[OT] Bild på kyrka

GoranS

Aktiv medlem
[OT] Bild på kyrka
Gårdagen bjöd på första turen över 20 mil för mig i år och en skaplig mängd kyrkor hann jag också med att avbilda.

Pingstkyrkan i Tumba, invigd 1980.
P8063040 (Large).jpeg

Tumba kyrka, invigd 1973.
P8063041 (Large).jpeg

Centrumkyrkan Tumba, Equmeniakyrka, invigd 1966.
P8063042 (Large).jpeg

Ängskyrkan, Tumba, invigd 1993, då som samarbete mellan Svenska kyrkan och Ängskyrkans Missionsförsamling. Sedan 2016 helt i Svenska kyrkans regi.
P8063043 (Large).jpeg

Vårstakyrkan, Equmeniakyrka, invigd 1986.
P8063044 (Large).jpeg

Alla helgons kyrka, Östertälje, invigd 1962.
P8063045 (Large).jpeg

Hagabergs kapell, Östertälje, invigt 1894.
P8063046 (Large).jpeg

Jungfru Maria kyrka, Hovsjö, kaldéisk-katolsk kyrka, invigd 2017.
P8063047 (Large).jpeg

Tveta kyrka, äldsta delarna från slutet av 1200-talet men tillbyggd på 1400-, 1500- och 1700-talet.
P8063048 (Large).jpeg

Järna kyrka, invigd 1822, men inkluderar delar av en äldre kyrka från medeltiden.
P8063049 (Large).jpeg

Ytterjärna kyrka, ytterligare en kyrka som byggts till under lång tid. Äldsta delarna från 1100-talet. Finns en dopfunt från sent 1200-tal och en av kyrkklockorna är från 1442.
P8063050 (Large).jpeg

Hölö kyrka, invigd 1759 då en äldre medeltidskyrka (från 1100-talet) revs. Tornet från 1400-talet finns dock kvar.
P8063051 (Large).jpeg

Trosa lands kyrka, byggd vid medeltida Trosa men ligger nu snarast i utkanten av Vagnhärad, anor från 1200-talet.
P8063053 (Large).jpeg

Vagnhärads kyrka, anor från 1200-talet. Tornspiran blåste ner 1817 och tjugo år senare fick tornets övre del sitt nuvarande utseende.
P8063054 (Large).jpeg

Västerljungs kyrka, anor från 1100-talet men frekvent under årens lopp utbyggd och exteriört modifierad. Tak och inredning förstördes i brand i samband med rysshärjningarna 1719.
P8063055 (Large).jpeg

Torsåkers kyrka, äldsta delar från 1100-talet men mycket av kyrkan tillkom på 1200- och 1300-talet.
P8063057 (Large).jpeg

Passade sen på att klämma till med årets första punktering (på väg 224, strax söder om väg 57). Kom in i ett skuggparti och missade vad jag tror var ett hål och fick en genomslagspunktering bak.

Vårdinge kyrka, exteriören i sin nuvarande form är från 1822 men kyrkan har fortfarande synliga delar från 1100-talet.
P8063059 (Large).jpeg

Frustuna kyrka (strax norr om Gnesta), anor från 1100-talet men även här senare ordentligt omarbetad.
P8063061 (Large).jpeg

Kattnäs kyrka, äldsta delarna från 1100-talet men i stort byggd på 1200-talet. Gjorde en liten navigeringsmiss på väg till kyrkan. Har tidigare gått Sörmlandleden till Gnesta och när jag såg kyrkan och Sörmlandsledsskylten fick jag för mig att jag skulle ta den vägen (grusväg+stig). Gick att ta sig fram/upp, men asfaltsvägen är nog enklare.
P8063062 (Large).jpeg

Nykvarnskyrkan, invigd 1974.
P8063064 (Large).jpeg

Turinge kyrka, anor från 1100-talet, utbyggd på 1200-1400-talet, kyrktornet förstört i blixtnedslag 1802 och ersatt 1805.
P8063065 (Large).jpeg

To be continued ...

GoranS

Aktiv medlem
[OT] Bild på kyrka
Fortsättning på turen från föregående inlägg.

S:t Afrem syrianska ortodoxa kyrka, domkyrka, Södertälje, invigd 1983.
P8063066 (Large).jpeg

Finska pingstkyrkan, Södertälje, för mig okänt invigningsår.
P8063067 (Large).jpeg

Frälsningsarmén, Södertälje, för mig oklart invigningsår.
P8063068 (Large).jpeg

Sankta Ragnhilds kyrka, Södertälje, påbörjad på 1200-talet(?) och utvidgad fram till 1600-talet. Brunnit 1650 och 1881.
P8063069 (Large).jpeg

Sankt Ansgars kyrka, Södertälje, katolsk kyrka, invigd 1978.
P8063070 (Large).jpeg

S:t Assia, syriansk-katolsk kyrka, Södertälje, för mig oklart invigningsår.
P8063071 (Large).jpeg

Brunnsängs kyrka, invigd 1982.
P8063072 (Large).jpeg

Salems kyrka, anor från 1100-talet.
P8063074 (Large).jpeg

Botkyrka kyrka, invigd 1176, ersatte då en träkyrka från 1129 som Björn, bror till Sankt Botvid, lät bygga.
P8063075 (Large).jpeg

Sankt Petrus och Paulus kyrka, Hallunda, syrisk-ortodox kyrka, invigd 2002.
P8063077 (Large).jpeg

Ljusets kyrka, Hallunda, invigd 2004.
P8063078 (Large).jpeg

Hallundakyrkan, Equmeniakyrka, invigd 1978.
P8063079 (Large).jpeg

Själva kyrkdelen av turen:
Skärmklipp.JPG

Totalt: knappt 22 mil

Senast ändrad:

Pfaff

Aktiv medlem
[OT] Bild på kyrka
Fortsättning på turen från föregpende inlägg.

Visa bilaga 434624

Visa bilaga 434625

Visa bilaga 434626

Sankta Ragnhilds kyrka, Södertälje, påbörjad på 1200-talet(?) och utvidgad fram till 1600-talet. Brunnit 1650 och 1881.
Visa bilaga 434627

Visa bilaga 434628

Visa bilaga 434629

Visa bilaga 434630

Visa bilaga 434631

Botkyrka kyrka, invigd 1176, ersatte då en träkyrka från 1129 som Björn, bror till Sankt Botvid, lät bygga.
Visa bilaga 434632

Visa bilaga 434633

Visa bilaga 434634

Visa bilaga 434635

Visa bilaga 434645

Jisses. Tur man inte bor i Hallunda. De var ju anskrämliga. Ombyggda hangarer?

GoranS

Aktiv medlem
[OT] Bild på kyrka
Min gissning är att den/de är uppförda på det sättet.

Tror dessutom det finns fler anledningar än kyrkornas eventuella anskrämlighet till att just Hallunda inte direkt är någon drömort att bo på. Har för mig att det stod att en minnesgudstjänst för den tolvåriga tjejen som sköts ihjäl för några dagar sedan skulle hållas i Ljusets kyrka. Å andra sidan har jag så bra koll på Hallunda och det kanske finns mer och mindre problematiska delar även där.

Senast ändrad:

GoranS

Aktiv medlem
[OT] Bild på kyrka
Dagen bjöd på lite transportcykling för lunch. Passade på att svänga förbi några kyrkor jag tidigare missat + gjorde en liten extrasväng för att få den sista på bild.

Swedenborgskyrkan, Nya kyrkan, Norrmalm, invigd 1927.
P8073083 (Large).jpeg

Betlehemskyrkan, Evangeliska Fosterlandsstiftelsen, Vasastan, invigd 1956.
P8073084 (Large).jpeg

Edsvikskyrkan, Equmeniakyrka, invigd 1971
P8073085 (Large).jpeg

Turebergskyrkan, invigd 2010 (baksidan).
P8073086 (Large).jpeg

Fresta kyrka, anor från 1200-talet, drastiskt renoverad 1776.
P8073087 (Large).jpeg

uandt

Aktiv medlem
[OT] Bild på kyrka
njäe, det finns det inte. Det är ju att föredra såklart men råkar någon bild slinka in som är tagen på annat sätt än medelst cykel tycker inte jag det är någon fara.
Känner mig lite kränkt nu. Klart jag cyklade till kyrkan och svampen. Okej att jag åkte lite pendel på vägen men jag tycker det är ok. Idag var svampen prio och kyrkan var biprodukt. Ska vi ha en regel om att kyrkan är huvudmålet eller?

Sambal Oelek

Aktiv medlem
[OT] Bild på kyrka
Känner mig lite kränkt nu. Klart jag cyklade till kyrkan och svampen. Okej att jag åkte lite pendel på vägen men jag tycker det är ok. Idag var svampen prio och kyrkan var biprodukt. Ska vi ha en regel om att kyrkan är huvudmålet eller?
Inte vara kränkt. Jag syftade inte på någons inlägg alls. Bara svarade på torstens fråga om reglementet. Det kan ju vara bra att lufta frågan lite. Men som sagt, det finns inga specifika regler! :) Jag gillar att fota kyrkor för jag tycker de är fina, det är ofta de finaste byggnaderna i byn så det är alltid värt en omväg för att kika på. Så det är ju grymt kul att fler också tycker det och postar sina vackra kyrkor de stöter på, oavsett hur de kom dit :) men...

Håller med. Dock kan jag tycka att det skulle bli något förfelat om man sätter sig och åker runt med bil och fotar en massa kyrkor.
...där kan jag hålla med, då vi alla här älskar cykling och kanske inte lovordar bilismen så känns det väl som att man bör hålla sig ifrån bil åtminstone :)

Sambal Oelek

Aktiv medlem
[OT] Bild på kyrka
Frustuna kyrka (strax norr om Gnesta), anor från 1100-talet men även här senare ordentligt omarbetad.
Kul! Där är jag konfirmerad :)

Kattnäs kyrka, äldsta delarna från 1100-talet men i stort byggd på 1200-talet. Gjorde en liten navigeringsmiss på väg till kyrkan. Har tidigare gått Sörmlandleden till Gnesta och när jag såg kyrkan och Sörmlandsledsskylten fick jag för mig att jag skulle ta den vägen (grusväg+stig). Gick att ta sig fram/upp, men asfaltsvägen är nog enklare.
Det finns en fin grusväg rakt söderut från kyrkan sett, samt om du fortsätter österut förbi stora badet. Om man vill slippa bilvägen alltså och inte drar sig för lite grus.

GoranS

Aktiv medlem
[OT] Bild på kyrka
Alltså, jag har inte ens körkort
Då hoppas jag verkligen att du inte kör bil och fotar kyrkor. 😏 Sitter f.ö. i samma båt själv.

Lite mer seriöst då det ju var jag som ”anmärkte” på din bild med Tungelsta kyrka. Syftet med kommentaren var skämtsamt. Bara så det inte blir ngt missförstånd kring det.

GoranS

Aktiv medlem
[OT] Bild på kyrka
Det finns en fin grusväg rakt söderut från kyrkan sett, samt om du fortsätter österut förbi stora badet. Om man vill slippa bilvägen alltså och inte drar sig för lite grus.
Det där låter precis som den rutt jag tog. På kartan nedan är det röda min rutt. Jag håller dock inte helt med om beskrivningen av det som "fin grusväg". Har i blått infogat några beskrivningar för att få det lite tydligare. Den gröna pilen är ungefär varifrån bilden på kyrkan togs.

Första delen när man kommer söder ifrån och svängt av från stora vägen är grusväg. Som sådan kan den förstås variera i skick. Var nu förvisso inga problem att cykla men det var inte den där typen av packat grus som gör att man med racer kan köra nästan som det vore asfalt. Snarare var det lite löst och man fick se till att välja spår för att undvika det värsta "slirandet".

Där vägen gör en 90-gradersböj till höger skulle jag beskriva delen som går rakt fram som stig snarare än väg. Strikt taget är det förmodligen något som har varit en väg men som sannolikt inte nyttjats som sådan på länge och därmed övergått till att bli något som mer påminner om en stig. Hur som helst var den väl tillplattad och egentligen trevligare att cykla än grusvägen, i alla fall fram tills det strax före högerkurvan började gå uppför. Där blev det mer off-road-känsla än vad jag egentligen uppskattar med racer.
Skärmklipp.JPG

Google-bilen har inte kört grusvägen, men en bild från stora bilvägen tycker jag i alla fall visar rätt tydligt att det sker en övergång från grusväg till stig (röda pilen) en bit in:
Skärmklipp.JPG

En satellitbild precis vid övergången mellan grusvägen och det jag kallar stig.
Skärmklipp.JPG

Slutligen en bild norrifrån. Röda pilen markerar varifrån stigen kommer upp.
Skärmklipp.JPG

Så, sammanfattningsvis skulle jag säga: Bevisligen framkomlig med racer. Om man inte har en speciell förkärlek för grusvägar med en hel del löst grus och (relativt fina) stigar så skulle jag rekommendera att man fortsätter stora vägen lite längre och tar asfaltsvägen till kyrkan.

Sambal Oelek

Aktiv medlem
[OT] Bild på kyrka
Så, sammanfattningsvis skulle jag säga: Bevisligen framkomlig med racer. Om man inte har en speciell förkärlek för grusvägar med en hel del löst grus och (relativt fina) stigar så skulle jag rekommendera att man fortsätter stora vägen lite längre och tar asfaltsvägen till kyrkan.
jo ok, den sista sträckan är lite halvdann :)

nieves

Aktiv medlem
[OT] Bild på kyrka
Fortsättning på turen från föregående inlägg.

Visa bilaga 434624

Visa bilaga 434625

Visa bilaga 434626

Visa bilaga 434627

Visa bilaga 434628

Visa bilaga 434629

Visa bilaga 434630

Visa bilaga 434631

Visa bilaga 434632

Visa bilaga 434633

Visa bilaga 434634

Visa bilaga 434635

Visa bilaga 434645

Totalt: knappt 22 mil
Schysst resa, många kyrkor blir det.

GoranS

Aktiv medlem
[OT] Bild på kyrka
Schysst resa, många kyrkor blir det.
Jo. Kyrkcykling har visat sig vara en rätt trevlig distraktion och ett bra sätt för mig att få till några lite längre pass i sommar. Har annars inte haft trögt med motivationen till pass på över tre timmar men med lite kyrkor att navigera mellan så har det gått fint att lura skallen. Kommer lite grann in i den där trevliga turistcyklingsmoden jag brukar ha på cykelresor.

nieves

Aktiv medlem
[OT] Bild på kyrka
Jo. Kyrkcykling har visat sig vara en rätt trevlig distraktion och ett bra sätt för mig att få till några lite längre pass i sommar. Har annars inte haft trögt med motivationen till pass på över tre timmar men med lite kyrkor att navigera mellan så har det gått fint att lura skallen. Kommer lite grann in i den där trevliga turistcyklingsmoden jag brukar ha på cykelresor.
Cyklat "Slottsrundan" med nattstart, svårt med bilder men avslappnande. Tror min version är nästa 250km inkl en avstickare till Sillekrog för proviantering (24/7 öppet).
Det inkluderar ngt extra slott och ända in i murbruket i Taxinge efter frukosten i Mariefred.

Sökte precis på Västertälje och det finns men ingen kyrka vad jag kunde se. En framtida kyrkotur Söder, Öster, Väster och Norrtälje kanske?

ooms

Aktiv medlem
[OT] Bild på kyrka
Cyklat "Slottsrundan" med nattstart, svårt med bilder men avslappnande. Tror min version är nästa 250km inkl en avstickare till Sillekrog för proviantering (24/7 öppet).
Det inkluderar ngt extra slott och ända in i murbruket i Taxinge efter frukosten i Mariefred.

Sökte precis på Västertälje och det finns men ingen kyrka vad jag kunde se. En framtida kyrkotur Söder, Öster, Väster och Norrtälje kanske?
Västerlövsta och Österlövsta kyrkor blir en skaplig runda, men borde vara görbart.

Pfaff

Aktiv medlem
[OT] Bild på kyrka
Rullade lite förstrött runt i kvarteren i dagens hetta och hittade en något förfallen kyrkbyggnad som efter lite googling visade sig vara Rumänska Ortodoxa församlingen i Södra Sverige

IMG_20200809_160743609.jpg

Samt St Andreaskyrkan som uppenbart genomgår en ansiktslyftning
IMG_20200809_161843221.jpg

Skulle kunna vara ritad av samma maskiningenjör som skapade Kockums maskinhall.

uandt

Aktiv medlem
[OT] Bild på kyrka
St Andreas kyrkan alltså, vilken emoji har de avlångaste ögonen egentligen? Kyrkan ser glad och förvånad ut. Satte man öron på den skulle den bli en katt 😼

GoranS

Aktiv medlem
[OT] Bild på kyrka
Rullade lite förstrött runt i kvarteren i dagens hetta och hittade en något förfallen kyrkbyggnad som efter lite googling visade sig vara Rumänska Ortodoxa församlingen i Södra Sverige

Visa bilaga 434922

Samt St Andreaskyrkan som uppenbart genomgår en ansiktslyftning
Visa bilaga 434923
Skulle kunna vara ritad av samma maskiningenjör som skapade Kockums maskinhall.
Onekligen rätt olika stil på de två. Och ingen var väl riktigt någon "typiskt svensk kyrka".

GoranS

Aktiv medlem
[OT] Bild på kyrka
Just Livets ord har jag personligen valt att hoppa över. Dessutom skippade jag häromdagen en New Age-kyrka jag oplanerat dök på i Sollentuna-trakten. Finns säkert invändningar att göra mot de valen med tanke på vissa andra kyrkor som jag tagit med, men så länge man håller sig inom grundspelreglerna borde det vara OK att vara mer restriktiv i sitt eget urval.

GoranS

Aktiv medlem
[OT] Bild på kyrka
Skörden fr eftermiddagens 8-milarunda norr om Uppsala!

Eftersom det det redan postats frikyrkor och allt möjligt, så börjar vi med - Livets ord!
Visa bilaga 435007

Lena kyrka (Vattholma)
Visa bilaga 435008

Tensta kyrka (inte Sthlms-ghettot)
Visa bilaga 435009

Björklinge kyrka
Visa bilaga 435010

Skuttunge kyrka
Visa bilaga 435011

Bälinge kyrka
Visa bilaga 435012

Gamla Uppsala kyrka
Visa bilaga 435013
En lite lägre stående sol ger verkligen ett trivsammare ljus.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer