OT: Bostadsfrågan (sthlm)

Tomcat1

Aktiv medlem
Hej på er.

Har sett en riktig pärla till lägenhet med egen altan, gräsyta och cykelförråd! Toppen eller hur?
Förutom det är det en 2a på 44 kvm, nybyggd lägenhet ifrån 2005 med 4 lägenheter ihopbyggda, två på övreplanet och 2 på undre planet.

Den ligger i skarpnäck och det är på gott och ont, det goda är att jag då har råd med den som den samtidigt är relativt nära stan. The bad, det är ju en hood och ryktet har varit kluvet men en del sura attityder om området.

Ni som(om ni finns) bor i området, vill ni slå ett slag för hooden och tycka att jag ska slå till?

MVH Matt

Fördelen med skarpnäck är väl att det går tunnelbana dit men i övrigt kan jag nog inte komma på något bra med området. Har iof inte bott där själv, bara åkt igenom och förbi.

Har dock aldrig hört någon som har en positiv inställning om området.

Bodde i bagaremossen för ett par år sedan. Var då ofta i skarpnäck och käkade på pizzan och gick runt i koloniområdet bredvid. Jag hade inte valt skarpnäck i första hand.

Jag har en kompis som för några år sen hyrde en lhg i andra hand där, Skarpnäcks Allé. Det var inte så kul att åka ut dit eller hem därifrån sent på kvällarna. Jag skulle inte vilja bo där. Riktigt fult är det också, i alla fall det området där han bodde.

Och det är synd för det ligger nära stan och nära naturen.

Hood hit och hood dit. Det är ändå i Sverige, hur farligt kan det vara... Det är ju inte så att det ränner omkring påtända barnsoldater mellan husen. I det här landet finns det mycket få, om ens några, platser som man bör hålla sig borta från pga brottslighetsnivån. Däremot bör man vakta sin ekonomi. Jag vet inte om det är hyres- eller bostadsrätt du kikar på, är det det senare så ska du vara mer försiktig. Även om ett område de facto inte är farligt kan rykten om påstådd ghettoism öka och därmed påverka värdet på din bostad. Tyvärr är detta svårt att förutspå, det kan räcka med ett enda brottsfall som tumlas runt i kvällspressen och svärtar ner ett område eller en stadsdel. Ja, du tvekar ju själv pga just såna rykten så du vet ju vad jag menar :)

Känner ett par som bott där i några få år och dom har nu valt att flytta...
Fast du har ju lyckats resa som supergringo i colombia utan att lida så d skulle säkert funka för dig i skarpnäck !

Jag känner flera som bor i Skarpnäck (i radhus och lägenheter) och som trivs bra. Sen är jag inte så förtjust över arkitekturen, men ur trygghetssynpunkt ser jag inga problem med att bo där. Men det kan ju skilja lite mellan olika delar av området också. Jag har mest erfarenhet från radhusområdena och inte så mycket från flerbostadshusen.

Jag bor i Enskededalen inte alltför långt från Skarpnäck men skillnaden är väldigt stor. Däremot så bor jag brevid ett område som heter Dalen och det kan liknas ganska väl med skarpnäck. Där var det stora sociala problem och kändes helt klart farligt om natten när jag flyttade hit för ett par år sedan.

Nu däremot är läget helt annat, ytterstaden är snabbföränderlig helt enkelt. Tack vare bostadsrättsbildningar, nybyggnationer, bättre integration (ett typexempel är just sådana som flyttar dit av samma skäl som du vill och jag gjort) förändras samhällsbilden och känslan av delaktighet i samhället.

Med tanke på livskvalitevinsten jag själv upplever med minskad stress, såväl miljömässig som ekonomisk, kan jag bara rekommendera flytt ur innerstan.

Jag saknade helt enkelt bra närmiljö i stan mer än vad jag numera saknar tio krogar runt hörnet. Krogar, mataffärer och allt annat betjänligt finns ändå till hands. (Skillnaden Skarpnäck - Enskededalen är däremot 10-15 min med cykel. In till Skanstull tar det mig 5-10 min, taxi från stureplan på natten kostar 180-220)

Hoppas det kan vara till hjälp!

Egen altan = bottenvåningen då? Skulle vara dealbreakern för mig, särskilt i ett område där man kanske misstänker lite mer brottslighet. Blir ju lite högre inbrottsrisk än någon eller några trappor upp. Kanske inte är någon insyn på ditt objekt men själv har jag avskytt att bo på bottenvåning de 2 gånger jag gjort det, folk är helt överjävligt fräcka när det gäller att blåstirra in i ens hem, jag hade persiennerna nerdragna för det mesta, deppigt..

Jag trodde att flera personer skulle ha positivare saker att säga men en fördel med objektet(lägenheten) är att den ligger i ytterkanten mot lekpark, fotbollsplan och gröna områden.
Jag tror det inte är ngn. fara för bottenvåningen, det är ju ett skäl till att jag själv är intresserad, altan på sommaren är the shit o sen skiter jag ifall folk som går förbi får en glimt av mina underkläder.

Ja har ju själv bott i innerstaden och som atlas själv skriver är jag helt inne på att byta krogarna mot en sundare närmiljö utan stress!
Inte långt ifrån skarpnäck ligger kärrtorp/pungpinan där dem byggt mycket nya o dyra radhus så jag tror att det kommer att smitta av sig och områdena kommer att växa ihop med varandra och gränsen blir luddigare.

Den som tror att misshandel endast händer i skarpnäck borde se vad som istället händer på Fridhemsplan eftersom jag har nämligen bott där förut.

//T-cat

Tänkte på cykelförrådet du nämnde .
Ligger d utanför lyan vid altanen eller i trapphuset så e d nog inget plus , jag skulle aldrig ens ha en billig skrot-pendlar hoj där pga den enormt stora inbrottsrisken. Stöld e bara en tidsfråga och inget annat !!!!!!!
Om d istället e i lyan så e d ju galet bra !

tomcaten skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag trodde att flera personer skulle ha positivare
> saker att säga men en fördel med
> objektet(lägenheten) är att den ligger i
> ytterkanten mot lekpark, fotbollsplan och gröna
> områden.
>
>
> //T-cat

Moppegäng brukar hänga i sådana microområden.

Själv har jag råttfobi, skulle inte klara av att se råttor springa precis utanför...

Jag tog mig friheten att snoka reda på vilken lgh det är, föreningen är genombesudlad av HSB. Det är inte ens en boende som sitter som ordförande, det är en "professionell" styrelse med med HSB-representanter. Det tillsammans med en avgift som tangerar en hyresrätts hyresnivå är en klar varningssignal. Det är nästan så att man funderar på om föreningen utsatts för ett bedrägeri, utöver sedvanligt lagligt bedrägeri från HSB dvs.

Enbart driftskostnaden ligger över 500:-/kvm och år. Det är vad totalkostnaden skulle ligga på i en normal förening, dessutom så husen byggda 2005 vilket gör det än mer märklig med en sådan hög driftskostnad. (i driftskostnad ingår inte räntekostnader för lån)

Jag skulle hellre kolla in 50kvadrataren som ligger i bagarmossen... minns inte vilken gata, men en större och äldre förening som ser ut att ha framtiden för sig. Men visst, den högre avgiften i ditt objekt kommer självklart speglas i en lägre köpeskilling. Men det är ju nästan mer värt att ställa sig i bostadskö i 2-3 år och fiska upp motsvarande för 0kr.

De som jag känner trivs i Skarpnäck. Nära till bra skogar. Både Hellas o Flaten inom räckhåll.
Annars håller jag med Atlas angående Enskededalen. Ett trevligt område som jag trivs i.

Jag känner några som bor i Skarpnäck och där är det delade meningar. De som bott där sedan 60'talet stormtrivs medans de som flyttade dit för några år sedan har svårare för området. Jag tror också att klientelet i Skarpnäck kommer att förändras under de närmaste 5-10 åren, men hitta isf nån lya som har friskare ekonomi.

Jag bor i Bagarmossen och stormtrivs trots Bagarmossens lite felaktiga rykte. Under de snart två år jag bott i Bagarmossen så har jag märkt hur klientelet sakta men säkert förändrats. Fler och fler unga och 'hippa' flyttar hit men den sköna gamla 'hippie-stämningen' lever kvar!

Sen att man bor ~150m från Nacka reservatets ytterkanter gör ju inget :P

Lycka till!

jag bor i sköndal på andra sidan tyresövägen i princip. ingen tunnelbana men bra bussförbindelser. Grymt skönt och lugnt område, bra kommunikationer, tar ca 5 min till gullmars med buss. nära till naturen och ungefär i samma prisklass som skarpan. jag tror dock inte det är något större fel på skarnäck heller.

Tillbaka
Topp