[ot] Bilbanor

marr

Aktiv medlem
[ot] Bilbanor
För att inte gå mer off i insamlingstråden.

Så nä bilbanor är kul. Det är inget fel med det.

Här är min hemmabana.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    34.7 KB · Besök: 253
[ot] Bilbanor
Jamen, ibland är ju Happy nästan magiskt! :-)

Morsan och farsan var barnvakt igår. De lät min tvååring och fyraåring köra min gamla Scalextric-bana. Det gick inte så bra, men barna vägrade åka hem utan banan. Och det var ju just det som var planen, nu har mina päron plötsligt ett tomt hyllplan att fylla med sånt som gamla människor fyller hyllplan med. Och jag har en bilbana i källaren. Tjoho!!! :-)

Mitt problem är att bilarna är rätt risiga. Största problemet är att alla däck är stenhårda och spruckna. Att slipa dem gör marginell skillnad.

Kan nån tipsa om en bra webshop att plocka upp lite däck, små vita kugg och flätor?

[ot] Bilbanor
Toppen!

Jag tillbringade faktiskt en stund igår kväll på ett ställe som heter "bilbaneforumet.se". Märklig känsla, nördiga på riktigt men inga cyklar eller forumdårar! Och så hade de kategorier... :-)

[ot] Bilbanor
Förra sommaren plockade jag hem min gamla aurorabana från morsan.
Av en slump ramlade jag på TVÅ liknande banor på Blocket i samma veva, som enligt div bilbaneforum skulle vara kompatibla. Då jag mindes att bilarna till min bana var risiga tyckte jag ju att jag gjort ett kap. Men fan heller... Bilarna funkade inte till gamla banan och de nya banorna jag hittade på blocket var förvisso i oöppnade kartonger (leksaksbutik som kursat, banorna hade stått på lagret sen 80-tal) men alla bandelar hade slagit sig lite och var helt skeva. Så, jag ägnade nätter åt att putsa skenorna på 100-tals bandelar för att veckan efter bara hiva rubb och stubb på tippen... Mina tjejer får leka med annat.

[ot] Bilbanor
Kristoffer R skrev:
-------------------------------------------------------
> Givetvis så handlas prylarna från tysk webshop.
>
>
> www.slot32.de
>
> Slå till nå ett Ninco-kit föreslår jag, mycket
> bättre än Scalextric.
>
>

Ahh fler nördar :D Jag har dock alltid kört träbana typ. Med då andra bilar. Körde dock ninco world cup kvalet i Sverige ett år med framgång. Missade tyvärr finalen pga. jobb :(

Bilen som vi kvalade med i gallerian i huvudstaden.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    62.6 KB · Besök: 110
[ot] Bilbanor
Bullabus skrev:
> På tal om bilbanor
>
Gaaah

Många bekanta i den filmen :) G7 går FOOOORT, men det är fan inget kul. Du släpper gasen max 1gång per varv där.

Jag föredrar skala, typ det här:
Platta banor med bilar som lite mer liknar bilar.

[ot] Bilbanor
örgelgörgel skrev:
> Åhh gnyyy *fap fap fap* *moan*!!1

Haha, höll på att spotta nudlarna ur näsan.

[ot] Bilbanor
Freddie L skrev:
> "bilbaneforumet.se".
> inga cyklar

Hoppas du tog tag i bitarna och skapade några OffTopic-trådar där, "Vad ska jag köpa för cykel" eller liknade. De kan ju inte ha ett forum utan OT, hur skulle det se ut?

[ot] Bilbanor
Underbart med bilbanor!

När jag var liten och fick köra på polarens bilbana, men aldrig fick någon riktig bana själv, tänkte jag: När jag blir stor och tjänar egna pengar skall jag ta mig fan köpa en F E T bilbana.
Det gjorde jag inte och jag fruktar att jag aldrig kommer att göra det heller. Kanske är det lika bra då mycket av den magi man upplevde som barn sällan går att återskapa i vuxen ålder. Fast det hade varit lite kul, tror jag...

[ot] Bilbanor
Alla som bor eller befinner sig i närheten av Skånes mellersta delar är välkomna att pröva vår träbana. ( Ta med eventuella barn, det är bra svepskäl )
Gratis att pröva på.

Vi kör varannan fredagkväll.

www.omrk.net

[ot] Bilbanor
Kristoffer R skrev:
> Tille skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Har någon nämnt HÄSTBAJS här?
>
> Man får dricka Trappistöl när man kör med oss.

Om man sedan bara hoppar över den bilbanegrejen låter det ju riktigt trevligt!

[ot] Bilbanor
underscore skrev:
> Vi testade ballmer peak mha bilbana. Den stämmer
> extremt bra.

EFter hur många trappistöl kom peaken?

[ot] Bilbanor
marr skrev:
> underscore skrev:
> -----
> > Vi testade ballmer peak mha bilbana. Den
> stämmer
> > extremt bra.
>
>
> EFter hur många trappistöl kom peaken?

1-2. Beroende på manlighet.

[ot] Bilbanor
underscore skrev:
> marr skrev:
> -----
> > underscore skrev:
> >
>
> > -----
> > > Vi testade ballmer peak mha bilbana. Den
> > stämmer
> > > extremt bra.
> >
> >
> > EFter hur många trappistöl kom peaken?
>
> 1-2. Beroende på manlighet.

Ja en kvalöl var ju ganska vanlig vid mindre seriösa tillställningar :P

[ot] Bilbanor
Denna Saleen från FLY är rätt snabb. Kanske är dagen bilar ännu snabbare?

2013-10-21_22-27-27_330.jpg

Fly Raceing EVO 2 light engine 22.000r.p.m/14,8v.
10/27 utväxling.
Alu fälgar med racing däck.
Lätt lexankaross mm.

Men snabbast brukade jag nog köra med den gula Marcos-cupe´n, för att den har bättre motorbroms och en stark magnet, kort och bred är sällan fel på en kurvig bana, även om en längre bil kan ha sina fördelar i tex en chikan. Tyvärr så fick jag lite obalans i min gula Marcos när jag bytte däck innan jag städade bort banan för flera år sedan. Så det är nog nytt däckbyte som gäller när jag plockar fram grejerna igen.

[ot] Bilbanor
Lars.E skrev:
> Denna Saleen från FLY är rätt snabb. Kanske är
> dagen bilar ännu snabbare?
>
>
> Fly Raceing EVO 2 light engine 22.000r.p.m/14,8v.
> 10/27 utväxling.
> Alu fälgar med racing däck.
> Lätt lexankaross mm.
>
> Men snabbast brukade jag nog köra med den gula
> Marcos-cupe´n, för att den har bättre
> motorbroms och en stark magnet, kort och bred är
> sällan fel på en kurvig bana, även om en
> längre bil kan ha sina fördelar i tex en chikan.
> Tyvärr så fick jag lite obalans i min gula
> Marcos när jag bytte däck innan jag städade
> bort banan för flera år sedan. Så det är nog
> nytt däckbyte som gäller när jag plockar fram
> grejerna igen.

Vi körde ialllafall magnetlöst :)

NSR verkar vara de bland de snabbaste plastbilarna nu.

[ot] Bilbanor
"Magnetlösa" bilar med racemotorer sitter rätt fint på banan så länge det inte blir för knixigt, och dom är ju snabbare på rakorna och sköna i svepande svängar. Får nog ta ock köpa mig ett par NSR nästa gång jag bygger upp banan för att se hur snabba dom är mot mina 10 år gamla FLY och Ninco.

[ot] Bilbanor
En intressant artikel från Aftonbladet: http://www.aftonbladet.se/bil/bossebildoktorn/article10913075.ab

Finns mer att läsa där, men här är en sammanfattning av 'bilbanans' historia:

Slog igenom på 1950-talet - dog när dataspelen kom

Miniracing eller bilbaneracing, eller slotracing, som de säger i Amerika, uppfanns 1936 i USA. Men det var inte förrän 1957, då Scalextric släppte sitt bansystem i skala 1:32, som hobbyn slog igenom på allvar. Mannen bakom Scalextric var en brittisk uppfinnare som redan 1952 hade börjat tillverka uppdragningsbara leksaksbilar under namnet Scalex. Ur dessa utvecklade han en elektrisk bilbana som döptes till Scalextric – en förkortning av Scalex och electric.
I mitten av 1960-talet bildades miniracingklubbar över hela världen och man tävlade både med Scalextric samt stora träbanor i skala 1:24. Utvecklingen gick framåt och på 1970-talet upphörde de snabbaste vagnarna att se ut som riktiga bilar och påminde mer om ufon med sina vingar, platta karosser och små framhjul.
Intresset för slotracing minskade markant på 1980-talet. Scalextric hade då inte längre några konkurrenter och slutade därför att vidareutveckla sina produkter. Spiken i kistan blev datorspelens intåg, och Stockholms sista träbana försvann i slutet av åttiotalet.
På 1990-talet blev det allt populärare att tävla med radiostyrda bilar med förbränningsmotorer. På något vis blev detta också ett uppsving för den gamla slotracingen med elmotorer. Ty det hade hela tiden funnits entusiaster som hållit sporten levande på stora träbanor och samtidigt utvecklat bilarna till fartmonster med hastigheter upp till 150 km/h.
När allt fler tillverkare tog fram verklighetstrogna bilar i skala 1:32 fick slotracing en ny boom. Det var alltså Scalextrics leksaksbana som skapade intresset som drev fram stora träbanor och proffsiga tävlingsbilar på sextiotalet. Och nu är det återigen från de små 1:32-banorna som utvecklingen gått mot större banor.
Bosse Andersson

BIL-02s54-banastor-220_438.jpg

[ot] Bilbanor
Ett minne: -När jag var liten på 70-talet hade jag och min bror bilbana i källaren, och jag brukade smörja in bakdäcken med tvål för att kunna göra "burn outs" vid starterna... :D

[ot] Bilbanor
Labanos skrev:
> Ett minne: -När jag var liten på 70-talet hade
> jag och min bror bilbana i källaren, och jag
> brukade smörja in bakdäcken med tvål för att
> kunna göra "burn outs" vid starterna... :D

Vi tejpade hjulen för minimalt fäste. Fleischmann var fabrikatet på bana och bilar. Reglagen blev kokheta i handen när man körde långlopp. Det blev många varv på standard åttan vi hade som bana.

[ot] Bilbanor
42Hz skrev:
> När blir det ett 24h race?

Jag har kört ett för massa år sen. Riktigt kul :)

[ot] Bilbanor
Ridley skrev:
> Åhh faan, en Lasse Åbergtråd. :-)

Vi har en egen Lasse Åberg. Ja han heter så, kört slottacing och varit en av de bästa svenskarna bra länge :)

[ot] Bilbanor
En motorjournalist vid namn Gunnar hade en rätt trevlig bana förut tycker jag. Ursprungligen byggd av en Tobias Lestell i Lund om det hjälper er som är inne i detta ämnet.

Gunnar hade en kul byggtråd på ett stort motorforum förut men hittade den inte nu tyvärr... Banan är iaf såld av honom nu.

Hittade tre filmer på den.

// Jeppe

Tillbaka
Topp