OT: Bildskärm, platt

Pelle Hå

Aktiv medlem
Min bildskärm har rasat hemma så nu behöver jag en ny. Funderar på om jag ska slå på stort och köpa en platt när jag ändå köper. Det kommer egentligen högst olägligt men samtidigt känns det dumt att köpa en ny CRT-skärm som jag egentligen inte vill ha. 17 tum är det som gäller.

Vad jag vill ha är en som inte är för slö. Det måste funka att spela och se på film, även om jag inte gör det så himla mycket. Något sånär naturliga färger för bildbehandling vore också trevligt.

Så vad "behöver" jag? Hur låg responstid, hur hög kontrast, ljusstyrka, betraktningsvinkel är "nödvändigt"?
DVI-ingång, är det något man ska satsa på? Jag har inte DVI på grafikortet idag, men det kommer nog bytas ut inom något år.

Många nya mellanklasskärmar verkar hamna neråt 12-16 ms responstider, är det på bekostnad av något annat som ljusstyrka eller kontrast? Prisbilden verkar vara ungefär samma som när de låg på 25ms, vilket iofs rätt många har fortfarande.

Samsungs skärmar brukar väl anses bra, men ligger kanske lite i överkant i pris om man ska få låg responstid. LG verkar prisvärda om man ser direkt på prestandasiffror, men det säger sällan allt.

Någon som sitter på några stalltips?

/Pelle

DVI vill du ha, det gör bilden avgjort bättre.

Jag vet inte alls vad det är för nuffror på specarna på skärmen på min bärbara (15" 1050x1400) men den funkar utmärkt att spela spel och kika på film på utan att jag upplever några eftersläpningar och sånt. Den gamla platta jag har hemma är inte lika bra men den är flera år gammal.

Vad gäller bildbehandling tror jag egentligen inte att några platta skärmar är direkt lämpade för det, men någon annan vet säkert bättre.

Man kan nog säga att skärmarna över lag kommit ner i responstid pga. utvecklingens gång. De flesta tillverkarna erbjuder ju numera <12-16ms responstid på skärmar till samma pris som de hade för <20-25ms skärmar tidigare. Jag tror inte att de har gjort avkall på något, allt har väl snarare blivit bättre (ljusstyrka, kontrast, responstid, betraktningsvinklarna är väl dock de samma över lag?).

Jag skulle nog tittat på Samsung om jag var ute efter något prisvärt. Har hört en del negativt om LG's 19" LCD'er tidigare år, men de kan ju ha bättrat sig.

Framförallt skulle jag aldrig beställa en skärm på nätet innan jag stått och jämfört den med andra skärmar i butik. Siffrorna säger knappast allt.

Hade jag råd skulle jag skaffa en sån här liten nätt 30" pjäs med finfin prestanda och smäckert alu-chassi. ;)

EDIT: DVI vill du givetvis ha. Det blir garranterat en märkbar skillnad, och om du ändå tänker skaffa det senare, gör det nu istället!

jomper: Jodå. Apples LCD-skärmar var tidigare de enda som uppfyllde kraven från ett av USA's största tryckeriföretag som jobbade till 100% med bildbehandling och ställde höga krav. Tyvärr har de lidit av ganska dålig kvalité med backlights som pajjar osv. De har bytt tillverkare (underleverantörer) flera gånger utan vidare framgång, men nu tror de flesta att de hittat rätt. Deras nya skärmar är helt underbara, men smakar det så kostar det. Finns fö. andra LCD-skärmar som uppfyller kraven idag.

Men det finns säkert reklam/tryck/tidningsfolk här på happy som kan uttala sig med om vad som är allra bäst idag för bildbehandling när det gäller LCD'er.

Senast ändrad:
Jag har en vanlig 17" skärm stående om du behöver något tillsvidare.
Annars så har många här på företaget nu köpt LG lcd och är nöjda med dom.
Jag ser själv på både dvdfilm och spelar spel på en två år gammal Compaq 15"lcd hemma och tycker det fungerar fint

//Gerry

Jag tänker inte skaffa platt skärm förrän jag htitar en som rekommenderar 1600 x 1200 som upplösning, juste prestanda och en prislapp med lägre nuffror än motsvarande på en Marzocchi All Mountain.

Tror ingen modern skärm lider av eftersläpningar i film & spel.

Jag har ungefär samma plan som TnT, när 19":arna har rätt upplösning och ett pris som är under 4000:- så kan jag överväga att slå till. Fast egentligen funkar 15":aren jag har hemma utmärkt.

Det är en otrolig skillnad på LCD och TFT, Ville. Jag upplever kontrasten på min TFT som väldigt bra, bättre än CRT-skärmar.

Fast film ser man ju på teven (eller med projen om man har nån) ändå.

Lcd, Tft, Same shit diffrent name enligt mig.:). Och själv har jag aldrig sett någon med för mig godkänd kontrast för film. Men jag kanske är överkännslig:)

Men som du säger, film ses inte på datorskärmen.

Jomper skrev:
Det är en otrolig skillnad på LCD och TFT, Ville. Jag upplever kontrasten på min TFT som väldigt bra, bättre än CRT-skärmar.

Jag kan ha fel men är det inte så att TFT är en standard inom LCD skärmar för LCD är ju eng förkortningen för flytande kristaller! Tror den enklare standarden heter VGA men det är jag osäker på.

Har 15 tum på lappisen och den funkar fint till spel och att titta på bilder, men till ren bidbehandling skulle nog jag föredra CRT ändå!

Bosse

Senast redigerad av en moderator:
the_TnT Skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag tänker inte skaffa platt skärm förrän jag
> htitar en som rekommenderar 1600 x 1200 som

Min bärbara kör 1600x1200, mycket bra prestanda och har drygt 3 år på nacken så visst finns dem.

OT: 20 tum och 1600x1200 är fiiiint tobbe. :P

Pelle: Jag har en Dell som jag är nöjd med. Föregående modell men den har massa godis, svcd-ingång, vga, dvi, composite, bytesknapp på framsidan så man växlar inputläge enkelt.

Man har en skärm länge så det är en grej man kan lägga lite tid, kraft och pengar på. =)

jomper Skrev:
> DVI vill du ha, det gör bilden avgjort bättre.

Nu är jag petig.:), men att tro att dvi alltid är bättre är en myt. lcd/tft är en analog skärm och måste alltså omvandlas till analog signal i vilket fall som helst. så fårgan är vem som har den bästa Dacen.

Jag har sett skrämande resultat där det blir klart sämre med dvi(jag menar den digitala överföringen).

Har tom sett det på DLP som är den ända(ja, nästan ivf) heldigitala bildkällan idag.

Mjukvarubiten hanteras digitalt, det är helt rätt. men själva chippet. det med alla cristaller på är analogt. gör du en gråskala så kan du få det att bli en mellanfärg utan att behva flicka en massa pixlar som på dlp. för på dlp har du ju bara ettor och nollor. alltså svart eller vitt.

Ja, föklaringev var luddig:), men jag hoppas du förstår:)

Det kan säkert stämma. men det kan lika mycket ha emd ditt grafikkort att göra. sålänge du inte har testat skärmen på olika kort förståss:), och om så är fallet så kör du självklart dvi:)

Provat både med ett ATI och ett Nvidia och effekten är den samma. ;)

Se bara till att ha samma DVI-sort på kortet och på skärmen, finns några att välja på har jag för mej.

Man kan blanda ganska vill med kontakter bara man vet vad man för över och att det har fysisk passning:)

dvi-i=både digital och analog

dvi-a=bara analog

dvi-d=bara digital

sedan finns ju dvi M1 och liknande. men tror inte de används för skärmar. de har ivf fler stift för mer data.

HDMI är väll annars det som troligen kommer ta över dvi. börjar bli vanligare och vanligare på dvdspelare samt projar.

Ok, tack för alla svar. Får nog fundera över helgen. Jag kan handla via företaget till hyffsade priser så att titta och klämma först har jag tyvärr inte möjlighet till.

Blir det plattis blir det nog någon av följande:
Samsung 710N
Samsung 710T
LG 1730S
LG 1730P

Trailmaster: Tack för erbjudandet! Har dock en 14 tummare som har fått rycka in och tjänstgöra sålänge. Den klarar hela 800x600 punkter i 56 hertz! Snacka om stroboskop! ;-)

Läs ett gäng recensioner innan du köper något!
T.ex http://graphics.tomshardware.com och http://www.anandtech.com/displays har recenserat en hel del skärmar.
Uppgivna värden på responstid ska man absolut inte stirra sig blind på. Olika tillverkare mäter responstiden på olika sätt, så att jämföra två skärmar baserat på responstiden säger egentligen ingenting.
Vissa tillverkare av paneler har dessutom uppnått låg responstid genom att dra ned på antalet färger.

Vad gäller VGA vs. DVI säger min erfarenhet att DVI är klart överlägset.

Jag har en Samsung SyncMaster 21,3T

Den är ruskigt bra att både spela och se på film med.

Den kör 1600x1200 lätt!

kostar lite mer, men den är värd varenda krona.

Än en gång, tack för alla tips.
Bestämde mig för en CRT-skärm ändå. Som sagt kom det här j*vligt olägligt så det fick bli det billiga allternativet. Om hundra år eller så, efter diverse lägenhetsrenoveringar och inköp av DH-cykel, flickvän, möbler, flickvän, bil m.m. så kanske det kan bli en platt skärm också... ;-)

/Pelle

Haha, om du blir med flickvän kan du kyssa din dröm om platt skärm adjö, du kommer aldrig ha råd ;-)

Disclaimer:
Jag ber genast om ursäkt till de som inte fattar att detta är ett skämt vänner emellan.

*micke*: Jag kommer aldrig ha råd (med nånting alls) efter att ha köpt en flickvän, eller jag kommer aldrig ha råd för att hon förbjuder mig?

/P

Pelle Hå Skrev:
> *micke*: Jag kommer aldrig ha råd (med nånting
> alls) efter att ha köpt en flickvän, eller jag
> kommer aldrig ha råd för att hon förbjuder mig?

Nu är inte jag *micke* men: Ja.

:P

Skön vändning i den här diskussionen. Men vi fick ju trots allt en liten marknadsundersökning av TFT/LCD skärmar. :)

Skönt svar föresten Tobbe-mannen.

Fråga: a eller b?
Svar: Ja

:)

Det är så här att med flickvän så kommer dina pengar gå till:
- En aldrig sinande ström av hemprojekt av varierande kostnad. Allt från omkakling av köket till byggnation av förråd för dina grejer som tidigare stod alldeles utmärkt i köket/vardagsrummet/sovrummet (välj det som passar).
- Kuddar. Det ska vara mycket kuddar, överallt.
- Dyra snygga möbler.
- Nya gardiner flera gånger per år, till alla fönster.

Och allt detta för att "vi" vill. Vi i detta fall betyder att hon vill ha grejerna och du vill betala, vare sig du vill ha prylarna eller inte. Vi vill aldrig ha cykelprylar eller tft-skärmar, bara så du vet.

Så ser livet som sambo ut ;-)

the_TnT skrev:
>
>Nu är inte jag *micke* men: Ja.
>

Men men men... Jag vill!

*micke*: Det låter som att du lever ett fruktansvärt liv med *mickelina*, det hade jag aldrig kunnat ana. Stackare där! ;-)

> *micke*: Det låter som att du lever ett
> fruktansvärt liv med *mickelina*, det hade jag
> aldrig kunnat ana. Stackare där! ;-)

Åja, jag minns nog vem som fick slava i köket i Åre. Till alla karlars gagn!

Haha, inte hemskt på något vis :-)
Jag drog bara upp de typiska generaliseringarna hur det kan vara i ett förhållande sett från mannens sida.

Då passar ju denna historia här kanske? ;-)

/Leo

----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Last year a friend of mine upgraded GirlFriend 1.0 to Wife 1.0 and found that it's a memory hog, leaving very little system resource for other applications. He is only now noticing that Wife 1.0 also is spawning Child-Processes which are further consuming valuable resources. No mention of this particular phenomenon was included in the product brochure or the documentation, though other users have informed him that this is to be expected due to the nature of the application. Not only that, Wife 1.0 installs itself such that it is always lauched at system initialisation where it can monitor all other system activity.

He's finding that some applications such as PokerNight 10.3, BeerBash 2.5, and PubNight 7.0 are no longer able to run in the system at all, crashing the system when selected (even though they always worked fine before). At installation, Wife 1.0 provides no option as to the installation of undesired Plug-Ins such as MotherInLaw 55.8 and BrotherInLaw Beta release. Also, system performance seems to diminish with each passing day.

Some features he'd like to see in the upcoming wife 2.0.:

* A "Don't remind me again" button
* Minimize button
* An install shield feature that allows Wife 2.0 to be installed with the option to uninstall at anytime without the loss of cache and other system resources.

I myself decided to avoid all of the headaches associated with Wife 1.0 by sticking with Girlfriend 2.0. Even here, however, I found many problems. Apparently you cannot install Girlfriend 2.0 on top of Girlfriend 1.0. You must uninstall Girlfriend 1.0 first. Other users say this is a long standing bug which I should have been aware of. Apparently the versions of Girlfriend have conficts over shared use of the I/O port. You'd think they would have fixed such a stupid bug by now. To make matters worse, the uninstall program for Girlfriend 1.0 doesn't work very well, leaving undesirable traces of the application in the system.

Another thing that sucks -- all versions of Girlfriend continually popup little annoying messages about the advantages of upgrading to Wife 1.0.

******** BUG WARNING ********

Wife 1.0 has an undocumented bug. If you try to install Mistress 1.1 before uninstalling Wife 1.0, Wife 1.0 will delete MSMoney files before doing the uninstall itself. Then Mistress 1.1 will refuse to install, claiming insufficient resources.

******** BUG WORK-AROUNDS ********

To avoid the above bug, try installing Mistress 1.1 on a different system and never run any file transfer applications such as Laplink 6.0. Another solution would be to run Mistress 1.0 via a UseNet provider under an anonymous name.

Jim's comment on above bug
There are in fact two versions of this bug, and it seems to be a matter of luck which one you get afflicted with. The version described is the milder of the two. With the worse version, before uninstalling itself Wife 1.0 uses the Divorce protocol to install Lawyer 1.0 (and sometimes also Lawyer 1.1, Lawyer 1.2 and Lawyer 1.3 as well).

Lawyer (any version) will run for an indeterminate but lengthy period constantly consuming all resources. When it eventually ends it automatically installs Alimony 26.5, which removes MSMoney and any other financial application as soon as you install it. The core of Lawyer 1.0 remains as a TSR during this time, crashing the system as soon as any attempt is made to stop Alimony 26.5 or to interfere with its operation. This sometimes leads to fatal breakdown of the entire system.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp