[OT] Borra upp låskolv?
Köpte en elhoj till frun förra året på auktion. Det var från polisens beslag, nån tjyv som baxat och sen slipat bort ramnumret så det var väl omöjligt att identifiera ägaren när tjyven sögs in av ordningsmakten och sedermera tillföll pengarna statsmakten när jag ropade in den. Hur som helst, med tanke på omständigheterna så är det kanske inte så förvånande att det inte följde med någon nyckel - det fanns ju inget lås på den. Men vad jag inte tänkte på är att batteriet också är låst och inte går att ta ur hållaren. Det var väl heller inga problem eftersom cykeln är placerad på landet, det finns inget behov av att plocka ur det, tills vintern kom...... Då insåg jag att om jag inte vill förbruka batteriet i förtid i kylan så behöver det övervintra i rumstemperatur varvid det bara var att frakta hela cykeln till stan.
Har någon erfarenhet av att borra upp låset till ett Egoing-batteri? Det är en Monark Karin som är gissningsvis 2-3 år gammal med navmotor fram. Vad jag tänker på är vad man ska använda för borr och hur hårt det är samt om det finns några speciella svårigheter. Nästa fråga är om det finns lösa låskolvar att köpa eller om jag bara kan låta det vara utan låskolv (har ju inget behov av lås på landet). Jag är lite orutinerad på de här frågorna, brukar inte ägna mig åt att borra upp lås eftersom jag annars har nyckel och reservnyckel när olyckan är framme.
Sorry att denna fråga ligger i vanliga forumet men jag försvarar mig med att det är inte en elcykelfråga specifikt utan en mer allmän mekfråga. Admin får flytta om det anses olämpligt.
Har någon erfarenhet av att borra upp låset till ett Egoing-batteri? Det är en Monark Karin som är gissningsvis 2-3 år gammal med navmotor fram. Vad jag tänker på är vad man ska använda för borr och hur hårt det är samt om det finns några speciella svårigheter. Nästa fråga är om det finns lösa låskolvar att köpa eller om jag bara kan låta det vara utan låskolv (har ju inget behov av lås på landet). Jag är lite orutinerad på de här frågorna, brukar inte ägna mig åt att borra upp lås eftersom jag annars har nyckel och reservnyckel när olyckan är framme.
Sorry att denna fråga ligger i vanliga forumet men jag försvarar mig med att det är inte en elcykelfråga specifikt utan en mer allmän mekfråga. Admin får flytta om det anses olämpligt.