[OT] Blanda egen müsli, recept

me.I.am

Aktiv medlem
Tänkte blanda till egen müsli. Köpt Maxis egen ett tag, den är god, men ibland lite glest mellan godbitarna, mest havregryn typ. Så har börjat blanda i lite mer av rostade hasselnötter och russin. BTW så ser russinen lite trötta ut så är nog något billigt.

Så, tänkte att jag lika gärna kan blanda till det själv. Blir förmodligen inte mycket billigare, men roligare. Mitt första försök blir med samma ingredienser som den dom gör på Maxi:
  • Pumpakärnor
  • Solroskärnor
  • Sesamfrö
  • Linfrö
  • Havregryn
  • Dinkelvete-flingor
  • Rostade hasselnötter
  • Russin
  • Tranbär (denna fuskar dom nog bort, väldigt glest iaf)
  • Kokos (det skippar jag)
  • Solrosolja (skippar det också)
Några andra spännande blandningar där ute i stugorna?

20241107_203011_ed.JPG

Spännande vet jag inte, men gott tycker jag 😀

Det här är mitt recept, och det jag äter dagligen.

225 grader 20-25 minuter plus 5-10 minuter på eftervärme lucka på glänt

1,5 l gryn (blanda dinkel, råg och havre)
5 dl frön
6 dl (350g) nötter
0,5 dl rapsolja
4 msk honung rejäla klickar (170 g)
2 dl varmt vatten
Salt

5 dl torkad frukt (russin tranbär)

Blanda torra ingredienser, förutom frukten och salt
Blanda våta ingredienser så att honungen är smält i vattnet
Blanda saltet i vätskan

blanda i vätskan i det torra, blanda väl
Rör om var 5e minut i ugnen

Blanda i frukten när plåten tas ut ugnen.

Låt svalna/torka flera timmar i rumstemp

10 dl havregryn
6 dl rågflingor
2 dl tranbär
1 dl pumpakärnor
1 dl solroskärnor
1 dl hackade hasselnötter
1 dl hackade mandlar

Men jag kör det som gröt med 1,5 del vatten. 🙂 Men det funkar utmärkt som müsli också. Eller gröt. Eller müsli.

+1 på ovan - müsli och granola är olika saker.

Gör ibland "Bircher" lite beroende på ibland med fil, ibland med grekisk yoghurt .etc, lite äppelmos, lite hackade äpple / 🍐 och annat smask och sen bara låta det sug ihop till morgondagen.

För granola är honung + chili + havssalt är fina kryddningar..
Gjorde någon batch med peppar i också som blev ruggigt god. I övrigt går jag typ aldrig på recept utan bara kastar ihop lite slumpmässigt vad som finns i lådorna :)

Tyvärr är hemgjord granola så oemotståndligt gott att jag har svårt att inte gå och ta några bitar hela tiden och givet energitätheten så blir det ju som att småsnacksa chips typ😁

Så rekommendera aldrig någon som försöker gå ner eller hålla vikten att börja med hemrostning haha.

Blev ganska bra faktiskt.

Först blandade jag lite på känsla (utan att smaka på någon ingrediens). Försökte blanda så som Maxi:s ser ut, rent okulärt då.
Blev sådär. Lite smaklöst och kändes torrt.

Smakade lite på dom enskilda ingredienserna och öste på mer, och mest av det som smakade gott. Blev nog mest Pumpakärnor och Solroskärnor. Solroskärnor är goda, lite nötaktig smak. Och öste på mer torkade tranbär och russin samt rostade Hasselnötter.

Nu blev det gott. Innan har jag tagit 50/50 av Maxi:s müsli och AXA:s granola till naturella yoghurten, och tagit lite extra russin och hasselnötter. Men nu blev det gott med enbart müslin, och behövde inte slänga på något extra. T.o.m. så AXA:s granola kändes trött när jag först testade med att blanda upp med det, innan har jag lagt till det för att enbart Maxi:s smakade torrt.

20241109_143545_ed.JPG

Och en liten tabell över kostnader, som jag trodde så blev det inte direkt billigare än Maxi:s, iofs så kanske dom snålar in på dom dyrare ingredienserna. Men men, blir godare, och roligare att äta egentillverkat. Lite som "back to the roots", man känner på något sätt en samhörighet med Neandertalarna när dom satt i sina grottor och käkade sin egenblandade müsli till frukost.

Vikterna är uppskattningar i efterhand, skillnaden mellan nuvarande vikt och uppgiven vikt + gissad vikt på förpackningen.

1731164709321.png

Visst bör man använda krossade linfrön hellre än vanliga linfrön för att tillgodogöra sig nyttigheterna? För smakens skull så tipsar jag om att lägga till Vårgårdaris, det behövs inte mycket så en påse räcker evigheter.

Visst bör man använda krossade linfrön hellre än vanliga linfrön för att tillgodogöra sig nyttigheterna? För smakens skull så tipsar jag om att lägga till Vårgårdaris, det behövs inte mycket så en påse räcker evigheter.

Låter som en bra idé. När jag blandade i lite efter smak så smakade ju inte Linfröna så gott, små och ettriga och svårtuggade. Undrade lite varför Maxi hade med dom. Så ska testa o krossa dom nästa gång.

Kanske testar Vårgådaris också.

Visst bör man använda krossade linfrön hellre än vanliga linfrön för att tillgodogöra sig nyttigheterna?

"Det är alltså bäst att skippa krossade linfrön helt och hållet?

– Ja, kunskapen om vilken mängd man kan få i sig utan risk för att skada hälsan är för dålig. Livsmedelsverket avråder därför från att äta krossade linfrön och på ICA har vi bestämt att fasa ut dem ur vårt centrala sortiment."

"Det är alltså bäst att skippa krossade linfrön helt och hållet?

– Ja, kunskapen om vilken mängd man kan få i sig utan risk för att skada hälsan är för dålig. Livsmedelsverket avråder därför från att äta krossade linfrön och på ICA har vi bestämt att fasa ut dem ur vårt centrala sortiment."

Många minns säkert larmet om linfrön för något år sedan som väckte en oro för att det skulle kunna vara hälsofarligt att äta linfrön i t ex müsli och bageriprodukter. Anledningen är att linfrön innehåller s k cyanogena glykosider som kan omvandlas till cyanid efter förtäring.

Den europeiska livsmedelssäkerhetsmyndigheten EFSA har nyligen publicerat en riskvärdering av olika livsmedel som innehåller dessa cyanogena glykosider, t ex bittermandlar och just linfrön. Glädjande nog blev EFSA:s slutsats att det inte finns några allvarliga hälsorisker med dessa livsmedel utifrån dagens konsumtion. Detta till skillnad från råa aprikoskärnor där EFSA:s tidigare riskvärdering resulterade i att ett gränsvärde infördes 2017 (se den förordningen här). EFSA:s nya utlåtande ligger nu ute för synpunkter tills 25 januari – se mer information på EFSA:s hemsida.

Alla gör väl som de vill, men livsmedelsverket avråder fortfarande:

• Vuxna kan äta krossade eller malda linfrön om de har upphettats tillsammans med vätska. Vuxna kan äta max 1 matsked av sådana linfrön per dag - i exempelvis gröt eller bröd.
• Barn bör inte äta krossade linfrön alls.

Tillbaka
Topp