[OT] Blåst på annons, hur göra?

gyttorparn

Aktiv medlem
Jaha, så här är det, min sambo ”köpte” en vagn för att skjutsa runt katterna på utställning, kostade lite över 3000 ( beggad) och i vanlig ordning så swisha hon deg för att människan skulle skicka MEN hon har inte skickat nått utan visar bara upp ett falskt kvitto från posten ( vet inte hur) vi googlade människan när man började misstänka att alla ursäkter bara var bluff och då insåg vi att hon har blåst en jädra massa folk. Hon heter Marija med ett väldigt svenskt efternamn och samma namn i swishen. Pengarna kommer ju aldrig tillbaka men min STORA fråga är: hur jävlas vi tillbaka bäst? kommer att polisanmäla och snmäla till kronofogden men jag vill ställa till det mer för henne, kan absolut lägga några tusingar extra för hon behöver lära sej en läxa, hon har för övrigt suttit inne 1 månad hösten -23 för bedrägeri men fortsatte så fort hon kom ut igen. I facebook/marketplace profilen ser hon jättestädad ut och utger sej för att vara mäklarassistent, vad är era tips?? Fredagstråd??? 🙂😺

Du kan ju låta henne "sälja" saker riktigt billigt eller ännu bättre skänka bort saker...

Väldigt begränsad PB-profil.
Visst är det tråkigt att bli blåst, men enklast är nog att anmäla, glömma och gå vidare.
Nja, säljaren la till min sambo som vän och då var profilen inte begränsad. Absolut enklast är att glömma och gå vidare, men hur roligt är det?? nu har man ju chansen att ge tillbaka med samma mynt, felet är ju alla som knyter näven i fickan och går vidare, då kan ju sånna här bedragare hålla på i all oändlighet.

40 år sedan, i en helt annan värld så gav förlaget Paladin Press ut en serie böcker på just ditt tema.
Både förlaget och böckerna skulle idag säkert klassas som illegala, men....

Mera från författaren:

Råkade ut för ngt liknande för ett par år sedan via Blocket. Betalade 600 spänn för en router. Kollade upp id o betalade med Swish. Allt såg bra ut. Men personen jag kollade upp hade blivit id-kapad.

Polisanmälde. Polisen ringde tillbaka o sa att dom tagit personen som blåst massvis med personer på samma sätt. De åtalade honom för annat o struntade i mina 600 spänn som tydligen inte var så viktiga i sammanhanget.

Jag släppte det, lärde mig läxan och betalar numera aldrig för ngt i förskott. Köper mer sällan begagnat dessutom, vilket kanske är synd men det är inte värt risken för att spara några hundralappar. Eller t o m några tusenlappar för den delen.

Dom flesta glömmer och går vidare och gör en bättre research nästa gång.

Eller så gör man som en gammal polare som betala en slant till en ”tung vän” som helt enkelt åkte och hälsa på han som inte betalade efter ÖK, hade sina tusenlappar på kontot ganska per omgående efter hembesöket.

Enligt mina erfarenheter, kan man iaf tryggt handla här på "Happys", Köp & Sälj!

Har genomfört minst 12-15 köp utan minsta problem. Vid 1 tillfälle fick vi förhandla. Men även detta förlöpte friktionsfritt. Kan därför rekommendera Happys "Köp & sälj" till alla.
Kanske låter, som reklam, ur någon av "Skvalkanalerna", men grundar sig på mina egna erfarenheter.
Märk väl! Nyligen blev 1 icke seriös säljare avstängd här ifrån Forumet, (på goda grunder). Så om vi bara hjälps åt. Kommer snart bedragarna att hålla sina skitiga tassar borta ifrån "Happy Ride".

Vill man jävlas! Så kan man Jävlas!
Men är kräket värd detta att du själv skall må sämre inför dig själv? Talar av egen erfarenhet. Är man utrustad med Empatisk förmåga, (vilket inte alla är), är det ju i sanning bara att beklaga den stackars missledde individen! Hur djävla ilsken man än är!!!

Tips Googla på personen: Hallelujja!

He, he he...
Joakim Pirinens kultfigur "Socker-Conny", lade knappast fingrarna emellan! Jmf "Catcher in the rey", sv titel Räddaren i nöden!
Ingen! Varken du eller jag vill dock ha ett sådant samhälle. Detta trots att vi alla någon gång upplevt hatkänslor.

Tänk så här: Jag räknar sansat ock lugnt ner ifrån 10 till 1...

Det är alltså inte här på köp&sälj?
Nej är inte här på köpåsälj, glömde förtydliga det, jag har själv handlat en hel del här på happy och aldrig blivit lurad, bla kolfiberhjul för 10k och en gaffel för 7k som jag swischade i förskott. Jag kollar runt lite innan jag handlar av privatperson men nu var det min sambo som var lite snabb att skicka pengar, jag visste inte ens att hon hade handlat förens hon sa att det troligen var en blåsning.

"lära sig en läxa“ 🤣 Hur tänktes det där egentligen? Gå vidare. Behövs tröst så tänk på vilket skitliv en bedragare av den kalibern lever.

jag ville också bara säga att jag köpt grejer på happy, utsidan, freeride och andra ställen under 20år och det går bra nästan alltid! massor med fina och roliga köp. och jag är helt ok med att det skiter sig ibland. går det bra 99 gånger av hundra så är jag supernöjd! lite trubbel och tjorv i livet hör till, men om folk vill hämnas och jävlas tillbaka så är det ju helt fritt fram för folk att göra som dom vill, kan ju vara kul och lärorikt och bra att va lite ond ibland! blir bara tråkigt när folk drar alla över en kam, dom flesta är vettiga, speciellt om en ringer och pratar telefon lite innan, det gillar jag. jag kommer fortsätta betala halva eller allt i förväg eller skicka grejer innan jag fått betalt även om det har hänt att jag åkt på en nit ibland. så väldigt ömtålig är jag inte, och vill inte vara heller. och känns värt att fortsätta behandla folk så som jag själv vill bli behandlad.
men ilska och jävulskap mot andra är en skatt så den ska riktas eftertänksamt tycker jag, gärna uppåt mot dom jävlarna som sitter på sina rövar och tjänar pengar på andras arbete. och mot snåla jävlar. plus mot taskiga jävlar och mot tengil och dens följare.

men, tjära och fjädrar är kul! hitta mr person och kleta in den i tjära och kasta fjädrar på den!
eller smyg in på natten och lägg knäckebröd under toasitsen, eller okokta makaroner, och så när den ska sätta sig och skita så knäcks det och den tror toasitsen går i kras! eller tejpa vattenkranarna så att det sprutar vatten på tröjan, eller skruva upp duschmunstycket och stoppa in blå vattenfärg och sätt till baks och så blir den blå när den dushar! eller eller eller knyt ihop alla dens skosnören! eller klipp av dom bara just lite för kort på alla skor! eller stoppa i en extra sula i alla skor så dom känns lite för små men den fattar inte varför! eller toapapper längst fram i skon som dom blir lite för tajta. eller stryk på stopp-och-väx (sånt nagellack som smakar skit så barn slutar bita på naglarna) på öppningen på alla dens ölburkar och kaffekoppar så det smakar skit, eller på ciggfiltrena. eller knyt fast ett snöre med massa tomburkar bak på dens bil eller cykel när den ska iväg! eller klipp av en cykelslang och trä på den på avgasröret på bilen så låter det som att den pruttar. eller sy in alla dens kläder bara pyttelite så den tror den gått upp i vikt lite, och så sy in lite mer varje vecka, terror! eller byt ut alla dens mandlar mot bittermandel. eller häll i laxermedel i dens sportdryck!
lycka till! det går att vara småsint och storsint på sammagång.

jag ville också bara säga att jag köpt grejer på happy, utsidan, freeride och andra ställen under 20år och det går bra nästan alltid! massor med fina och roliga köp. och jag är helt ok med att det skiter sig ibland. går det bra 99 gånger av hundra så är jag supernöjd! lite trubbel och tjorv i livet hör till, men om folk vill hämnas och jävlas tillbaka så är det ju helt fritt fram för folk att göra som dom vill, kan ju vara kul och lärorikt och bra att va lite ond ibland! blir bara tråkigt när folk drar alla över en kam, dom flesta är vettiga, speciellt om en ringer och pratar telefon lite innan, det gillar jag. jag kommer fortsätta betala halva eller allt i förväg eller skicka grejer innan jag fått betalt även om det har hänt att jag åkt på en nit ibland. så väldigt ömtålig är jag inte, och vill inte vara heller. och känns värt att fortsätta behandla folk så som jag själv vill bli behandlad.
men ilska och jävulskap mot andra är en skatt så den ska riktas eftertänksamt tycker jag, gärna uppåt mot dom jävlarna som sitter på sina rövar och tjänar pengar på andras arbete. och mot snåla jävlar. plus mot taskiga jävlar och mot tengil och dens följare.

men, tjära och fjädrar är kul! hitta mr person och kleta in den i tjära och kasta fjädrar på den!
eller smyg in på natten och lägg knäckebröd under toasitsen, eller okokta makaroner, och så när den ska sätta sig och skita så knäcks det och den tror toasitsen går i kras! eller tejpa vattenkranarna så att det sprutar vatten på tröjan, eller skruva upp duschmunstycket och stoppa in blå vattenfärg och sätt till baks och så blir den blå när den dushar! eller eller eller knyt ihop alla dens skosnören! eller klipp av dom bara just lite för kort på alla skor! eller stoppa i en extra sula i alla skor så dom känns lite för små men den fattar inte varför! eller toapapper längst fram i skon som dom blir lite för tajta. eller stryk på stopp-och-väx (sånt nagellack som smakar skit så barn slutar bita på naglarna) på öppningen på alla dens ölburkar och kaffekoppar så det smakar skit, eller på ciggfiltrena. eller knyt fast ett snöre med massa tomburkar bak på dens bil eller cykel när den ska iväg! eller klipp av en cykelslang och trä på den på avgasröret på bilen så låter det som att den pruttar. eller sy in alla dens kläder bara pyttelite så den tror den gått upp i vikt lite, och så sy in lite mer varje vecka, terror! eller byt ut alla dens mandlar mot bittermandel. eller häll i laxermedel i dens sportdryck!
lycka till! det går att vara småsint och storsint på sammagång.
Ja det är inte våld jag menar med att göra nått, om hon inte bodde 50mil bort så hade laxermedel och synen när hon skiter på sej på bussen vara unerbart

Tillbaka
Topp