[OT] Bra bärbar luftfuktare sökes

Loftberg

Aktiv medlem
Tja o god fredagskväll! Tänkte se om det finns tips att få här på happy kring luftfuktare, närmare bestämt mindre och bärbara varianter. Senaste åren har jag fått allt mer problem av torr luft, framförallt där luften körs genom någon form av AC. I bilen, på jobbet, inomhus i olika miljöer, hotell osv. Men även i min egen lägenhet som är fruktansvärt torr. Där har jag faktiskt skaffat en enklare luftfuktare som står bredvid sängen som jag kör nattetid när jag ska sova, och det gör en enorm skillnad för hur det känns när jag vaknar. Att öppna upp och vädra (särskilt om det är lite extra fuktigt ute) är också ett vinnande koncept.

Men det är inte alltid dessa lösningar är möjliga.
Särskilt när jag är på jobb eller reser/är på annan ort än hemma. Då hade en mindre, mer bärbar luftfuktare varit klockren. Något med en vattenbehållare som bara behöver räcka en natt och kunna täcka endast ett mindre sovrum. Jag har sett glimtar av såna prylar på en del mer eller mindre obskyra butiker, men jag tänkte fråga här om någon har personlig erfarenhet från nån specifik produkt. Så, är det någon happyit med erfarenhet av bärbart luftfukteri?

Är det varmt i rummet ger en blöt handduk både fukt och kyla. Kanske inte tillräckligt men bättre än inget och enkelt att ordna var man än befinner sig.

Är det varmt i rummet ger en blöt handduk både fukt och kyla. Kanske inte tillräckligt men bättre än inget och enkelt att ordna var man än befinner sig.
Jo jag har faktiskt provat det, och även vid tillfälle hängt upp tvätt på tork i rummet jag sovit. Det är bättre än inget, absolut. But I want more!

Se upp med dammbildning bara. Jag hade en Beurer LB45 som iofs gav bra luftfuktighhet, men efter ett tag så märkte jag att fönstren blev dammiga på insidan och att filtren i ftx-aggregatet blev igenkleggade.
Dammet kröp tom in i garderober och skåp.
Såg nånstans att luftfuktare kan ha svårt med kalkpartiklarna i vattnet.
Vissa tillverkare har tagit fasta på detta problem och påstår sig ha en teknik som eliminerar dammet.
Ska testa någon sådan modell i höst.

Tillbaka
Topp