[OT] [bil]Nya Saab 9-5 vad tros?

captain8track

Aktiv medlem
Då var det äntligen dags för officiellt besked om 9-5an jag har inte hunnit läsa på, men det jag sett så ser det ut som en modern engelsman med svenskt påbrå.

saablar.jpg ht=365

Personligen måste jag säga att jag tycker det hela ser överlag rätt propert ut, och skulle gärna vilja se den som kombi! Men förstår inte riktigt ideén med att bakdelen ser ut som framdelen riktigt men, det kan vara jag som är konserativ.

Edit av AJ: Bilar är OT

Senast redigerad av en moderator:
Jag tycker att det ser ut som vilken bil som helst,och det är synd,Saab brukar se annolunda ut och det är tror jag viktigt för Saab köparna.

WOW! Jag som trodde tvål-looken föddes och dog med Ford Sierra :) (eller var det Chevrolet Caprice 1993 :))

/Johan, deprimerad före detta Saab-entusiast

Jag tycker den är riktigt snygg, men det krävs att man vänjer sig vid designen. Har sett den live inne på SAAB, och kan säga att fronten är riktigt maffig, rejält med pondus utstrålar den. Definitivt en värdig konkurrent till BMW 5-serie och Audi A6.
Det som stör mig designmässigt är att jag tycker bakdelen är lite "tunn" på höjden, dvs de skulle inte dragit upp undersidan så mycket som de gör från bakhjulen. Kunde kanske varit lite mindre rundad profil på bakdelen från sidan om man skall vara riktigt kritisk.

Jag tror kombin blir riktigt maffig, ser fram emot den. Kommer "snart"...

Tvål, kanske det. Man måste se den i verkligheten och få helhetsintrycket för att kunna bilda sig en uppfattning. Men det känns jäkligt positivt att Saab avstår från designtrenden med skarpa plåtveck och konkava plåtytor. Chris Bangle behärskade det, nya Audi A4 ser ut som en Kina-kopia. Heja Saab!

Har lite svårt att bestämma mig om den är snygg eller inte, ful snygg.

Men C stollpen är bedrövligt ful, den förstör hela designen.

Lite krystat att kalla de en Svensk design igentligen är de ju en Tysk/engelsk. Men de kanske är lika bra, de finns Ingen Svensk bil som har en lyckade design.... undantaget som bekräftar regeln är Saab 99, aka Droppen!

captain8track skrev:
-------------------------------------------------------
> modern engelsman

Menar du indier?

JLarsson skrev:
> Man kan också mörda cyklister med den.

Det är ju ett plus förstås. Men är det en unik egenskap hos just saab?

mytomspunnen skrev:
> JLarsson skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Man kan också mörda cyklister med den.
>
> Det är ju ett plus förstås. Men är det en unik
> egenskap hos just saab?

Nä... det var mera menat som en indikation hur slätstruket mainstream den är. Den kunde ju mörda med en twist för att vara lite innovativ i v f.

SAAB har nog en tuff tid framför sig och den där 9-5:an kan knappast förändra det. De SAABister som tror att en ny modell av det sjunkande skeppet ska vända trenden har jag svårt att förstå. Jag köper inte en SAAB oavsett design föränn de får fason på finanserna.....

För att vara en SAAB blir jag imponerad, men det var fula fälgar. Kanske blir riktigt bra när/om den får lite doping från Koeniggsegg.

AxelSthlm skrev:
> SAAB har nog en tuff tid framför sig och den där
> 9-5:an kan knappast förändra det. De SAABister
> som tror att en ny modell av det sjunkande skeppet
> ska vända trenden har jag svårt att förstå.
> Jag köper inte en SAAB oavsett design föränn de
> får fason på finanserna.....

Naturligtvis är det så, men tänk om SAAB hade gått ur rekonstruktionen för att stå på egna vackliga ben utan att ha något som helst nytt att presentera och komma med? Nu har de ändå ett antal saker på väg ut, även om man fortfarande önskar att GM hade låtit dem göra en småbil typ 9-2.

Kan man få den med Campagnolo kan jag fundera på saken om jag någon gång skulle behöva köpa en bil. Annars får det va.

mytomspunnen skrev:
> Vem bryr sig? Det är en bil som är som en bil
> som är som en bil liksom. Man kan åka från A
> till B i den, än sen?

Kan man tala i mobil i den?

Saab är skit. Vi tvingas köra Saab som tjänstebilar på jobbet och det finns absolut inget med det märket som attraherar!!! Premiumkänslan saknas helt. Otroligt med tanke på prislappen... De har tillsammans med GM grävt sin egen grav. Efter Saab 95 på sjuttiotalet har det bara gått utför. Det var ju riktig kultbil.

Veloce skrev:
> Kan man få den med Campagnolo kan jag fundera på
> saken om jag någon gång skulle behöva köpa en
> bil. Annars får det va.

Kanske inte helt omöjligt. Dock tveksamt om bultcirkeln passar.
AmCampawheels.jpg ht=536

Designen på de Campa fälgar jag sett gör sig in heller så bra på en SAAB. Passar nog bättre på typ en Alfa Romeo Giulia Coupe eller nåt.

//j

Är den som de existerande saabarna så är också sittställningen helt fel. Man sitter liksom helt upprätt och det är ju inte ett dugg aero. Nä det där med bil är bara en fluga.

Mats W skrev:
> Efter Saab 95 på sjuttiotalet har
> det bara gått utför. Det var ju riktig kultbil.

Du diggar så klart trabant och berlinmuren också, n'est-ce pas?

Preacher skrev:
> Mats W skrev:
> -----
> > Efter Saab 95 på sjuttiotalet har
> > det bara gått utför. Det var ju riktig
> kultbil.
>
>
> Du diggar så klart trabant och berlinmuren
> också, n'est-ce pas?

drabant min ein berliner mmm ost å syltmunkar!

"Du diggar så klart trabant och berlinmuren också, n'est-ce pas?"

Javars. Trabant i alla fall. Cellulosakarosser och tvåtakt ser man allt för sällan nu för tiden...

På sjuttiotalet vågade Saab i alla fall ta ut svängarna lite. Nu är de såå tråkiga. Det som är är saabish nuförtiden är att man är så mainstream. Bilen ska passa alla. Istället attraherar den ingen. Nej, lägg ner.

Mats W skrev:
> Nej, lägg ner.

Vilken unik och givande åsikt!

Jag får ju i alla fall säga att jag klart föredrar SAAB 9-3 över de VW Passat och Golf jag kört, vilket är en del och ganska mycket..

Jag skulle lätt kunna tänka mig en sådan, i kombiversion.. Som jag misstänker blir snyggare. Fronten är galet snygg. C-stolparna på sedanen är groteska.

Veloce skrev:
> Nä det där med bil är bara en fluga.

Exakt, jag tror inte att folk i längden kommer att vilja ägna så mycket tid, som det faktiskt tar, åt att köra bil från A till B :)

Bilen är baserad på samma chassi som Opel Signum. Frågan är om Saab utifrån det materialet lyckas få tillräckligt mycket premiumkänsla för att kunna sälja den till premimbil-pris (BMW, Audi etc) vilket är ett måste med de små tillverkningsvolymerna som det ändå rör sig om.

Urseendet är väl sådär tycker jag, vill nog se den i verkligheten först. Stor är den i alla fall, rejäla överhäng och 5 meter lång vilket gör den längre än både 5-serien, A6 och E-klass.

Jag tycker den var snygg. Det här med att den är baserad på signum, gör inte andra märken (koncerner) likadant? Audi är väl baserad på VW, eller om det är VW som är baserad på förra generationens Audi...

Fler bilder:
http://www.automotorsport.se/news/18907/saab-9-5--20-nya-bilder/

Är det bara jag som tycker det är både ful och intetsägande? Känns som alla bilar i klassen (S80/A6/5:er) konvergerar till samma tråkiga form. Och blir större och tyngre. Små förbättringar i bränsleekonomi raderas genom att göra bilen större så att de drar 1 liter/milen ändå. Inget under att det går så dåligt i industrin.

jesperC skrev:
> JLarsson skrev:
> -----
> > Det där ser ut som Alfa romeo GTAm-fälgar.
>
> Det är det såklart. Grymt snygg bil.
> http://www.allsportauto.com/english/detailphoto.ph
> p3?zl_id=13210&zl_idMD=1222
>
> //j

Usch! Även Audi mfl. höll ju på med sånda där tokfula fälgar med runda ringar. Ser ut som en billig plåtfälg men marknadsförs som en 'exklusiv alufälg". Fälgar ska ha ekrar, det vet ju alla härinne ;-)

kan säga att när den står jämte en Insignia ser tysken ganska liten och tam ut..
Och jag har varit inne i båda och får säga att SAABen har ÖVERLÄGSET mycket bättre inredningskänsla, opeln är rätt billig och dassig i plastdetaljerna, SAABen har lagt mycket mer energi på det. Däremot finns det ett korkat fack i bagaget som jag inte riktigt fattar vad det är till för, kanske paraplyer..

Och nya 9-5 diseln drar från 0.5l/10km, det får ändå ses som jäkligt godkänt för en bil i den storleken. Och det är inte med någon 92 hp snikmotor heller..

Intressant tanke. Vi tar oss till jobbet och har en massa kul i olika terräng på vår fritid. För det räcker det med i snitt under en halv hästkraft. Bilarna som knappt rör sig bredvid oss på väg till jobbet har 150! Känns lite overkill. Min första bil hade 70hkr och jag upplevde aldrig några problem med att kunna åka för fort någonstans. På 30-väg räcker det med en halv hästkraft för att köra för fort. :)

Brad skrev:
> Små förbättringar i bränsleekonomi raderas genom
> att göra bilen större så att de drar 1
> liter/milen ändå. Inget under att det går så
> dåligt i industrin.

Det där stämmde (för bensin-bilar) fram till för ett par år sedan. Dieselbilarna har haft en otrolig uveckling vad gäller effektivitet sedan Bosch införde insprutningssystemet commonrail, men nu börjar även bensinbilarnas förbrukning sjunka markant genom bland annat de nya systemen med direktinsprutning (med mager bränslablandning och hög kompression), start/stopp teknik plus att hybrid-tekniken kommer starkt. Om några år spås s.k. mild-hybrider vara mer eller mindre standardutrusntning.

Supertramp skrev:
> Det där stämmde (för bensin-bilar) fram till
> för ett par år sedan. Dieselbilarna har haft en
> otrolig uveckling vad gäller effektivitet sedan
> Bosch införde insprutningssystemet commonrail

En dieselmotor har verkningsgrad runt 40% max, en bensinmotor runt 25%. Det är dags att överge 1800-talets teknik och sluta elda upp olja i metallburkar.

Om jag skulle köpa en ny bil vill jag ha något som verkligen är nytt:

http://www.teslamotors.com/

Brad skrev:
> Supertramp skrev:
> -----
> > Det där stämmde (för bensin-bilar) fram till
> > för ett par år sedan. Dieselbilarna har haft
> en
> > otrolig uveckling vad gäller effektivitet
> sedan
> > Bosch införde insprutningssystemet commonrail
>
> En dieselmotor har verkningsgrad runt 40% max, en
> bensinmotor runt 25%. Det är dags att överge
> 1800-talets teknik och sluta elda upp olja i
> metallburkar.
>
> Om jag skulle köpa en ny bil vill jag ha något
> som verkligen är nytt:
>
> http://www.teslamotors.com/

Jag tror dock inte att tesla är det företag som kommer revolutionera bilmarknaden. Men visst har ju elmotorer en attraktiv verkningsgrad. Men verkningsgraden måste ju beräknas på hela kedjan och inte bara i motorn på bilen.

När värdeminskningen på en ny stor familje/tjänstebil är ca 20kr/mil och bräsnlekostnaden ca 10kr/mil så saknas det fortfarande tillräckliga ekonomiska incitament att köra bränslesnåla bilar. Att företagen ändå satsar stora pengar inom området är nog mycket image samt rädsla för framtida politiska beslut som tvingar biltillverkarna att göra bilar med lägre utsläpp av koldioxid.

Problemet med Teslan och många liknande bilar (Prius också vill jag minnas) är väl att om man ser till hela livscykeln (idé-tillverkning-användande-kasserande-förstörande) är de väl ungefär lika miljövänliga som att köra på 50/50 råolja och fett från sälungar i en vanlig bil..

Vad vi behöver är mindre specialbilar med hybridteknik etc och mer vanliga bilar med det som komplement när det inte behövs annat, till en början. Sedan kan man börja gå över till t ex vätgas eller direktverkande el, men att gå dit nu är ett för stort steg teknikmässigt. Vem vill ha en bil man kan köra ett par timmar och som sedan måste laddas i 16 (Tesla)?

När Li-Ion batterierna (alt. ännu effektivare batterier) kommer ner i pris så kommer utvecklingen ta fart! Man borde dessutom kunna ha utbytbara batteripack på mackarna? Bara att (mot en avgift) lämna in sin tomma kassett mot en fulladdad.

Fram tills detta blir verklighet tror jag på en laddbar diesel/el-hybrid. Elmotorn ska vara så stark att det räcker med en pytteliten diesel som bara går (i optimerat sparläge på konstant varv) när batterierna börjar ta slut.

Tillbaka
Topp