OT bilparkeringsskyltsmankemang

staine

Aktiv medlem
Först på gatan kommer en sån här skylt.
D6D260DC-D90A-41F3-80A3-1A243238B02D.jpeg

Sen efter ca 25 meter kommer denna.
BDEE1371-1A23-4FE3-99FB-B6271821A130.jpeg

Sen ca 30 meter senare kommer denna.
4CA40026-6FBE-4873-830D-BBA6B065952B.jpeg

Obs, finns inga tvärgator eller så, bara en lång gata.
Skylt 1, gäller inte den bara fram till skylt 2?
Skylt nr 2, gäller inte den ända fram till skylt 3?
Dvs det borde då inte vara p-förbud tisdag 0-6 mellan skylt 2 och 3?
Eller gäller skylt 2 endast handikapp-parkering, och då är det fortfarande p-förbud tisdag 0-6. Hur ska man veta det då?

Det står exakt samma på skylt 1 och 3. Skylt 2 gäller bara i 6 meter, varför kommer då skylt 3 först 30 meter efter skylt 2?
Vad gäller således 6 meter efter skylt 2 och fram till skylt 3?

Jag tolkar ursprungsinlägget som att skylt 3 står (cirka) 30 meter efter skylt 1, dvs. 6 meter efter skylt 2 (som ju bara gäller i 6 meter).

Jag tolkar också skyltarna 1 och 2 som att parkeringsförbudet tisdagar 0-6 inte gäller på handikapplatsen. Hade jag haft parkeringstillstånd för rörelsehindrade så hade jag letat upp föreskriften för att kolla den exakta texten.

Förmodligen är detta inom ett område med parkeringsförbudszon, dvs. det är bara tillåtet att parkera där det är angivet (t.ex. med skyltarna ovan) och att parkeringsreglerna visas på skyltarna. Hade det rått parkeringsförbud 0-6 tisdagar på handikapplatsen så hade det varit skyltat.

Om det är så att skylt 3 står 30 meter efter skylt 2 så råder det troligtvis parkeringsförbud mellan en punkt 6 meter efter skylt 2 och skylt 3, under förutsättning att detta är i en parkeringsförbudszon.

Skylt 3 står 30 m efter skylt 2. Den borde stå 6 meter efter skylt 2 då dessa 24 meter annars ej blir reglerade. Eller ska de 24 metrarna tolkas som generellt p-förbud då detta är i Sth innerstad? Känns långsökt!

Skylt 3 står 30 m efter skylt 2. Den borde stå 6 meter efter skylt 2 då dessa 24 meter annars ej blir reglerade. Eller ska de 24 metrarna tolkas som generellt p-förbud då detta är i Sth innerstad? Känns långsökt!
Ja, då är det nog otydligt skyltat.

Leta upp föreskriftstexten. Vad är det för adress?

Gubbgissar på att skylt 1 gäller hela gatan , förutom 6m efter skylt2 .
Skylt3 upprepar skylt1 budskap på ett lite lagom avstånd så man slipper backa tillbaka hela gatan för att se vad som gällde ...

En gissning om varför det inte är parkeringsförbud tisdagar mitt i natten på handikapparkering kan vara för att handikappstillstånden brukar tillåta parkering där det är parkeringsförbud.

Farfar parkerade ofta sin bil mitt på gågatan utanför en restaurang.

Löjtnantsgatan (Gärdet)
Lite knepigt att hitta exakt rätt plats när det är i ett område där Google inte får publicera gatubilder (p.g.a. närheten till försvarets byggnader?) men ur föreskrifterna kan jag bara dra slutsatsen att det ska vara tillåtet att parkera under angivna villkor även i "glappet" mellan skyltarna. Linjen är dragen hela vägen. Däremot är det nog inte god trafikföreskriftssed att lägga en föreskrift om handikapparkering ovanpå en annan föreskrift om tillåten parkering.

Vägmärken gäller i grunden bara från och med vägmärkets placering, men man kan utsträcka betydelsen hitom skylten genom att använda en tilläggstavla med nedåtriktad pil - det skulle vara användbart på skylt 3.

1720535014094.png

Glappet har i "mitt" fall tolkats som att det ej är p-förbud inom dessa 24 m på tisdag 00-06 då en ny skylt, nr 3, uppträder, och som upplyser om p-förbud tisdag 00-06, först efter dessa 24 meter.
Det blir väl svårt att hävda sin rätt, om man nu har någon, men sopigt skyltat är det i alla fall!

Tittade på några andra ställen i Östermalm och både handikapp-parkibg och lastplats skyltad "ovanpå" vanliga parkeringreglar. Vanliga regler gäller efter indikerade området ?-? meter.

tolkar det som några andra, att städdagen inte gäller handikappsträckan.

kommer i övrigt att tänka på historien när en parkeringsvakt närmade sig jan guillou, som just ställt sig regelvidrigt utanför ett systembolag. han lär ha yttryckt ungefärligen att 'lappar du bilen, så går jag in och handlar så länge'

tolkar det som några andra, att städdagen inte gäller handikappsträckan.

kommer i övrigt att tänka på historien när en parkeringsvakt närmade sig jan guillou, som just ställt sig regelvidrigt utanför ett systembolag. han lär ha yttryckt ungefärligen att 'lappar du bilen, så går jag in och handlar så länge'
Dessutom sa han att böterna var en mindre utgift än köpet av vin på systemet!

Nä 1100 spänn handlar man inte på bolaget för om man är fattig student. Men det är ju skillnad på fattigstudenter och rika överklasskommisar.

Fick 1300:- på bilen hemma på min lilla smala villagata i Huddinge.
Stod med halva bilen utanför asfalten mellan grushögen och granen mot grannens stödmur, dom som anlagt gatorna har inte gjort något åt marken mellan asfalt och tomtgränsen. Grusning mellan asfalt och stödmur har grannen gjort och använts flitigt som parkering i 25år av dagispersonal och oss grannar bla . Fick 1300:- för att parkering i terrängen.. tittar jag på min nybyggnadskarta finns det tomtgränsen som gränsar mot lokalgatan som i sin tur har nån begräningslinje inritad förmodligen asfaltkanten ..
Kan det verkligen räknas som terräng?
Om alla i området skulle stå helt ute på asfalt blir det kaos . Röda bussen står på samma yta fast infarten till garaget har jag asfalterat ...

Bilagor

• 20240721_201033.jpg
    20240721_201033.jpg
    1.7 MB · Besök: 73
Tillbaka
Topp