blåste ju helt sonika av berget när ovädret kom, tillsammans med ett par stycken andra. Det finns ingenting att göra om du är på fel plats när ovädret slår till. Så det stämmer kanske, att kvinnor och K2 inte går så bra ihop. Å andra sidan klarade sig norskan Cecilie Skog men inte maken Rolf Bae 2008.

Om vi snackar retro så tycker jag Hinterstoisser och Kurz är häftiga. Precis som Kropp så cyklade även de till sitt berg 1936.

Annars kan ni ju heja på staine, har iaf varit *nästan* uppe på Kilimanjaros topp, nådde 5500 möh innan höjdsjukan gjorde om kroppen på mig :P
Ångrar än i dag att jag inte hade läst på rule #5 :-(
(cyklade dock inte dit, minus i kanten)

...man lär sig av sina misstag... om man överlever dom förstås...

Nån som vet om det är några svenskar på G uppför Everest eller K2 i år?

jonja skrev bl a:
>
> Att K2 är elakare än Everest har väl att göra
> med att vädret är mkt giftigare där?

K2 är ju väldigt högt och brant samt klättras oftast utan extra syrgas.

> Om vi snackar retro så tycker jag Hinterstoisser
> och Kurz är häftiga. Precis som Kropp så
> cyklade även de till sitt berg 1936.
>

En vinter för 20+ år sedan tog vi tåget dit, lastade av vid tågstationen Eigergletscher på eftermiddagen, nästa morgon startade vi klättringen, tre dagar på väggen och sedan tåget hem. Magiskt att få passera alla de kända och ökända ställena på vägen, Hinterstoissers travers, den vita spindeln etc.

Ja han är inte dålig heller ;-) Kurtyka har väl gjort bestigningar med Kukuczka, Messner och Loretan om jag inte minns fel, plus några till stora "gubbar". Av de tre är det dock bara Messner och Loretan som gjort alla 8-tusentoppar utan syrgas.

Vad skulle du bestiga Bodie?

Bodie skrev:
> Jerzy Kukuczka, kolla in hans bestigningslista:
> http://sv.wikipedia.org/wiki/Jerzy_Kukuczka
>
> Hans replagskamrat Voytek Kurtyka, en mycket
> trevlig klättrare som tipsade oss om ett
> alternativ till vår tänkta rutt på "vårt" berg
> då vi träffade honom på väg in på
> Baltoro-glaciären, gjorde, i mitt tycke, en
> enastående prestation på den enorma västväggen
> på Gasherbrum IV, 7925m.
> http://en.wikipedia.org/wiki/File:Gasherbrum_IV.JP
> G

Senast ändrad:
Steck tog två speedrekord 2008:

• Eiger (nordväggen), Heckmair route, på 2:47:33 timmar solo.
• Grandes Jorasses (nordväggen), Colton–McIntyre route på 2:21 timmar solo.

Sen 2009:

• Matterhorn (nordväggen), Schmid route på 1:56 timma solo.

Bodie skrev:

> klättringen, tre dagar på väggen och sedan
> tåget hem. Magiskt att få passera alla de kända
> och ökända ställena på vägen, Hinterstoissers
> travers, den vita spindeln etc.

Jösses, har du varit där? Kom ni upp eller vad hände? Få se, om ni tog er förbi spindeln så var väl saken biff?

schture skrev:
> Steck tog två speedrekord 2008:
>
> • Eiger (nordväggen), Heckmair route, på
> 2:47:33 timmar solo.
> • Grandes Jorasses (nordväggen),
> Colton–McIntyre route på 2:21 timmar solo.
>
> Sen 2009:
>
> • Matterhorn (nordväggen), Schmid route på
> 1:56 timma solo.

Att jämföra med våra tre dagar på Eigers nordvägg ;-)
Nåja, vi får väl skylla på att vi var oacklimatiserade och släpade på både sovsäckar och kök etc.

Grandes Jorasses Walker-pelaren (nordväggen), gick på en dryg dag, men det var på sommaren.

jonja skrev:
> Jösses, har du varit där? Kom ni upp eller vad hände? Få se, om ni tog er förbi spindeln så var väl saken biff?

Ja det gick bra, 'Exit cracks' har också en del spännande passager.

Tiden spelar ingen roll! Det är skitcoolt att du gjort den och Grand Jorasses! Vilka minnen och bilder att dra för barnbarnen ;-)

Men vart var ni påväg när ni träffade Kurtyka?

Bodie skrev:
> Att jämföra med våra tre dagar på Eigers
> nordvägg ;-)
> Nåja, vi får väl skylla på att vi var
> oacklimatiserade och släpade på både sovsäckar
> och kök etc.
>
> Grandes Jorasses Walker-pelaren (nordväggen),
> gick på en dryg dag, men det var på sommaren.

Jag tyckte 'Into thin air' av Krakauer om Ev-96-debaclet var väldigt spännande läsning. Har man läst den eller på annat sätt är bekant med personerna från det året så är den här rullen ett perfekt komplement till boken. Lite för mkt lessna stråkar i soundtracket men annars väldigt suggestiva och övertygande ögonvittnesskildringar från de flesta av centralgestalterna som var med där uppe och som överlevde.

Rullen gjord av David Breashers som själv var på berget vid tillfället för att göra en IMAX-film (såna som visas på Cosmonova), och som ledde räddningsaktionen för de som hade överlevt natten. 62 timmars videointervjuer nedklippta till 40min i denna film, det kallar jag en rejäl redigering!

Senast ändrad:
Bodie skrev:

> Ja det gick bra, 'Exit cracks' har också en del
> spännande passager.

Fantastiskt, respekt! Själv är jag väldigt nöjd med att läsa böcker och titta på filmer :)

Precis, varför bli kall och våt och andfådd och riskera livet ? Bättre att vara en armchair mountaineer och ligga på soffan med en whiskey inom räckhåll och läsa Messners böcker : "All 14 Eight-Thousanders" och "The Crystal Horizon" tex ... !

CyberBike skrev:
> Precis, varför bli kall och våt och andfådd och
> riskera livet ? Bättre att vara en armchair
> mountaineer och ligga på soffan med en whiskey
> inom räckhåll och läsa Messners böcker : "All
> 14 Eight-Thousanders" och "The Crystal Horizon"
> tex ... !

Men om man ska fortsätta det resonemanget, varför ge sig ut och cykla när det inte är solsken och vindstilla? Finns trevliga cykelböcker om strapatser också :)

Tillbaka
Topp