[ot] Bra böcker att läsa?

grondahl skrev:
-------------------------------------------------------
> När det gäller dystopier så tycker jag A brave
> new world av Aldus Huxley piskar 1984 ganska
> hårt. Men även 1984 är klart läsvärd.

Men kallocain är väl ändå bäst!? Åtminstone vill man ju på sina flaggviftande dagar tro det...

Kallocain och 1984 drar imho ganska jämt. Som jag minns det känndes nog 1984 mer genomarbetad dock. Samtidigt vill jag minnas Kallocain som mer realistisk på något sätt. Sen skiljer sig ju huvudpersonerna sig ganska rejält i hur dom agerar.

Polisöra och Polisöga vs. Telescreenen liksom... :P
Winston vs. Leo Kall...
Osv.

"Bridge"-trilogin, är det den med Virtual Light, Iduro och All tomorrow´s parties? Iaf de två sista är helt ok. Även Pattern Recognition var helt ok, mycket forum-nörderi dessutom ;)

Massa bra tips i den här tråden, men en del sunkiga också.

Tärningsmannen är grymt bra, inte så länge sedan jag läste den. 1984 och Kallocain är också gamla favoriter och i genren så kan man lägga till Efter Floden av PC Jersild. I scifi-kategorin är jag inte så bevandrad med Enders Game av Orson Scott Card är väldigt bra, så även uppföljarna.

Sen kan jag tillägga allt av Erlend Loe, även barnböckerna, det är min favoritförfattare. Om man tycker det är OK att läsa på engelska så är Carl Hiaasen helt fenomenal.

Finns ju mycket annat att dra upp. Lite mer lättsmälta är de just nu populära deckarna av Stieg Larsson - den första finns som pocket och heter Kvinnor som hatar män.

Mina små tips.

Bogey skrev:
> Finns en bokserie på tre böcker av Lian Hearn
> som heter "Sagan om klanen Otori".
> Nog en av mina favoriter, min käre bror tyckte
> också om den.

Finns 5 böcker av lian hearn om klanen otori ;)
3st i serie samt en serie med 2 i som utspelar sig efter första serien.

Den oändliga historien, Michael Ende.

Fantastiskt bra bok, har nog läst den 15 gånger. Det är säkert klassad som en bok för barn/yngre så den återfinns möjligen på den avdelningen... :)

Måste slå ett slag för Brett Easton Ellis. American Psycho är väl den mest kända men "Rules of atraction" är betydligt bättre enligt mig.

Uppfinnaren av Alf Mork är en sjukt kul bok om en reklamare, på den tiden det var fult att syssla med reklam, som hellre vill vara uppfinnare.

Dick skrev:
> Kalle Anka pocket är ju all time high annars,
> lika många sidor som vilken bok som helst - men
> bra!
>
> /D

där är jag böjd att hålla med. som tur är så är jag ju pappa nu, så sonen kan agera "målvakt" i en prenumerationshärva. Böckerna kommer till honom, och jag läser dom;)

Konstruktören av Sven Yrvind är annan bok som jag tycker är läsvärd, särskilt om man är intresserad av båtar och/eller konstruktion.

scrap skrev:
> När ni skriver, skriv även Författare!
>
> just nu för tillfället har jag fasnat för fakta
> böcker. för tillfället läser jag om gulag, ca
> 600 sidor lång, har kommit till sidan 70.
> Intressant läsning måste jag säga!

Då har jag en klockren uppföljare:

Aleksandr Solzjenitsyn; En dag i Ivan Denisovitjs liv

I övrigt kriminalromaner med Sjöwall/Wahlöö, finns 10-15 st nånting (Beck är bäst i bok)

Michael Connely, Jeffery Deaver smaskiga amerikanska kriminalromaner

Lite svenska klassiker; Jan Fridegårds klassiker om "Lars Hård", eller varför inte utvandrarna av Wilhelm Moberg?

Äldreomsorgen i Övre Kågedalen av Nikanor Teratologen. En mycket fin skildring om Pyret och morfar som inte liknar någor annat. Dock inget för känsliga magar. Eller så är det det det är.
ur boka: "Hilding visa sä vara en skickli rövslickare, å morfar gav snart hals av ren njutning."

Ja som tidigare skrivits "Röde Orm".

Spännande böcker: Olika titlar av Tom Clancy exempelvis patrioter.

Klassisk litteratur. En av de bästa böckerna jag läst överhuvudtaget är "Jerusalem" av Selma Lagerlöf. Selma är ju nu en oerhört bra författare. Det finns annat av henne, nästan lika bra är "Gösta Berlings saga". Första sidorna upplever man böcker na kanske som ty lie gamaldax men när man väl kommer in i dom så kan man inte sluta.

Utöver tidigare nämnda Guilo så gillar jag Arn-serien med prologen som börjar med "Tempelriddaren och slutar med "Arvet efter Arn Guilo är en lustig lite träig författare som hämte mycket från de tidgare Selma och Clancy.

Och så "Okänd Soldat" av Väinö Linna.

Ringen-Trilogin av JRR Tolkien. Nu läser jag allt överhuvudtaget av Tolkien , men jag är lite knepig.

"Da vinci-koden och andra böcker av Simon Cox

Och de som ingen får missa enligt präktiga mig "Korkade vita män" och "Vem har snott mitt land" av Michel Moore.

Mera faktainriktade men fortfarande väldigt bra är böcker av Simom Singh.

Historieböcker av Herman Lindkvist

"2007" av Clas Ohlsson.

SuperApe skrev:
> Äldreomsorgen i Övre Kågedalen av Nikanor
> Teratologen. En mycket fin skildring om Pyret och
> morfar som inte liknar någor annat. Dock inget
> för känsliga magar. Eller så är det det det
> är.
> ur boka: "Hilding visa sä vara en skickli
> rövslickare, å morfar gav snart hals av ren
> njutning."

Äldreomsorgen i Övre Kågedalen är helt otrolig. På mitt förra jobb hade vi högläsning av den ibland.

SuperApe skrev:
> Ja, det är verkligen en fantastisk bok, en
> snuskig bok, en bra jävla bok! men vad var det
> för jobb?

Jobb på piercingstudio. Efter ett par timmars hålgörande i folk kan man behöva koppla av med lite högläsning ;)

hehe, det låter logiskt! fattade att jobbet inte kan ha varit på golfklubb. (ja, jag är fördomsfull)

finn skrev:
> Jobb på piercingstudio. Efter ett par timmars
> hålgörande i folk kan man behöva koppla av med
> lite högläsning ;)

Ha ha,
Tänkte precis på det scrap. Det var precis de böckerna du ville ha tips på.
Jag köper bara snabblästa flygplatspoppisdeckarthrillers. Skall hem och kolla om jag minns vilka som var bra utav de som ligger kvar hemma. Jag kan ta med ett gäng på nån HR.

Håller med om Boktjuven!
Jag drar mig även till faktaböcker, katastrofböcker, hemska verkliga händelser, personliga tragedier, gärna med siffror i titeln.
Klockan 10.31 på morgonen i Khao Lak.
127 timmar
165 dagar ett kidnappningsdrama
Estonia
Ro utan åror
438 dagar (ej läst, står på böcker-att-läsa-listan)

Mitt senaste köp gjordes igår på ICA för endast 29 riksdaler, och kan redan betraktas som ett stort fynd fast jag ännu bara läst en sida.
En 374 sidor lång vittnesskildring om kampen för överlevnad inne i World Trade Center där varje minut var dyrbar.
-Det där hände 2001, sa jag till dottern
-Nej 102, sa hon bestämt
Vi tjafsade lite om årtalet fram och tillbaka tills jag såg boktiteln igen. 102 minuter.

bikeshorts skrev:
> Håller med om Boktjuven!
> Jag drar mig även till faktaböcker,
> katastrofböcker, hemska verkliga händelser,
> personliga tragedier, gärna med siffror i titeln.
>
> Klockan 10.31 på morgonen i Khao Lak.
> 127 timmar
> 165 dagar ett kidnappningsdrama
> Estonia
> Ro utan åror
> 438 dagar (ej läst, står på
> böcker-att-läsa-listan)
>
> Mitt senaste köp gjordes igår på ICA för
> endast 29 riksdaler, och kan redan betraktas som
> ett stort fynd fast jag ännu bara läst en sida.
>
> En 374 sidor lång vittnesskildring om kampen för
> överlevnad inne i World Trade Center där varje
> minut var dyrbar.
> -Det där hände 2001, sa jag till dottern
> -Nej 102, sa hon bestämt
> Vi tjafsade lite om årtalet fram och tillbaka
> tills jag såg boktiteln igen. 102 minuter.

På temat WTC kan Falling Man av Don DeLillo rekommenderas.

Aldrig kommit mig för att läsa brott och straff, men tänkt att jag ska göra det någon gång.

Mer tips. Dennis Lehane: Rött regn, riktigt bra thriller! Filmatiserad med Sean Penn i huvudrollen (Mystic river)

En riktigt kul och spännande bok jag läst handlar helt otippat om fågelskådning! Tre män oberoende av varandra tar ledigt från jobbet för att leta efter fåglar under ett helt kalenderår, det blir ett legendariskt år och hård tävling efter flest kryss :)
Mark Obmascik: Det stora året http://www.adlibris.com/se/bok/det-stora-aret-om-tre-man-och-en-passion-9789171397263
"Den Pulitzerbelönade Mark Obmascik har skrivit en hisnande bok om tre excentriska fågelfanatiker och om deras vansinnestävling: att under ett år vara den som sett flest fågelarter i Nordamerika och att enbart ägna sig åt detta"

Om man bortser från diverse faktaböker så var de senaste:
* Ian Tregilli - Triologin, Milkweed Triptych
* Neil Gaiman - The Ocean at the End of the Lane
* Neil Gaiman - American Gods
Alla dessa var bra.

Började just med The Windup Girl av Paolo Bacigalupi med för tidigt att uttala mig om den.

//j

Jag är ju rätt torsk på historiska romaner så Per Anders Fogelströms böcker om Stockholm och Lars Widdings Sorundasvit har en given plats i bokhyllan. Andra tips är "Livläkarens besök" av PO Enquist, "Förlåt oss våra skulder" av Romain Sardou och "Drakarnas imperium" av Valerio Massimo Manfredi. När det gäller deckare är min absoluta favoritförfattare Arnaldur Indridason.

KungJulian skrev:
> Två sidor och ingen har nämnt klassikern Brott
> och Straff? Den har blivit en klassiker av en
> orsak så att säga. Mycket läsvärd!

Den nämndes redan 2007 på sidan ett ;-)

Mitt tips är förutom massor av de tidigare tipsen (har visst läst lite böcker :-)) Conn Igguldens två serier "Kejsaren" om Julius Caesar och "Erövraren" om Djinghis Khan. Väldigt intressant och bra skrivet!
Helt otroligt vad driftiga (maktgalna) människor det funnits!

+1:ar Gandhis Eyvind Johnson-tips; Krilontrilogin. Fantastisk allegori över livet i allmänhet och vikten av motstånd mot ondskan i synnerhet.

I övrigt så tycker jag att det är en smula tunnsått med lyrik i den här tråden, så jag slänger ut Erik Lindegren; särskilt "Mannen utan väg". Där finns allt du behöver.

Och varför inte fortsätta på 40-talistspåret med Werner Aspenström (ur "Snölegend"):

"Som i den klara oktobernatten

när de från norr kommande leoparderna

genombryter horisonten

och man samlas på torgen för att bedja

eller endast för att tyst betrakta.

Varför spärrar ni förstädernas gator?

Den ni väntar passerar inte förstäderna."

kreator skrev:
> Dumskallarnas sammansvärjning av John Kennedy
> Toole är fantastisk.

+1

Bland det roligaste jag läst.

För att inte upprepa nåt som redan står i tråden säger jag Flugfällan av Fredrik Sjöberg. Helt oväntat men jävligt bra. :-)

För folk som tål det mesta:
Val McDermid Under ingrodda ärr, Dödsdomen, Sjöjungfrun sjöng sin sång, Andras plåga.
Lite lugnare är serien om Kate Brannigan.

Charles Bukowski http://sv.wikipedia.org/wiki/Charles_Bukowski
Har man läst På drift eller Dumskallarnas sammansvärjning är hans böcker ett måste!

Bernard Nordh: Mina fem söner och dess tre uppföljare plus allt han har skrivit

Gunnar Falkås: Främst Vitormen & Knallesviten

Sven Rosendahl: Galtakvädet & Jättarna leker.

David Eddings: Reginas sång, även övriga böcker är bra.

Anne McCaffrey's svit om Drakryttarna på Pern. Löjligt nog finns bara två översatta så de får man läsa på engelska

John Varley: Titan Wizard & Millenium

Handlar ofta här: http://www.bokborsen.se/ & http://www.amazon.co.uk/

Tillbaka
Topp