[OT] Blir inte av med iMessage, hjälp!

Selast

Ny medlem
Sonen har bytt från ajfån 4 till en Andriod galaxy. Han är i stort nöjd men av någon anledning har vi inte fått till SMS funktionaliteten på ett bra sätt. Till saken hör att han har en iPad som han inte vill göra sig av med och således behöver ha kvar sitt Apple ID. När nu jag och hans mor försöker skicka SMS till honom från våra iPhones så dyker dom aldrig upp i hans lur utan dyker istället upp som iMessages på hans iPad. Jag har stängt av iMessage på hans iPad men det står fortfarande iMessage i min iPhone när jag ska SMSa honom. Alltså, Hur får jag andra iPhones att haja att det är SMS som gäller?

Kolla inställningar - meddelanden - skicka som sms på din telefon. Den ska vara på

Dubbelkolla så att du skickar till mobilnr och inte mailadressen eller liknande.

Testa att skicka ett sms från android till iphone och se om det går att svara på det sms:et

Senast ändrad:
Check på skicka som SMS på.

Problemet är att så fort jag lägger in sonens mobilnummer så tror min iPhone att det ska skickas ett iMessage. Ligger det någon inställning i mina kontakter tro?

Vet inte om det funkar men testa att ändra typen på mobiltelefonnumret i kontaken från "iphone" till "mobil".

Du måste ta bort sonens telefonnummer som är kopplat till iMessage. På iPaden, gå in i inställningar, meddelanden, skicka och ta emot och avmarkera hans mobilnummer. Det bör fungera sen.

mattel skrev:
-------------------------------------------------------
> Du har gått med i iSekten, du kan aldrig lämna
> iSekten.

Börjar kännas så ja... Nu dyker SMS inte upp någonstans, vare sig i lur eller iPad... Funkar inte heller att svara på SMS skickade från Galaxy till min iPhone...

Selast skrev:
> mattel skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Du har gått med i iSekten, du kan aldrig
> lämna
> > iSekten.
>
> Börjar kännas så ja... Nu dyker SMS inte upp
> någonstans, vare sig i lur eller iPad... Funkar
> inte heller att svara på SMS skickade från
> Galaxy till min iPhone...

Vilket av råden i tråden har du följt då?

Har gjort följande:

Har stängt av iMessage i sonens iPad
Satt på skicka som SMS i min iPhone
Raderat hela kontakten i min iPhone och lagt uppden på nytt
Skickat SMS från sonens Galaxy till min iPhone, det funkar
Försökt svara på SMS från son på iPhone, det ser ut som jag skickar iMessage (blå text) och levereras inte till sonens Galaxy eller iPad

Jag kommer inte åt hans iPhone just nu här på landet så jag har inte kunnat stänga av iMessage i den.

mattel skrev:
> Du har gått med i iSekten, du kan aldrig lämna
> iSekten.

Du kan logga ut men aldrig koppla ner!

Selast skrev:

> Jag kommer inte åt hans iPhone just nu här på
> landet så jag har inte kunnat stänga av iMessage
> i den.

Där är problemet. Jag hade samma bekymmer själv.

Selast skrev:
>
> Jag kommer inte åt hans iPhone just nu här på
> landet så jag har inte kunnat stänga av iMessage
> i den.

Första tipset i min länk var just detta, rimligtvis är det väl det som återstår för att få det att fungera eftersom du verkar ha testat allt annat.

Du behöver komma in i iMessage-inställningarna och komma till listan där det står "Du kan nås för iMessage via:
0704-XXXXXX
nisse@gmail.com"

Bocka ur allt.

Löst

Jag hade precis samma problem i våras, gick från iPhone 4s till Android.
Jag frågade apple store, apple support, googlade, frågade phone house, telenor, tre, telia, ingen hade en snabbfix på problemet.

Det absolut lättaste sättet för att fixa ditt problem är att skapa en ny mail och ett nytt telefonnummer för din nya telefon, då kan du fortfarande använda iPaddan med FaceTime.

Det jag kom fram till efter att ha ringt apples support var att Apple har kidnappat ditt telefonnummer.
Efter att du bockat ur iMessage på alla produkter, gått in på Apples sida för att ta bort telefonnummer och avaktivera iMessage OCH FaceTime (VIKTIGT att ta bort båda enligt Apple själv!) så har Apple fortfarande ditt telefonnummer kidnappat i 90 dagar efter att du slutat använda allt.

Du får säga till alla iPhone-användare under dessa 90 dagar att hålla tummen på det skickade sms'et och välja "skicka som sms". Då kan du IBLAND ta emot det.

I Amerikat kan Apple själv gå in i datamaskinen och kryssa ur ditt telefonnummer, men i Sverige funkar detta inte, därför får du vänta 90 dagar.

Men om du använder iMessage eller FaceTime sen , så börjar kidnappningen om, och du får vänta 90 dagar till...

I ipadens inställningar: klicka på meddelanden, klicka på "skicka och ta emot", klicka på sonens Apple-ID. Välj "logga ut".
När du sedan loggar in igen se till så mobilnumret inte är förbockat.

Lycka till.

/ Göran

Till allt löst sig kan du från dina iOS när du skickat ett meddelande och det är blått just trycka en stund på det blåa och välja "Skicka som SMS" istället.

Tillbaka
Topp