[OT] Betaltjänster, Revolut vs Wise mfl

Lingon

Aktiv medlem
Funderar på att skaffa en ny leverantör för betaltjänster, framförallt för att slippa min nuvarande gammelbanks valutaväxlingsavgift. Alltså ett konto och ett debitkort att använda för inköp och autogirobetalningsr. Kommer att behålla ett konto på gammelbanken för andra pg/bg betalningar.
Nån som använder Revolut, Wise eller annan leverantör? Vem är bäst?

Jag kör också Northmill mest för när jag beställer grejer i euro. Sparade nästan 500 kr på det när jag köpte en cykel i somras. Har alltid fungerat felfritt för mig, även utomlands i Polen.

Bra ränta på vanliga och sparkonto dessutom.

Revolut, klarna är väll dom mest vanligaste. Vet inte om dom är bäst dock.

Har själv ett klarna kort för köp för att slippa valutaomväxling hos utlänska butiker men okså för att det är smidigt då man kan välja betala om 30 dagar . Då kan kan packa upp grejerna i lugn och ro och är det något fel på varan så behövet man inte krångla med företaget där man köpte varan utan kan bara gå via klarna

Revolut kör väl utan växlingsavgifter på riktigt...
Tycker det funkar toppen. Använder det inte till vardags, på ica alltså, men en till ett par gånger per månad för att göra köp i eur eller föra över pengar till vänner som saknar svenska banker.

Jag har kvittoredovisat några 100k (miljoner?) betalt med mastercard och det var tydligt att det var avista + påslag.

Inte för att jag kan förklara vad avista är men det kan nog vara bra att jämföra kursen man får med avista

Själv hittar jag ingenstans där det står att Visa tar ut en avgift. Är det specifikt för Klarna?
Din bank har ett avtal med visa som säger hur mycket dom skall ta ut i "avgift". Genomsnittet för alla banker är drygt 2%. Avgiften tas ut genom att valutakursen justeras, så det är inget som specificeras som en avgift. Du får bara en sämre växlingskurs. Utöver det tar visa 0,2%. Även det är en dold avgift som tas via växelkursen.
Vet inte vad din bank skär emellan, men Danske Bank som jag har tar 2,58%.

Funderar på att skaffa en ny leverantör för betaltjänster, framförallt för att slippa min nuvarande gammelbanks valutaväxlingsavgift. Alltså ett konto och ett debitkort att använda för inköp och autogirobetalningsr. Kommer att behålla ett konto på gammelbanken för andra pg/bg betalningar.
Nån som använder Revolut, Wise eller annan leverantör? Vem är bäst?
Du behöfha icke lehta längre
Det är Nortmill som gäller. Helt klart och det de skriver stämmer.

Jag har innan testat/haft.

Klarna = de ljuger om valutaavgifter, iaf för mig.
Revolut, som har på senare tid börjat med avgifter och begränsningar.

Senast ändrad:
Jag har märkt att klarna är kass på euro. På tex tyska amazon kan man välja om man vill betala i eur eller sek. Med SEB är det billigare att välja eur, testade samma med klarnakortet men fick då betala lite mer…

Jag kollade på ett köp jag gjorde den 27e oktober för 756,71€.

Enligt google var valutakursen då 10,91 kr vilket ger 8255,71 kr.
Visas valutaomvandlare ger 8282,66 kr.
Mastercards valutaomvandlare ger 8279,69 kr.

Det som drogs från mitt Northmillkonto var 8282,66 kr, dvs. visas valutaväxlingskurs utan några mer avgifter.

Är det att Visa tar 0,3% mer än valutakursen ni syftar till?
Den är ju dessutom i stort sett samma hos både Visa och Mastercard och det är väl extremt få kort som inte använder någon av dem två (rätta mig gärna om jag har fel).

Tillägg: Med min normala bank SEB hade det kostat 8429,31 kr, som referens.

det vanliga är väl 1.5 - 2% med Amex ännu högre

Det verkar i alla fall stämma rätt bra, 27e Oct : Europeiska centralbankens referenskurs är 10,904

Jag har revolut. Gillar det! Du sätter in pengar i sek. Gör valutaväxling i appen till en kurs som (åtminstone sist jag kontrollerade) ligger väldigt nära referenskurs . Därefter har du eur/dollar/nok eller vad du vill ha på olika separata konton i appen. Det finns under vissa förutsättningar en valutaväxlingsavgift som 1) redovisas tydligt 2) kan undvikas, 3) är ganska rimlig även om man tar den.
(Har du gott om tid kan du även villkora valutaväxlingen mot en viss kurs. Då ligger ordern vilande tills valutan når rätt kurs.)
Du betalar sedan i valfritt land med Visa i lokal valuta, dvs utan växlingspåslag. Fysiskt kort går att få, annars Apple Pay/motsvarande.
I appen kan du upprätta virtuella engångskort för nätköp om du vill.
Om du vill kan jag skicka dig en kod som ger mig kickback om du uppfyller tillräckligt många steg. Men det är inte primärt därför jag skriver ovanstående.

Edit:
Om det handlar om aningen mer signifikanta mängder pengar så är det enligt min erfarenhet inte mha valutaväxlingsavgiften som storbanken blåser dig. Det är växelkursen. Kör dina siffror i respektive leverantörs kalkylator.

Edit 2:
Var tvungen att kontrollera för att få en nulägesbild, det var länge sedan jag kontrollerade. Deras växlingskurs för att köpa euro är just nu 11,031 vs referens Google 10,99. Så 0,37% i just det exemplet.

Senast ändrad:
Fast 0 är mindre än 0,37.

Kollade lite snabbt och låter som om jag borde ha lite bättre koll på vilka försäkringar vi har.

Sen frestar alltid bonus. Jag hade SAS när jag reste mycket. Gillade att hålla reseräkningen separat.

nu rullar vi mycket ICA. Frågan är om man ska försöka få dubbelvonus. Hade ändå behövt lite pengar där när swebmdbank är så vördelöst på betalningar

Fast 0 är mindre än 0,37.

Kollade lite snabbt och låter som om jag borde ha lite bättre koll på vilka försäkringar vi har.

Sen frestar alltid bonus. Jag hade SAS när jag reste mycket. Gillade att hålla reseräkningen separat.

nu rullar vi mycket ICA. Frågan är om man ska försöka få dubbelvonus. Hade ändå behövt lite pengar där när swebmdbank är så vördelöst på betalningar
Jag skaffade icas bankkort när jag bodde i England 2008. Då hade de noll påslag tror jag, iaf väldigt låga, även i pund vilket var väldigt ovanligt. Nu verkar de inte vara riktigt lika bra längre. I somras när jag semestrade i Europa var Klarnakortet mer fördelaktigt än ICA.

Jag skaffade icas bankkort när jag bodde i England 2008. Då hade de noll påslag tror jag, iaf väldigt låga, även i pund vilket var väldigt ovanligt. Nu verkar de inte vara riktigt lika bra längre. I somras när jag semestrade i Europa var Klarnakortet mer fördelaktigt än ICA.
nä, ica är inte fördelaktigt längre när det gäller växling men till skillnad mot swedbank så kan man i alla fall betala sina utländska fortkörningsböter.

Klarna är inget alternativ för mig av många olika anledningar.

nä, ica är inte fördelaktigt längre när det gäller växling men till skillnad mot swedbank så kan man i alla fall betala sina utländska fortkörningsböter.

Klarna är inget alternativ för mig av många olika anledningar.
Vilken reklamslogan: "Ica-kortet - kortet för dig med utländska fortkörningsböter!".

Vilken reklamslogan: "Ica-kortet - kortet för dig med utländska fortkörningsböter!".
Ja, det var ungefär vad swedbank tyckte. "Ska du göra det ofta då" Ja, det kan väl banken skita i i så fall

EDIT: För att inte skifta diskussionen åt fortkörning igen så vill jag säga att det oftast är 104kmh på motorväg i Holland.

Senast ändrad:
Enl ngn av alla artiklar om Klarna läste jag att de sedan länge är så stora att halva Sveriges befolkning är skyldiga Klarna pengar varje dag året runt!

Har det inte varit kontroller av Klarna i Sverige?

I Nederländerna har Klarna blivit dömt i år. Klarna kunde inte visa upp att deras vinstmodell inte innehåller extrema inkomster från inkasso från kunder som betalar för sent. Och de har riktigt dålig information om dessa kostnader. 1% av köp genom Klarna i Nederländerna går till inkasso, som låter otroligt högt för mig!

Dåligt formulerat av mig
Så många svenskar väljer att betala via Klarna (när de handlar på nätet) att det blir halva svenska befolkningen under de 30 dagar man har på sig att betala.

Ja, jag förstod vad du menade. Men jag undrade om Klarna också använder inkasso som vinstmodell i Sverige.

I somras slutade mitt fysiska kort (Swedbank) fungera. I samma veva så upptäckte jag att mitt virtuella kort kopplat till det inte fungerade i Grekland (i Sverige fungerade det dock utan problem både före och efter). Swedbank kunde inte få det att fungera trots upprepad kontakt.

Då skaffade jag virtuellt kort via Northmill vilket direkt fungerade även i Grekland och som alltid har fungerat perfekt för mig. Dessutom är det billigare att använda än Swedbanks och ingen årsavgift eller liknande. Klart nöjd.

Ja, de var väl kända för att vara snabba med straffavgift utan påminnelse eller vad det var.

Northmill kanske kan vara nåt att testa då

Som en betallösning och för sparande funkar det utmärkt. Dem har (eller hade iaf) en hel del dåliga betyg på trustpilot angånde deras lån och grejer med kundtjänst (tror jag). Är nog bra att kolla igenom lite.
Jag fick sitta i telefonkö ca 100 minuter till deras kundtjänst igår. Sen var personen där inte speciellt behjälplig heller. Så nej, deras kundtjänst imponerar inte.

Om det stämmer ovan så var ju northmil väldigt nära noll...men nu blir jag osäker på hur nära.
Jag köpte en cykel från Tyskland i fredags. Då blev kursen 10.97.
Jag brukar använda Visa kalkylator och ställa in 0 % påslag. Då brukar det stämma ganska väl.

Men som jag skrev ovan, deras kundtjänst via telefon är inget vidare. Men om man slipper använda den har det funkat bra.

Jag köpte en cykel från Tyskland i fredags. Då blev kursen 10.97.
Jag brukar använda Visa kalkylator och ställa in 0 % påslag. Då brukar det stämma ganska väl.

Men som jag skrev ovan, deras kundtjänst via telefon är inget vidare. Men om man slipper använda den har det funkat bra.
Ja, frågan är vad som händer om man köper en cykel och bolaget går i konkurs. Då antar jag att man behöver kundtjänst.

ok, om Northmill 27oct hade 10,91 mot reference 10,904 och det varkar vara 0,05502567865%
Om det är ett påslag eller avrundning vet jag inte, om det är nån skillnad.
IMG_0302.webp

Brukar inte kolla så noga vilken kurs jag får hos Revolut som jag använt i många år. Gjorde ett köp i morse och det ser ut att vara utan avgift om jag jämför med t.ex. XE.com

IMG_0947.webp

Northmill, kredit vs uttag. Jag funderar på att ersätta Klarnakortet, primärt för utlandsbesök.

Om jag förstår rätt, Northmill är både kredit/debit kort i ett? Man slår av/på kredit funktionen? Men skall man ta ut kontanter så får man inte ha kreditfunktionen igång?

Om man stänger kreditfunktionen antar jag att man måste betala av sin skuld i samband med det eller ligger skulden kvar på något sätt? Jag gillar att ha kreditfunktionen i mitt klarnakort när jag är utomlands och sen betala allt när man kommer hem. Framförallt om man även gör utlägg åt andra. Så, kan jag med Northmill dels bygga upp en kreditskuld men även på något sätt föra över pengar för uttag?

På en tanget… Det är/var rätt enkelt att få en liten 15000kr kredit på Northmill. Vill en ha en större kredit så räcker inte kreditkoll enbart, de vill via Tink kolla till exempel ditt lönekonto. Där någonstans kändes det inte längre okej. Men det funkar bra för småshopping utomlands.

om inte annat så brukar man kunna ta ut cash på kredit.... men man får läsa på ordentligt.
Det var nåt kort som hade avgiftsfria uttag men det blev ändå ränta eller vad det var.

om inte annat så brukar man kunna ta ut cash på kredit.... men man får läsa på ordentligt.
Det var nåt kort som hade avgiftsfria uttag men det blev ändå ränta eller vad det var.
Nej det står att man inte kan göra det så därför skulle jag vilja veta hur det funkar när man växlar. Oavsett så är det ju lite bökigt. Skulle vilja byta bort klarna pga anledning samt kunna göra avgiftsfria kontantuttag utomlands men inte på bekostnad av för mycket krångel. Så betalar jag hellre hellre tiorna på det vanliga mastercardet

Tillbaka
Topp