OT Billiga 10 kg hantlar, var köpa?

jonja

Aktiv medlem
Har noterat att priset brukar öka ganska kraftigt från 5kg till 10 och däröver, och att 10kgs set lätt hamnar på närmare tusingen. Men nu snubblade jag över ett hantel-set på 2x10kg (4x2.5, 4x1.5) för 300 på Rusta, det var väl rätt ok pris? Vilka andra billiga 10kg hantlar finns det?

Jag har köpt hantelset på Jula och XXL det är samma prylar och köpte en skivstång på Rusta, det är liknade grejjer på alla ställen.

Enda att anmärka är att dom kan skruva upp sig lite på fästskruven men det är inte så farligt. Det var billigare att köpa flera hantelset än att köpa till vikter.

Järn är förvånansvärt dyrt. När jag kollade runt för några år sen var det ett ganska konstant pris per kg, oavsett om det gällde viktskivor, hantlar eller kettlebells.

Jag har alltid undrat vad i hantlar och skivstänger som kostar så mycket?
En Eleiko skivstång kan ju gå på 10'000kr! För en rostfri stång med lite lättring.
För tävlingsbruk där sakerna skall måttas och justeras mot krönta vikter m.m. kan jag förstå att det drar iväg direkt. Men seriöst, vanliga stänger?...

Fistarn skrev:
-------------------------------------------------------
> Köp begagnade Eleiko, lika bra att köpa
> kvalitet.

Jag är något av en kvalitetsfetishist, köper med hopp om att aldrig behöva köpa om i den mån jag kan.
Men hur 17 kan det vara någon fantastiskt kvalitetsskillnad på hantlar? Väger eleikos mer per kg?

Hade biltemas för länge sen. Sålde dem när jag var akutpank, fick samma som jag betalt. Helt ok.

Cement är billigt, sno någon cykelram, kapa upp i lämpliga bitar, gräv två gropar däri man häller cement samt applicerar någon gammal Colnagorörbit (tex)... voilá, hantel!

Snacka med Eleiko, så kommer de att fråga dig om varför en cykeljävel kostar över 2000 spänn.

(Jag gillar när folk ser utanför sina egna horisonter!)

K

rustas skrev:
> Cement är billigt, sno någon cykelram, kapa upp
> i lämpliga bitar, gräv två gropar däri man
> häller cement samt applicerar någon gammal
> Colnagorörbit (tex)... voilá, hantel!
>
> Snacka med Eleiko, så kommer de att fråga dig om
> varför en cykeljävel kostar över 2000 spänn.
>
> (Jag gillar när folk ser utanför sina egna
> horisonter!)
>
> K

Jag misstänker att du riktar ironin till mig. Tyvärr fattar jag trögt.
Vad blir skillnaden? En cykel har massor av små delar som bör ha passform med varandra, textil ska vara bra i tyget o ha sömmarna rätt o knappar/dragkedjor av bra kvalité mm, cement har sina blandningar o ska skakas o armeras för att bli bra, ett bröd kan bestå av riktiga råvaror eller bakeof-fluff-bluff etc etc. Men en hantel? Är de dåligt gjutna o trillar i bitar? Har skarvar som skaver i handen? Dålig passform i handen? Plast nånstans?
Ja jag undrar på riktigt. Av uppriktig nyfikenhet o viljan att lära mig nåt om mitt intresse för kvalitet.

Hej ratatorsk.
Nix ingen ironi riktad mot dig!
Jag fastnade för TM:s fråga om skivstänger och deras pris. "En bit järn" ungefär..

Nu orkar jag inte scrolla hela ämnet, men hitta hantlar som går att låsa ordentligt, annars blir det bara tråkigt att träna med dem!
(Jag har använt ganska billiga grejor som funkade bra!)

det är ju happy, bygg egna hantlar såklart.

Bilagor

• 20150310_115035-1.jpg
    20150310_115035-1.jpg
    192.7 KB · Besök: 69
Zvampen skrev:
> Jag köpte två sådana här väskor på XXL.
> Funkar helt ok. Skruvar upp sig lite ibland precis
> som Agressor säger men det stör inte.
> http://www.xxl.se/traning/styrketraning/hantlar/xx
> l-set-med-hantlar-18kg/p/1073650_1_style

Det där är samma grejer som Rusta, bara att det är 9 istf 10 kg och ej gummiklätt handtag.

Jag har tre såna rusta-kit. Tror de kostade 249 när jag köpte dem, och de fungerar utmärkt. Det är som sagt billigare att köpa fler kit än lösa vikter. En annan fördel är att du kan ha några olika vikter redo utan att flytta runt.

rustas skrev:
> Hej ratatorsk.
> Nix ingen ironi riktad mot dig!
> Jag fastnade för TM:s fråga om skivstänger och
> deras pris. "En bit järn" ungefär..
>
> Nu orkar jag inte scrolla hela ämnet, men hitta
> hantlar som går att låsa ordentligt, annars blir
> det bara tråkigt att träna med dem!
> (Jag har använt ganska billiga grejor som funkade
> bra!)

Se där, en kvalitetsaspekt. Tack o bock.

I brist på bättre vikter tog jag en gång en hundmatssäck på 15 kg. Tyvärr var den inte så bra kvalitet, all hundmaten hamnade i mina byxor.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp