[OT] Bittorent dödar mitt internet

Daimler

Medlem
Jag har ett rätt jobbigt problem. När jag använder den trevliga applikationen bittorrent (Utorrent) så dör min internetuppkoppling. Eller torrent appen fungerar, men inga andra program kan komma åt internet, eller ens nätverket för den delen. Kommer inte ens in på min router när jag har eller har haft programmet igång.

Det sjuka är att detta inträffar på båda mina datorer, både här hemma och i min lägenhet i Malmö. Således torde ju problemet ligga i mitt operativsystem, Vista. Detta är sjukt irriterande.

Någon som vet vad detta problem beror på? Skulle vara oerhört tacksam för lite hjälp.

Hur många anslutningar har du tillgängliga för dig själv och andra att använda? Händer det något om du skruvar ned dem till typ 1 nedladdare och 1 uppladdare?

(sedan heter väl applikationen µtorrent eller microtorrent? :-)

Senast redigerad av en moderator:
Vild gissning att den suger all bandbredd, testa begränsa den?
Hade likande problem på 8mbit förut om man tankade mycket.

Jag sänkte mitt "Global maximun number of connections" till 250, från default 400, samt "connected peers per torrent" till 80. "Upload slots per torrent" är 4, och max aktiva torrents är 5. Det fungerade ett tag, sedan blev det strul igen. Det är det som är märkligt, ibalnd fungerar det, ibland inte.

Jag läste någon teori att det möjligtvis skulle kunna vara dåliga modem som inte klarar av att hantera så pass många anslutningar, men det tror jag inte riktigt på. Det verkar snarare vara något i mitt OS.

Begränsa max nerladdningshastighet till 80% av vad din uppkoppling är på . Det behövs en del overhead-trafik i bittorrent så du överlastar uppkopplingen.

jag har samma problem, med både min macBook och sambons pc.. trådlösa routern slås ut på något sätt så man får starta om den, sedan funkar det bra ett tag till..

hade en fundering på om det kunde vara något med säkerhetsgrej i routerns brandvägg som tror att det är en DOS-attack eller liknande när det blir så många anslutningar?

har tetat med flera olika torrent-program f ö.

Jag har läst en hel massa om prblemet men har ju ändå inte lyckats lösa det. Jag har testat massa olika klienter, det blir likadant med alla. För övrigt så sitter jag med min laptop på samma nätverk nu, och där har jag full kontakt med internet. Min stationära där jag kör torrent har dock fortfarande stendöd nätverksuppkoppling.

EDIT: Tack för länken Mathias, ska försöka med grejerna som står där.

Testa följande:
Gå in i preferences->connection och ändra maximum upload rate till ca 70-80 % av din maximala uploadhastighet, tänk på att din internetleverantör talar om mbit, men här är det mbyte, så t ex om du har ett 10/1 adsl-abonnemang så kan nog en max upload på ca 70 kbyte/s vara lagom. Testa även ännu lägre hastighet och se om det hjälper.

Ja, blir samma problem på min laptop, med Vista home premium. Stationära har Vista Ultimate. Olika bredbandsleveratörer. På den sationära har jag max upload satt på 70kbs, download är unlimited

Då låter det ju som att det är Vista som har någon "feature"..

Kör du någon fristående brandvägg, eller kör du Vistas inbyggda? Testat att stänga ner?

Har haft samma bekymmer tidigare med en router, skaffade bättre router (cisco). Nu går allt som en dans...

1 uppgradera firmware på routern
2 köp bättre router

Det är typ som om nat (pat) förbrukar alla portar och släpper dem inte till andra datorer/applikationer...

/J

(Läste fel, men låter det stå kvar)

Ja, Vista är kalas. Iaf, det har inget med någon vanlig bradvägg att göra, har prövat att stänga av allt sådant. Verkar inte heller vara något med routern, då jag har samma problem nere i Malmö där jag inte har någon.

Jag får ju helt enkelt testa att applicera alla fixar jag hittar jag kan hitta. Ibland kan datorer var ett helvette, speciellt när det kommer till internet och nätverk.

För mig hände ungefär samma sak. Hittade tipset att sätta den avancerade egenskapen peer.resolve_country till "false". Datorn slutar då att ägna en massa bandbredd och öppna portar åt att skicka skumma dns-anrop för att sätta helt onödiga nationsflaggor på varje peer. Testa det och boota om.

Jag hade samma problem. Allting tvärdog när uT startades. Visade sig dock att det var nätverkskablarna som var felklämda i kontakterna. De var inte korsade när de skulle vara det. Det gjorde att jag inte fick ut alls så¨mycket bandbredd som betalades för. Körde så i flera år utan att tänka på det. Anyhow, kablarna rättades till och nu fungerar allt som klockan. Även surfandet går fortare, nu när jag faktiskt får ut så mkt MBit som jag ska ha.

Det är väll nån lustigkurre borta på fra som trackar dig bara, skicka ett chokladogram till reinfeldt så ordnar det sig nog!

jag stötte på ett märkligt pc problem idag dock, jävla dell dator som efter 2 försök totalvägrar windows.

Tillbaka
Topp