[OT] Besked från E.ON

[OT] Besked från E.ON
Kärnkraft hit och vindkraft dit. Tänk den dagen svensken inser att man inte behöver ha 20 grader inne trots snö och kyla utomhus. En åkarbrasa fungerar ofta och allt över 13 grader är lyx om man bara testar att pälsa på sig lite extra och skaffar ett par goa tofflor att gå runt i.

Personligen sover jag bäst under 15 C.

Visa bilaga 595654
Om man bor i lägenhet är det inte så enkelt att på egen hand få ner temperaturen men jag får väl börja köra med öppna fönster för att slippa känna mig som någon snobbig lyxtyp.

[OT] Besked från E.ON
Om man bor i lägenhet är det inte så enkelt att på egen hand få ner temperaturen men jag får väl börja köra med öppna fönster för att slippa känna mig som någon snobbig lyxtyp.
Exakt vad jag menar! ?

Skämt åsido, jag bor tyvärr själv i lägenhet vintermånaderna så då blir det in i värmen igen. Men höst och vår bor jag mycket hellre i fritidshuset. I början höll jag temperaturen runt 20 C bara av vana, men när jag bestämde mig för att exprimentera lite så märkte jag att en kontinuerlig temperatursänkning inte alls är så farlig. Helt plötsligt vaknade jag i oktober med 13 grader i stugan och stortrivdes. Ulltröjan och militärens bomullsunderställ räcker långt, kaffet blir godare och fyller nu ännu ett syfte. Plus man känner sig mycket mer i fas med naturen.

Efter det känns den där värmen som blir inomhus med vinterns torra luft underordnad.

Tyvärr tycker nog många att detta låter för torftigt, men skulle folk bara pröva så skulle nog denna enkelhet vinna över ännu fler.

I lägenhet får man kanske vara glad över att man redan bor väldigt energieffektivt.

[OT] Besked från E.ON
Exakt vad jag menar! ?

Skämt åsido, jag bor tyvärr själv i lägenhet vintermånaderna så då blir det in i värmen igen. Men höst och vår bor jag mycket hellre i fritidshuset. I början höll jag temperaturen runt 20 C bara av vana, men när jag bestämde mig för att exprimentera lite så märkte jag att en kontinuerlig temperatursänkning inte alls är så farlig. Helt plötsligt vaknade jag i oktober med 13 grader i stugan och stortrivdes. Ulltröjan och militärens bomullsunderställ räcker långt, kaffet blir godare och fyller nu ännu ett syfte. Plus man känner sig mycket mer i fas med naturen.

Efter det känns den där värmen som blir inomhus med vinterns torra luft underordnad.

Tyvärr tycker nog många att detta låter för torftigt, men skulle folk bara pröva så skulle nog denna enkelhet vinna över ännu fler.

I lägenhet får man kanske vara glad över att man redan bor väldigt energieffektivt.
En stor del av lägenhetsbeståndet, flerbostadshus, är uppvärmda med fjärrvärme. I och med att i princip all kol och olja har fasats ut av energibolagen och man använder sorterat avfall i avfallsförbränningsanläggningar eller biomassa i värmeverk/kraftvärmeverk så får man ut både fjärrvärme och el. De flesta mindre städerna (mer än 10 000 invånare) har inte egen elproduktion, utan har ett värmeverk som kan producera och distribuera fjärrvärme. När det kommer till kraftvärmeverken i större städer så har de kraftvärme, dvs både elproduktion och fjärrvärme. Fjärrvärmen avlastar elnätet, men det finns också värmepumpar i energibolagens produktionsmix. Det får man inte glömma bort. Ofta stora sådana anläggningar.
Sammantaget är fjärrvärme en av de bästa lösningarna som skett för att förbättra miljön i städer. Det är fantastiskt att ha produktion på ett ställe, istället för att många småhus ska ha sin egen uppvärmningslösning.

Elproduktion i kraftvärmeverk tycker EU inte om, inte den svenska modellen i alla fall med biomassa. Utmaningen är att visa att man använder biomassa som ingen annan kan ta hand om...det är därför som det blir bränsle i de svenska kraftvärmeverken.

Sedan kan man säga att vi har sorterat avfall som bränsle i de svenska avfallsförbränningsverken då det finns avfall. På sikt kommer det troligen inte att finns lika mycket avfall, men så länge andra länder inte har en välutvecklad avfallshantering, enligt avfallstrappan, så kommer det att finnas avfall att energiåtervinna.

Dessa ord får bli mitt sista bidrag i denna tråd.

Ha en fin söndag, och cykla på där ute!

[OT] Besked från E.ON
En stor del av lägenhetsbeståndet, flerbostadshus, är uppvärmda med fjärrvärme. I och med att i princip all kol och olja har fasats ut av energibolagen och man använder sorterat avfall i avfallsförbränningsanläggningar eller biomassa i värmeverk/kraftvärmeverk så får man ut både fjärrvärme och el. De flesta mindre städerna (mer än 10 000 invånare) har inte egen elproduktion, utan har ett värmeverk som kan producera och distribuera fjärrvärme. När det kommer till kraftvärmeverken i större städer så har de kraftvärme, dvs både elproduktion och fjärrvärme. Fjärrvärmen avlastar elnätet, men det finns också värmepumpar i energibolagens produktionsmix. Det får man inte glömma bort. Ofta stora sådana anläggningar.
Sammantaget är fjärrvärme en av de bästa lösningarna som skett för att förbättra miljön i städer. Det är fantastiskt att ha produktion på ett ställe, istället för att många småhus ska ha sin egen uppvärmningslösning.

Elproduktion i kraftvärmeverk tycker EU inte om, inte den svenska modellen i alla fall med biomassa. Utmaningen är att visa att man använder biomassa som ingen annan kan ta hand om...det är därför som det blir bränsle i de svenska kraftvärmeverken.

Sedan kan man säga att vi har sorterat avfall som bränsle i de svenska avfallsförbränningsverken då det finns avfall. På sikt kommer det troligen inte att finns lika mycket avfall, men så länge andra länder inte har en välutvecklad avfallshantering, enligt avfallstrappan, så kommer det att finnas avfall att energiåtervinna.

Vi skiter rakt ned i dricksvatten. Vi har mängder med djur som producerar skit, vi har obrukbar massa från omfattande skogsavverkning, vi har mat och slaktavfall, vi har trädgårdsavfall, vi har brännbara sopor. Dessutom har vi bra ordning på allt detta, om man kombinerar det med odling av Salix för flisning lär vi ha bra tillskott till månaderna i mörker och dagarna utan sol och vind. Utöver detta har vi även hyfsade hus som kan förbättras ytterligare. Gör man lokala hubbar kan man avlasta mycket. Rent vatten är ett kommande problem. Dags att ändra strategi runt detta. Vattenklosetten är en lyx vi inte kan unna oss om och när det kommer bättre alternativ.

[OT] Besked från E.ON
Kärnkraft hit och vindkraft dit. Tänk den dagen svensken inser att man inte behöver ha 20 grader inne trots snö och kyla utomhus. En åkarbrasa fungerar ofta och allt över 13 grader är lyx om man bara testar att pälsa på sig lite extra och skaffar ett par goa tofflor att gå runt i.

Gå runt i kyla är ju mysigt och så, men det är inte lika kul när man ska sätta sig vid datorn och jobba i 8 timmar :)

Dyr el, hemmajobb och en laptop med alu-chassi är inte en klockren kombo.

Borde köpa aktier i EON så att jag kanske får tillbaka lite av mina egna pengar

[OT] Besked från E.ON
Den som oroar sig över auktoritära staters inblandning i svensk energiförsörjning kanske ska fundera på att den enskilt största ägaren av svenska vindkraftparker är CGN, ett kinesiskt statskontrollerat företag svartlistat av USA…
Konsekvenserna av ett kollapsat vindkraftverk och kärnkraftsdito ungf jämförbara?

[OT] Besked från E.ON
Konsekvenserna av ett kollapsat vindkraftverk och kärnkraftsdito ungf jämförbara?
Ok, det är på den nivån. Jag vet inte om det är nån idé att diskutera om det är rädsla och känsloargument inblandade. Men rent objektivt går det ju att räkna på risker med de olika kraftslagen, och det verkar som att vindkraften orsakar nästan dubbelt så många dödsfall som kärnkraft.
32699CD7-E653-4018-A67B-8D4A2394D17E.png

[OT] Besked från E.ON
Ok, det är på den nivån. Jag vet inte om det är nån idé att diskutera om det är rädsla och känsloargument inblandade. Men rent objektivt går det ju att räkna på risker med de olika kraftslagen, och det verkar som att vindkraften orsakar nästan dubbelt så många dödsfall som kärnkraft.
Visa bilaga 595755
Om det är på den nivån skall vi nog beakta både krigsrisk, terror och 100000 år.

[OT] Besked från E.ON
Om ni ska sitta och spekulera om vad som kommer att hända de närmsta 100000 åren så tror jag att det finns goda möjligheter att ni kommer att ha fel.

[OT] Besked från E.ON
Det skiljer väldigt mkt mellan olika hus även där
Jag bor i ett hus från 1964 som enl energideklarationen förbrukar 46kWh/m² och år
det är en såpass låg energiförbrukning att det endast är 50 - 75% av energiförbrukningen i dagens nyproduktion.
Klass B där C är medel i nyproduktion
energiklasser-243x300.jpeg

Även för de svenska villorna finns det mkt att spara på energiförbrukningen
p0img_XL-118.jpg

[OT] Besked från E.ON
Om det varit TMI, Tjernobyl och Fukushima (plus kärnkraftverken i Ukraina och liknande småincidenter som i Forsmark i hela världen) på bara 40 år, och två världskrig på 100 år, ska man nog vara en obotlig optimist för att tro att nästkommande 100000 år ska bli fria från olyckor.

[OT] Besked från E.ON
@nisseson det är ett flerfamiljshus från 1964, men en hel del energisbesparingar är gjorda de senaste 10-15 åren. Såsom frånluftsvärmeåtervinning, värmepump + fjärrvärme och treglasfönster. Fönstren är inte utbytta utan renoverade och ombyggda till treglas, med energiglas på inre rutorna, för att både bevara det ursprungliga utseendet och få hög energibesparing.
Åtgärderna gjorde att energiförbrukningen gick ner från 127 kWh/m² o år 2007, till 46 kWh/m² o år from 2017. Även ekonomin är såpass bra att föreningen har fått A+-rating av https://www.allabrf.se/. Vilket tillsammans förstås känns extra bra i dessa tider.

Men detta kanske inte är rätta tråden för bostadsskryt,
jag ville mest komma med ett exempel på hur mkt energi det går att spara även i gamla hus.
Alla som bor i flerfamiljshus har väl en energideklarationsskylt i porten?
Vad står det där?
Även villor och radhus skall väl energideklareras?

<REDIGERAT>
Energideklaration 2017.png

Senast ändrad:
[OT] Besked från E.ON
Det intressanta är att håller man sig till fakta, många vill ju då hänvisa till IPCC - FN:s klimatpanel - och de säger ju att solenergi är smutsigare än kärnkraft. Värt att beakta.
Och som Hasse#7 säger, vi har ju sett nu i oktober och november att när det blåst mycket har priserna fallit, ja, t.o.m. varit negativa vissa timmar. Det är således inte fler vindkraftverk vi behöver, utan mer vind. Också värt att beakta.
Men en härdsmälta eller två är inte relevant? De andra energikällorna är iaf överlägset renast när vi talar om radioaktiva läckor och avfall.

[OT] Besked från E.ON
Tack @HåkanC , kul att höra att ni gjort så stora konsumtionsminskningar. Jag är lite engagerad i energi i vår brf, hoppas vi kan ta ned vår energikonsumtion de närmsta åren med en del av de åtgärder ni redan gjort.

[OT] Besked från E.ON
Visa bilaga 595755
Rädsla och känsloargument... tja det är ju ett sätt att se på saken. Riskanalys skulle man ju också kunna kalla det. Hur stor är risken att ett vindkraftverk gör ett område obeboeligt? Finns flertal exempel som fått horribla konsekvenser. Jag är inte ens emot kärnkraft. Det finns fördelar, men jag tror att det kan finnas bättre vägar att gå. Tyvärr har debatten i energifrågan blivit väldigt endimensionell, man måste tycka att det bara finns fördelar med kärnkraft vilket inte stämmer.

[OT] Besked från E.ON
Rädsla och känsloargument... tja det är ju ett sätt att se på saken. Riskanalys skulle man ju också kunna kalla det. Hur stor är risken att ett vindkraftverk gör ett område obeboeligt? Finns flertal exempel som fått horribla konsekvenser. Jag är inte ens emot kärnkraft. Det finns fördelar, men jag tror att det kan finnas bättre vägar att gå. Tyvärr har debatten i energifrågan blivit väldigt endimensionell, man måste tycka att det bara finns fördelar med kärnkraft vilket inte stämmer.
Tyvärr är det väl en rätt generell tendens. Likväl som det finns de som utmålar kärnkraften som Guds gåva till mänskligheten finns det ju de som när man lyssnar verkar anse att kraftslag X (byt ut X mot godtyckligt kraftslag) är fantastiskt och helt utan nackdelar.

Och det gäller ju tyvärr ofta frågor utanför energiområdet också. Läser man t.ex. debattartiklar är de sällan skrivna i en resonerande stil där för- och nackdelar med de olika alternativen förklaras och att debattören sedan förklarar varför hen tycker att ett visst alternativ är att föredra. Istället presenteras fördelarna med det egna alternativet medan de största nackdelarna med alternativa lösningar radas upp.

[OT] Besked från E.ON
Nu när de stora företagen i norr bestämt att de kan ställa om till vätgas för att hantera effekten och att de behöver vindkraft för att få lönsamhet, ja då kommer de varken få vindkraft eller mer kärnkraft när det behövs. Vad jag vet har de även pekat på små lokala kärnkraftverk om det skall funka. Jag antar då att det snart presenteras planer på kärnkraft i Boden, Kiruna och Gällivare samt trovärdiga leverantörer. Riskbedömningarna bör också vara på gång.

[OT] Besked från E.ON
Håller med om att det blivit endimensionellt, men inte pga den anledning du skriver, utan snarare pga det närmast religiösa motståndet mot kärnkraft inom vissa kretsar, som är baserat på just rädsla och känslor.
Med den elektrifiering vi står inför behöver vi alla kraftslag, och framförallt behöver vi stabil och planerbar el.

Du nämner risken att områden blir obeboeliga, fråga då dem som bodde där det idag ligger kraftverksdammar, eller kolla vad som händer längs Lule älvdal om Suorvadammen brister. Eller om någon får bygga hus i de vindkraftparker som finns. För ett par år sedan havererade tre verk i Lingbo/Åmot-parken på kort tid vilket ledde till att den enda vägen genom området stängdes i ett par månaders tid av säkerhetsskäl, med följd att folk fick åka enorma omvägar (upp mot 10 mil) för att ta sig till/från jobb/skola. Och det har varit fler liknande incidenter där verk tappat vingar eller t.o.m. rasat. Jag blir inte alls förvånad om vi inom några år har stora områden med tillträdesförbud pga risken för dessa haverier som verkar vara hög, vilket utöver ovan nämnda praktiska problem i vardagen kommer drabba friluftslivet och de som lever nära naturen hårt. Men ja, det finns en mikroskopisk risk med kärnkraft, jag har inte kollat hur stor den är men kan tänka mig att den är lägre än risken att en kraftverksdamm brister.

[OT] Besked från E.ON
Håller med om att det blivit endimensionellt, men inte pga den anledning du skriver, utan snarare pga det närmast religiösa motståndet mot kärnkraft inom vissa kretsar, som är baserat på just rädsla och känslor.
Med den elektrifiering vi står inför behöver vi alla kraftslag, och framförallt behöver vi stabil och planerbar el.

Du nämner risken att områden blir obeboeliga, fråga då dem som bodde där det idag ligger kraftverksdammar, eller kolla vad som händer längs Lule älvdal om Suorvadammen brister. Eller om någon får bygga hus i de vindkraftparker som finns. För ett par år sedan havererade tre verk i Lingbo/Åmot-parken på kort tid vilket ledde till att den enda vägen genom området stängdes i ett par månaders tid av säkerhetsskäl, med följd att folk fick åka enorma omvägar (upp mot 10 mil) för att ta sig till/från jobb/skola. Och det har varit fler liknande incidenter där verk tappat vingar eller t.o.m. rasat. Jag blir inte alls förvånad om vi inom några år har stora områden med tillträdesförbud pga risken för dessa haverier som verkar vara hög, vilket utöver ovan nämnda praktiska problem i vardagen kommer drabba friluftslivet och de som lever nära naturen hårt. Men ja, det finns en mikroskopisk risk med kärnkraft, jag har inte kollat hur stor den är men kan tänka mig att den är lägre än risken att en kraftverksdamm brister.
Det kan absolut gå åt bägge håll, men jag tror ingen som satt på sin tv för att se en energidebatt senaste året skulle dela synen på att det är kärnkraftsskräcken som fått utrymme. Då kan man inte leva i sverige.

Du missar också poängen. Nej du kan självklart inte bo där det står ett vindkraftverk. Liksom du inte kan bygga ditt hus på en skolgård eller där det står ett sjukhus. Men det går att återställa. Hur ligger det till med chernobyl?

[OT] Besked från E.ON
Några bra tjej tips när bolagen sänker temp i lgh. Öppna spisluckor mm ;)

[OT] Besked från E.ON
Delphi.... det är självklart inte bra men inget jämfört med 90 talet då brandkåren fick komma ett par ggr per helg, primalskriken ekade och man blev inlåst på dass om ugnsluckan föll ner.

Kids be stupid. Ordentliga konsekvenser vore väl en lämplig initiering till vuxenvärlden.

[OT] Besked från E.ON
Kan det verkligen stämma att personer i den åldern i någon större utsträckning fryser om det är 20 grader och de sätter på sig kläder? Gamla människor kan ju bli frusna men studenter?

[OT] Besked från E.ON
Du missar också poängen. Nej du kan självklart inte bo där det står ett vindkraftverk. Liksom du inte kan bygga ditt hus på en skolgård eller där det står ett sjukhus. Men det går att återställa. Hur ligger det till med chernobyl?
Nej, min poäng är att det finns risker med allt. För de som får sin livsmiljö förstörd spelar det ingen roll hur det sker. Det viktiga är att titta på detta objektivt, att sätta sig in i de risker, säkerhetsåtgärder, olika teknologier, och sannolikheter för ev olyckor som finns, och inte låta rädsla och känslor ta överhanden. Jag tror inte vi kommer längre här pga det sistnämnda.

[OT] Besked från E.ON
Kan det verkligen stämma att personer i den åldern i någon större utsträckning fryser om det är 20 grader och de sätter på sig kläder? Gamla människor kan ju bli frusna men studenter?

Studenter kan nog vara i en dålig ålder för att frysa. Jag minns främst gymnasietiden med dödsångest varjemorgon när man skulle dusha i ett kallt hus och sen cykla till bussen.

Dessutom upplever jag själv hemarbete som största problemet. Sitter i fleece och skor nu. Blir kallt när man sitter stilla.
Studenter i den mån de studerar sitter väl stilla hemma.

På min tid blåste det genom väggarna på Delphi men det har renoverats

[OT] Besked från E.ON
Nej, min poäng är att det finns risker med allt. För de som får sin livsmiljö förstörd spelar det ingen roll hur det sker. Det viktiga är att titta på detta objektivt, att sätta sig in i de risker, säkerhetsåtgärder, olika teknologier, och sannolikheter för ev olyckor som finns, och inte låta rädsla och känslor ta överhanden. Jag tror inte vi kommer längre här pga det sistnämnda.
Det du kallar "rädsla och känslor" är snarare en ideologisk ståndpunkt. Att leverera radioaktiva kärnsopor till kommande generationer är visserligen långsiktigt men kanske på fel sätt?

[OT] Besked från E.ON
Unga tjejer är extremt frusna av sig. Vi har vårt system inställt på att leverera 20,5 grader i lägenheterna i vårt hus (jag skulle gärna ha lägre), men varje vinter kommer det en del klagomål. Uteslutande från unga tjejer. Och uteslutande utan grund när klagomålen utreds.

[OT] Besked från E.ON
Och att kraftverk just nu används i krigsföring...
Krig utförs inte bara på slagfältet. Putin började ju med att höja gaspriserna innan invasionen, för att mjuka upp motståndet (läs; Ukrainas kommande allierade) lite först. Sen flögs det drönare över svenska kärnkraftverk (i samband med Natomedlemskapet). Det är ett krig på alla fronter.

[OT] Besked från E.ON
Vad tycker du tyder på att jag inte skulle göra detta? Det är ju exakt vad jag har gjort, snarare verkar det vara du som kör med skygglappar. Om det inte går att erkänna dom särskilda risker och nackdelar som kommer med kärnkraft kommer det aldrig gå att göra denna "objektiva bedömning". Och om detta är din ambition tycker jag att du ska försöka hålla en högre standard när du hänvisar till data.

[OT] Besked från E.ON
Studenter kan nog vara i en dålig ålder för att frysa. Jag minns främst gymnasietiden med dödsångest varjemorgon när man skulle dusha i ett kallt hus och sen cykla till bussen.

Dessutom upplever jag själv hemarbete som största problemet. Sitter i fleece och skor nu. Blir kallt när man sitter stilla.
Studenter i den mån de studerar sitter väl stilla hemma.

På min tid blåste det genom väggarna på Delphi men det har renoverats
OK, upplever själv att jag blivit mer frusen med åren. Före pandemin hade jag aldrig elementen på i lägenheten. I och med pandemin och hemjobb har jag haft elementen på i det rummet där datorn står. Detta då fingrarna inte gillar stillasittande datorknappande i de temperaturer det blir på vintern om jag inte har på element. Och detta även om jag har t-shirt + tröja + fleece på mig. Har ingen termometer i rummet med datorn, men vintertid kan temperaturen i övriga lägenheten gå ner mot 16 grader när det är kallt ute. Mer typiskt är det dock 18-19 grader. Skulle gissa att det i rummet med elementen på är runt 20 grader.

[OT] Besked från E.ON

Du har givetvis en poäng. Det är dock problematiskt att vi har fått för oss att förbränning är illa endast om vi bränner kol och olja. Vi skulle vinna mycket på att ersätta förbränning som värmekälla med att ta tillvara all värme och energi som strålar mot oss obevekligt största delen av året.

Tillbaka
Topp