[OT] Borra upp låskolv?

fyrbåk

Aktiv medlem
[OT] Borra upp låskolv?
Köpte en elhoj till frun förra året på auktion. Det var från polisens beslag, nån tjyv som baxat och sen slipat bort ramnumret så det var väl omöjligt att identifiera ägaren när tjyven sögs in av ordningsmakten och sedermera tillföll pengarna statsmakten när jag ropade in den. Hur som helst, med tanke på omständigheterna så är det kanske inte så förvånande att det inte följde med någon nyckel - det fanns ju inget lås på den. Men vad jag inte tänkte på är att batteriet också är låst och inte går att ta ur hållaren. Det var väl heller inga problem eftersom cykeln är placerad på landet, det finns inget behov av att plocka ur det, tills vintern kom...... Då insåg jag att om jag inte vill förbruka batteriet i förtid i kylan så behöver det övervintra i rumstemperatur varvid det bara var att frakta hela cykeln till stan.

Har någon erfarenhet av att borra upp låset till ett Egoing-batteri? Det är en Monark Karin som är gissningsvis 2-3 år gammal med navmotor fram. Vad jag tänker på är vad man ska använda för borr och hur hårt det är samt om det finns några speciella svårigheter. Nästa fråga är om det finns lösa låskolvar att köpa eller om jag bara kan låta det vara utan låskolv (har ju inget behov av lås på landet). Jag är lite orutinerad på de här frågorna, brukar inte ägna mig åt att borra upp lås eftersom jag annars har nyckel och reservnyckel när olyckan är framme.

Sorry att denna fråga ligger i vanliga forumet men jag försvarar mig med att det är inte en elcykelfråga specifikt utan en mer allmän mekfråga. Admin får flytta om det anses olämpligt.

[OT] Borra upp låskolv?
Jag har borrat upp styrlås till MC när det begavs sig. Inga problem med det men batteri är väl möjligen inte byggda för att borra i

[OT] Borra upp låskolv?
Om du har kvitto från polisen kan väl en låssmed fixa låset
Så klart, eller snarare kvitto auktionshuset. Men jag känner helt enkelt inte för att lägga ut ännu mer pengar på en struntsak när jag har ett helt garage att greja i.
Jag har borrat upp styrlås till MC när det begavs sig. Inga problem med det men batteri är väl möjligen inte byggda för att borra i
Låset sitter i den delen som är förankrad i pakethållaren så det är inga problem att slinta med borren. Men när du säger det så var jag tvungen att byta alla lås i en BMW MC för typ 15 år sen och borrade upp alla låskolvar och det var inga som helst problem. Bara att mula på tills det gick att plocka ut resterna.

[OT] Borra upp låskolv?
Skit händer.
(vet inte hur det ser ut nu men på 80 talet vreds nyckel av jämt med om man man glömde den i låset)
Hade en moppe (Suzuki K50) i slutet av sjuttiotalet - början av åttiotalet med avbruten nyckel i styrlåset. Men den var avbruten i öppet läge så det spelade ingen roll och jag åtgärdade aldrig. Det spelade ingen roll alls när man trimmade ?
Moppen blev sedermera stulen......

[OT] Borra upp låskolv?
Ska den inte användas utan bara förvaras så sliter det inte alls på ett litiumbatteri om det står lite halvladdat i kyla. Sägs slita mindre med halvladdat än fullt. Det som däremot dödar batterierna är om man laddar dom i minusgrader.

[OT] Borra upp låskolv?
@fyrbåk
Hoppas du får upp låset. Jag har också ett e-goingbatteri till Crescentcykeln. Ska kolla hemma om jag kan se något sätt att få loss batteriet utan nyckel, men jag tror nog en ny nyckel är vad du behöver. Kanske Crescent är villiga att hjälpa till med reservnyckel.

En fråga, hur laddar du batteriet. Har du hittat reservladdare att köpa?
(Jag letar efter extraladdare till kontakten som ser ut som en "likbent parallelltrapets")

[OT] Borra upp låskolv?
Enklare lås har sällan något borrskydd (bricka eller oftare kula av härdat stål) så då är det trivialt att borra upp låset. Om du inte är intresserad av att spara något är det bara att borra bort kolven med lämplig metallborr. Tips: börja med ett litet borrstål och borra sedan med större och större borrstål om du inte har en kraftig borrmaskin och möjlighet att spänna fast låset.

Riktigt enkla lås, som det nog kan vara i det här fallet, kan man raka (rake). Sök t.ex. Lock picking Lawer och raking på Youtube. Fungerar det så fungerar det.

[OT] Borra upp låskolv?
@fyrbåk
Hoppas du får upp låset. Jag har också ett e-goingbatteri till Crescentcykeln. Ska kolla hemma om jag kan se något sätt att få loss batteriet utan nyckel, men jag tror nog en ny nyckel är vad du behöver. Kanske Crescent är villiga att hjälpa till med reservnyckel.

(Jag letar efter extraladdare till kontakten som ser ut som en "likbent parallelltrapets")
Batteriet laddas genom kontakt på sidan så det behöver inte tas av. Detta tyder på att du kanske har en annan modell.

[OT] Borra upp låskolv?
@fyrbåk

ja kan nog ha kvar nån laddare sen förra jobbet konka kan rota i helgen

[OT] Borra upp låskolv?
Batteriet laddas genom kontakt på sidan så det behöver inte tas av. Detta tyder på att du kanske har en annan modell.
har du batteriet med rund laddkontakt o batterilåset som en hängpung under batteri/pakethållare? finns lite tricks o öppna batterilås dra iväg ett pm om du vill veta mer sån yrkeshemlighet tas inte öppet på forum

[OT] Borra upp låskolv?
@fyrbåk

Sorry, ser nu att jag missförstod din fråga. Grumliga ögon och liten skärm.....
Svaret är helt enkelt att laddaren fanns med. Tjuven hade antagligen baxat cykeln när den stod på laddning och fått med sig laddaren. Om inte den var med så hade jag nog inte ropat in hojen, svårt för auktionshuset att funktionstesta annars. Saker som laddare brukar kosta en hel del annars.

Tillbaka
Topp