OT (bil) Partikelfilter

staine

Aktiv medlem
OT (bil) Partikelfilter
Har man en gammal (2010) diesel så börjar snaran dras åt.
Frågan är: Kan man i efterhand installera partikelfilter på en äldre diesel för att slippa grova böter om man måste in i stan?
Eller är det bättre att som den ”klimatsmarta” majoriteten våldföra sig på naturen dvs skrota och köpa nytt nytt?

OT (bil) Partikelfilter
Vette fasen om det går att eftermontera....krävs ju lite programering då den måste regenereras automatiskt då och då.
Skulle tro det kostar mer än böterna.

Gillar inte sättet att "tvinga" folk skrota och köpa nytt istället för att hålla igång den gamla....måste vara bättre "totalmiljömässigt" att köra bilen livstiden ut än byta vartannat år?

OT (bil) Partikelfilter
Ja risk att du har rätt att det kostar en del. Enligt dagens AB så är det många svenskar som fått böter för att de kört diesel i Cph. Är det samma regler i Stockholm? Göteborg?
Min bil har bara gått 23000 mil och då jag pysslar om den rätt mycket så kan det ju tänkas att den kan gå 23000 till. Dvs 13 år till, och då kanske man inte ens behöver en bil. Så det är rätt så tokigt detta, tycker jag.

OT (bil) Partikelfilter
Räcker det ens med partikelfilter då? Du måste väl upp på Euro6 som väl är mer än partikelfilter. Oavsett tror jag inte det går, avgasrening (dvs Euro-klass) är nåt bilen typas med och är nog inte nåt man som privatperson kan ändra i efterhand (gissar jag) oavsett hur mycket man bygger om. Syftet är ju som sagt att tvinga folk att köpa nytt.
Men har den inte partikelfilter redan förresten? Min 2009:a har det.
Reglerna om miljözon gäller bara om kommunen valt att implementera dem. Vet inte hur det är i Gbg men Sthlm är väl på gång att införa det på några ställen (tror jag). Ytterligare ett skäl att vara oerhört glad att inte ha några anledningar att ta bil in dit.

Senast ändrad:
OT (bil) Partikelfilter
Vette fasen om det går att eftermontera....krävs ju lite programering då den måste regenereras automatiskt då och då.
Skulle tro det kostar mer än böterna.

Gillar inte sättet att "tvinga" folk skrota och köpa nytt istället för att hålla igång den gamla....måste vara bättre "totalmiljömässigt" att köra bilen livstiden ut än byta vartannat år?
Ny elbil vs gammal diesel är ett fåtal tusen mil gällande co2-utsläpp. Så det beror på hur mycket du kör även om kalkylen går ihop väldigt fort, speciellt i det svenska elnätet.
Men man kan ju A.köpa ny och köra längre tid (även tjänstebilsförare brukar byta efter 36-48mån) eller B.köpa nyare beggat än det man har.

OT (bil) Partikelfilter
En 2010 diesel har väl ändå partikelfilter original? Menar du euro 6 med adblue så skulle jag säga att det är omöjligt. Och jag lovar, du vill inte ha adblue. Krånglar nåt så fruktansvärt mkt.

OT (bil) Partikelfilter
Frågan är: Kan man i efterhand installera partikelfilter på en äldre diesel för att slippa grova böter om man måste in i stan?
Eller är det bättre att som den ”klimatsmarta” majoriteten våldföra sig på naturen dvs skrota och köpa nytt nytt?
Hur drygt blir bötesbeloppet, vet du det?
Lösningen att ta din bil till infartsparkering, där byta till bilpoolsbil (Kintoshare e.dyl), göra ärendet i stan, för att sen byta tillbaka, hur skulle det fungera för din del?

OT (bil) Partikelfilter
Årsmodell 2010 brukar vara Euro4 och har då ofta partikelfilter, men det är inte bara filter eller inte filter som avgör hur "rent" en dilselbil kör. Det är inget att försöka bygga om, såvida du inte gör om bilen till en elbil. Det är nog enklare än att pilla i avgasreningen.

OT (bil) Partikelfilter
Ny elbil vs gammal diesel är ett fåtal tusen mil gällande co2-utsläpp. Så det beror på hur mycket du kör även om kalkylen går ihop väldigt fort, speciellt i det svenska elnätet.
Nja. Det är ju utsläppen från batteriproduktionen som är problematisk med elbilar. Du kan köra en gammal laddfri bil väldigt många tusen mil innan du släppt ut lika mycket co2 som vad tillverkningen av en elbil genererar.
Att skrota en fungeradnde laddfri bil i förtid ger inga co2-vinster.

OT (bil) Partikelfilter
Årsmodell 2010 brukar vara Euro4 och har då ofta partikelfilter, men det är inte bara filter eller inte filter som avgör hur "rent" en dilselbil kör. Det är inget att försöka bygga om, såvida du inte gör om bilen till en elbil. Det är nog enklare än att pilla i avgasreningen.
Var kan man kolla EuroX-standard på sin dieselbil? Gick nyligen från en 2016 till en 2013, saknar varken överdådet eller att hålla på med adblue som dessutom inte känns direkt zombieapokalypsanpassat.

OT (bil) Partikelfilter
Det är väl bara mindre delar av STHLM som man inte får köra fossilbil i? Eller har jag missuppfattat? Går ju lätt att runda den kvadrat som finns kring city iaf.
Eller är det utökat för diesel?

OT (bil) Partikelfilter
Det är väl bara området som avgränsas av Sveavägen, Kungsgatan, Birger Jarlsgatan och Hamngatan som skall bli miljözon 3. Det borde de flesta kunna undvika att köra bil i. Där kommer heller inga diesel eller bensinbilar alls vara tillåtna. Jag tror heller inte de hinner införa det till årsskiftet 24/25.

OT (bil) Partikelfilter
Det är väl bara mindre delar av STHLM som man inte får köra fossilbil i? Eller har jag missuppfattat? Går ju lätt att runda den kvadrat som finns kring city iaf.
Eller är det utökat för diesel?
Inte så mycket miljözoner ännu men det kan komma. https://trafik.stockholm/trafiksakerhet-trafikregler/miljozoner/

I Sverige så upprätthåller vi inte lagarna så värst hårt skulle jag säga, tex så har extremt få har fått böter för dubbdäck på Hornsgatan och det är ändå nåt som direkt syns och hörs: (https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/dubbsyndare-lagprioriterade-hos-polisen) Så jag skulle inte vara orolig om det handlar om att köra nån gång ibland i stad i Sverige med miljözon. Kör själv med dubb en handfull gånger per år på Hornsgatan och har inte tänkt tanken att det skulle vara nån risk att åka fast. Skillnad om det handlar om Danmark, Tyskland osv... (Mina ungdomar blev stoppade av mc-polis och uppläxade när de gick mot rött i Cph, väldigt roande, de fattade inte mycket av danskan... :)

OT (bil) Partikelfilter
Var kan man kolla EuroX-standard på sin dieselbil? Gick nyligen från en 2016 till en 2013, saknar varken överdådet eller att hålla på med adblue som dessutom inte känns direkt zombieapokalypsanpassat.

OT (bil) Partikelfilter
Men man kan ju A.köpa ny och köra längre tid (även tjänstebilsförare brukar byta efter 36-48mån) eller B.köpa nyare beggat än det man har.
Nja, de studierna jämför nytillverkade bilar, dvs det är hur lång tid det tar att tjäna igen de extra embodied emissions som finns i elbilen. Här finns ju dieselbilen redan på plats, så det är hela elbilens embodied emissions som ska tjänas igen. En bra diesel fr säg 2010 har redan väldigt låga co2-utsläpp, så det blir bra många fler tusen mil innan hela elbilen är ”intjänad”.

OT (bil) Partikelfilter
2013 bör vara Euro5. Annars finns infon i Transportstyrelsens fordonsregister.

OT (bil) Partikelfilter
Ja risk att du har rätt att det kostar en del. Enligt dagens AB så är det många svenskar som fått böter för att de kört diesel i Cph. Är det samma regler i Stockholm? Göteborg?
Jag tolkade artikeln i Aftonbladet som att det är minst Euro5 som gäller i Cph. I Stockholm gäller sedan första juli 2022 minst Euro6 för dieselpersonbilar. Från årsskiftet 2024/2025 är det el eller gas som gäller enligt Stockholm stads hemsida. I Göteborg visste jag inte ens om att det fanns miljözon.

OT (bil) Partikelfilter
Det är väl bara området som avgränsas av Sveavägen, Kungsgatan, Birger Jarlsgatan och Hamngatan som skall bli miljözon 3. Det borde de flesta kunna undvika att köra bil i. Där kommer heller inga diesel eller bensinbilar alls vara tillåtna. Jag tror heller inte de hinner införa det till årsskiftet 24/25.
Ja då känns det ju som ett ickeproblem. Om det nu är så att man skall hämta upp nån som sitter mitt i fyrkanten och man inte vill riskera böter så får väl vederbörande ta en max 500 m lång promenad ut ur zonen.

Men om nu "snaran dras åt" på fler håll då kan man väl börja hålla med. Det kan jag ju köpa.

Stalle

OT (bil) Partikelfilter
Nja. Det är ju utsläppen från batteriproduktionen som är problematisk med elbilar. Du kan köra en gammal laddfri bil väldigt många tusen mil innan du släppt ut lika mycket co2 som vad tillverkningen av en elbil genererar.
Inte väldigt många tusen mil. Sen återvinner man även batterierna. Den första elbilen är kostsammare att tillverka den andra.

OT (bil) Partikelfilter
Annars får man köpa en veteranbil som är äldre än 30 år....dessa är generellt undantagna och får köra i miljözon 2 helt legalt.
Nu vet jag inte zonerna i Sthlm,men veteranbilar får köra i zon 2,men inte zon 3.
Definitivt inte renare än en modern bil som inte får köra där,men så är regelverket.

OT (bil) Partikelfilter
Annars får man köpa en veteranbil som är äldre än 30 år....dessa är generellt undantagna och får köra i miljözon 2 helt legalt.
Nu vet jag inte zonerna i Sthlm,men veteranbilar får köra i zon 2,men inte zon 3.
Definitivt inte renare än en modern bil som inte får köra där,men så är regelverket.
VW Typ 2 är dessutom mycket coolare VW Buzz

OT (bil) Partikelfilter
Det är för att de bilarna är så få att de inte bidrar så mycket till de hälsofarliga luftföroreningarna på det stora hela. Den nyare delen av bilparken står för majoriteten av de körda milen. Så även om det så klart är otacksamt för staine så påverkar det förmodligen någon som kör där varje dag i sitt arbete att välja en ny tjänstebil av rätt sort nästa gång och nettoeffekten blir positiv.

Det stora billandet Tyskland har haft sitt system på plats i 15 år vid det här laget och det är rätt utbrett, men deras krav fokuserar lite mer på faktiska utsläpp än bara euro-klass vilket kanske varit bättre för acceptansen. Den stora vinsten inledningsvis lär ha varit att få ut de halvgamla dieslarna ur städerna.

OT (bil) Partikelfilter
Det går att bygga om, vi byggde om våra lastbilar på jobbet (från 2005) till två klasser högre än de var när de var nya. Men sen fick de ändå inte köras innanför tullarna i Stockholm längre så det blev till att sälja dem (trots att de bara gått 10-12000 mil) för småpengar och köpa nya. Men de rullar rätt mycket mera nu så det kanske var ok ändå. Och går knappast att bygga om hemma på kammaren..

OT (bil) Partikelfilter
Låter väldigt vettigt.

OT (bil) Partikelfilter
Nej, det är i Sverige runt 3-4k mil på ny mot ny. Gammal bil släpper ut mer så kalkylen är ännu bättre där iom att avgasutsläppen står för så stor del av en förbränningsbils totala utsläpp.

OT (bil) Partikelfilter
Nja, de studierna jämför nytillverkade bilar, dvs det är hur lång tid det tar att tjäna igen de extra embodied emissions som finns i elbilen. Här finns ju dieselbilen redan på plats, så det är hela elbilens embodied emissions som ska tjänas igen. En bra diesel fr säg 2010 har redan väldigt låga co2-utsläpp, så det blir bra många fler tusen mil innan hela elbilen är ”intjänad”.
Just de lokala utsläppen är dock den stora posten för en diesel, så det går fortfarande väldigt fort.

OT (bil) Partikelfilter
Nej, det är i Sverige runt 3-4k mil på ny mot ny. Gammal bil släpper ut mer så kalkylen är ännu bättre där iom att avgasutsläppen står för så stor del av en förbränningsbils totala utsläpp.
Nu var det ju inte ny mot ny som var akuellt. Att producera en ny elbil genererar lika mycket co2 utsläpp som steine kan köra 12000 mil med sin gamla bil.

Senast ändrad:
OT (bil) Partikelfilter
Sen är det ju andra utsläpp än CO2 att ta hänsyn till också. CO2-utsläppen där ju inte folk av som de gör av partiklar och annat. Och allt råmaterial (och utsläpp vid utvinning och förädling) är ju också en faktor. Kan inte vara superenkelt att göra livscykelanalyser på sånt här.

Sen är det ju också så att halvgamla bilar inte skrotas utan ersätter ännu äldre bilar.

OT (bil) Partikelfilter
Sen är det ju andra utsläpp än CO2 att ta hänsyn till också. CO2-utsläppen där ju inte folk av som de gör av partiklar och annat. Och allt råmaterial (och utsläpp vid utvinning och förädling) är ju också en faktor. Kan inte vara superenkelt att göra livscykelanalyser på sånt här.

Sen är det ju också så att halvgamla bilar inte skrotas utan ersätter ännu äldre bilar.
Precis, det finns många parametrar som påverkar och det är lätt att välja/förenkla så att studien ska ge de resultat man vill. Något inte minst bilindustrin är duktiga på (för att få oss att köpa nytt).
Vi som jobbar med sånt där vet det.

Tillbaka
Topp