OT Bergsklättring 8000+ möh

Jag läste Eric Shiptons självbiografiska "Upon that Mountain" i unga tonår. Mycket bra.
51-16ZSt9RL._SY344_BO1204203200_.jpg

Verkar trångt på Everest these days, 520 pers toppade under 2013, varav 150 samma dag. Snart behöver man nog bygga ett enklare fik med uteterass för att få plats med alla samtidigt på toppen, utan att de ska behöva stå och frysa i snålblåsten. En fast betalkikare på snurrbar pelare vore också trevligt. Tydligen planerar man fast stege till Hillary Step och enkelriktade fasta rep från basecamp till toppen http://www.theguardian.com/world/2013/may/27/mount-everest-ladder-hillary-step

Men det verkar inte ha blivit värst billigare trots de väsentligt större volymerna. Rob Hall tog $65k 1996 och priserna idag tycks ligga på 45-75k.

schture skrev:
-------------------------------------------------------

>
> Men vart var ni påväg när ni träffade
> Kurtyka?
>

Detta var precis 20 år sedan i år. Vi, Göran Kropp, jag, en annan kamrat samt Andrew Lock (australiensare som senare gjorde alla 14st 8k berg) hade planer på en nytur på sydvästväggen på Broad Peak (8047m). På den tiden fanns inte så mycket information att få tag på så vi hade endast ett par bilder från ett par böcker.

11 år senare klättrades den av två extremt starka klättrare:
http://www.russianclimb.com/broad_new_route/broad_new_route_en.html

På vägen in till baslägret träffade vi Kurtyka som tyckte att vi skulle titta på syd-sydvästkammen istället. Han berättade att han och Jerzy Kukuczka klättrade en del av den 1984(?) men att Kukuczka istället ville göra den långa traversen från norr över Broad Peaks många toppar och de vände därför.
Syd-sydvästkammen borde vara ett bättre och mer logiskt alternativ menade Kurtyka.
När vi kom fram och kunde jämföra alternativen valde vi också Kurtykas alternativ. Den stora väggen var alltför farlig bedömde vi. Det snöade hela tiden och det gick laviner konstant.

Vi var tyvärr tvungna att avbryta försöket på syd-sydvästkammen av olika anledningar. Några dagar senare gick vi, Göran, jag och Andrew normalvägen istället. På toppkammen, efter vi hade passerat förtoppen på 8030m och kommit säkert halvvägs till huvudtoppen, blåste det och snöade det ordentligt och vi såg oss nödgade att vända. Vi vågade inte chansa.

Jag tror inte syd-sydvästkammen är gjord än idag. Åtminstone var det inte så för några år sedan. Många har försökt och år 2000 var det ett annat svenskt gäng där och försökte.

Hejsan,

Lite "När jag mötte Lassie" varning nu men 1988 var vi några stycken som åkte till Pamir för att bestiga Pik Kommunizma (7495m) och i det första baslägret vi anlände till så träffade vi Göran Kropp som skulle bestiga Pik Lenina. Lite senare när vi var vid vårt riktiga basläger (Fortambek) så anlände en dag Reinhold Messner. Han var inbjuden av Ryssarna, inte för att klättra utan snarare som en Pr-grej för klättringen i området. Han var trevlig och hans uppsättning av tår var inte komplett. Det ryktades att han fick med sig 200 titan-isskruvar som på den tiden var det hetaste som fanns.

/Jari

Tillbaka
Topp